Naurattaako teitä pohjoisempana asuvia tuo Etelä-Suomen pakkaskeskustelu?
Hassultahan se tuntuu siksi, että kuitenkin Suomessa asuvat ihmiset tuntuu ainakin lehtien ja radion uutisoinnin perusteella olevan ihan jonkin uuden ja kummallisen asian äärellä kun tulee pakkanen. En edes muista montako aamua täällä on jo tänätalvena ollut -30 mittarissa, eikä se aiheuta mitään erityistä keskustelua tai kauhistelua.
Ymmärrän tietysti ettei se siellä ole niin arkinen asia, mutta silti. Vähän liioittelua tuo reagointi! Ei ole pakkanen Suomessa mikään kummallinen ilmiö. Miten itse siellä etelässä ajattelette asiaa?
Terveiset vaan Kittilästä!
Kommentit (573)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa tänne etelään meren äärelle ihmettelemään. Olen asunut Rovaniemellä, eikä siellä se pakkanen ollut niin purevaa, kuin täällä, vaikka kylmä olikin.
Saman tunnusti koko ikänsä Rovaniemellä asunut, sittemmin Turkuun muuttanut ystäväni. Joka myös naureskeli etelän veteliä.
Mä oon Oulusta kotoisin, mutta asun nyt Turussa. Ei todellakaan oo täällä etelässä kylmempää. Samalla lailla se pakkanen Oulussakin puri. Oulu ja Turku ovat kuivempi meren rannalta.
Lue tekstisi uudestaan. Sitten voit miettiä, mikä ero on Oululla ja Rovaniemellä vs. Oulu ja Turku.
En ole edellinen, mutta muutin Turusta Rovaniemelle. Turussa talvet ovat todella leutoja, tuulen huomaa lähinnä keskikesällä. Rovaniemellä sitä vastoin on ollut todella jäätäviä tuulia. Ilman pipoa ei voi ulkoilla, kun otsalohko jäätyy ja amputoituu itsestään. Jos Turusta jotenkin saa kylmemmän, niin todennäköisesti se johtuu oman vaatetuksen vähentämisestä. Rovaniemellä liikutaan talvivaatteissa. Turussa niitä käyttävät lähinnä torimyyjät.
Helsingissä tuuli tekee pakkasen purevaksi.
On suojattava rintakehä, takki kiinni varsinkin tuulessa. Nilkat paljaina ei ikinä ei myös selkä.
Usein huomattu flunssa iskee kun hikisenä avaa takkia.
Silkki aivan ihana materiaali muissakin kuin huiveissa, lämmittää ja hengittää.
Minua huvittaa ylipäänsä se, että jo -10 asteen pakkasesta varoitellaan, kun se on niin vaarallisen kylää. On niin, jos ei osaa pukeutua säähän sopiviin vaatteisiin. Farkut, lyhyet kalsarit / stringit ja paljaat nilkat tennareissa. Ei ihme, jos paleltaa. Toisaalta sitten jo lämpöasteissa ylävartalolle vedetään Kanaatan hanhi. Jos sen säästäisi kylmemmille ilmoille, niin sekin saattaisi lämmittää paremmin kuin lämpimässä säässä hiostuneena. Samoin melkeinpä kesälläkin kuljetaan hirvittävän paksu pipo päässä ja isot tumput kädessä, mutta sitten kun olisi niiden aika, niin ei kun vain paljain päin ja paljain käsin kylille notkumaan.
Olen kotoisin Etelä-Suomesta ja asunut eripuolilla maata Lappi mukaan luettuna. Lapsuudesta muistan melkoisen kylmiä ja runsaslumisia talvia. -30 astetta ei ollut harvinaista. Siihen aikaan vaatteet olivat nykyisiin verrattuna suorastaan säälittäviä, mutta lisättiin vain pari kerrosta lisää, lakki päähän ja sen päälle ja kaulan ympärille pitkä huivi, tumput ja rukkaset käteen ja huopatöppöset jalkaan ja menoksi. Monet pienet koululaiset taivalsivat kotoa yli viiden kilometrin matka ja varmasti paleli, mutta ei tullut mieleenkään jäädä pakkasen takia pois koulusta. - Aikuisen Lapissa asuessani koin ne 80-luvun lopun lähes -50 asteen pakkaset. Omassa mittarissa toisessa kerroksessa oli enimmillään -46 astetta. Töihin mentiin, ei tosin autolla, vaan jalan. Koulukyydit ja sanomalehtien jakelu toimivat koko ajan. Kun sitten eräänä päivänä ei ollut kuin -20 astetta, tuntui se melkein helteeltä.
-10 C on kamottavan kylmäääääää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapista kotoisin olevana ja aikalailla tasaisesti Lapin ja Stadin välillä viimeiset 20v vaihdellen asuneena, niin kyllähän tämä touhu täällä etelässä hymyilyttää.
Etenkin joidenkin pukeutuminen stadissa, aivan kuin he olisivat yli 5min joskus putkeen ulkona ilman, että ei liikuttaisi julkisilla tai oltaisi jossain rakennuksessa.
Ei sillon tarvi muotieskimoksi tälläytyä.
Tai tarvii. Jotta saa näyttää, että mulla on fyrkkaa ostaa nää vi tun kalliit islantivillapaidat ja muut sesonkimuotiskeidat.
Sit pyyhitään otsia hiestä ja pehi on valtaisa.
Jossain Lapissa noi kamppeet onkin sitte jo pakolliset, koska välimatkat on usein pitkiä, julkista liikennettä ei juuri ole ja moottorikelkat ja mönkkärit on monin paikoin välttämättömät.
