Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystäväni kertoi, että hänen naisystävänsä saa katsoa hänen puhelimensa ja viestinsä. Ai kun kiva!

Vierailija
27.02.2018 |

Kyseessä uusi, pari kuukautta sitten alkanut seurustelu. Olisi ollut kiva tietää etukäteen, ertä minun ystävälleni lähettämät henkilökohtaiset viestit minun asioistani ovat olleet jonkin muunkin luettavissa. En ymmärrä tätä ”kaikki on avointa” -mentaliteettia, jos ollaan samalla epälojaaleja muita ihmisiä kohtaan.

Kommentit (369)

Vierailija
341/369 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tähän sen verran, että miksihän kaikki ajattelee niin, että jos ei voi katsoa toisen puhelinta, niin on mahdollista että se pettää (tai oikeastaanhan se on sitten jo ihan varmaa). Minulla on parhaiden ystävieni kans Whatsapp-ryhmä, jonka läpät ei tosiaankaan kuulu muille, ja pettämisen kans niillä ei ole mitään tekemistä. En halua edes mieheni lukevan tosiaankaan niitä, ja tiedän etteivät ystävänikään anna miestensä niitä lukea, ja tähän voin tosiaan luottaa. Ja ollaan ihan viiskymppisiä, ja ne jutut on ihan hervottoman lapsellisia, eikä varmasti kenenkään muun mielestä hauskoja, kuin meidän.

Vierailija
342/369 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköposti, tekstiviestit, WhatsApp jne. kuuluvat kirjesalaisuuden piiriin, joka turvataan jo Suomen perustuslaissa. Myöskään tietoa siitä, mitä on esimerkiksi selaimella hakenut, ei monikaan halua toisten tietävän. Henkilökohtaisuus ja yksityisyys ovat erittäin tärkeitä säilyttää myös parisuhteessa ja perhe-elämässä yleensäkin. Kun niiden paljastumisen puolesta ei tarvitse pelätä, puhutaan vasta luottamuksesta. Meillä on perheessä vanhemmat ja lähellä aikuisuutta olevia lapsia. Jokaisella kännykkä ja tietokone, myös tabletteja. Laitteet ovat ehdottomasti yksityisiä ja salasanalla suojattuja eikä toisen laitteisiin tulevia soittajia katsota eikä laitteisiin kosketa. Asioista, joista voidaan ja halutaan puhua, puhutaan. Muut asiat ja henkilökohtaisuudet, ja erityisesti ystävien ja seurustelukumppanien intiimit asiat, pidetään ehdottoman luottamuksellisina. Samoin kuin perheen sisäiset vastaavat asiat ulospäin.

Silloin kun päätös on yhteinen niin ei ole kysymys kirjesalaisuuden rikkomisesta.

Kirjesalaisuus (nyk. viestintäsalaisuus) rikkoutuu myös silloin, jos lähettäjä lähettää sinulle jotain arkaluonteista tietoa, jonka leviäminen sinulta eteenpäin on lähettäjää loukkaavaa. Vaikka olisit sopinut puolisosi kanssa, että hän saa lukea sinulle saapuneet viestit, puolisosi ei saa lukea tuollaisia viestejä. Puolisosi lukiessa sellaisen viestin vaikka vahingossa sopimuksenne takia sekä sinä että puolisosi olette lainrikkojia. Se, mitä lähettäjä kokee loukkaavaksi on suhteellista. Monikaan ihminen ei haluaisi että hänen seksuaalielämän seikkoja, tai rikoksia, tai raiskatuksi tai pahoinpidellyksi joutumista, taloudellista vararikkoa jne. joutuisi muiden kuin viestin vastaanottajan silmien alle. Viestintäsalaisuuden rikkomisesta on rangaistuksena sakkoja tai vankeutta max. yksi vuosi. Törkeissä tapauksissa vankeutta max. kolme vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/369 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miksi minun pitäisi vastata tai katsoa keneltä viesti tuli mieheni puhelimeen tai hänen minun puhelimestani. Jos joku lähettää hänen puhelimeensa viestiä niin oletan, että se on hänelle. Koska jos se on minulle niin silloin se myös lähetettäisiin minulle....

Vierailija
344/369 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat pääsee toistensa puhelimiin miten haluaa, mutta eipä ole kummallekaan tullut tarvetta lukea toisen viestejä, enkä ihan ymmärrä missä vaiheessa sellainen tulisikaan.

