Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen menossa pään magneettikuvaukseen. Millainen kokemus se on?

Vierailija
26.02.2018 |

Olen kuullut, että olisi kamala kokemus, mutta miksi? Mitä mun kannattaa odottaa tältä?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kolme kertaa ja hyvin se menee vaikka mullakin on ahtaanpaikan kammo.

Laitat silmät kiinni kun sinua aletaan työntämään putkeen ja pidät ne kokoajan kiinni.

Mieti jotakin kivoja juttuja. Sinulle laitetaan kuulokkeet korviin niin saat kuunnella musiikkia ja sinulla on kokoajan puheyhteys hoitajaan sekä hälytysnappi kädessä.

Vierailija
2/44 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä oo mtn ihmeellistä, makaat semmoisessa ns. putkessa, kone pitää meteliä, sulla kuulokkeet, kuuluu musaa, kestää kai n. 20 min, mut ei nyt mikään kamala kokemus. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magneettikuvaus on ihan kivuton toimenpide. Ainoa asia, mikä voi olla epämiellyttävää, on putken ahtaus. Jos laittaa silmät kiinni ennenkuin työnnetään sinne eikä kuvittele olevansa ahtaassa paikassa, ei haittaa

Ilma vaihtuu hyvin ja voi kuunnella radiota. Kolina ei ole pelottavaa. Ihan OK juttu minusta. Olen itse ollut ja lapsen kanssa, joka 8-vuotiaana nukahti (!) sinne.

Vierailija
4/44 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu ihan vtusti!

Vierailija
5/44 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivo vain että veren hemoglobiini on alhainen. Muuten on aika tuskallinen kokemus.

Vierailija
6/44 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä satu yhtään.

Itselläni kesti pään magneettikuvaus n. 15 minuuttia (toki kuvauksesta riippuen myös aika vaihtelee). En pidä ahtaista paikoista, mutta ei se ollut niin kamalaa kun laittoi vaan silmät kiinni ja yritti ajatella kaikkea mahdollista (mm. hammaslääkärissä ja muissa itselle inhottavissa paikoissa tapaan miettiä usein seuraavan viikon ruokalistaa ja tähän tarvittavia ostoksia... :D).

Kuulokkeista kuuluu musiikkia ja itse kone pitää erinäistä pauketta ja kolinaa tutkimuksen ajan, mutta se on vain ääni"haitta".

Hyvin menee!

Vierailija
7/44 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahtaanpaikakammo! Voi swiddu te ootte vajaita! Miten te uskallatte mennä esim kauppoihin, niissä on usein se eteinen!

Vierailija
8/44 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kovat äänet ovat sinusta epämiellyttäviä niin on aika perseestä. Laita oma levy soimaan ja laske kappaleita niin ei ajantaju häviä.

Vierailija
9/44 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paha. Putkessa on valo ja hyvä ilmanvaihto. Saat kuunnelle radiota valitsemaltasi kanavalta ja taustalta kuuluu "rakennus työmaa melua" vaimennetusti.

Vierailija
10/44 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahtaanpaikakammo! Voi swiddu te ootte vajaita! Miten te uskallatte mennä esim kauppoihin, niissä on usein se eteinen!

"Ahtaanpaikakammo", kertoo paljon sinun älykkyydestäsi.

Vierailija
11/44 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tunnin kestäneessä pään kuvauksessa. Putki ei minun mielestä tuntunut mitenkään ahtaalta Se oli enempi rengas kauempana päästä ja ilmastointi oli hyvä. Meteli oli suhteellisen kovaa ja kuulokkeista tullut musiikki oli siten yhtä tyhjän kanssa, en saanut siitä selvää. Aika alkoi käymään pitkäksi, kun piti olla koko ajan liikkumatta ja kuulokkeista kysyttiin vointia tai kerrottiin milloin oli paras hetki nielaista. Saatiin hyvät kuvat. Kyllä sen jaksaa, kun itseään vähän tsemppaa! Laittoivat ennen kuvausta kanyylin käteen ja siitä jotain ainetta kesken kuvauksen myös.

Vierailija
12/44 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkeeltähän se pora vähän tuntuu ku se korvasta menee. Mikähän siinä on ettei se vois olla pienempi?

Vierailija
13/44 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo korkea hemoglobiini on ikävä, kun veressä on enemmän rautaa johon indusoituu energiaa. Eli aivot alkavat kuumenemaan. Ei hätää, ei ole vaarallista, pelkästään epämukavaa/hieman kivuliasta.

Vierailija
14/44 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tunnin kestäneessä pään kuvauksessa. Putki ei minun mielestä tuntunut mitenkään ahtaalta Se oli enempi rengas kauempana päästä ja ilmastointi oli hyvä. Meteli oli suhteellisen kovaa ja kuulokkeista tullut musiikki oli siten yhtä tyhjän kanssa, en saanut siitä selvää. Aika alkoi käymään pitkäksi, kun piti olla koko ajan liikkumatta ja kuulokkeista kysyttiin vointia tai kerrottiin milloin oli paras hetki nielaista. Saatiin hyvät kuvat. Kyllä sen jaksaa, kun itseään vähän tsemppaa! Laittoivat ennen kuvausta kanyylin käteen ja siitä jotain ainetta kesken kuvauksen myös.

Ihan totta, kipu- ja piikkikammoisen kannattaa sopia hoitajan kanssa etukäteen toimintatavoista.

Vierailija
15/44 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jännitti etukäten, miten jaksan olla paikoillani, kun selkä oli kipeä. Hyvin se meni, pää ja vähän yläruumista meni sinne putkeen, mulla oli kuulokkeet, joista tuli musaa. Sai valita radiokanavan. Pidin silmät kiinni ja keskityin siihen musaan. Kun kone kuvaa, siitä kuuluu nakuttava ääni. Hoitaja sanoi, kun kuvaus alkoi. Kuvaus kesti muutaman sekunnin kerrallaan, kuvausjaksoja oli monta. En muista enää kokonaisaikaa, ehkä 20min kun pöydälle asettuminen lasketaan mukaan. Kuvattava siis käy makuulle pöydälle, joka sitten liukuu putken sisään tarvittavan verran. Minun kuvauksesta on kyllä 10v, oisko koneet muuttuneet tällä välin. Olin Peijaksessa, siellä oli silloin ihana hoitaja kuvaamassa.

Vierailija
16/44 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kannata pelätä/jännittää.Ei se mikään ahdas putki ole.Ihan hyvin jää tilaa mol. puolin ja päälle.Ilmastointi hyvä ja mielimusiikin saa soimaan volyymit kaakkoon.Kone raksuttaa mutta itse en ainkaan musiikilta sitä paljon havannoinut.Hemoglobiinjutut ym. kauhuskenaariot voit jättää omaan arvoonsa!!!

Vierailija
17/44 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuntunut miltään eikä laitettu kanyyliä. Meni aika nopeasti ohi. Ihanaa, kun sai olla vaan paikoillaan ja levätä eikä kukaan vaatinut minulta mitään. Menisin uudelleenkin koska vaan. 

Vierailija
18/44 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuvataan pelkästään pää, ei joudu syvälle putkeen. Olen ollut useamman kerran pään magneettikuvauksessa ja yhden kerran sekä pään että selän (eli selkäytimen) magneettikuvauksessa, ja vain jälkimmäisessä joutui putkeen.

Voisiko eri paikoissa olla eri systeemi tältä osin?

Minulla pään magneettikuvaus kesti n. 40 minuuttia, eli melko kauan, koska mukana oli varjoainetehosteinen sarja. Varjoaine laitettiin kesken kuvauksen kyynärtaipeen laskimon kautta.

Pauke ja tosi omituiset piipittävät ja surisevat äänet ovat kovia ja kuuluvat kuulokkeiden läpi. Kuulokkeiden kautta hoitaja / radiologi yleensä antaa lyhyitä väliaikatietoja kuvauksen vaiheista ja kestosta.

Kuvaus ei tietenkään satu ollenkaan ja vaikka jännittäisi, niin kuin minä ensimmäisillä kerroilla, pään saa pidettyä ihan riittävän hyvin paikallaan.

Kuvauksen ajaksi käteen saa sellaisen hälytysnapin, josta voi painaa, jos alkaa ahdistaa liikaa. Eli jos painaa nappia, hoitaja vetää ulos laitteesta.

Vierailija
19/44 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tosi pelokas joutuessani äkillisesti kuvaukseen. Hoitaja oli samassa tilassa kanssani ihan kuvauksen alkuun asti ja piti kevyesti kiinni jalasta, kosketus rauhoitti. Pääpuoleen laitettiin myös tuuletin niin ei tullut oloa että on ahtaassa paikassa kun tunsi koko ajan ilmavirran. Ota kaikki tarjotut avut vastaan, hoitajilla monta kikkaa olon helpottamiseksi. Kerro jännityksestäsi ja luota hoitajiin.

Vierailija
20/44 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuntunut miltään eikä laitettu kanyyliä. Meni aika nopeasti ohi. Ihanaa, kun sai olla vaan paikoillaan ja levätä eikä kukaan vaatinut minulta mitään. Menisin uudelleenkin koska vaan. 

Ihan samaa mieltä. Kuvittelin olevani uuden musiikin konsertissa ja meinasin nukahtaa.