Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sateenkaariuskovaiset aamutv.ssä: Jos ei lapsi käyttäydy stereotyyppisesti, pitäisi sukupuoli voida vaihtaa jo ennen koulua

27.02.2018 |

ja nämä ihmiset ovat olevinaan edistyksellisiä ja moderneja, mutta heidän mielestä tyttö ei ole tyttö ellei leiki nukeilla lapsena, ja siksi sukupuoli pitäisi voida vaihtaa jo ennen koulua, että "tietämättömät aikuiset" osaavat suhtautua lapseen oikein.

Huhhei, onneksi minun lapsuudessa ei ollut näitä ihmisiä paasaamassa missään, sain leikkiä mitä halusin "poikien leikkejä" myös, eikä tullut seta-väki väittämään minua trans-muusukupuoliseksi ja painostanut vanhempiani vaihtamaan sukupuoltani.
Miksei poika voisi leikkiä nukella tai tyttö kiipeillä puihin, näiden setalaisten mielestä?
Millä vuosituhannella ne elävät, jos mielenkiinnon kohteet ovat merkki "väärästä sukupuolesta".

Nämä ihmiset alkaa olemaan jo vaarallisia, jos saavat kaikki ajamansa asiat läpi.

Kommentit (471)

Vierailija
121/471 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölmöä kutsua ihmisia transuiksi, jos ne vain pukeutuvat erilailla kuin stereotyyppiset sukupuolensa edustajat. Eihän sukupuoli miksikään vaatteiden mukana muutu. Kyllä meikkaava ja heametta käyttävä mies on ihan vain mies, ei mikään trans.

Kauhean takapajusta ajattelua. Luulis että 2010 ois naisilla ja miehillä oikeus olla rohkeasti mitä ovat ja pukeutua miten pukeutuvat, ILMAN että joku yhteisö alkaa syöttää ihmisille omia teorioitaan miksi ihminen ei käyttäydy stereotyyppisesti ja vääristellä ihmisten ajatuksia.

Juu, ihan joka tapauksessa on hölmöä kutsua ihmisiä "transuiksi", koska se on loukkaava termi.

Vierailija
122/471 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katsonut haastattelua, niin en voi siihen varsinaisesti ottaa kantaa. Tuo kuulostaa oudolta, että lapsen sukupuolen voisi vaihtaa jo noinkin pienenä. Päätöksenhän voisi oikeasti tehdä tuollaisissa tapauksissa vain aikuiset lapsen puolesta, sillä tuskin kovin moni lapsi osaisi oikeasti ilmaista kokevansa olevansa väärää sukupuolta. Kun kuitenkin monet lapset leikkivät tai käyttäytyvät muuten kuin stereotyyppisesti.

Esimerkiksi pikkuveljeni käyttäytyi hyvin tyttömäisesti jo pienestä asti, ja leikki usein mieluummin minun (tyttö) kanssa ns. tyttöjen leikkejä, kuin isoveljemme kanssa niitä poikien leikkejä. Tykkäsi myös pukeutua prinsessamekkoihin jne. Joo, nyt aikuisena on edelleen vähän naismainen joissakin asioissa, ja on homoseksuaali, mutta ihan mies kuitenkin. Voin kuvitella, että olisi saattanut lapsena sanoa että joo haluan olla tyttö, ja sitten olisi vaihdettu sukupuoli, kun käyttäytyminen olisi ollut siihen viittaavaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/471 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.. T. Itse leikin vain "poikien leikkejä" poikien kanssa, en pukeutunut koskaan tyttöjen vaatteisiin ja minusta kasvoi normaali cisnainen.

Miksi laitat cis etuliitteen naisen eteen? Miksei voi sanoa vain "nainen".

Niin! Loukkaat transihmisiä jos hetero naisena käytät itsestäsi cis sanaa. Vain Transihmiset saavat käyttää heteroista cis sanaa se on tarkoitettu loukkaavaksi.

Aiempaan viestiin (joka on ilmeisesti kadonnut), cis = ei trans, mikä tässä oli relevantti erottelu.

Toiseen viestiin: hetero ei tarkoita samaa kuin cis. Trans ei tarkoita samaa kuin homo.

