Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytin väsynyt, loppu ja raivoissaan jatkuvaan tappeluun vaatteista 6-vuotiaan kanssa.

Vierailija
28.02.2018 |

Eskarilainen on lievästi sanottu haastava mitä tulee vaatteisiin. Ei saa kiristää, ei puristaa, hangata, olla liian pieni, olla liian iso, ei ylimääräisiä saumoja, ei hupparia, ei vetoketjuja, ei lappuja yms. Sukat ovat aina huonot (kärjestä) ennen kuin niitä on pidetty tappelun jälkeen jalassa viisi minuuttia. Hanskoista kelpaa vain yhdet. Kauluria/buffia etsittiin vaikka miten kauan, että löytyi hyvä. Kenkiä ei voi ilman tappelua vaihtaa sään mukaisiin. Eikä takkia. Eikä housuja. Eikä hattua. Turha edes kuvitella, että hän laittaisi pitkiä kalsareita college-housujen alle näillä pakkasilla. Ehei. Ei suostunut edes puolipitkiin. Mutta sain hänet edes sovittamaan niitä.

Koska hänellä on joko dyspraksia tai dysfasia (tutkimukset kesken), ei hänen ilmaisunsa ole paras mahdollinen. Hän huutaa vain miten vaate on huono. Sanon, että jos hän kertoisi tai kuvailisi millä tavalla vaate on huono, osaisi äiti auttaa paremmin. Vaan ei. Se tunne vaatteesta menee kaiken järjen yli ja ohitse. Hän tuntee vain miten vaate on huono.

Ja toimintaterapeutti sanoi, ettei hänellä ole aistiyliherkkyyttä, koska lapsi tykkää halia ja pitää, että silitetään.

Mutta en helvetti jaksa. En. Joka ikinen aamu me tappelemme vaatteista. Ei auta vaikka hän valitsisi itse vaatteensa, koska seuraavana päivänä vaate on huono. Enkä todellakaan ole itse tätä ruokkinut. Minä olen se huono äiti, joka lopuksi huutaa miten lapsi menee vaikka yöpaita päällä eskariin, jos ne annetut vaatteet eivät mene päälle. Minä sentään sen verran katson, etten tieten tahtoen tarjoa vaatteita joita lapsi inhoaa. Kuka itsekään sellaisia vaatteita käyttää, joita inhoaa.

Tähän on pakko tulla muutos. En jaksa enää. Vienkö sen lapsen sinne eskariin yöpaita päällä?? Sanokaa nyt mitä teen? Kannustinpalkkio on käytössä, mutta pointseja ei kauheasti kerry, kun joka aamu vaatteista tapellaan.

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyykö lapsi pitämään polvisukkia. Meillä oli käytössä pakkasella Popin paksut villaa sisältävät polvisukat ja sitten laskettelusukat meni kanssa. Jos lapsi ei pidä shortseja niin ei ne puolipitkät kalsaritkaan mene. Pystyykö hän pitämään plyyshihousuja? Ne on ehkä lämpimämmät kuin tavan collarit. Meillä (olen siis 32) oli noi polvisukat ja fleece-housut pakkasella ja sitten plyyshipaita. Tällä onneksi pärjäsi. En tietysti tiedä mitä kaupoissa on nykyään tarjolla. Aikanaan oli tuollaisia

Vierailija
42/108 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sukiksi kelpaavat vain Tokkmannilta ostetut futuremerkkiset villapohjasukat. Muut revitään välittömästi jalasta. Näitä ostikin sitten ison kasan. Ovat onneksi myös lämpöiset. Muitakin villasekoitesukkia kokeiltu mutta kaikista kokeilluista nämä olivat ainoat jotka ei kutittaneet, valuneet ja olivat tarpeeksi ohuet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että on joku aistiyliherkkyys. Minulla on aikuinen ystävä joka jaksaa koko ajan ottaa pois legginssejä farkkujen alta tai lisätä ne. Aurinko paistaa niin legginssit pois, Aurinko menee pilveen niin legginssit takaisin. En kestäisi sitä vaihtamisrumbaa, mutta hän ei kestä sitä oloa. Sukat pitää suoristaa ja hanskat tietyllä tavalla käsissä yms. Hiekalla kävely on melkein mahdotonta. Hän ei sinänsä valita mutta käyttää hirveästi aikaa järjestämiseen joka hetki suotuisat olosuhteet.

