Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurattaako teitä pohjoisempana asuvia tuo Etelä-Suomen pakkaskeskustelu?

Vierailija
27.02.2018 |

Hassultahan se tuntuu siksi, että kuitenkin Suomessa asuvat ihmiset tuntuu ainakin lehtien ja radion uutisoinnin perusteella olevan ihan jonkin uuden ja kummallisen asian äärellä kun tulee pakkanen. En edes muista montako aamua täällä on jo tänätalvena ollut -30 mittarissa, eikä se aiheuta mitään erityistä keskustelua tai kauhistelua.

Ymmärrän tietysti ettei se siellä ole niin arkinen asia, mutta silti. Vähän liioittelua tuo reagointi! Ei ole pakkanen Suomessa mikään kummallinen ilmiö. Miten itse siellä etelässä ajattelette asiaa?

Terveiset vaan Kittilästä!

Kommentit (573)

Vierailija
221/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa sua naurattais jos olisit itse täällä hyytävän tuulisen meren vieressä. Ne normaalit pakkaset tuntuu miljonaa kertaa pahemmilta meren läheisyydessä.

Asun pohjoisessa Perämeren rannikolla ja täällä tuulee myös ja pakkasta on nyt noin 20 astetta. Tulin juuri kauppareissulta, olin liikkeellä polkupyörällä ja hiki minulle tuli, ei ollut edes talvitakkia päälläni kun tiesin että tulee kuuma ulkona. Että ihan hyvin olisin voinut vaikka nauraakin tuolla ulkona.

Kyse on kosteudesta. Perämeri taitaa olla jäässä. Meren vaikutus ei näin kovilla pakkasilla ole etelässäkään niin olennaista, kuin vaikka silloin, kun on pakkasta -10. Sehän on sisämaassa mitä parhain talvilämpötila vaikka ulkoilua ajatellen, mutta meren äärellä meren ollessa sula -10 astetta on todella erilaisen tuntuinen. Sellä Perämeren tuntumassa ei taida nyt muutenkaan olla samanlaiset ilmavirtaukset, kuin mitä etelämpänä nyt viime päivinä.

Selvitä itselleisi ilman suhteellinen kosteus ja lopeta tuo horina meren vaikutusksesta. Perämeren pohjukka on tuulisempi paikka kuin Helsinki.

Vierailija
222/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä etelässä tuo meri tekee pakkasesta huomattavasti purevamman ja ainainen viima viilentää vielä keliä

Täällä pohjoisessakin tuo meri tekee pakkasesta purevampaa. Niin kuin se meri olisi vain jossain Helsingissä.

Jäässä oleva meri ei vaikuta pakkasen purevuuteen.

Myöskään sulana oleva meri ei vikuta pakkasen purevuuteen.

Kyseän on vain tuulen nopeudesta.

Tälläkin hetkellä esimerkiksi Kuopiossa on ilman suhteellinen kosteus 78% ja Helsingissä 66%.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kajaanin sotilaspoikia se minäkin säälin ja tietysti muidenkin varuskuntien. Jumaliste ryynäävät siellä näillä pakkasillakin. Siellä ei todella tunneta pakkasrajoja. Ihme kun paleltumisia ollut. Pukeutuakin saa vain määräysten mukaan. Hullua, sillä saahan sotatilanteessakin pukea päälle mitä vain irti saa, että hengissä pysyisi.

Useita paleltumavammoja pojat saaneet. Hullua touhua. Kuulin tuosta radiossa töihin ajaessani.

Vierailija
224/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ihminen lämmittää ilmaston.

Vierailija
225/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua naurattaa tämä viestiketju😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😘😂😂😂😂😘😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Vierailija
226/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa sua naurattais jos olisit itse täällä hyytävän tuulisen meren vieressä. Ne normaalit pakkaset tuntuu miljonaa kertaa pahemmilta meren läheisyydessä.

Asun pohjoisessa Perämeren rannikolla ja täällä tuulee myös ja pakkasta on nyt noin 20 astetta. Tulin juuri kauppareissulta, olin liikkeellä polkupyörällä ja hiki minulle tuli, ei ollut edes talvitakkia päälläni kun tiesin että tulee kuuma ulkona. Että ihan hyvin olisin voinut vaikka nauraakin tuolla ulkona.

