Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tolkuton maidon ja limsan kittaaminen - miksi?

Vierailija
26.02.2018 |

Voisiko joku auttaa mua ymmärtämään uutta miestäni, jolla on tapana vetää ruoan kanssa kokonainen LITRA maitoa. Päivässä saattaa siis mennä pari litraa maitoa. Jos on mun luona kylässä eikä maitoa ole (en itse tykkää) vaan ruokajuomana vesi, juo ihan normaalin määrän vettä ruoan yhteydessä. Mua ei yleensä kiinnosta kalorit tippaakaan, mutta oon alkanut miettiä että onhan litrassa maitoa vissiin jonkin verran energiaakin. Mies on pyöreyteen taipuvainen ja erityisesti siksi tuo tapa tuntuu jotenkin ihan käsittämättömältä. Lisäksi ostaa vissiin useamman kerran viikossa puolentoista litran limsapullon, jonka vetää käytännössä ykkösellä alas. En tajua. Mun mahaan ei edes mahtuis niin paljon nestettä kerralla. Mitä järkeä tommoisessa on?

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko limsa lightia vai sokerillista? Colaa vai jotain muuta? Kyllähän noihin juomiin syntyy helposti ainakin henkinen riippuvuus. Paino varmasti lähtisi laskemaan, jos mies vähentäisi sokerilimsojen ja maidon juomista. Ne myös venyttävät mahalaukkua, siksi tulee helposti syötyäkin enemmän.

Vierailija
42/102 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on maitomaa. Itse lopetin lehmänmaidon ostamisen ja yllättävän kivuttomasti se mieskin vaihtoi kahvi- ja ruokajuomakseen kasviperäisen maitojuoman. Eikä tarvitse ryystää litraa kerralla.

Vaihdoit sitten maidon lisäainekorvikelitkuun :D:D

En ole se jolle vastasit, mutta itse esimerkiksi käytän Juustoportin kauramaitoa, jota ei kyllä voi lisäaineistaan moittia.

"vesi, gluteeniton kaura (10%, Suomi), rypsiöljy, kalsium, suola, B2-vitamiini, B9-vitamiini, D-vitamiini, B12-vitamiini"

Mikä tuossa on mielestäsi ihmiselle pahaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi taitaa olla ainoa maa jossa aikuiset litkivät maitoa kuten 4-vuotiaat ruoan kanssa.En ole ostanut maitoa moneen vuoteen.

Onko Suomi myös ainut maa missä olutta tai viiniä ei saa juoda ruokajuomana?

Vesikö on se mitä saa juoda?

Kun Suomessa on kaatokänni yleisenä tapana,olisi aika outoa jos tämän LISÄKSI vielä olisi viiniä ruoan kanssa.

Jos sinä et osaa jättää siihen yhteen lasiin vaan aina on kaatokänni päällä kun pullon avaa, niin älä oleta muiden olevan samanlaisia..

Vierailija
44/102 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko limsa lightia vai sokerillista? Colaa vai jotain muuta? Kyllähän noihin juomiin syntyy helposti ainakin henkinen riippuvuus. Paino varmasti lähtisi laskemaan, jos mies vähentäisi sokerilimsojen ja maidon juomista. Ne myös venyttävät mahalaukkua, siksi tulee helposti syötyäkin enemmän.

Kolajuomia se juo, vissiin sekä lightia että sokerillista. Ja tyypillisesti tietysti usein on kyse siitä, että kun "ei ehdi syödä aamupalaa" niin sitten pitää saada sokereita ylös töissä jaksaakseen, kun koko päivän ruokarytmi lähtee heti aamusta ihan vituralleen. Limsaa menee myös herkuttelutarkoituksessa esim viikonloppuisin, mitä nyt en pidä kauhean pahana, vaikka onkin outoa että sitä menee heti suunnilleen yhdellä hörpyllä se koko pullo. Energiajuomiakin juo, vaikka ei sitä mulle myönnä. Ap

Vierailija
45/102 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi taitaa olla ainoa maa jossa aikuiset litkivät maitoa kuten 4-vuotiaat ruoan kanssa.En ole ostanut maitoa moneen vuoteen.

Onko Suomi myös ainut maa missä olutta tai viiniä ei saa juoda ruokajuomana?

Vesikö on se mitä saa juoda?

Kun Suomessa on kaatokänni yleisenä tapana,olisi aika outoa jos tämän LISÄKSI vielä olisi viiniä ruoan kanssa.

Voitteko ymmärtää, että suomalaiset eivät ole mitään maagisia ihmisiä. JOKA PUOLELLA MAAILMAA vedetään perseitä.

