Ranskassa on annettu varoitus erittäin kylmästä säästä, lämpötila saattaa laskea jopa alle -5 C!
Lontooseenkin on annettu lumisadevaroitus!
Suomessa pakkasvaroitus etelään: lämpötila voi laskea –20:n ja –30 asteen välille. Mutta eikö tuo ole ihan normaalia että välillä on tuollaisia talvilukemia?
Kommentit (23)
Ehkä ranskalaiset naureskelee, kun Suomessa vingutaan jo +25 asteessa, on niiiin kuuma, henki lähtee.
Viranomaisten linja on, että mieluummin varoitetaan hiukan liikaa kuin hiukankaan liian vähän. Kun varoitetaan "liikaa", sille enintään naureskellaan, mutta jos olisi pitänyt varoittaa mutta ei varoitettu, ja sitten tapahtuu jotakin ikävää, niin siitä nousee hirveä meteli; päitä vadille ja heti! Tämä koskee pakkasia, helteitä, ajokelejä ja monta muutakin asiaa.
No, Ranskan pakkasvaroituksen saatan jopa ymmärtää. Esim. Välimeren rannoilla ei pakkasiin ole mitenkään osattu varautua, kun niitä ei juuri koskaan ole. Englannissa ei ole taas pakko käyttää talvirenkaita, joten liikenne on varmaan kaaoksessa.
Tuttavani asuu Mallorcalla. Pari vuotta sitten siellä oli tavallista kylmempi talvi eli toisin sanoen pari astetta pakkasta. Talojen putket on ilmeisesti tapana jättää lämpöeristämättä, joten vesiputket halkesivat ja tuloksena oli täysi kaaos.
Mutta miksi Etelä-Suomessakin varotellaan pakkasesta, on minulle mysteeri. Ei sillä nyt enää niin paljon ole eroa, onko - 15 vai -30 c.
Aina kun on lämmintä, se on "ilmastomuutos".
Jos kylmenee, se on tavallista kausivaihtelua.
Totuus on, että pohjoisnavan jääpeite on alkanut jo lisääntyä !
Auringon aktiivisuus vähenee. Se on aina vaikuttanut kaikkeen.
Minijääkausi tuli samalla tavalla 1800-luvulla. Silloin Thames joki jäätyi.
Vierailija kirjoitti:
No, Ranskan pakkasvaroituksen saatan jopa ymmärtää. Esim. Välimeren rannoilla ei pakkasiin ole mitenkään osattu varautua, kun niitä ei juuri koskaan ole. Englannissa ei ole taas pakko käyttää talvirenkaita, joten liikenne on varmaan kaaoksessa.
Tuttavani asuu Mallorcalla. Pari vuotta sitten siellä oli tavallista kylmempi talvi eli toisin sanoen pari astetta pakkasta. Talojen putket on ilmeisesti tapana jättää lämpöeristämättä, joten vesiputket halkesivat ja tuloksena oli täysi kaaos.
Mutta miksi Etelä-Suomessakin varotellaan pakkasesta, on minulle mysteeri. Ei sillä nyt enää niin paljon ole eroa, onko - 15 vai -30 c.
Tiistaille ja keskiviikolle on luvassa eteläiseen suomeen pakkasta kovien tuulepuuskien saattelemana. Parikymmentä pakkasastetta tuntuu silloin noin -30 iholla, siksi ne varoittelee.
Talot on rakennettu eri tavalla, ei ole välttämättä lämmitystä sisällä ollenkaan eteläisessä Euroopassa. Meillä täällä Keski-Italiassa on hyvin rakennettu talo. Viileä kesällä, lämmin talvella, mutta naapurustossa ollaan oikeasti hätää kärsimässä, kun tänne on luvattu jopa -10 asteen pakkasta öiksi tälle viikolle. Ei siinä lämpötilassa auta valvoa yötä läpeensä takan ääressä, jotta pysyy lämpimänä.
Päivällä on +10-15 astetta, mutta öisin tulee esim. asunnottomille karut oltavat.
Niin ja ei täällä ole välttämättä ihmisillä edes kunnon talvivaatteita ylipäätään olemassa, kun niitä ei tarvita. Lämpimin takki on sellainen ohut, lyhyt untuvatakki, jota Suomessa käytetään lämpimämpinä kevät/syyspäivinä. Ei sillä pärjää pakkasella. Kaikilla ei ole edes pipoa! Tai talvikenkiä. Toppavaatteista puhumattakaan.
Täällä Tanskassa varoitettiin siperialaisesta kylmyydestä: lämpötila laski yöllä jopa -6 asteeseen :D
Nauraisin muuten, mutta kun olen nähnyt palstalla ihmisten valittavan muutamasta pakkasasteesta niin osaavat ne jotkut täälläkin.... Itseäni alkaa ottaa päähän vasta jos pari viikkoa on -27 tai alle, koska se alkaa jo rajoittaa lenkkejä. Itse pärjäisin, mutta koiralla jää puvusta huolimatta korvat ja tassut paljaiksi.