Kyse on kosteudesta. Perämeri taitaa olla jäässä. Meren vaikutus ei näin kovilla pakkasilla ole etelässäkään niin olennaista, kuin vaikka silloin, kun on pakkasta -10. Sehän on sisämaassa mitä parhain talvilämpötila vaikka ulkoilua ajatellen, mutta meren äärellä meren ollessa sula -10 astetta on todella erilaisen tuntuinen. Sellä Perämeren tuntumassa ei taida nyt muutenkaan olla samanlaiset ilmavirtaukset, kuin mitä etelämpänä nyt viime päivinä.

Yrittäkää nyt perkele jo tajuta että pakkasella ilman suhteellinen kosteus on 100%, eikä siihen voi tulla merestä lisää kosteutta. Tuuli lisää pakkasen purevuutta eikä sillä ole eroa että tuleeko tuuli pellolta vai merenltä.

Mutkun, mutkun, merituuli.. puree.. pakkanen.. kylmä.. hipsteriulinaa..

Vierailija
227/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kajaanin sotilaspoikia se minäkin säälin ja tietysti muidenkin varuskuntien. Jumaliste ryynäävät siellä näillä pakkasillakin. Siellä ei todella tunneta pakkasrajoja. Ihme kun paleltumisia ollut. Pukeutuakin saa vain määräysten mukaan. Hullua, sillä saahan sotatilanteessakin pukea päälle mitä vain irti saa, että hengissä pysyisi.

Useita paleltumavammoja pojat saaneet. Hullua touhua. Kuulin tuosta radiossa töihin ajaessani.

Kuulin myös tuosta. Järjetöntä!!! Solttuparat☹

Vierailija
228/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku viitsiikin valittaa, että vain etelässä tuulen purevuus tuntuu koska lapissa on tuntureita?

Menkääpä hiihtämään tunturin laelle niin koette todellisen pakkasen ja tuulen joka puhaltaa, erona vain se, että lapissa osataan pukeutua. Johan se on Hesaria myöten näytetty, että etelässä juostaan ilman pipoa nilkat paljaana.

Vierailija
229/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ap Kittilästä meidän olla rauhassa niinkuin mekin annamme sinun olla,mitä nyt veroillamme teitäkin elätetään.

Mitä on tämän etelä-vihan takana,mistä se johtuu ?

Näissä purkauksissa Helsinki on myös yleensä saanut huomattavasti lisää maa-aluetta kattaen lähes koko Uudenmaan läänin.Luoteemme :kaikki ovat k*päisiä hemmoteltuja mulkvisteja .Mistä lie ovat tänne muuttaneet?

Nim. Ei-hipsteri-taimitälie-60v-helsinkiläinen-akka

Vierailija
230/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on kuin tuulitunneli. Olen itse asunut Pohjois-Savossa ja kyllä siellä se kovempi pakkanen tuntui miellyttävämmältä kuin Helsingin viima, joka menee luihin ja ytimiin.

Vierailija
231/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun äiti laittoi veljelle ekstra villasukat mukaan juuri Kajaaniin ja sai käyttää.

Enemmän oon huolissani noista teineistä. Eilen vastaan tuli pari teinipoikaa stadissa nilkat paljaina ja jotkut lenkkarinnäköiset jalassa. Ei pipoa ja takki sellainen bomber-mallinen. Sääliksi kävi 😥

As said, viime viikon -20 C Levillä on hieman eri asia stadissa. Tuulta ei ollut lainkaan Levillä ja stadissa normina on 5 m/s, jonka tuntee.

Vierailija
232/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, muistuttaisin näitä meren läheisyydestä huutelijoita että myös Oulu(jonka koen kyllä ihan Pohjois-Suomeen kuuluvan)on merenrantakaupunki. Täällä -15 tai -20 astetta ja navakka merituuli päälle on ihan normaalia.

TÄMÄ. Koomisinta ja samalla ärsyttävintä on jokavuotinen "mutku meillä tuulee mereltä" joka on oikea stereotyyppisen helsinkiläisen itsekeskeisyyden huipentuma. Katsokaa joskus Suomen karttaa. Onko se Helsinki oikeasti Suomen ainoa merenrannalla sijaitseva paikkakunta?

