Ärsyttääkö ketään muuta se, että turkulaiset eivät osaa puhua suomea normaalisti?
"Mää nukkusisi" Oikeasti, mitä hittoa?? Alkakaahan selittää, turkulaiset!!
Kommentit (76)
Ärsyttää toi "-sisin"-päätteen käyttäminen, kun ei puhuta siitä mitä ollaan aikeissa tehdä, vaan imperfektissä jne. Mulla on yksi turkulainen kaveri ja toisinaan toi aiheuttaa väärinkäsityksiä. Muuten ymmärrän kyllä, että joka paikassa puhutaan eri murretta, mutta kun tuo sotkee jo kieliopin.
Hauskalta kuulostaa, ei haittaa!
Terkuin
Itä-suomalainen
Turku ja monet ihmiset siellä ovat Suomen p*rsläpiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään paljon kun Turussa puhutaan ihmisistä hän, siis jo lapset sanovat hän. Muualla kuulee paljon enemmän se ja tuo.
Turussahan sanotaan eläimestä "hän" ja ihmisestä "se".
"Mikä hänellä on hätänä?" (koiralle)
"Mitä se siellä teki?" ihmisestä
Vierailija kirjoitti:
En mä tiedä missä sää olit viikonloppuna, mut et Turussa ainakaan, jos tommosta kuulit.
Emmääkää tierä, misä sää oli, jos sää tommottis puhusi???
Pohojolaaset praataa palijo komiammin, savommualla huastellaan ja viännellään,
Lapphissa met vaa puhumma oikiaa kieltä, karjalas viel vähä kauniimmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään paljon kun Turussa puhutaan ihmisistä hän, siis jo lapset sanovat hän. Muualla kuulee paljon enemmän se ja tuo.
Turussahan sanotaan eläimestä "hän" ja ihmisestä "se".
"Mikä hänellä on hätänä?" (koiralle)
"Mitä se siellä teki?" ihmisestä
Jaa. Kyllä ainakin kaikki lapsista lähtien kerhoissa ja muualla puhuivat hän ihmisistä vielä tuossa muutama kuukausi sitten kun siellä asuttiin. En ikinä monen vuoden asumisen aikana siellä huomannut, että olisi vain eläimistä puhuttu hän..
Ärsyttääkö ketään muuta se, että turkulaiset eivät osaa puhua suomea normaalisti?
Eipä juuri.
Stadilaisten nuotti ärsyttää välillä.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää toi "-sisin"-päätteen käyttäminen, kun ei puhuta siitä mitä ollaan aikeissa tehdä, vaan imperfektissä jne. Mulla on yksi turkulainen kaveri ja toisinaan toi aiheuttaa väärinkäsityksiä. Muuten ymmärrän kyllä, että joka paikassa puhutaan eri murretta, mutta kun tuo sotkee jo kieliopin.
Vaan kun tuollaista päätettä ei kukaan turkulainen käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kun tuollaista päätettä ei kukaan turkulainen käytä.
No käyttäähän. Oletko koskaan jutellut turkulaisen kanssa? Mää tekisin, mää menisin, mää pääsisin... Muualta kotoisin oleva käsittää asian niin, että turkulainen on aikeissa tehdä jotain, vaikka turkulainen tarkoittaa, että on tekemässä/tehnyt jotain.
Itse paljasjalkaisena turkulaisena olen joskus saanut (huumorimielessä) huomautusta, siitä, kun en puhu turkulaisittain, vaan puhun enemmän sellaisella kirjakielellä.
seon ärsyttävää
se tvvsaoleva vaaleahiuksinen kokki on seleesti turkulainen, se on niin ällöä
"ai mää vai häh"?
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ärsyttää, jos nettikeskusteluista ei saa selvää sitten millään. Turusta useimmat vielä saa, kun kuitenkin sanasto ja kielioppi ovat järkeviä.
Vahvistan väittämän: Turusta useimmat vielä saa.
Turun murre on niin parasta. Junttia on sensijaan Tampereen järkky murre.
t: nykyään Turun seudulla asuva, vuodesta -88. Syntyjään Tampereen kupeesta.
Yngwie Malmsteen kirjoitti:
seon ärsyttävää
"ai mää vai häh"?
Aihinen on kyllä valitettavasti koulukirjaesimerkki turunmurteen kamalasta painotuksesta.
Entä forssan murre? Varsinkin joskus menneinä vuosikymmeninä? Se nuotti!
Vierailija kirjoitti:
"Mää nukkusisi" Oikeasti, mitä hittoa?? Alkakaahan selittää, turkulaiset!!
Ei. Mutta minua ärsyttävät ihmiset, jotka kirjoittavat puhekieltä.
"Ketkä"
Vierailija kirjoitti:
Yngwie Malmsteen kirjoitti:
seon ärsyttävää
"ai mää vai häh"?
Aihinen on kyllä valitettavasti koulukirjaesimerkki turunmurteen kamalasta painotuksesta.
Ihana kuunnella! Ja katsella...
Keskisuomessa on Suomen puhtain kieli. Turun murre on kyllä aika kauheaa tai huvittavaa ja kyllä sille täällä nauretaan ;)