Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä oppii vain korkeakoulussa?

Vierailija
26.02.2018 |

Mitä sellaista korkeakoulussa oppii, jota tiedonhaluinen ja lukutaitoinen pelkän peruskoulun käynyt ihminen ei voisi netistä itsekseen opiskella?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä opetetaan suvaitsevaisuutta ja vihervasemmistolaisia arvoja, varsinkin Tampereen yliopistossa.

Vierailija
42/59 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat maksaa jonkin verran että saat saman tietomäärän (e-kirjat, tutkimukset) käyttöön kuin opiskelija.

Opiskelijakin joutuu maksamaan niistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia menee vähän aa-kerhon tunnuslausetta mukaillen:

Koulu opettaa opettelemaan ne asiat, jotka ihminen voi opetella.

Elämä kertoo, että kaikkia asioita ei voi eikä kannata opetella,

Ja korkeakoulu opettaa erottamaan nämä asiat toisistaan.

Vierailija
44/59 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat maksaa jonkin verran että saat saman tietomäärän (e-kirjat, tutkimukset) käyttöön kuin opiskelija.

Opiskelijakin joutuu maksamaan niistä.

Ei joudu. Korkeakoulu tarjoaa kirjastopalvelut (eli kaikki nuo tietokannat) opiskelijoilleen ilmaiseksi eikä meillä vieläkään ole lukukausimaksuja.

Vierailija
45/59 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuaa oman pienuutensa. Mitä tyhmempi sen röyhkeämpi.

Vierailija
46/59 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kriittistä, tieteellistä ajattelua, tiedonhakua ylipäätään

tätäkö ei elämä opeta? 

Minua ei elämä ole opettanut myöskään käyttämään tietokonetta ja exceltaulukkoa tai ajamaan autoa saati puhumaan ja kirjoittamaan englantia niin, että sitä muutkin ymmärtävät - on pitänyt opiskella ihan erikseen nuo taidot.

Mutta kyllä se korkeakouluopiskelijan elämäkin on ihan oikeaa elämää.

Minulleppa opetti! No koulukin vähän mutta suurimman osan opin ihan itse itseäni opettaen.

Niinhän se koulu juuri toimii. Tarjoaa käyttöösi strukturoidun työympäristön, alan asiantuntijoiden suunnitteleman ja valikoiman ohjelman ja sisällön, ja erilaisia opiskeluasi tukevia resursseja, ja sitten opetat itse itseäsi lukemalla kirjat ja tekemällä harjoitukset.

Ei näin! Vaan opin tekemällä ensin ja koulussa lähinnä kerrattiin ja uutena asiana jotain knoppeja.

Vierailija
47/59 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä oppii kriittistä ajattelua, kun joutuu opponoimaan muiden tekstejä ja omat tekstit pääsevät myös opponoitaviksi. Sitä kansanopistopohjalta ei opita. Sieltä ei päästä osaksi tiedeyhteisöä.

Repesin ihan täysin. Vai että oikein osaksi tiedeyhteisöä. Hah. Minulla on kahdesta eri yliopistosta maisterin paperit, mutta eipä ole tiedeyhteisöja näkynyt.

Minä tein Aalto yliopitossa tutkimusassarina tutkimusryhmässä dippatyön osana tieteellistä tutkimusprojektia, josta julkaistiin vertaisarvioitu paperi ulkomaiseen tieteelliseen julkaisuun. Nimi löytyy paperista. Voinen vaatimattomasti väittää olleeni osa tiedeyhteisöä.

Vierailija
48/59 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tätäkö ei elämä opeta? 

Minua ei elämä ole opettanut myöskään käyttämään tietokonetta ja exceltaulukkoa tai ajamaan autoa saati puhumaan ja kirjoittamaan englantia niin, että sitä muutkin ymmärtävät - on pitänyt opiskella ihan erikseen nuo taidot.

Minulleppa opetti! No koulukin vähän mutta suurimman osan opin ihan itse itseäni opettaen.

Niinhän se koulu juuri toimii. Tarjoaa käyttöösi strukturoidun työympäristön, alan asiantuntijoiden suunnitteleman ja valikoiman ohjelman ja sisällön, ja erilaisia opiskeluasi tukevia resursseja, ja sitten opetat itse itseäsi lukemalla kirjat ja tekemällä harjoitukset.

Ei näin! Vaan opin tekemällä ensin ja koulussa lähinnä kerrattiin ja uutena asiana jotain knoppeja.

Jos sä polet oppinut näin, olet erinomaisessa asemassa jsosain käytännönläheisessä hommassa, missä sun ei tarvitse kyseenalaistaa omaa työtäsi ja työtapojasi. Olet oppinut ”parhaan tavan” tehdä asiat, eikä sun tarvitse astua taaksepäin ja arvioida omaasi tai muiden työtä, ei sijoittaa sitä toisenlaiseen viitekehykseen tai yhteiskuntaan, ei verrata sitä muihin vaihtoehtoihin (koska ethän sä ole voinut niitä kaikkia kokeilla), ei kehittää työtäsi lisää, eikä olla ainakaan muutosjohtaja.

Vierailija
49/59 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tätäkö ei elämä opeta? 

Jos sä polet oppinut näin, olet erinomaisessa asemassa jsosain käytännönläheisessä hommassa, missä sun ei tarvitse kyseenalaistaa omaa työtäsi ja työtapojasi. Olet oppinut ”parhaan tavan” tehdä asiat, eikä sun tarvitse astua taaksepäin ja arvioida omaasi tai muiden työtä, ei sijoittaa sitä toisenlaiseen viitekehykseen tai yhteiskuntaan, ei verrata sitä muihin vaihtoehtoihin (koska ethän sä ole voinut niitä kaikkia kokeilla), ei kehittää työtäsi lisää, eikä olla ainakaan muutosjohtaja.