Aivan. Seksuaalinen suuntautuminen on eri asia kuin sukupuoli-identiteetti. Itse olen hetero vaikka en ole cis. Ja kyllä nimenomaan moni sanoo itseään cis-ihmiseksi, siinä missä joku kutsuu itseään heteroksi. cis-termi ei ole sen enempää loukkaava kuin hetero.

Ja muistakaa että on muitakin kuin naisia ja miehiä, aivan kuten on muita kuin heteroita ja homoseksuaaleja.

Hyvin tämä setasanasto on uponnut manipuloinnille alttiimpiin ihmisiin, samoin kuin mv-sanasto uppoaa myös joihinkin alttiimpiin ihmisiin. Jänniä nämä kuplat.

Onneksi en kuulu kumpaankaan kuplaan.

Mikä olet "cis"? Kai ymmärrät että se on vain hassu sana jonka joku kuplassa elävä on keksinyt.  Miksi kellään olisi tarvetta käyttää itsestään tuollasta termiä? Koskaan? Missään? :D

Cis tarkoittaa vain sitä, että fyysinen sukupuoli vastaa koettua sukupuolta. Kyllä se on ihan yleisesti käytetty termi, sinä itse taidat elää pienen kuplan sisällä jos se tulee sinulle jotenkin yllätyksenä.

Höpö höpö, en ole tollasta termiä kyllä nähnyt muualla kuin tällä palstalla. 

Tosielämässä ei ole missään tullut vastaan "cissejä". 

Onko se sitten liian hanakala sanoa vain olevansa nainen tai mies, luulisi että olisi helpompi jättää teennäinen etuliite siitä pois.

OK, elät kyllä todella pienessä kuplassa jos tuo on totta. Totta kai minäkin yleensä sanon vain nainen ja mies, mutta tuossa tapauksessa oli järkevää tarkentaa olevansa cis (esim. etteivät transfobiset vastaajat ala raivota minulle, että olen vain itse transnainen joka haluaa aivopestä muut).

Eikö se mene niin päin että cis-termiä käyttävät elävät kuplassa, ei ne jotka eivät tuota sanastoa tunne ja käytä.

Ei nuo cissit yms etuliitteet ole käytössä arkielämässä missään (muuta kuin sateenkaariyhteisön ihmisillä omassa kuplassaan).

Vierailija
124/471 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan, sateenkaarisanastoa. Miksi ei voi muka sanoa vain nainen ja mies. 

Miksi kukaan esittelisi itsensä "cisnaiseksi", millanen ihminen niin tekee ja missä yhteydessä?

lgbt-yhteisön jäsenet näitä sanoja käyttävät keskenään, muulle maailmalle nämä cisit ja muut on puutaheinää.

Silloin kun puhutaan sukupuolisuuntautumisesta, ei ole muuten tarvetta käyttää. Kuka ylipäätään normaalisti esittelee itsensä naiseksi normaaleissa tilanteissa?

Vierailija
125/471 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölmöä kutsua ihmisia transuiksi, jos ne vain pukeutuvat erilailla kuin stereotyyppiset sukupuolensa edustajat. Eihän sukupuoli miksikään vaatteiden mukana muutu. Kyllä meikkaava ja heametta käyttävä mies on ihan vain mies, ei mikään trans.

Kauhean takapajusta ajattelua. Luulis että 2010 ois naisilla ja miehillä oikeus olla rohkeasti mitä ovat ja pukeutua miten pukeutuvat, ILMAN että joku yhteisö alkaa syöttää ihmisille omia teorioitaan miksi ihminen ei käyttäydy stereotyyppisesti ja vääristellä ihmisten ajatuksia.

Nyt ei ole kysymys transvisteetista joka haluaa vähän tyttöillä sillä aikaa kun vaimo on kaupassa, vaan aadasta joka haluaa olla mies ja tarvii koko uuden sukupuolen munia myöten. Koska aadalla on epäillys, ettei hän ehkä olekaan sisimmässään tyttö. Ja nämä mukamas koulutetut ja muotitietoiset vanhemmat ovat tietenkin heti juonessa täysillä mukana. Ei tule mieleenkään, että aada on vielä lapsi, murrosikäinen ja muutenkin epävarma itsestään ja koko sukupuoli identiteetistä muutenkin.

Vierailija
126/471 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin monta asiaa mitä mä en ymmärrä.

Millä hitolla se sukupuoli määritellään? Jos se ei ole fyysistä, ei psyykkistä, ei henkistä? Jos pukeutuminen/leikit eivät vaikuta, miksi niin monet transihmiset kertovat esimerkkeinä leikkineensä aina sen korjatun?/oikean? sukupuolen leikkejä tai käyttäneensä em. tyylisiä vaatteita jne.

Jos lapselle ei koskaan puhu sukupuolesta mitään ja jos ympäristökään ei pääsisi vaikuttamaan asiaan, mitä sukupuolta lapsi kokisi olevansa - ei mitään? Vai kokisiko lapsi olevansa jotain?

Miltä tuntuu se, kun "tuntee olevansa jompaakumpaa sukupuolta"? Entä jos ei tunne olevansa nainen tai mies, vaikka tietää sen? Ts. alkaako asiaa kyseenalaistaa (turhaankin?) jos sitä alkaa lapsena/nuorena miettiä?

Ja millä hitolla sen tietää, onko lapsen osalta kyseessä vaihe (ja pitääkö tätä vahvistaa/tukea/jättää huomiotta) vai onko kyseessä pysyvä olotila?

Vierailija
127/471 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ihan joka tapauksessa on hölmöä kutsua ihmisiä "transuiksi", koska se on loukkaava termi.

Miksi kaikki sitten ovat trans-sitä ja trans-tätä sateenkaariväen mielestä, jotka eivät istu stereotyyppisiin sukupuolirooleihin. 

Vierailija
128/471 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shiloh Pitt-Jolie 11 v on saanut kasvaa poikana, vaikka tytön kroppaan syntyikin.

Äitinsä haluaa aloittaa lapsellaan murrosiän lykkäämishoidot. Eli hormonihoidot ettei murkkuikä ala vielä, koska sukupuolenvaihdosleikkaus olisi helpompi (?) tehdä lapsena.

Isä taas on hoitoja ja lapsen leikkausta vastaan. Koska on vielä niin nuori. Eikä halua lapsen joutuvan koekaniiniksi näin isoissa asioissa. Muuntukoot täysi-ikäisenä jos haluaa.

Vierailija
129/471 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan, sateenkaarisanastoa. Miksi ei voi muka sanoa vain nainen ja mies. 

Miksi kukaan esittelisi itsensä "cisnaiseksi", millanen ihminen niin tekee ja missä yhteydessä?

lgbt-yhteisön jäsenet näitä sanoja käyttävät keskenään, muulle maailmalle nämä cisit ja muut on puutaheinää.

Silloin kun puhutaan sukupuolisuuntautumisesta, ei ole muuten tarvetta käyttää. Kuka ylipäätään normaalisti esittelee itsensä naiseksi normaaleissa tilanteissa?

Ei kukaan, jos naamatusten kohtaa toisen ihmisen. Mutta jossain lomakkeessa esim saatetaan sukupuolta kysyä, eikä sielläkään koskaan ole vaihtoehtona mikään "cisnainen", joten ihmettelen ketkä ja mihin tollasta etuliitettä tarvitsee.

Silkkaa humpuukia siis taas koko etuliite.

Vierailija
130/471 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika alkaisi olla jo kypsä sille, nämä hörhöt palautetaan poteroihinsa...

Vierailija
131/471 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.. T. Itse leikin vain "poikien leikkejä" poikien kanssa, en pukeutunut koskaan tyttöjen vaatteisiin ja minusta kasvoi normaali cisnainen.

Miksi laitat cis etuliitteen naisen eteen? Miksei voi sanoa vain "nainen".

Niin! Loukkaat transihmisiä jos hetero naisena käytät itsestäsi cis sanaa. Vain Transihmiset saavat käyttää heteroista cis sanaa se on tarkoitettu loukkaavaksi.

Aiempaan viestiin (joka on ilmeisesti kadonnut), cis = ei trans, mikä tässä oli relevantti erottelu.

Toiseen viestiin: hetero ei tarkoita samaa kuin cis. Trans ei tarkoita samaa kuin homo.

Aivan. Seksuaalinen suuntautuminen on eri asia kuin sukupuoli-identiteetti. Itse olen hetero vaikka en ole cis. Ja kyllä nimenomaan moni sanoo itseään cis-ihmiseksi, siinä missä joku kutsuu itseään heteroksi. cis-termi ei ole sen enempää loukkaava kuin hetero.

Ja muistakaa että on muitakin kuin naisia ja miehiä, aivan kuten on muita kuin heteroita ja homoseksuaaleja.

Hyvin tämä setasanasto on uponnut manipuloinnille alttiimpiin ihmisiin, samoin kuin mv-sanasto uppoaa myös joihinkin alttiimpiin ihmisiin. Jänniä nämä kuplat.

Onneksi en kuulu kumpaankaan kuplaan.

Mikä olet "cis"? Kai ymmärrät että se on vain hassu sana jonka joku kuplassa elävä on keksinyt.  Miksi kellään olisi tarvetta käyttää itsestään tuollasta termiä? Koskaan? Missään? :D

Cis tarkoittaa vain sitä, että fyysinen sukupuoli vastaa koettua sukupuolta. Kyllä se on ihan yleisesti käytetty termi, sinä itse taidat elää pienen kuplan sisällä jos se tulee sinulle jotenkin yllätyksenä.

Höpö höpö, en ole tollasta termiä kyllä nähnyt muualla kuin tällä palstalla. 

Tosielämässä ei ole missään tullut vastaan "cissejä". 

Onko se sitten liian hanakala sanoa vain olevansa nainen tai mies, luulisi että olisi helpompi jättää teennäinen etuliite siitä pois.

OK, elät kyllä todella pienessä kuplassa jos tuo on totta. Totta kai minäkin yleensä sanon vain nainen ja mies, mutta tuossa tapauksessa oli järkevää tarkentaa olevansa cis (esim. etteivät transfobiset vastaajat ala raivota minulle, että olen vain itse transnainen joka haluaa aivopestä muut).

Eikö se mene niin päin että cis-termiä käyttävät elävät kuplassa, ei ne jotka eivät tuota sanastoa tunne ja käytä.

Ei nuo cissit yms etuliitteet ole käytössä arkielämässä missään (muuta kuin sateenkaariyhteisön ihmisillä omassa kuplassaan).

Juu, enpä sanoisi. Jos esim. seuraa jenkkimediaa (Time, the New York Times, New York Review of Books) niin aika yleisessä käytössä on.

Vierailija
132/471 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki sitten ovat trans-sitä ja trans-tätä sateenkaariväen mielestä, jotka eivät istu stereotyyppisiin sukupuolirooleihin. 

Eivät ole, enkä tajua mistä olet saanut tämän käsityksen.

Vierailija
133/471 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä hitolla se sukupuoli määritellään? Jos se ei ole fyysistä, ei psyykkistä, ei henkistä? Jos pukeutuminen/leikit eivät vaikuta, miksi niin monet transihmiset kertovat esimerkkeinä leikkineensä aina sen korjatun?/oikean? sukupuolen leikkejä tai käyttäneensä em. tyylisiä vaatteita jne.

Jos lapselle ei koskaan puhu sukupuolesta mitään ja jos ympäristökään ei pääsisi vaikuttamaan asiaan, mitä sukupuolta lapsi kokisi olevansa - ei mitään? Vai kokisiko lapsi olevansa jotain?

Miltä tuntuu se, kun "tuntee olevansa jompaakumpaa sukupuolta"? Entä jos ei tunne olevansa nainen tai mies, vaikka tietää sen? Ts. alkaako asiaa kyseenalaistaa (turhaankin?) jos sitä alkaa lapsena/nuorena miettiä?

Ja millä hitolla sen tietää, onko lapsen osalta kyseessä vaihe (ja pitääkö tätä vahvistaa/tukea/jättää huomiotta) vai onko kyseessä pysyvä olotila?

Hyviä kysymyksiä! Mikset koita etsiä niihin vastauksia?

Vierailija
134/471 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika alkaisi olla jo kypsä sille, nämä hörhöt palautetaan poteroihinsa...

:) ihailtavaa rehellisyyttä! Harva transfoobikkokaan noin avoimesti myöntää kannattavansa sortoa. 

Vierailija
135/471 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon osalta samaa mieltä. Olen kuitenkin huomannut että Suomessa ei olla niin takapajuisia kuin kansainvälisillä foorumeilla. Tämä av on yksi pahimmista Suomessa ja käsittääkseni täälläkin vain muutama kärkkäästi kirjoittava. Facebookin ryhmissä ei niinkään muutoin kuin kansainvälisissä ryhmissä. Vai olenko sitten omassa kuplassani?

t. muun sukupuolinen

Tarkotin että sateenkaariyhteisö toimii takapajuisesti tässä, luokittelemalla ihmisiä stereotypioiden pohjalta, jos ei sovi normiin, he keksii uuden identiteetin.

