Mitä oppii vain korkeakoulussa?
Mitä sellaista korkeakoulussa oppii, jota tiedonhaluinen ja lukutaitoinen pelkän peruskoulun käynyt ihminen ei voisi netistä itsekseen opiskella?
Kommentit (59)
Voi ainakin leveillä kavereille: Hei kato mä oon korkkiksessa, musta tulee parempi ihminen. :D
Saat maksaa jonkin verran että saat saman tietomäärän (e-kirjat, tutkimukset) käyttöön kuin opiskelija.
Tilastotiedon oikeanlaista soveltamista. Kaikki tosin eivät opi sitä edes korkeakoulussa.
Kriittistä, tieteellistä ajattelua, tiedonhakua ylipäätään
Saat paperin, jolla voit hakea tiettyjä suojatyöpaikkoja.
Siellä oppii kriittistä ajattelua, kun joutuu opponoimaan muiden tekstejä ja omat tekstit pääsevät myös opponoitaviksi. Sitä kansanopistopohjalta ei opita. Sieltä ei päästä osaksi tiedeyhteisöä.
Suurinta osaa asioista et löydä netistä. Ellet opiskele korkeakoulussa, todennäköisesti et edes tiedä mitä kannattaisi opiskella jotta pärjäisit jonkin alan töissä. Poikkeuksia tietysti on olemassa, mutta pääosin näin.
Vierailija kirjoitti:
tätäkö ei elämä opeta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tätäkö ei elämä opeta?
Vähän siltä vaikuttaa, kun tätäkin palstaa seurailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tätäkö ei elämä opeta?
Varmaan juurikin sen opiskelun takia muu elämä jää vähemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tätäkö ei elämä opeta?
uskon, että viisaus piilee meissä kaikissa. miksi muuten viihdyt palstalla jos tämä ei täyty vaatimuksiasi ja kriteereitäsi?
Suppeaa nish tyyppistä tietoa jostain menneistä joita nykytiedon valossa ja vuonna 2017 voidaan pitää täysin vääreille raiteille eksyneenä suorastaan paheena
kysykää intiaaneilta ,he tietävät kaiken
Korkeakoulussa ei välttämättä opi oikein mitään, mutta yliopistossa oppii suhtautumaan kriittisesti tietoon ja etsimään alkuperäislähteitä. Ei siis naama punaisena karju täällä, että aktiivimalli tuhoaa kaiken, vaan ensin selvittää, mikäpä se on tämä aktiivimalli ja miten se vaikuttaa ja mihin.
En tiedä, kun en ole uskaltautunut kokeilemaan toista vaihtoehtoa. On oppimeita ja on opetettuja. Mutta uskon siihen, ett jos ja kun on useampi opettaja ja yhteisö joka tukee ja edesauttaa oppomista, niin saattaa onnistua "oppimaan" helpommin, jotain sellaista, mitä ei välttämättä pelkstään yksin ollessa ja vain itse rakentamassaan tilassa tulisi huomanneeksi ja oppineeksin, ainakaan niin helpolla. Mutta toki jokaiseen ajanjaksoon varmasti mahtuu heitä, jotka onnistuvat luomaan ja keksimään jotain mullistavaa ja uutta tai ainakin uudempia sovellutuksia vanhemmasta, ilman ns. muodollista koulutusta. Kyllä korkeakoulutus ja yliopistossa (/korkeakoulussa) vaatii opiskelijan omaakin panosta ei siellä(kään) kaikkea pureksita ja selitetä opiskelijalle alusta lähtien tai jotenkin erityisen ymmärrettävästi. - Opiskelijalla tulee olla sekä riittävät perusvalmiudet mutta myös kyky omaehtoisesti jalostaa ja kehittää itseään ja osoittaa, että hän osaa myös itse toimia hiukan tuottajana, tai ainakin "hieman" seuraamaan sitä ,mitä omalla alalla liikkuu ja tapahtuu.
Onhan se vähän vaikeaa mennä leikkelemään kuolleita ihmisiä suoraa kadulta käsin. Ei varmaan patologian laitoksella tykättäisi. "Mä vaan treenaan leikkauksia", kun poliisi löytää ruumiita kotoa. Ei taida mennä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Siellä oppii kriittistä ajattelua, kun joutuu opponoimaan muiden tekstejä ja omat tekstit pääsevät myös opponoitaviksi. Sitä kansanopistopohjalta ei opita. Sieltä ei päästä osaksi tiedeyhteisöä.
Repesin ihan täysin. Vai että oikein osaksi tiedeyhteisöä. Hah. Minulla on kahdesta eri yliopistosta maisterin paperit, mutta eipä ole tiedeyhteisöja näkynyt.
Oppii myös analysoimaan tietoa. Ja myös omaa tekemistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Repesin ihan täysin. Vai että oikein osaksi tiedeyhteisöä. Hah. Minulla on kahdesta eri yliopistosta maisterin paperit, mutta eipä ole tiedeyhteisöja näkynyt.
Miten oikein vietit opiskeluaikasi? Monessako kansainvälisessä seminaarissa kävit, mihin oman tieteenalasi keskusteluihin osallistuit, millaisia tieteellisiä artikkeleja kirjoitit? En ymmärrä, miten joku voi nykypäivänä olla tuplamaisteri ilman, että tajuaa siinä sivussa olevansa tekemisissä tieteen kanssa.
Kaikkea turhaa niin kuin tilastotiedettä ja muuta hömppää mitä ei tarvitse missään.