Niin? Kai tiedätte, että Etelä- ja Keski-Euroopassa ei ole totuttu edes tuollaisiin pakkasiin. Kuten aiemmin sanottu, ihmisillä harvoin tuolla on pakkaskeleihin soveltuvia vaatteita, autoissa nastarenkaita, taloissa riittävää lämmitystä tai jäiselle tielle soveltuvia kenkiä. Naurattaa tämä joidenkin suomalaisten empatiakyvyttömyys, naureskellaan muka toisten "heikkoudelle", kuinka ei pärjätä edes viiden asteen pakkasella, kun ensin ei edes yritetä asettua toisen asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos sitten 30 asteen pakkasella joku kuolee hankeen ja toinen mökkiinsä, eikä edes pakkasvaroitusta olisi annettu, alkaisi mm. tällä palstalla armoton sisäministerin, Ilmatieteen laitoksen, EU:n, valtamedian jne. parjaaminen. Saattaisivat myös Antti Rinne ja Li Andersson todeta, että kovat pakkaset kurittavat vähäosaisia, eikä hallitus tee mitään.
Täällä Tanskassa varoitettiin siperialaisesta kylmyydestä: lämpötila laski yöllä jopa -6 asteeseen :D
Vierailija kirjoitti:
Ei mua pakkaset haittaa, mutta ainakin näin maalla asuvalle on suuri ero, onko pakkasta -15 vai -30. Lämmittää pitää ihan eri tavalla ja auto pitää panna lämpiämään 2–3 tuntia ennen lähtöä. Meidän talossa ei onneksi putket mene jäähän, mutta monella muulla menee.
Mediassa varoitellaan kaikesta turhankin vuoksi, koska jostain on revittävä otsikoita. Tiedonvälitys ei ole enää tietojen välittämistä vaan klikkien ja ostajien keräämistä. Siksi laaditaan raflaavia otsikoita milloin mistäkin. Ei aiemmin esim jostain vatsataudeista ja kausiflunssista kirjoiteltu mediassa kuten nykyisin. Terveysasiat ja sää herättää laajalti kiinnostusta, siksi näin.
Jos otsikko olisi: "Normaali talvisää jatkuu, lunta ja pakkasta", ei kukaan kiinnostu. "Huippupakkanen uhkaa, teetkö tämän yleisen virheen takvipukeutumisessa?" taas herättää huomiota.
Ranskalaisia taas on syytäkin varoittaa. Kannattaa siellä ehkä käydä ostamassa lämpimämpää vaatetta ja ottaa vedet pois päältä ettei putket jäädy.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Kai tiedätte, että Etelä- ja Keski-Euroopassa ei ole totuttu edes tuollaisiin pakkasiin. Kuten aiemmin sanottu, ihmisillä harvoin tuolla on pakkaskeleihin soveltuvia vaatteita, autoissa nastarenkaita, taloissa riittävää lämmitystä tai jäiselle tielle soveltuvia kenkiä. Naurattaa tämä joidenkin suomalaisten empatiakyvyttömyys, naureskellaan muka toisten "heikkoudelle", kuinka ei pärjätä edes viiden asteen pakkasella, kun ensin ei edes yritetä asettua toisen asemaan.
Höpönlöpön. Oon muutamana talvena käynyt Nizzassa. Ihan kunnolliset talvivaatteet niillä siellä oli.
really? iltasanomatkin hypettää jokapäivä jotain helmikuun normipakkasta "kovana pakkasena" ei voi kun nauraa vaan
Minä asun pohjois-Saksassa jossa vallitsee meri-ilmasto, eli lunta tulee todella harvoin ja vähän.
No, yöllä satoi lunta hiljalleen yhteensä joku pari senttiä ehkä. Tulos: Koulut suljettiin ja työnantaja soitti minulle kotiin, että tänään ei tarvitse tulla töihin koska autolla ei voi ajaa tässä säässä. Naurattaa ihan älyttömästi vieläkin, ulkona on ehkä sen verran lunta että juuri ja juuri jää asfalttiin askeleen jälki kun astuu ulos. Ketään ei ole missään, kaikki ovat linnottautuneet koteihin koska on niin kylmä, suunnilleen -3 astetta. Ainoat autot jota näkee ovat semmoisia suolausautoja, jotka levittävät suolaa kauheita määriä jalkakäytäviä myöden ettei vaan kukaan liukastu tuohon lumeen. Autotiet ovat valkoisia suolakiteistä.
Toisaalta täällä ei ole kyllä ihan niin hyviä renkaita autoissa kun Suomessa, monet käyttävät semmoisia 4-seasons -renkaita, joissa on syvemmät urat kuin kesärenkaissa. Ovathan ne liukkaat jos on oikein paljon jäätä tiellä.
En tiedä onko koko Saksassa ihan näin hurja meininki kun tulee vähän lunta, ainakin täällä luoteessa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpön. Oon muutamana talvena käynyt Nizzassa. Ihan kunnolliset talvivaatteet niillä siellä oli.
Oliko Nizzassa -30 astetta?
Enemmän olisi ehkä syytä naureskella suomalaisille, jotka hilluvat -25 asteen pakkasella +25 asteeseen lämmitetyssä kämpässä. Siinä kuluu rutosti venäläistä ydinsähköä.
Olen itse asunut Keski-Euroopassa, ja suomalaisittain varsin maltilliset lämmitystottumukseni olivat alituinen puheenaihe.
Toi taitaa vastata samaa asiaa kuin meille olisi luvattu - 50 astetta. Tuskin naurattaisi, kun ei olla totuttu tuollaisiin lukemiin.
Ihmiset ovat niin uusavuttomia kaikkialla.