Taisit ymmärtää tahallasi väärin.

t.oma itsensä omassa kehossaan, sanoo seta mitä tykkää

Vierailija
136/471 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tänä päivänä on kuuminta hottia ja muotia vaihtaa sukupuoli. Perinteiset lepakot, hinaajat ja bisset alkavat olla jo vähän out of spotlight näitten uusien trendipellejen sijaan.

Vierailija
137/471 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa sateenkaariväestä tuntuu elävän kuplassa, jossa sukupuoliasiat ovat nousseen kaiken kokemisen keskiöön ja aivan kaikkea normaaliin elämään kuuluvaa peilataan sukupuolisuuden kautta. Itselläni on facekavereina pari tällaista, ja heidän _jokainen_ päivityksensä liittyy sukupuolen korostamiseen jollakin tavalla.

Itse olen miettinyt näistä sukupuolen korjausleikkauksista, että mahtaako kyse olla lobotomian tapaisesta operaatiosta, jossa lääketieteellisin perustein ja hyvää tarkoittaen aiheutetaan enemmän pahaa kuin hyvää ja joka myöhemmin lääketieteen kehittyessä kielletään brutaalina kidutuksena.

Olen nainen mutta en liitä naisena olemiseen mitään ihmeellisyyttä fyysisten ominaisuuksien lisäksi enkä normaalissa elämässä mitenkään erityisesti "koe" olevani nainen. Lapsena identifioiduin sukupuolen sijasta muihin viiteryhmiin, lapsena sukuuni, koululaisena hikipinkoihin ja aikuisena ammattiryhmääni.

Vierailija
138/471 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman surullista, että on näinkin sekaisin olevia ihmisiä.

Vierailija
139/471 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoisin että vasta aikuisena korjataan jos tarvetta, muutoin sukupuolirooliton kasvatus.

Vaikka olen sukupuoleton niin kehoni ei ole ja ei se minua haittaa. Jos sukupuoliroolit eivät olisi muille ihmisille niin tärkeitä niin tuskin kiinnittäisin sukupuolettomuuteeni huomiota. Suomessa sukupuoliroolit ovat olleet tiukassa, nyt ne ovat tietoisuuden lisääntyessä hälvenemässä. Vanhojen tansseissakin naiseksi syntynyt voi toimia kuin poika eivätkä ihmiset yrittää laittaa tätä ahtaaseen sukupuolirooliin.

Itse tunnen olevani oma itseni, mutta muita tuntuu häiritsevän että en mahdu normaaleihin rooleihin. Puolisonikaan ei mahdu ahtaisiin sukupuolirooleihin, hänellä on jopa pienoista gender dysphoriaa toisin kuin minulla. Fyysisesti sukupuolielimet ovat kuitenkin meillä onneksi vastakkaiset.

Meillä lapset ovat olleet mitä haluavat ja välillä ovat kyseenalaistaneet ovatko cis-ihmisiä. Mutta nuoruus on oman itsensä etsimisen aikaa, mitään pysyviä päätösiä he eivät ole tehneet. Niillä jotka ovat cis-sukupuolisia ei ole hankaluuksia meidän perheessäkään. Seksuaalisuuden suhteen he ovat yhtä vapaita määrittelemään itsensä, se ei ole meidän asiamme.

Vierailija
140/471 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseenhän sitä soopaa uskovat hyvin nuoret ihmiset, heitä on siihen myös helpompi aivopestä, koska nuoret eivät koskaan ole tyytyväisiä omaan kehoonsa ja omaan itseensä, haluavat yleensä olla jotain muuta ja jotain erikoista.

Sellasiin ihmisiinhän tämä häröily uppoaa kuin kuuma veitsi voihin ja joku tahkoaa sillä rahaa.

Se on isoa bisnestä nykyään, tämä identiteettien vaihto ja muu hulabaloo tämän uskonnon ympärillä. 

Tämä liike on vähän kuin scientologia, sitä voisi alkaa tutkia sellaisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi