Laitatko lapsesi kouluun Siperian pakkasilla
Jos laitat vahdi nyt että lapsi raukka pukee lämpöistä vaatetta päälleen ja laittaa lakin päähänsä.
Kommentit (24)
Huomaa, että Etelä-Suomessa on nyt pakkasta. Sitä veetuilun määrää, kun itse kyselin vähän aikaisemmin käytännön jutuista pakkasiin liittyen. Ei ollut kuulema mitään.
En tietenkään, paleltuuhan se uusavuton tuohesta tehty raukka
Nilkat paljaana, ilman pipoa ja hanskoja ja takki auki, ei näytä nololta.
Poika pelaa nytkin pihalla lätkää. Sisään ei tule ennen kuin on pakko mennä nukkumaan. Tai nälän ajamana.
Ei penskoja pakkaset haittaa. Aikuiset niistä valittavat.
Kyllä muistan kun 80 luvulla oli koulusta pakkasvapaat, taisi silloin olla yli -35 etelässäkin.
Nyt on meteorologit niin totisena, että "kylmä on, varokaa". Meillä oli viime viikollakin öisin lähelle 30 pakkasta ja säätiedotukset olivat silti iloisia ja positiivisia.
Tietenkin laitan. Ellei koulusta tule viestiä, että koko laitos on suljettu pakkasen takia. Meillä osataan nämä säänmukaiset pukeutumisasiat.
Pistän lapseni makuupussiin ja vien kouluun.
Siperian pakkasilla voisin vähän miettiä. Nimittäin sielä on nytten mitattu -62 astetta. Pakkasraja tuolla kylässä on -52 ennenkuin koulun ovet laitetaan säppiin.
Joten eiköhän lopeteta Siperian pakkasista puhuminen täällä meillä kun joskus paukahtaa parikymmentä astetta miinuksen puolelle.
Lapsi asuu koululla, joten ei ongelmaa. Vain ruokailut on eri rakennuksessa, jolloin joutuu piipahtamaan ulos. Näillä pakkasilla kipittävät varmaan aika vauhdilla.
Lapsena pelattiin ulkona vaikka pakkasta oli yli 25. Tunnin välein käytiin sisällä juomassa mukillinen kaakaota. Se oli aivan mahtavaa silloin.
Ainoa hyvä puoli näissä tulevissa pakkasissa on katsella kuinka tyhmät teinit tärisevät nilkat paljaina ja toivon mukaan saavat akillesjännetulehduksen.
https://www.lansivayla.fi/artikkeli/593659-paljaat-nilkat-ovat-terveysr…
Siperiassa voi olla pakkasta -50C. Niillä pakkasilla en laittaisi sen enempää lapsia kouluun kuin itseäni töihinkään. Puolta loivemmilla pakkasilla fiksut osaavat pukea ja paljon ulkoilevilla teineillämme on sopivat tamineet.
Siis missä nyt on sikana pakkasta?
Olen ulkomailla ja törmään netissä tähän suomalaisten pakkastohinaan. Minun sääsovellukseni näyttää Helsinki-Jyväskylä -akselille vain n -12 seuraavalle kymmenelle päivälle?
Onko sää-appini sekaisin, vai onko -12 yhtäkkiä "Siperia-pakkanen"? Eikös Suomessa nyt käy joka vuosi etelässäkin -25:n pahemmalla puolella, joskus pysyy niissä lukemissa viikkojakin. Edes -30 ei minun lapsuudessani vaikuttanut kenenkään koulunkäyntiin millään lailla, jos vaan kauempana asuvien kulkupelit lähti käyntiin.
Mitä minulta on mennyt ohi?!!
Vierailija kirjoitti:
Olen ulkomailla ja törmään netissä tähän suomalaisten pakkastohinaan. Minun sääsovellukseni näyttää Helsinki-Jyväskylä -akselille vain n -12 seuraavalle kymmenelle päivälle?
Onko sää-appini sekaisin, vai onko -12 yhtäkkiä "Siperia-pakkanen"? Eikös Suomessa nyt käy joka vuosi etelässäkin -25:n pahemmalla puolella, joskus pysyy niissä lukemissa viikkojakin. Edes -30 ei minun lapsuudessani vaikuttanut kenenkään koulunkäyntiin millään lailla, jos vaan kauempana asuvien kulkupelit lähti käyntiin.
Elämä ja pari muuta juttua.
Vierailija kirjoitti:
Siperian pakkasilla voisin vähän miettiä. Nimittäin sielä on nytten mitattu -62 astetta. Pakkasraja tuolla kylässä on -52 ennenkuin koulun ovet laitetaan säppiin.
Joten eiköhän lopeteta Siperian pakkasista puhuminen täällä meillä kun joskus paukahtaa parikymmentä astetta miinuksen puolelle.
Juuri näin!
Ip -lehdet kohkaavat päivittäin säästä vuoden ympäri, oli sää mikä tahansa. Siihen ei ole pakko mennä mukaan.
14
Entäs helleraja koulussa. Siis että ei tarvii mennä?
Vierailija kirjoitti:
Tekevät etätöinä juttuja Thaimaan rannoilta...
Mä mietin kans, että mitähän siperianpakkasia. Parina viime talvena on käynyt pakkanen -34 asteessa, tänä talvena ei vielä kertaakaan. Keskiviikoksi luvattu -22, joten ööö, aika normaalia tässä maassa talvella...
Laitan tietenkin. Ei sääolosuhteet ole syy olla pois koulusta. Tai aikuisilla töistä. Pukeutumiskysymys.