Minä olen toimintaterapeutin sanomisista huolimatta täysin vakuuttunut, että kyseessä on aistiyliherkkyys. Hän myös joskus kovia ääniä (ei tosin kaikki kovat äänet) kuullessaan laittaa kädet korville. Joten en usko hetkeäkään etteikö olisi yliherkkä.

ap

Vierailija
44/108 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette kai pese vaatteita jollain haisevalla ja allergisoivalla aineella, kuten huuhteluaina yms.? Siitäkin voi tulla vastenmielisyyttä pukemiseen.

Vierailija
45/108 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojalle kelpaa myös vain velourhousut. Housuissa ehdottomasti ei saa olla taskua. Onneksi myös sellainen merinovillainen aluskerrasto (XXL:stä) käy, sillä fleeceä eikä villa-asuja voi laittaa vaatteiden päälle. 

Vierailija
46/108 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyykö lapsi pitämään polvisukkia. Meillä oli käytössä pakkasella Popin paksut villaa sisältävät polvisukat ja sitten laskettelusukat meni kanssa. Jos lapsi ei pidä shortseja niin ei ne puolipitkät kalsaritkaan mene. Pystyykö hän pitämään plyyshihousuja? Ne on ehkä lämpimämmät kuin tavan collarit. Meillä (olen siis 32) oli noi polvisukat ja fleece-housut pakkasella ja sitten plyyshipaita. Tällä onneksi pärjäsi. En tietysti tiedä mitä kaupoissa on nykyään tarjolla. Aikanaan oli tuollaisia

Ei pysty polvisukkiin. Liian pitkävartisten sukkien varsikin työnnetään alas.

Plyysihousuja ei taida enää niin olla kaupoissa tarjolla. Esikoisen aikaan niitä olikin runsain mitoin, mutta esikoinen onkin syntynyt 2006. Plyysihousut ovat ilmeisesti menneet pois muodista.

ap

Vierailija
47/108 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette kai pese vaatteita jollain haisevalla ja allergisoivalla aineella, kuten huuhteluaina yms.? Siitäkin voi tulla vastenmielisyyttä pukemiseen.

Mielestäni pesuaine ei haise ja on allergiatestattu. Mutta voisinhan kysyä lapselta osaisiko hän sanoa onko vaatteissa jokin paha haju. Tosin ei hän ole siitä valittanut. Huuhteluainetta emme voi käyttää ollenkaan. Siitä tulee eskarilaiselle ihottumaa vaikka olisi miten allergiatestattu.

ap

Vierailija
48/108 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän pojalle kelpaa myös vain velourhousut. Housuissa ehdottomasti ei saa olla taskua. Onneksi myös sellainen merinovillainen aluskerrasto (XXL:stä) käy, sillä fleeceä eikä villa-asuja voi laittaa vaatteiden päälle. 

Mistä löydät näitä velourhousuja? Joskus Lindex myi niitä, mutta meilläpäin ei ole nyt velourhousuja näkynyt enää myynnissä.

ap

Vierailija
49/108 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas olen niin tyytyväinen, että tein oikean ratkaisun ja pysyin lapsettomana. Minun ainut ongelma on se nyt, mitä katson Netflixistä seuraavaksi tai syönkö sushia vai kiinalaista. Tai minne teen matkan äkkilähtönä milloin vain.

Vierailija
50/108 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hyvä vinkki kääntää sukat nurinpäin! Oikeasti, miksi en ole tätä ajatellut! Kiitos!!

Kommentoija nro 32: Meilläkin kelpaa vain vanhan malliset kalsarit. Siis blackhorset tai vastaavat. Niitäkään ei ole ihan helppo aina löytää kun joka paikassa myydään vain boxerimalleja. Toivottavasti Prisma ei muuta valikoimaa. ;-)

ap

#30 ja #34 tässä; ole hyvä! Bongasin tuon nurinpäin sukkavinkin jostain aistiyliherkille lapsille tehdystä opasvihkosesta. Meillä on lapselle löytynyt sopivia sukkia Polarn o pyretistä ja yllättäen XXL:ssa oli pakettitarjouksena sukkia, jossa sauma oli tosi matala. Nämä eivät kuitenkaan ole lämpimiä sukkia, joten pitäisi ehdottomasti löytää lämpimät sukat, joita hän voisi pitää. Hyvä vinkki nuo vaellussukat, taas pitää siis lähteä kaupoille.. Meillä ei käytetä mitään hajustettuja pesuaineita, joten ei johdu kyllä siitä. Kaukana on ne ajat, kun lapsi veti ongelmitta parivuotiaana päälleen merinovillakerrastot uloslähtiessä.

Meillä tähän selvästi liittyy talviaika, koska lapsen ongelma on selvästi pienempi kesäisin. Silloin kelpaa melkein mekko kuin mekko kunhan on väljää ja hulmuavaa. Lapsella on kuiva iho, joka varmasti pahentaa tilannetta. On nyt käytetty todella ahkeraan, ihan päivittäin apteekin kalvon jättäviä erittäin rasvaisia voiteita - niistä on ollut ehkä vähän apua.

Katselin itse eilen Ruskovillan valikoimaa ja mietin, että tilaisin sieltä jotkut kerrastot kokeiluun.

Vierailija
51/108 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hyvä vinkki kääntää sukat nurinpäin! Oikeasti, miksi en ole tätä ajatellut! Kiitos!!

Kommentoija nro 32: Meilläkin kelpaa vain vanhan malliset kalsarit. Siis blackhorset tai vastaavat. Niitäkään ei ole ihan helppo aina löytää kun joka paikassa myydään vain boxerimalleja. Toivottavasti Prisma ei muuta valikoimaa. ;-)

ap

#30 ja #34 tässä; ole hyvä! Bongasin tuon nurinpäin sukkavinkin jostain aistiyliherkille lapsille tehdystä opasvihkosesta. Meillä on lapselle löytynyt sopivia sukkia Polarn o pyretistä ja yllättäen XXL:ssa oli pakettitarjouksena sukkia, jossa sauma oli tosi matala. Nämä eivät kuitenkaan ole lämpimiä sukkia, joten pitäisi ehdottomasti löytää lämpimät sukat, joita hän voisi pitää. Hyvä vinkki nuo vaellussukat, taas pitää siis lähteä kaupoille.. Meillä ei käytetä mitään hajustettuja pesuaineita, joten ei johdu kyllä siitä. Kaukana on ne ajat, kun lapsi veti ongelmitta parivuotiaana päälleen merinovillakerrastot uloslähtiessä.

Meillä tähän selvästi liittyy talviaika, koska lapsen ongelma on selvästi pienempi kesäisin. Silloin kelpaa melkein mekko kuin mekko kunhan on väljää ja hulmuavaa. Lapsella on kuiva iho, joka varmasti pahentaa tilannetta. On nyt käytetty todella ahkeraan, ihan päivittäin apteekin kalvon jättäviä erittäin rasvaisia voiteita - niistä on ollut ehkä vähän apua.

Katselin itse eilen Ruskovillan valikoimaa ja mietin, että tilaisin sieltä jotkut kerrastot kokeiluun.

Mulla tuli mieleen tuo kuiva iho, jos se olisi ongelma. Lapsen iho kuitenkin tuntuu pehmeällä. Ja - yllätys, yllätys - se rasvaaminen on lapsen mielestä kamala toimenpide.  Kesällä tämä ongelma ei ole niin suuri meilläkään. Ja silloin käy ne hupparitkin, koska huppu ei jää takin kauluksen kanssa runttuun. Mutta vaellussukkia täytyy mennä ostamaan ja Tokmannilta katsomaan niitä villasekoitesukkia.

ap

Vierailija
52/108 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli yht'äkkiä mieleen miten lapsella oli 3,5 vuotiaana sukulaisen rippijuhlissa kauluspaita, rusetti kaulassa ja chinot. Oikeasti. Miten voi olla kyseessä sama lapsi! Ei uskoisi ellei tietäisi.

ap

Vierailija
53/108 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä linkissä https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/97877/Mutanen_Ella.pdf?se… on ihan lopussa opas, jossa on myös 1 pukeutumista mahdollisesti helpottava juttu. Siinä neuvotaan ikäänkuin valmistelemaan lapsen tuntoaistia pukeutumiseen hieromalla ihoa, puristamalla käsiä/jalkoja tai lapsen voi neuvoa kieriskelemään hetken esim. matolla. Kuulostaa ihan hölmöltä ja huuhaalta, mutta kyse on käsittääkseni lapsen kehon valmitelusta pukeutumisen aistimista varten.

t: #50

Vierailija
54/108 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoista, että toimintaterapeutti poissulkenut aistiyliherkkyyden mahdollisuuden silittelyjen ja halien perusteella. Useinhan samalla lapsella voi olla tilanteista riippuen yli- ja aliherkkyyttäkin. Ottakaa terapeutin kanssa puheeksi, tosi tyypillisiä nimittäin noi pukeutumisjutut ja olettaisi että hän osaisi antaa jotain vinkkejä.

Itse olen aikuisiällä huomannut, että tietyt vaatteet tuntuvat tosi ikävältä päällä. Hanskat ja sukat jätän mieluummin pois ja palelen, välittömästi kotiin päästyä puen kotivaatteet, tietyt materiaalit on ihan ehdoton ei ja löysästikin kaulalle tuleva paita kuristaa yms. Sitä tunnetta on näin aikuisenakin tosi vaikea kuvailla ja eri vaatteet tuntuvat erilaisilta päivästä riippuen. Vastapestyjä vaatteita on hyvä hieman venyttää ennen kuin pukee päälle.

Tsemppiä teille aamuihin. Toivottavasti poika oppii löytämään mieluisia vaatteita. Oletko huomannut että esimerkiksi kasvoihin/hiuksiin koskeminen pukiessa vaikuttaa? Joskus voi auttaa kun ne suojaa esim. paitaa pään yli vetäessä. Ja tosiaan kalsarit, sukat ja aluspaidat saumat ulospäin. Ehkä myös kuvallinen "suunnitelma" voisi toimia. Sieltä poika voisi käydä rastittamassa aina kun tietty vaatekappale on saatu valittua. Samalla hahmottuisi mitkä on vielä jäljellä. Kokonaisuuden hahmottaminen helpottaa joskus toivottomuuden tunnetta. Jos lapsi tykkää musiikista, myös joku lempibiisi pukemisbiisinä voisi auttaa keskittymään muuhun.

Vierailija
55/108 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä ymmärrä erityislapsella voi olla just tuommoista.

Vierailija
56/108 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron sulle miltä ne huonot vaatteet tuntuvat! Inhottavalta ja ahdistavalta tuntuu vaatteet, jotka jotenkin kiristävät tai menevät vinoon tai kurttuun, tiukat resorit ja vastaavat painavat kipeästi kudoksia, villa ja muu vastaava materiaali kirvelee ihoa, tekokuidut ovat sähköisiä ja aiheuttavat polttelua ja kipua, saumat ja ompeleet ovat kamalia, varsinkin nykyään kun ne ommellaan jollain tekokuitulangoilla - sellainen tuntuu iholla samalta kuin joku neula pistelisi! Lisäksi liian paksut, tai jäykät tai monikerroksiset asut sekoittavat jotenkin tuntoaistin niin, että on vaikea liikkuakin. Myös huonosti leikatut ja mitoitetut vaatteet ovat huonoja, huput ja kaulukset "vetävät" niskasta, jotkut vaatteet painavat aroista kohdista, jne..

Mistäpä tiedän tämän: olin itse samanlainen lapsi ja aikuisenakin edelleen herkkis. Nytkin kirjoittelen tätä kotona päällä pehmeä pumpulipaita, jossa saumapuoli on päällä ja sileä puoli ihoa vasten.

Ongelmaa voi ehkä kutsua aistiyliherkkyydeksi, en tiedä. Mulla on ainakin aina ollut herkkä iho, ja aikuisena todettu erikoinen kudostyyppi, mikä saattaa olla myös yhteydessä erilaisiin pitkäaikaissairauksiin, joista kärsin. Ihoon vaikuttaa moni asia, eikä joka päivä ole siksi samanlainen tunto iholla. Jo lapsena kudokset turposivat herkästi, joten jos sulla on tyttölapsi kyseessä, menkka-ajat tulevat olemaan yhtä tuskaa, koska ihon polttelu on pahimmillaan puolukkapäivinä.

Varsinaisia allergioita mulla ei todettu lapsena, tosin nyt on löytynyt aikuisena, mutta olen aina reagoinut ihollani herkästi. Mulla on myös veli, jolla ei ole ollut mitään vastaavia ongelmia. Mummu oli kuitenkin herkkäihoinen, ymmärsin jo lapsena mummua niin hyvin kun hän tykkäsi riisua alasti heti kotiin tultuaan ja voivotteli kun oli pakko pitää semmoisia housuliivejä.

AP, lapsen kanssa on siis turha tapella, koska hän toimii vain niin kuin hänen geeniperimällään on järkevää. Jos lapsella olisi vaikka maitoallergia, tuskin raivoaisit päivittäin hänelle siitä, ettei juo maitoa. Koitapa nyt aikuistua ja ajatella lapsen poikkeavasta ihosta että sehän sinun ja miehesi lapsellenne geneissänne välittämä ominaisuus.

Koita keskittyä ymmärtämään lastasi ja keksimään ratkaisuja. Kun löytyy luottovaatteita, osta ihmeessä useampi kappale. Etsikää yhdessä hyviä malleja ja materiaaleja -- tiedän että nykyisin on vaikea löytää ja maksaa maltaita. Myös erikoisvaatteita on kuten saumattomat sukat, jotka jo mainittiin. On myös kiristämättömiä sukkia. Käyttäkää vaatteita saumat ulospäin, ainakin iholle tulevassa kerroksessa. Itse rakastan silkkiä, tosin nyt on vaikea saada kohtuulaatuista ja rahaakin se maksaa, mutta esim. alusvaatteiksi kannattaisi testata. Mulle materiaaleista sopii puuvilla, jossain määrin myös viskoosi ja modaali - villasta iho ärtyy, mutta alpakanvilla on käynyt. Itse ostan luomupuuvillavaatteita ulkomailta. Alpakanvillavaatteita olen saanut lahjaksi ulkomailta, mutta tiedän että niitä saa Suomestakin. Jos on sellaista kudottua pellavaa, sekin käy. Muistelen että Suomessa olisi myös ekopuuvillavaatteita lapsille, jossa otettu herkkä iho huomioon.

https://www.kotimai.fi/brandit/melli-ecodesign.html

Tuossa vähän tietoa. Muista myös vaihtaa pesuaine sellaiseen jossa on allergialogo eli on hajusteeton!

Vierailija
57/108 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, 56 jatkaa vielä. Tärkeä seikka unohtui! Leikkaa aina huolella pois vaatteista kaikki liput ja laput, ne ovat aivan karmeita ihoa raapivia raastinrautoja. Myös sivusaumoista, vaikka niskalaput ovat pahimmat.

Ja sitten muista että lapsen kipukynnys voi olla normaalia alempi (kuten mulla), joten älä revi, purista ja raavi lapsen ihoa. Muistan ikuisesti kuinka mun äiti aina kiireessä yritti raastaa vaatteet mun päälle, niin että tuntui että iho repesi. Ja toinen oli se kireä tapa harjata mun tukkaa ponnarille niin että harja repi osan poskien ihoa. Auts!

Siksipä se ihon rasvaaminen ei onnistu. Kokeile jotain muuta, kuten (hajusteetonta) vauvaöljyä, öljyä illalla vaikka yksi osa kehoa ja sekin pieni osa kerrallaan ja anna lapsen rauhassa levittää öljy itse ettei satu ja että tottuu sen öljyn tuntuun.

Vahdi myös lapsen jalkoja, mulla on ollut erityisen herkät jalkaterät. Toinen herkkä alue on käsivarret ja niskan sekä kaulan alue.

Vierailija
58/108 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopivista materiaaleista tuli mieleen myös bambu ja aloe.

Vierailija
59/108 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jokaisella tuntuu tänä päivänä olevan jonkinlainen erityislapsi? On autistia ja aistiyliherkkää ja ties mitä ADHD:tä. Olisikohan kuitenkin niin, että näistäkin suurin osa on vain huonosti kasvatettuja ja siksi käytöshäiriöisiä lapsia?

Vierailija
60/108 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty polvisukkiin. Liian pitkävartisten sukkien varsikin työnnetään alas.

Plyysihousuja ei taida enää niin olla kaupoissa tarjolla. Esikoisen aikaan niitä olikin runsain mitoin, mutta esikoinen onkin syntynyt 2006. Plyysihousut ovat ilmeisesti menneet pois muodista.

ap

Meille ostetaan me&i:n alennusmyynneistä kaapit täyteen velour-housuja, t-paitoja ja pitkähihaisia. Yksi lapsista on erityisen kitkerä ikävältä tuntuvien vaatteiden suhteen ja vetää tässä vielä ekaluokkalaisenakin vaateraivareita. me&I:n paidat ovat ohuita, sileitä ja joustavia, saumat riittävän litteitä tai pehmeitä, samoin housujen tulee olla pehmeät ja joustavat. luojan kiitos tuolla on tarjolla isoillekin lapsille kokoja, muuten tulisin hulluksi. Ei mitenkään halpaa, jos ostaa täydellä hinnalla, mutta esim. joulun jälkeen hyvät alennukset. I feel you.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän