Mitä oppii vain korkeakoulussa?
Mitä sellaista korkeakoulussa oppii, jota tiedonhaluinen ja lukutaitoinen pelkän peruskoulun käynyt ihminen ei voisi netistä itsekseen opiskella?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kriittistä, tieteellistä ajattelua, tiedonhakua ylipäätään
tätäkö ei elämä opeta?
Minua ei elämä ole opettanut myöskään käyttämään tietokonetta ja exceltaulukkoa tai ajamaan autoa saati puhumaan ja kirjoittamaan englantia niin, että sitä muutkin ymmärtävät - on pitänyt opiskella ihan erikseen nuo taidot.
Mutta kyllä se korkeakouluopiskelijan elämäkin on ihan oikeaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä oppii kriittistä ajattelua, kun joutuu opponoimaan muiden tekstejä ja omat tekstit pääsevät myös opponoitaviksi. Sitä kansanopistopohjalta ei opita. Sieltä ei päästä osaksi tiedeyhteisöä.
Repesin ihan täysin. Vai että oikein osaksi tiedeyhteisöä. Hah. Minulla on kahdesta eri yliopistosta maisterin paperit, mutta eipä ole tiedeyhteisöja näkynyt.
Miten oikein vietit opiskeluaikasi? Monessako kansainvälisessä seminaarissa kävit, mihin oman tieteenalasi keskusteluihin osallistuit, millaisia tieteellisiä artikkeleja kirjoitit? En ymmärrä, miten joku voi nykypäivänä olla tuplamaisteri ilman, että tajuaa siinä sivussa olevansa tekemisissä tieteen kanssa.
Yliopisto on koulu siinä missä muutkin. Turha liikaa ylpistyä, vaikka olisitkin Pihtiputaan ensimmäinen yliopiston käynyt.
t. se tuplamaisteri
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka historian osaajia katsoo, niin ainakin riitelyä. Tai uskonnot, silloin oppii kateellisuuden. Pahimpana uskonnollisuudesta , jos lahkolaiset pääsee valtaan.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulussa ei välttämättä opi oikein mitään, mutta yliopistossa oppii suhtautumaan kriittisesti tietoon ja etsimään alkuperäislähteitä. Ei siis naama punaisena karju täällä, että aktiivimalli tuhoaa kaiken, vaan ensin selvittää, mikäpä se on tämä aktiivimalli ja miten se vaikuttaa ja mihin.
Juuri noin sanotaan jo lukiostakin, painotetaan lähteiden merkitystä ja kriittisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä oppii kriittistä ajattelua, kun joutuu opponoimaan muiden tekstejä ja omat tekstit pääsevät myös opponoitaviksi. Sitä kansanopistopohjalta ei opita. Sieltä ei päästä osaksi tiedeyhteisöä.
Repesin ihan täysin. Vai että oikein osaksi tiedeyhteisöä. Hah. Minulla on kahdesta eri yliopistosta maisterin paperit, mutta eipä ole tiedeyhteisöja näkynyt.
Miten oikein vietit opiskeluaikasi? Monessako kansainvälisessä seminaarissa kävit, mihin oman tieteenalasi keskusteluihin osallistuit, millaisia tieteellisiä artikkeleja kirjoitit? En ymmärrä, miten joku voi nykypäivänä olla tuplamaisteri ilman, että tajuaa siinä sivussa olevansa tekemisissä tieteen kanssa.
Ihan tiedoksi vaan, että hyvin harvat maisteriopiskelijat käyvät kansainvälisissä seminaareissa tai julkaisevat tieteellisiä artikkeleita. Nämä ovat jatko-opiskelijoiden juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopisto on koulu siinä missä muutkin. Turha liikaa ylpistyä, vaikka olisitkin Pihtiputaan ensimmäinen yliopiston käynyt.
t. se tuplamaisteri
Tämä! Sama se on kuinka monessa seminaarissa sitä on käynyt ulkomailla opiskelemassa jos vaan ei osaa käsitellä päässään sitä materiaalia.
Yhteen käsitteeseen kiteytettynä korkeatasoinen tiedonkäsitys on se, joka erottaa yliopistonsa käyneet muista.
Tähän heti sellainen varaus, että ei ole pakko suorittaa yliopistotutkintoa saavuttaakseen tätä, eikä myöskään ole niin, ettei yliopistokurssejaan voisi vetää läpi ihan vasemmalla kädellä ja edelleen uskoa horoskooppeihin, enkeleihin, muodissa oleviin ajattelumalleihin tai siihen että meidän puolue on se oikea koska me ajatellaan niin.
Vierailija kirjoitti:
Nimen omaan, pitää osata muoti, pitää tietää kenen laujuja laulat. Siis kuka rahoittaa tämän tekemisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tätäkö ei elämä opeta?