Ehkä jos olisi joku potentiaalinen pettämisskenaario/-epäilys/muu paska tuulettimessa tms, niin varmaan ihan itse näyttäisin, että tässä ovat viimeisimmät keskustelut ja tätä olemme puhuneet, en harrasta sextingiä naapurin Pekan kanssa.

Vierailija
345/369 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä molemmat pääsee toistensa puhelimiin miten haluaa, mutta eipä ole kummallekaan tullut tarvetta lukea toisen viestejä, enkä ihan ymmärrä missä vaiheessa sellainen tulisikaan.

Ehkä jos olisi joku potentiaalinen pettämisskenaario/-epäilys/muu paska tuulettimessa tms, niin varmaan ihan itse näyttäisin, että tässä ovat viimeisimmät keskustelut ja tätä olemme puhuneet, en harrasta sextingiä naapurin Pekan kanssa.

Tietääkö kaverit tämän?

Vierailija
346/369 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kaverit tämän?

En sitä ole erikseen mainostanut, mutta kyllä minun ystäväni tietävät että keskustelen puolisoni kanssa lähes kaikesta ja minulle on ihan ok että hekin kertovat minun kuulumisia omille siipoilleen. Osataan pyytää, että älä puhu tästä muille tms, jos halutaan ettei mene kuin toisen korviin.

Ei ole ollut ongelmaa, kun ei minun miestä kiinnosta mitä me puhutaan meidän chattiryhmissä, eikä minua kiinnosta mitä hän puhuu omissaan.

Vierailija
347/369 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kaverit tämän?

En sitä ole erikseen mainostanut, mutta kyllä minun ystäväni tietävät että keskustelen puolisoni kanssa lähes kaikesta ja minulle on ihan ok että hekin kertovat minun kuulumisia omille siipoilleen. Osataan pyytää, että älä puhu tästä muille tms, jos halutaan ettei mene kuin toisen korviin.

Ei ole ollut ongelmaa, kun ei minun miestä kiinnosta mitä me puhutaan meidän chattiryhmissä, eikä minua kiinnosta mitä hän puhuu omissaan.

Jos ystäväsi kertoisi sinulle esimerkiksi että hänet on raiskattu tai häntä on hyväksikäytetty lapsena tai että hänen lapsensa on kuollut kohtuun, eikä erikseen pyytäisi sinua olemaan kertomatta kenellekään, niin kertoisitko näistä asioista miehellesi?

Vierailija
348/369 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole tullut mieleen, että puhelin on noin pyhä toisille.

Meillä puhelimet lojuu siellä sun täällä ja jos tarvetta tulee soittaa tai lähettää viestiä, käytän lähimpänä olevaa, samoin mieheni.

Kuulostaa jotenkin hirveän sekavalta. Jos sinä vaikka lähettäisit minulle viestin ja lukisin sen parin tunnin kuluttua, mistä ihmeestä minä tiedän, mihin puhelimeen minun pitää vastata, kun se puhelin, josta kirjoitit viestin, olikin miehesi tai tyttäresi puhelin. 

Ja eikö teillä ole puhelimessa sellaisi henkilökohtaisia toimintoja, kuten kalentereita, verkkopankkeja, facebook-profiilit, kamerat, sähköpostit, joiden järkevään käyttöön pitää olla nimenomaan se oma puhelin. Mikä ihmeen järki on siinä, että merkkaan hammaslääkäriaikani miehen puhelimen kalenteriin, kun se nyt sattui olemaan lähempänä? Sitten kun näitä tietoja tarvitsen, ne ovatkin missä puhelimessa sattuu. 

Vierailija
349/369 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole tullut mieleen, että puhelin on noin pyhä toisille.

Meillä puhelimet lojuu siellä sun täällä ja jos tarvetta tulee soittaa tai lähettää viestiä, käytän lähimpänä olevaa, samoin mieheni.

Kuulostaa jotenkin hirveän sekavalta. Jos sinä vaikka lähettäisit minulle viestin ja lukisin sen parin tunnin kuluttua, mistä ihmeestä minä tiedän, mihin puhelimeen minun pitää vastata, kun se puhelin, josta kirjoitit viestin, olikin miehesi tai tyttäresi puhelin. 

Ja eikö teillä ole puhelimessa sellaisi henkilökohtaisia toimintoja, kuten kalentereita, verkkopankkeja, facebook-profiilit, kamerat, sähköpostit, joiden järkevään käyttöön pitää olla nimenomaan se oma puhelin. Mikä ihmeen järki on siinä, että merkkaan hammaslääkäriaikani miehen puhelimen kalenteriin, kun se nyt sattui olemaan lähempänä? Sitten kun näitä tietoja tarvitsen, ne ovatkin missä puhelimessa sattuu. 

Tämä onnistunee ihmisiltä, joilla on 100 % samat nimet ja numerot puhelimissaan tai tekoälyn numeromuisti. Itse pitäisin tietysti myös viestin lähettäjänä aika outona, että minulle lähettäisiin vastausviesti jostakin aivan muusta numerosta, kuin mihin alkuperäisen lähetin. Mutta tietysti tietäisin, että tämä on työkaverini OlemmeYksikkö, johon ei henkilökohtaista yhteyttä tai kontaktia saa.

Vierailija
350/369 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mennään näköjään laidasta laitaan. Itse pidän tätä "yksikköajattelua" todella outona mutta myös sitä että parisuhteessakin puhelimet ja tietokoneet ovat jatkuvasti lukittuna tai piilotettuna. 

Vierailija
351/369 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä mennään näköjään laidasta laitaan. Itse pidän tätä "yksikköajattelua" todella outona mutta myös sitä että parisuhteessakin puhelimet ja tietokoneet ovat jatkuvasti lukittuna tai piilotettuna. 

Miksi pidät outona, että puhelimet on lukittuina?

Vierailija
352/369 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmistö sentään pitää ystäviensä viestit yksityisinä. Sitten on nämä yksikköihmiset.

Vierailija
353/369 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkiseen aikuisuuteen kuuluu myös eriytyminen, puhelimenkin osalta. Tuo on tuollaista pikkulapsisymbioosia, ei jatkoon.

Vierailija
354/369 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta lukittuna puhelinta kotona pitää henkilö joka ei luota puolisoon. Minun olisi kovin vaikea olla yhdessä sellaisen henkilön kanssa.

Vierailija
355/369 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta lukittuna puhelinta kotona pitää henkilö joka ei luota puolisoon. Minun olisi kovin vaikea olla yhdessä sellaisen henkilön kanssa.

Minusta puhelinten avaamista ehdottava ei luota puolisoon. Minun olisi kovin vaikea olla yhdessä sellaisen henkilön kanssa.

Vierailija
356/369 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen oppinut koneitten ja tilien kanssa aikanaan tietyt rutiinit, joita noudatan kaikkialla, myös kotona. Tyoskentelen alalla, jossa ehdoton tietosuoja on tärkeää, joten tästä on ollut hyötyä. Mulla ei ole ikinä jäänyt kone tai puhelin lukitsematta eikä missään laitteissa ole viruksia tai tietoturvaongelmia. Lukitsen, siivoan ja optimoin kaiken automaattisesti. Sama koskee miestäni. Jos kuolen yllättäen, hän saa tärkeimmät tiedot kuten veikkaustilin salasanan :) tallelokerossa olevasta kuoresta. Valokuvat on ulkoisella levyllä. Muu jää yksityisasioiksi myös silloin, puhelimen ja läppärin saa tuhota. So simple. Sun mulle avautumisiasi ei lue kukaan.

Vierailija
357/369 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eronnut, ja ex-miehen kanssa ei koskaan koskettu toisen puhelimiin. Ei ollut tarvetta eikä tuo edes tullut mieleen. 

Jos nyt uusi miesystävä haluaisi tsekata puhelimeni tai haluaisi puhelimeni salasanan, niin kyllä olisi suhde katkolla tuon asian takia. En voisi jatkaa suhdetta mieheen, joka ei näköjään luota minuun. 

Epäluottamus on ainoa asia päästä käsiksi puhelimeeni. 

Vierailija
358/369 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas olisi vaikeaa olla yhdessä sellaisen kanssa, joka ei halua, että puhelimeni on lukittu. Miksi? Ei ilmeisesti luota minuun. Kiitos ei tuollaiselle epäilijälle. 

Vierailija
359/369 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimeni on lukittuna automaattisesti. En todellakaan muuttaisi asetuksia kotona asuvan pirttihirmun takia. En minäkään haluaisi olla sinun kanssa. Kyttää ja tarkkaile muita, mutta et minua. 

Vierailija
360/369 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuohon päädytään. Ehdottaako toinen, että puoliso poistaisi lukituksen puhelimestaan? Tehdäänkö välillä lukitustarkistuksia?