Kouluilla ei ole minkäänlaista yksinoikeutta näihin taitoihin vaikka he niin haluavat uskotella, sillä heidän statuksensa ja taloutensa perustuu tähän väärään käsitykseen.

Vierailija
50/59 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tätäkö ei elämä opeta? 

Pitääkö tästä nyt päätellä ettet ole kauhean korkeasti koulutettu, vaiko ettet ole oppinut koulutuksesi aikana juuri mitään, vai että olet niin daiju ettei sinulla ole harmainta aavistustakaan milloin olet itse asiassa oppinut tai hallinut mitäkin? En osaa arvailla. 

Vierailija
51/59 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tätäkö ei elämä opeta? 

Pitääkö tästä nyt päätellä ettet ole kauhean korkeasti koulutettu, vaiko ettet ole oppinut koulutuksesi aikana juuri mitään, vai että olet niin daiju ettei sinulla ole harmainta aavistustakaan milloin olet itse asiassa oppinut tai hallinut mitäkin? En osaa arvailla. 

Daijuksi haukkuminen todistaa kalikan osuneen johonkin.

Vierailija
52/59 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei näe sitä, että edistyneimpiä asioita tässä maailmassa osaavat tehdä vain korkeakoulutuksen saaneet, niin tästä asiasta keskusteleminen on turhaa.

Vierailija
53/59 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä opetetaan suvaitsevaisuutta ja vihervasemmistolaisia arvoja, varsinkin Tampereen yliopistossa.

Kyllä, tuo on totta, mutta yliopistoissa voi oppia myös muitakin asioita, kuten tässä ketjussa on kerrottu.

Vierailija
54/59 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä opin TKK:lla heti ensimmäisenä päivänä Akateemisen vartin. Jo on mainio keksintö, käytän sitä edelleen, vaikka valmistumisestani on jo 20 vuotta.

Niin, kaikki muut ovat ajoissa paikalla ja joutuvat aina odottamaan sinua...

Vierailija
55/59 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on yksi korkeakoulututkinto ja vähän yliopistollakin on käyty. Eipä siellä nyt oikeasti mitään sellaista opi, mitä ei voisi itsenäisestikin oppia. Totta kai esim. vierailevat luennoitsijat ja kansainväliset kurssit voivat olla hyvinkin avartavia, mutta ei korkeakouluissa ihmeitä opeteta. Teoriassa kaiken voi oppia itsekin, jos on perusälykäs ja tahtoa riittää. Perusälykkäällä tarkoitan siis ihan tavista.

Itseä kiinnosti opiskeluaikoina kuitenkin kaikki muu paitsi opiskelu: naiset, baarit ja videopelit. Joten olen ehkä hieman puolueellinen mielipiteideni kanssa. Itseä lähinnä huvittaa, kun jotku oikeasti kehuu tutkinnoillaan ja luulee sen nostavan heidän ihmisarvoaan...mutta minulla on teille salaisuus: ketään ei oikeasti kiinnosta yhtään, mikä tutkinto teillä on.

Vierailija
56/59 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on yksi korkeakoulututkinto ja vähän yliopistollakin on käyty. Eipä siellä nyt oikeasti mitään sellaista opi, mitä ei voisi itsenäisestikin oppia. Totta kai esim. vierailevat luennoitsijat ja kansainväliset kurssit voivat olla hyvinkin avartavia, mutta ei korkeakouluissa ihmeitä opeteta. Teoriassa kaiken voi oppia itsekin, jos on perusälykäs ja tahtoa riittää. Perusälykkäällä tarkoitan siis ihan tavista.

Itseä kiinnosti opiskeluaikoina kuitenkin kaikki muu paitsi opiskelu: naiset, baarit ja videopelit. Joten olen ehkä hieman puolueellinen mielipiteideni kanssa. Itseä lähinnä huvittaa, kun jotku oikeasti kehuu tutkinnoillaan ja luulee sen nostavan heidän ihmisarvoaan...mutta minulla on teille salaisuus: ketään ei oikeasti kiinnosta yhtään, mikä tutkinto teillä on.

Hohhoijaa amis! Ei sun tutkinto nyt ainakaan ketään kiinnosta!

Vierailija
57/59 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Systemaattisen ohjelman tietyn alan perusasioiden oppimiseen, niin että sinusta tulee alan ammattilainen ja myöhemmin asiantuntija. Ei pelkkää tietoa vaan myös harjoituksia ja ohjausta. Kosketuksen alan tutkimukseen ja korkeimpaan asiantuntemukseen. 

Vierailija
58/59 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollei näe sitä, että edistyneimpiä asioita tässä maailmassa osaavat tehdä vain korkeakoulutuksen saaneet, niin tästä asiasta keskusteleminen on turhaa.

Älä viitsi valehdella. Ei koulutuksesta haittaa ole mutta jos oikeasti kuvittelet ettei muut kuin korkeakoulutetut ole koskaan tehneet mitään ”edistynyttä”... Olet saanut hyvin suppean maailmankuvan ja käsityksen etkä ainakaan osaa kyseenalaistaa auktoriteettejä.

Vierailija
59/59 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voi oppiakin korkeakoulussa jotakin, kaikki mahdolliset mainittu. Mutta aniharva oppii sieltä nöyryyttä, työntekoa ja elämän peruslakien kunnioittamista.

Siksi monet korkeakoulutetutkin ovat pohjimmiltaan ylimielisiä paskiaisia, jotka lähinnä haluavat tutkinnon nostaakseen omaa nokkaa ja tilipussin sisältöä.

Parhaat asiat oppii luonnosta ja toisilta erilaisilta ihmisiltä, jos haluaa oppia.