Viini kulttuurimaisema se ei ole yhtä yleistä.

Vierailija
46/102 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juon kans ainakin puoli litraa per ateria maitoa ihan vaan siksi kun se on HYVÄÄ!

Nainen25

Vierailija
47/102 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite join maitoa viimeksi lukioaikana varmaan ja vain koulussa sen yhden lasillisen silloinkin, kotona maito oli vain kahvia varten.

Muistan joskus kouluterveydenhoitajan vastaanotolla kuinka hän kauhisteli, että maitoa join vain lasin päivässä ja hänen mielestään maitoa/maitotuotteita tulisi nauttia reilummin joka päivä, vaikka muutoin söin erittäin monipuolisesti urheilevana nuorena.

Olen syntynyt v. -92, joten ihan 2000-luvullakin kouluissa esiintyy tai ainakin on esiintynyt tällaista maitopropagandaa. Nykyään juusto ja ajoittainen raejuusto on ainoat aktiivisessa kulutuksessa olevat maitotuotteet, muuten olen vaihtanut kaurapohjaisiin valmisteisiin.

Vierailija
48/102 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin ihmisillä on näitä ylimeneviä tapoja: jotkut saunoo joka pv pari h, jotkut syö joka pv suklaalevyn, toiset kiskoo juomia kuin viimeistä päivää, jotkut urheilee 3 h joka pv, eräät tekee töitä 12h joka pv, mutta koti/lastenhoitotyötä 0h joka pv.

Oli yli- tai alimenevä toiminto mikä tahansa, niin usein se alkaa jossain vaiheessa ottaa puolisoa pattiin.

Parasta olisi, jos kyseisen toiminnon haitat minimoitaisiin puolison näkökulmasta tai että haittaa kompensoitaisiin puolisolle jotenkin. Jos näitä kumpaakaan ei tapahdu, ei se hyvää tiedä.

Vierailija
49/102 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin ihmisillä on näitä ylimeneviä tapoja: jotkut saunoo joka pv pari h, jotkut syö joka pv suklaalevyn, toiset kiskoo juomia kuin viimeistä päivää, jotkut urheilee 3 h joka pv, eräät tekee töitä 12h joka pv, mutta koti/lastenhoitotyötä 0h joka pv.

Oli yli- tai alimenevä toiminto mikä tahansa, niin usein se alkaa jossain vaiheessa ottaa puolisoa pattiin.

Parasta olisi, jos kyseisen toiminnon haitat minimoitaisiin puolison näkökulmasta tai että haittaa kompensoitaisiin puolisolle jotenkin. Jos näitä kumpaakaan ei tapahdu, ei se hyvää tiedä.

Öööö.... mitenköhän mies voisi kompensoida mulle maidonjuomisensa :D Ap

Vierailija
50/102 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse juon kans ainakin puoli litraa per ateria maitoa ihan vaan siksi kun se on HYVÄÄ!

Nainen25

Sama täällä, eli juon maitoa ihan sen maun vuoksi, rasvatonta sellaista. En kylläkään joka aterialla, vaan ehkä noin kerran kuussa ostan tölkin.

Vierailija
51/102 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, haittojen minimoinnin hän voi ainakin tehdä, eli kantaa maitonsa ja limsansa itse kaupasta, myös maksaa juomansa itse ja hoidella myös jätteen pois ihan itse. Mun eksä oli samanlainen, joi tuoremehua tyyliin purkin pari päivässä, mutta vaati mua kantaan niitä kaupasta ja kaikeksi iloksi jätti vielä tyhjät purkit pöydille lojumaan. Että otti pattiin. Ja sekin otti pattiin, että kun olisin ite ottanut pari krt viikossa lasillisen mehua, niin eihän sitä ikinä ollut. Ja jo se pelkkä jääkaapin vieresrä kuuluva kluk kluk- ääni.... hrrr.... 😂

Vierailija
52/102 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on maitomaa. Itse lopetin lehmänmaidon ostamisen ja yllättävän kivuttomasti se mieskin vaihtoi kahvi- ja ruokajuomakseen kasviperäisen maitojuoman. Eikä tarvitse ryystää litraa kerralla.

No ei se vasikalle tarkoitettu maitokaan ilman lisäaineita siellä hyllyssä ole :D :D 

Et siis edes tiedä, mitä on maito.

Vierailija
53/102 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt v. -92, joten ihan 2000-luvullakin kouluissa esiintyy tai ainakin on esiintynyt tällaista maitopropagandaa. Nykyään juusto ja ajoittainen raejuusto on ainoat aktiivisessa kulutuksessa olevat maitotuotteet, muuten olen vaihtanut kaurapohjaisiin valmisteisiin.

Maitopropagandaa on yhä. Valiolta tulee julisteita, joissa mainostetaan maidon parhautta ja niitä laitellaan ruokasalien seinille. 

Ohis

Vierailija
54/102 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, haittojen minimoinnin hän voi ainakin tehdä, eli kantaa maitonsa ja limsansa itse kaupasta, myös maksaa juomansa itse ja hoidella myös jätteen pois ihan itse. Mun eksä oli samanlainen, joi tuoremehua tyyliin purkin pari päivässä, mutta vaati mua kantaan niitä kaupasta ja kaikeksi iloksi jätti vielä tyhjät purkit pöydille lojumaan. Että otti pattiin. Ja sekin otti pattiin, että kun olisin ite ottanut pari krt viikossa lasillisen mehua, niin eihän sitä ikinä ollut. Ja jo se pelkkä jääkaapin vieresrä kuuluva kluk kluk- ääni.... hrrr.... 😂

Ja niin, mun eksäkkn lihoi suhteemme aikana 30 kg, luuli pölkkypää, että mitä enemmän tuoremehua juo, sen terveellisempää. Tuoremehun terveysvaikutuksethan lakkaa 2 desiin, samoin kuin viinin. Ja esim tumman suklaan pariin palaan siis per pv.

Vierailija
55/102 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hrrr tosiaan :D Jotenkin tommonen maidon tai sokerilitkujen imeminen yhdistyy mun päässä vähän niinkuin tissinkaipuuseen. Mulla menee aina kylmät väreet kun mies puhuu limsasta jotenkin semmosilla pikkulapsinimityksillä tyyliin "pitäisköhän ostaa vähän limpsaa / limua / limukkaa tänään?" Ai että pitäiskö? No EI pitäis. Ap

Vierailija
56/102 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole se jolle vastasit, mutta itse esimerkiksi käytän Juustoportin kauramaitoa, jota ei kyllä voi lisäaineistaan moittia.

"vesi, gluteeniton kaura (10%, Suomi), rypsiöljy, kalsium, suola, B2-vitamiini, B9-vitamiini, D-vitamiini, B12-vitamiini"

Mikä tuossa on mielestäsi ihmiselle pahaksi?

Rypsiöljy osui heti silmään, noi vitamiinitkaan ei oikein kuulu kasvislitkuun, ovat eläinperäisiä. Ihmisen elimistö ei pysty niitä tuossa muodossa hyödyntämään.

Vierailija
57/102 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mies laihtui 12kg kun lopetti maidon,kaljan ja limsan kiskomisen huvin vuoksi ja urheilun kannalta, eikä ole kilot tulleet takaisin vaikka nykyään kohtuukäyttää kaikkea noista.

Vierailija
58/102 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hrrr tosiaan :D Jotenkin tommonen maidon tai sokerilitkujen imeminen yhdistyy mun päässä vähän niinkuin tissinkaipuuseen. Mulla menee aina kylmät väreet kun mies puhuu limsasta jotenkin semmosilla pikkulapsinimityksillä tyyliin "pitäisköhän ostaa vähän limpsaa / limua / limukkaa tänään?" Ai että pitäiskö? No EI pitäis. Ap

Joo 🙂 Omat poikani oon pyrkiny opettaan, että kaikkea kohtuulisesti eikä mitään tolkuttomia määriä. Että limsaa voi juoda joka pv lasillisen max 2, muttei koko jättipulloa kerralla, ellei tee jotain hikihommaa. Hyvin on jätkiin uponnu mun propaganda 🙂

Vierailija
59/102 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munkin mies laihtui 12kg kun lopetti maidon,kaljan ja limsan kiskomisen huvin vuoksi ja urheilun kannalta, eikä ole kilot tulleet takaisin vaikka nykyään kohtuukäyttää kaikkea noista.

Monen n 40v miehen isä on tehny ruumiillista työtä, ja ruokailu sen mukaista. Tstotyötä tekevä poika jos on ottanut mallia tässäkin asiassa isukistaan, niin tulevaisuutensa on aika iso 😐

Vierailija
60/102 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo 🙂 Omat poikani oon pyrkiny opettaan, että kaikkea kohtuulisesti eikä mitään tolkuttomia määriä. Että limsaa voi juoda joka pv lasillisen max 2, muttei koko jättipulloa kerralla, ellei tee jotain hikihommaa. Hyvin on jätkiin uponnu mun propaganda 🙂

Ei tosimies kaipaa "limpsaa" joten ei tarvi sanoa mitään määriä.