Minua ei elämä ole opettanut myöskään käyttämään tietokonetta ja exceltaulukkoa tai ajamaan autoa saati puhumaan ja kirjoittamaan englantia niin, että sitä muutkin ymmärtävät - on pitänyt opiskella ihan erikseen nuo taidot.
Minulleppa opetti! No koulukin vähän mutta suurimman osan opin ihan itse itseäni opettaen.
Minä opin TKK:lla heti ensimmäisenä päivänä Akateemisen vartin. Jo on mainio keksintö, käytän sitä edelleen, vaikka valmistumisestani on jo 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tätäkö ei elämä opeta?
Minulleppa opetti! No koulukin vähän mutta suurimman osan opin ihan itse itseäni opettaen.
Niinhän se koulu juuri toimii. Tarjoaa käyttöösi strukturoidun työympäristön, alan asiantuntijoiden suunnitteleman ja valikoiman ohjelman ja sisällön, ja erilaisia opiskeluasi tukevia resursseja, ja sitten opetat itse itseäsi lukemalla kirjat ja tekemällä harjoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tätäkö ei elämä opeta?
Vähän siltä vaikuttaa, kun tätäkin palstaa seurailee.
uskon, että viisaus piilee meissä kaikissa. miksi muuten viihdyt palstalla jos tämä ei täyty vaatimuksiasi ja kriteereitäsi?
Missä on sanottu, ettei täytä? Lukeeko jossain, että viihdyn?
Harva siellä opetettu yksittäinen asia on sellaista, ettei fiksu ihminen lukiopohjalta pystyisi sitä oppimaan. Mutta se osuukin asian ytimeen, että olet täällä kysymässä, mitä siellä opetetaan. Lukio- tai peruskoulupohjalta, eikä itse asiassa varmaan tavismaisterinkaan tiedoilla, ei ole mahdollista suunnitella yleissivistävää aloituspakettia millekään alalle. Satunnaisella itsenäisellä tutkimisella kestää paljon pidempään oppia perusasiat, koska ne joutuu itse ensin etsimään, ja vasta jo opeteltuaan ymmärtää niiden merkityksen ja sen, kannattiko niihin nyt käyttää tämä aika vai ei.
Omassa ohjelmassani tarjotaan myös todella paljon tilaisuuksia oppia alan työkulttuuria ja luoda kontakteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tätäkö ei elämä opeta?
Samanlaista se on yliopistossakin. Opetusta ja ohjausta on kyllä, mutta opinnäytteiden tekeminen on pitkälti yksinäistä puurtamista sen saadun opetuksen ja ohjauksen pohjalta. Itse työstäen ja työskennellen on asiat sisäistettävä ja sovellettava omiin töihin ja pienempiin tai isompiin tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulussa ei välttämättä opi oikein mitään, mutta yliopistossa oppii suhtautumaan kriittisesti tietoon ja etsimään alkuperäislähteitä. Ei siis naama punaisena karju täällä, että aktiivimalli tuhoaa kaiken, vaan ensin selvittää, mikäpä se on tämä aktiivimalli ja miten se vaikuttaa ja mihin.
Meillä oli kyllä ihan jo 2000-luvun alussa peruskoulussa tavallista järkiperäistä asioiden pohdintaa. Piti analysoida yhteiskunnallisia kysymyksiä ja kirjoittaa niihin perusteltuja mielipiteitä. Opettajat kannustivat meitä itsenäiseen pohdintaan ja asioiden tutkimiseen.
Peruskoulussa opetetaan myös matematiikkaa. Se on pikkasen eri asia kuitenkin matematiikan laitoksella yliopistossa.
No siis sen ainakin minä opin, että yleensä mietin aika tarkkaan mitä sanon tai kirjoitan. Tsekkaan faktat etukäteen ja tiedän mistä haen luotettavaa tietoa. Osaan kirjoittaa hyvin asiatekstejä.
En tiedä korkeakouluista. Mutta yliopistossa oppii ajattelemaan kriittisesti ja tieteellisen tutkimuksen perusteet. Kaipa netissä voi tänä päivänä oppia vaikka ballerinaksi tai aivokirurgiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tätäkö ei elämä opeta?
uskon, että viisaus piilee meissä kaikissa. miksi muuten viihdyt palstalla jos tämä ei täyty vaatimuksiasi ja kriteereitäsi?
Ei missään ja ei lue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tätäkö ei elämä opeta?
Ei missään ja ei lue.
No huh huh :D
Meillä oli kyllä ihan jo 2000-luvun alussa peruskoulussa tavallista järkiperäistä asioiden pohdintaa. Piti analysoida yhteiskunnallisia kysymyksiä ja kirjoittaa niihin perusteltuja mielipiteitä. Opettajat kannustivat meitä itsenäiseen pohdintaan ja asioiden tutkimiseen.