Terveiset merenrantakaupungista, jossa on aina enemmän pakkasta kuin Helsingissä ja tuuleekin vielä päälle. Lopettakaa tuo erityiskohtelun ja säälin kerjääminen. Tuulenpitävää päälle ja lämmintä väliin, niin hyvin tarkenee vaikka Helsingin überhyperpakkasessa.

Ai nyt tuli oikein auktoriteetti keskusteluun :D Tuskinpa ne helsinkiläiset mitään erityiskohtelua tai sääliä kerjäävät. 

Vai että oikein auktoriteetti? Hah. Ihan vain sattuu kypsyttämään tuo etelän vuosia paisuteltu merituulipakkanen. En minä mikään auktoriteetti kuvittele olevani, vaikka omakohtaista kokemusta löytyykin. Pitäisikö minun hävetä sitä että tiedän asuvani kylmemmällä paikkakunnalla ja osaan pukeutua pakkasella?

Jos he eivät halua erityiskohtelua tai sääliä, niin miksi ihmeessä joka vatun välissä pitää muistuttaa Helsingin tuulesta ja siitä miten se tekee pakkasesta aina satamiljoonaa kertaa pahempaa kuin millään muulla Suomen paikkakunnalla ikinä? Kaikki tuntuu olevan aina niin kamalan ekstremeä ja erilaista kun on Helsingistä kyse. Virosta kai tuulee sitten jotain -178-asteista ilmaa kesät talvet, vai?

Vierailija
233/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä omakohtainen ilmastonmuutos tapahtuu välillä Kotka - Kouvola. 

Vierailija
234/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mittari ei kyllä ole käynyt edes -20 asteessa uutisista huolimatta ja Helsingissä asun. Ei tunnu erityisen kylmältä kun pukeutuu sopivasti. Merituulikaan ei tunnu kun asunto on kaukana rannasta. Jotenkin oon ajatellut että pakkaspuheet tarkoittaa vain hiljaista uutisviikkoa samoin kuin kesälläkin säästä otsikoiminen oli sitten sadetta tai helle. Ei oo kukaan tuttukaan valitellut säätä. Talvella on pakkasta, ei se uutinen ole täälläkään.

Vierailija
235/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku viitsiikin valittaa, että vain etelässä tuulen purevuus tuntuu koska lapissa on tuntureita?

Menkääpä hiihtämään tunturin laelle niin koette todellisen pakkasen ja tuulen joka puhaltaa, erona vain se, että lapissa osataan pukeutua. Johan se on Hesaria myöten näytetty, että etelässä juostaan ilman pipoa nilkat paljaana.

Paljonko siellä tunturin laella asuu jihmisiä? 

Vierailija
236/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään selkeästi kylmempää Turussa kuin eilen, voin todistaa että oikeasti pakkanen puraisi.

Vierailija
237/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luet Etelän mediaa huonosti, valikoiden tai et ymmärrä lukemaasi. _Teinit_ juoksee nilkat paljaana.  Mua naurattaa jatkuvasti kun kittiläläiset ei osaa edes lukea. Ja miksi he ei lue omia maakuntalehtiään?? Vai eikö siellä enää ilmesty lehtiäkään?

Juuri näin. Ja teinien käytöstä ei kannata yleistää koko väestöön.

Vierailija
238/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin eilen teinien pukeutumisessa paljon eroa. Toiset olivat pukeutuneet hyvinkin lämpimästi ja sitten oli toisessa ääripäässä takki auki ja nilkat paljaina. Yksi oli jopa pysäkillä ilman takkia ja tärisi ja vapisi aivan mielettömästi. Sai parilta muulta nuorelta kuulla pukeutumisestaan. 

Vierailija
239/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Turku on unohdettu kokonaan? Kyllä täälläkin meren rannalla asutaan ja varmasti kylmempää täällä kuin missään muualla!

Vierailija
240/573 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on kuin suoraan laihialaisten opaskirjasta. Hekin säästävät lämmityskuluissa käymällä kuumana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän