Yhtä ammatti-alaa ei tekoäly voi korvata, se on varmaa!
Merellä tarvitaan AINA ihmisiä! Semmoista autolauttaa ei ole joka voitaisiin lastata jonkun robotin ohjauksessa. Katsokaa vaikka itsekin kun lähdette niille lomareissuillenne.
Taikka että jokin rahtilaiva tai trailer-rahti täytettäisiin ihan vaan robotin tekemänä? Nou wei.
Konehuoneessa pitää aina olla teknistä valvontaa ja korjaajia, ei niitä etänä korjata , keskellä jotain vilkasta väylää, kyllä sen ihminen hoitaa.
Komentosillalla on pakko olla jonkun ihmisen valvomassa. En ikinä matkustaisi laivassa jota joku ohjaa etänä jostain kaukaa. Tukholman ja Turun saariston läpi etänä? Ei ikinä.
Ja teknisem henkilökunnan myötä pitää olla talouspuolen pyörittäjiä: pitää olla ruokaa ja makuutilat, puhtaat vuodevaatteet, tilat ja jonkun pitää nekin hoitaa.
Että revi siittä, tekoäly ja automaatit!
Kommentit (37)
Tekoäly ei todellisuudessa korvaa yhtään mitään (koska ei ole olemassa älykästä tekoälyä) mutta tekoälysovelluksia myyvät yritykset rikastuvat, sovelluksia ostavat asiakkaat köyhtyvät
Niimpä, esimerkiksi Hampurissa oleva satama ei ole täysin automatisoitu vaan ihminen maksaa edelleen laskut.
Riittävän kehittynyt tekoäly yhdistettynä riittävän kehittyneeseen robotiikkaan voi korvata ihmisen aivan missä tahansa asiassa. Eri asia on sitten se, saavutetaanko tuollaista kehityksen tasoa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä v!tun ammatti-ala? Mene kouluun oppimaan kirjoittamisen alkeet.
Ai ammatti-kouluun?
Helposti tekoäly tuon korvaisi, kunhan kehittyy vuosien ensin. Onhan niitä itse ajavia autojakin, mutta täällä ne on laittomia.
Mikään kone ei kykene tekemään poliitikon hommia. Sulakkeet paukkuu jos tarvii niin paljon valehdella.
Tekoäly korvaa poliitikon, diplomaatin ja valtionhallinnon sihteerin työt.
Väittäisin myös, ettei rakennusmaalarin ammattia voi täysin robotilla korvata. Nyt teemme telineillä julkisivuremonttia, missä levitämme maalinpoistoainetta ja poistamme maalia raaputtamalla. Kohde on vanha puutalo, missä erilaisia koristepintoja ja paljon muuttuvaa pintaa. Maalinpoiston jälkeen pinnat pestään ja hiotaan, minkä jälkeen aloitetaan maalaus kolmella eri sävyllä. Kyllä siinä mahdollisuuksia joitain osia olisi robotilla tehdä, mutta uskoisin niin kehittyneen robotin olevan sen verran kallis, että muutama pienipalkkainen maalari tulee halvemmaksi.
Mikä estää? Työstökeskuksilla ollut jo pitkään kappaleiden ja työkalujen robottivaihtajat. Jos terä katkeaa tai tylsyy, kone vaihtaa varatyökalun. Jos ei ole niin vaihtaa toisen työstettävän johon löytyy työkalut. Meillä perjantai iltana vaihdetaan kaikki valmiit ja kone jää viikonlopuksi töihin.
Sama homma vaan suuremmassa mittakaavassa, ei ole mahdottomuus
Itse asiassa mm. rahtilaivojen toiminta on täysin automatisoitu jo yli 10 v sitten iot-kehityksen myötä. Kun rahtilaivassa ei ole lainkaan ihmisiä, ei tule inhimillisiä virheitä, ja laiva voidaan suunnitella kiinteäksi niin ettei sen merirosvouskaan onnistu. Satamistakin saatiin tehokkaampia, näitä on jo maailmalla muttei meillä.
