Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko ryhtyä hyväntekijäksi ja pitää puolet avustuksista itselläni?

Vierailija
27.02.2018 |

Onko täysin laillista toimia näin: Perustan näyttävän ja someseksikkään hyväntekeväisyystoiminnan yhdistysmuotoisena. Pidän huolta siitä, että näyn ja kuulun lehdissä, somessa ja menestyjien kyljessä. Kerään sydäntäsärkevillä - ja tosilla - kuvallisilla tarinoilla rahaa kohteille (no, vähän heillekin). Tästä rahasta pidän puolet itse ja puolet "lahjoitan" mahdollisimman näyttävästi näille kärsiville ihmisille. Vaikka fyrkkaa tulisi kuinka paljon, aina puolet itselle (ja Panamaan). Tai no pikkuisen päälle kuin puolet. Kuka sitä huomaa tai laskee.. Mitä enemmän rahaa tulee, sitä vaikeampi kenenkään on tajuta, mihin mikäkin pennonen menee. Köyhää auttaessa vähän on paljon.

Tässäkö en riko mitään lakia? Minkä ihmeen takia ihmiset edes perustavat yrityksiä? Yhdistys rahankeruuoikeudella vaikuttaa paljon kannattavammalta, jos ihan itselleen vaan haluaa kerätä. Näinkö? Jos, niin loistavaa! Olen kiitollinen asiantuntevista neuvoista. Sitten alan miettiä, miten saan firmojen rahahanat auki ja mummot tiristämään kympin kukkaroistaan hyvään tarkoitukseen. Pitäisi kyllä onnistua, koska niin harva nykyään pyyteettä auttaa.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin tätä samaa eilen mut vähän yleisemmällä tasolla, pitääpä muuten vastata omaan aloitukseeni. Ilmeisesti on ihan laillista.

Vierailija
2/7 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistyksen perustamiseen vaaditaan kolme ihmistä ja myös hallitukseen. Raha sinun pitää ottaa palkkana eli ihan normisti maksaa siitä verot. Samoin sinulla pitää olla rahankeräyslupa, jotta voi kerätä rahoja. Jos pääasiana on  vain sinun hyöty, niin verottaja voi katsoa toiminnan elinkeinotoiminnaksi, jolloin yhdistys joutuu maksamaan verot. Mutta teknisesti, kyllä näin voi tehdä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootpas typerä. BC on joutunut lehtien kuviin eikä pidä puolia lahjoituksista.

Vierailija
4/7 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Kiinnostaa kovasti. Vaikuttaisi aika helpolta keinolta kerätä rahaa siis.

Jotta minut saisi lahjoittamaan rahaa näin, pitäisi kirjanpidon olla 100% avointa. Laki ei tätä kuitenkaan mitenkään edellytä?

En ihmettele sitä, että esim. palkkakuluja voisin nostaa vaan sitä, että voisin todella käsittääkseni pitää lahjoituksista täysin itse määrittelemäni summan itselläni.

Vierailija
5/7 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdistyksen perustamiseen vaaditaan kolme ihmistä ja myös hallitukseen. Raha sinun pitää ottaa palkkana eli ihan normisti maksaa siitä verot. Samoin sinulla pitää olla rahankeräyslupa, jotta voi kerätä rahoja. Jos pääasiana on  vain sinun hyöty, niin verottaja voi katsoa toiminnan elinkeinotoiminnaksi, jolloin yhdistys joutuu maksamaan verot. Mutta teknisesti, kyllä näin voi tehdä..

Kiitos! Näistä mikään ei ole ongelma. Minulla on laaja ja lojaali ystäväpiiri, joten hallitus saadaan kasaan varmasti.

Sanot, että raha pitää ottaa palkkana. Kuka sitä valvoo, jos kirjanpitoakaan ei kukaan valvo? Kuka sitä nyt niin justiinsa katsoo, mihin mikäkin menee? Ihan vain kaverin puolesta kysyn - itse tietysti palkkana nostaisin ja verot kiltisti makselisin.

Näinollen jatkan: Ei tietenkään tarkoituksena ole minun hyötyni vaan kaikkinainen ja täysin pyyteetön, mutta perustellusti näyttävä kärsivien lähimmäisten auttaminen. Kunhan mainitsin tuon itselle keräämisen vaan ihan mielenkiinnosta. Olen hyvin karismaattinen ja vakuuttava halutessani. Kyyneleen tiristän tuosta vaan. Hyvä kirjoittajakin olen, joten sydämiin käyvää tarinaa syntyy sukkelaan.

Vierailija
6/7 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootpas typerä. BC on joutunut lehtien kuviin eikä pidä puolia lahjoituksista.

Mihin tässä ketjussa esiintyneeseen asiaan sinä viittaat vailla päätä tai häntää olevalla viestilläsi?

Typerä en ole, kaukana siitä.

Vierailija
7/7 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Näistä mikään ei ole ongelma. Minulla on laaja ja lojaali ystäväpiiri, joten hallitus saadaan kasaan varmasti.

Sanot, että raha pitää ottaa palkkana. Kuka sitä valvoo, jos kirjanpitoakaan ei kukaan valvo? Kuka sitä nyt niin justiinsa katsoo, mihin mikäkin menee? Ihan vain kaverin puolesta kysyn - itse tietysti palkkana nostaisin ja verot kiltisti makselisin.

Näinollen jatkan: Ei tietenkään tarkoituksena ole minun hyötyni vaan kaikkinainen ja täysin pyyteetön, mutta perustellusti näyttävä kärsivien lähimmäisten auttaminen. Kunhan mainitsin tuon itselle keräämisen vaan ihan mielenkiinnosta. Olen hyvin karismaattinen ja vakuuttava halutessani. Kyyneleen tiristän tuosta vaan. Hyvä kirjoittajakin olen, joten sydämiin käyvää tarinaa syntyy sukkelaan.

Yhdistyksellä pitää olla tilintarkastajat, jos toiminta on noin laajamittaista, joten suorat rahanostot eivät mene läpi. Jos joku lahjoittaa lahjakortteja tms. niin niitä toki voit ottaa itsellesi. Toki tästäkin voi tulla sanomista, jos valvontaa ei ole.

Veroilmoituksen saatat joutua tekemään, ja toki verottajalla on oikeus tehdä tarkastus, jos väärinkäytöksiä epäillään. Rahankeräyslupaa ei välttämättä myönnetä, jos kustannukset ovat liian suuret. Esim. tuo puolet lienee jo liikaa.