Kuin siis myös kalliit laatu -pakkasvaatteet.
Ja tää stadin -10 /-15 astetta on sitten iltalehtien mukana "hyytävää".
Just joo.
Hyvä normipäivä lapissa.
Joo. Alkaa aloittako siitä tuulesta stadissa.
Juu, juu. Tuuli parina päivänä vähän enemmän.
Lähtikö viimassa ihan lätsä päästä siellä metroissa, ratikoissa ja junissa..?
Jengi ei vaan muutaman pas katalven jäljiltä enää stadissa edes tajua , mikä on talvi.
Piste.
Ihan normaalisti pukeudun täällä Helsingissä, housujen päälle toppahousut, pitkähihainen laskettelutakin alle (on vain tuo laskettelutakki, tai villakangastakki), kaulahuivi, pipo, tumput ja talvikengät, jonne riittää tavalliset sukat. Julkisiin astuessa sisään avaan takin ja riisun pipon ja tumput.
Luulisi sinun ymmärtävän, että ei täällä kuitenkaan kaikki asu julkisten vieressä niin, että senkus astuu ovelta ovelle. Silloinko on väärin pukeutua sään mukaisesti? Tuolla varustuksella pärjää myös hyvin usean tunnin ulkopuuhissa, kun kaulahuivilla suojaa myös posket ja nenän.
Kerro mulle missä kohtaa stadia on yli 5min kävely lähimpään julkiseen, niin luulen ymmärtäväni...
Vierailija kirjoitti:
No jos nyt muistettaisiin, että täällä etelässä on aikamoinen merituuli joka saa sen pakkasen tuntumaan aika paljon pahemmalta kuin siellä ylempänä...
Joo, onhan se tosi paljon kylmempää siellä kuin pohjoisen rannikolla 😁
Asialinjalla jos kuitenkin jatketaan, niin kyllähän sen ymmärtää että ei siellä etelässä oikein talvikeliä ole ollut pitkiin aikoihin. Eikä ihmisillä siksi ole välttämättä kunnon talvivarusteita.
Hytgf kirjoitti:
Helsingissä tuuli tekee pakkasen purevaksi.
Tämän keskustelun ja näiden"Helsingissä on kylmä tuuli" - kommettien innoittamana kävin Forecan sivuilla tutustumassa mitattuihin tietoihin.
Tämmöisiä lukemia löytyi.
Helsinki -7 tuntuu kuin -12
Turku -7 tuntuu kuin -12
Oulu -17 tuntuu kuin -21
Rovaniemi -19 tuntuu kuin - 22
Kittilä -24 tuntuu kuin -26
Jokainen voi vapaasti päätellä erot pakkasen purevuudessa.
Pakkasen tuomaa. Astma pahentunut, silmät vuotavat ja särkevät, päätä särkee, atooppinen ihottuma karannut käsistä...
Kiva, kun joku jaksaa naureskella tälle. Tehdäänpä kaikki niin, nauretaan sille, mikä ei omaan nilkkaan osu.
Asun Turussa, jos on pakkasta -20, niin ihan farkuissa tarkenee ilman sukkahousuja. Unttarin pistää päälle, pipoa ei tartte. Bussissa ja kaupoissa tulee kuitenkin kuuma. Mitään toppahousuja en ees vois kuvitella ostavani, mitä niillä tekis. Oon kyllä jo vanha (50), jos olis pieniä lapsia, joiden kanssa ulkoilis, ehkä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Iho on rutikuiva, ihottumaa tulee, rasvata pitäisi kortisooneilla päivittäin. Kynnet lohkee, sormenpäät haavoilla, tukka yhtä aikaa rasvainen ja sähköinen. Ulos mennessä lihakset jäykät, hyvä kun kävelemään pääsee. Ja siis yllä untuvatakki, paksu pipo, lapaset, pitkät kalsarit ja toppahousut, nastakengät - siitä revit liikunnan iloa ... kun siis olet ensin saanut puettua kaikki nuo vaatteet ylle ja selvinnyt kuolematta vaatteiden sähköisyydestä. Lämmitykseen menee sähköä ja öljyä moninkertaisesti kesään verrattuna, esim. talon lämmityskulut noin 1200€/2 kk (öljy) ja siihen sähköt (lattialämmitykset) sekä mökin lämmitys päälle. Keho rapistuu kun ei kykene ulkoilemaan kuin 10 min kerrallaan (vaarallista keuhkoille ja verenkierrolle). Ja vielä päälle paistaa tuo riivatun aurinko siten, että joka ikinen pölyhiukkanen ja tapetin naarmu käy näköön. Niin ja kissa ei voi mennä asioilleen ulos eli siistit hiekkalaatikon kolmesti päivässä. Auto rasittuu vaikka miten lämmität. Eli pidänkö pakkasista? En! Onneksi lähtee lento etelään tunnin päästä......
Kuivaa ihoa voi hoitaa sisäisesti kasviöljyillä, teen aina näin, sekoitan apteekin perusvoidetta ja juoksevampaa, sitten puuvillakäsineet.
Toppahousuja en ole käyttänyt tänä talvena, alle trikoot ja silkkialushousut, villakankaiset pitkikset, kyllä taipuu.
Kevyt linkous pyykille ja samaan huoneeseen jossa oleskelen, kuivumaan.
Toi on totta! Ilma on kosteempaa ja pakkasella muuttuu jäähilriseksi
Naureskelette ylimielisesti Etelän pakkaskeskustelulle. Afrikan nälkää näkevät lapset nauravat minullekin varmaan ylimielisesti, kun mulla on nyt vähän nälkä. Mietin vaan, että kuka tässä nyt todella saakaan sen lyhemmän korren...