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin myös, ettei rakennusmaalarin ammattia voi täysin robotilla korvata. Nyt teemme telineillä julkisivuremonttia, missä levitämme maalinpoistoainetta ja poistamme maalia raaputtamalla. Kohde on vanha puutalo, missä erilaisia koristepintoja ja paljon muuttuvaa pintaa. Maalinpoiston jälkeen pinnat pestään ja hiotaan, minkä jälkeen aloitetaan maalaus kolmella eri sävyllä. Kyllä siinä mahdollisuuksia joitain osia olisi robotilla tehdä, mutta uskoisin niin kehittyneen robotin olevan sen verran kallis, että muutama pienipalkkainen maalari tulee halvemmaksi.
Tänään kyllä, varsinkin kun käyttöä tuollaiselle työlle on kovin vähän. Sama kun joku miettisi että kykeneeko robotti konservoimaan vanhoja maalauksia. Tietysti pystyy, mutta kehittäminen ei kannata koska käyttöä olisi niin vähän.
Muistan ysärillä kun varastomiehet ja trukkikuskit uhos teollisuudessa samaan malliin kuin ap. Ja kas, niin ne automaattivarastot tulivat, ihan ilman tekoälyäkin.
Oikeasti, lähtekää siitä että jos on asia mihin ihminen pystyy, oikein instrumentoitu, fit for purpose kehitetty robotti pystyy siihen paremmin. Kaikki massatekeminen tullaan automatisoimaan, jopa niiden laitteiden huolto ja kehitys. AI tekee jo koodia ja kertoo miten prosessia kannattaa optimoida. Sillä on käytössään hieman enemmän vaihtoehtoja ja dataa kuin yliopiston proffalla joka asiasta luennoi 30 vuotta vanhoilla tiedoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin myös, ettei rakennusmaalarin ammattia voi täysin robotilla korvata. Nyt teemme telineillä julkisivuremonttia, missä levitämme maalinpoistoainetta ja poistamme maalia raaputtamalla. Kohde on vanha puutalo, missä erilaisia koristepintoja ja paljon muuttuvaa pintaa. Maalinpoiston jälkeen pinnat pestään ja hiotaan, minkä jälkeen aloitetaan maalaus kolmella eri sävyllä. Kyllä siinä mahdollisuuksia joitain osia olisi robotilla tehdä, mutta uskoisin niin kehittyneen robotin olevan sen verran kallis, että muutama pienipalkkainen maalari tulee halvemmaksi.
Tänään kyllä, varsinkin kun käyttöä tuollaiselle työlle on kovin vähän. Sama kun joku miettisi että kykeneeko robotti konservoimaan vanhoja maalauksia. Tietysti pystyy, mutta kehittäminen ei kannata koska käyttöä olisi niin vähän.
Muistan ysärillä kun varastomiehet ja trukkikuskit uhos teollisuudessa
Kummalle antaisit homman:
käy läpi nämä 100 000 sopimusta, etsi ristiriidat.
1 juristi vai AI
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin myös, ettei rakennusmaalarin ammattia voi täysin robotilla korvata. Nyt teemme telineillä julkisivuremonttia, missä levitämme maalinpoistoainetta ja poistamme maalia raaputtamalla. Kohde on vanha puutalo, missä erilaisia koristepintoja ja paljon muuttuvaa pintaa. Maalinpoiston jälkeen pinnat pestään ja hiotaan, minkä jälkeen aloitetaan maalaus kolmella eri sävyllä. Kyllä siinä mahdollisuuksia joitain osia olisi robotilla tehdä, mutta uskoisin niin kehittyneen robotin olevan sen verran kallis, että muutama pienipalkkainen maalari tulee halvemmaksi.
Olisihan se mielenkiintoista nähdä miten robotti ryömii tukkeutuneen kuljettimen sisään ja alkaa purkaa tiukkaan pakkautunutta materiaalia ruuhkatilanteessa. Toiset robotit lapio tavaraa roskalavalle. Tai valtava robottiarmeija tulisi huoltamaan paperikonetta viikoksi. Tai rakentamaan uutta laitosta pariksi vuodeksi. Etsiikö ne itse työkeikkoja ja tekee tarjouksia :)
Aika usein joku yhteys pettää tai tulee joku muu toimintahäiriö ja vikaa etsitään tunteja tai jopa päiviä. Linjojen hoitajat odottelee kun huoltoporukka hälytetään apuun, vuorot vaihtuu, rahaa palaa...kun on enemmän tuotantoa niin on seisakitkin pidempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin myös, ettei rakennusmaalarin ammattia voi täysin robotilla korvata. Nyt teemme telineillä julkisivuremonttia, missä levitämme maalinpoistoainetta ja poistamme maalia raaputtamalla. Kohde on vanha puutalo, missä erilaisia koristepintoja ja paljon muuttuvaa pintaa. Maalinpoiston jälkeen pinnat pestään ja hiotaan, minkä jälkeen aloitetaan maalaus kolmella eri sävyllä. Kyllä siinä mahdollisuuksia joitain osia olisi robotilla tehdä, mutta uskoisin niin kehittyneen robotin olevan sen verran kallis, että muutama pienipalkkainen maalari tulee halvemmaksi.
Olisihan se mielenkiintoista nähdä miten robotti ryömii tukkeutuneen kuljettimen sisään ja alkaa purkaa tiukkaan pakkautunutta materiaalia ruuhkatilanteessa. Toiset robotit lapio tavaraa roskalavalle. Tai valtava robottiarmeija tulisi huoltamaan paperikonetta viikoksi. Tai rakentamaan uutta laitosta pariksi vuodeksi. Etsiikö ne itse työkeikkoja ja tekee tarjouksia :)
Aika usein joku yhteys pettää tai tulee joku muu toimintahäiriö ja vikaa etsitään tunteja tai jopa päiviä. Linjojen hoitajat odottelee kun huoltoporukka hälytetään apuun, vuorot vaihtuu, rahaa palaa...kun on enemmän tuotantoa niin on seisakitkin pidempiä.
Paitsi jos siinä kuljettimen yhteydessä on suunniteltu tukoksia poistava robotti, joka samalla huolehtii jo siitä ettei niitä synny.
Ai maksaa miljoonan? Takaisinmaksuaika siis 1 tukos. Kiitos otetaan tuollainen. Paperimies ei jaksaisi edes nostaa persettä penkistä siinä ajassa kun homma on jo valmis.
Tekoälyn ja robottien kanssa tulee käymään niin, että korkean arvon työt ja suurin osa luovasta työstä valuu koneille pikku hiljaa. Paskaduuni jää ihmisten tekemäksi, koska sitä ei kannata automatisoida tai tekoälystä ei ole siinä mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyn ja robottien kanssa tulee käymään niin, että korkean arvon työt ja suurin osa luovasta työstä valuu koneille pikku hiljaa. Paskaduuni jää ihmisten tekemäksi, koska sitä ei kannata automatisoida tai tekoälystä ei ole siinä mitään hyötyä.
AIka moni naisten tekemä paskaduuni on jo automatisoitu.
Koska olet viimeksi käynyt pankissa tallentamassa tai nostamassa rahaa?
Huomaatko mitä kassoille on tapahtumassa?
Tiedätkö mitä sairaanhoidossa on kehittelillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyn ja robottien kanssa tulee käymään niin, että korkean arvon työt ja suurin osa luovasta työstä valuu koneille pikku hiljaa. Paskaduuni jää ihmisten tekemäksi, koska sitä ei kannata automatisoida tai tekoälystä ei ole siinä mitään hyötyä.
AIka moni naisten tekemä paskaduuni on jo automatisoitu.
Koska olet viimeksi käynyt pankissa tallentamassa tai nostamassa rahaa?
Huomaatko mitä kassoille on tapahtumassa?
Tiedätkö mitä sairaanhoidossa on kehittelillä?
Pankkivirkailija ei ole ollut eikä ole paskaduuni. Ei ole sairaanhoitokaan.
Hyvä, ruvetaan kaikki sitten ajelemaan isoja laivoja saaristossa! Ongelma ratkaistu.
Mikä v!tun ammatti-ala? Mene kouluun oppimaan kirjoittamisen alkeet.