Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perusosa ei ole kaikille lähes 500 euroa

Vierailija
25.02.2018 |

Miksi kaikkialla väitetään että toimeentulotuesta haettaessa jokaiselle pitäisi jäädä elämiseen 500 euroa? YKSINASUVALLE perusosa on 491,21 eli sekään ei ole sitä 500 euroa. Sitten esim. avoliitossa asuvalle se on 417,53 euroa. Miksi päättäjät ja aktiivimallin tukijat jauhavat aina siitä 500 eurosta?!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne ei ole koskaan joutuneet hakemaan sitä, eli eivät tiedä.

Vierailija
2/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 200€ olisi ihan riittävästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain vajaata perusosaa, koska minulla oli mukamas liian kallis vuokra, vaikka harva Helsingissä asuu halvemmalla. Vuokra 500 euroa.

Vierailija
4/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta koko toimeentulotuki on täysin turha.

Vierailija
5/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain vajaata perusosaa, koska minulla oli mukamas liian kallis vuokra, vaikka harva Helsingissä asuu halvemmalla. Vuokra 500 euroa.

No tämähän nyt on paskapuhetta, vuonna 2018 yksinasuvan vuokra Helsingissä saa olla enintään 675 euroa. 

Vierailija
6/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan sama mitä mieltä olette mutta miksi levitetään väärää tietoa POLIITIKOIDEN toimesta?

Vierailija
7/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämähän nyt on paskapuhetta, vuonna 2018 yksinasuvan vuokra Helsingissä saa olla enintään 675 euroa. 

Jyväskylässä tilanne on se, että raja menee noin 525 eurossa. Silti suurin osa Jyväskylä vuokra-asunnoista (noin 77-83%) on huitelee jo yli 600 euron vuokrissa. Tilanne on lähes sietämätön, kun jäljelle jääbistä asunnoista saa ihan oikeasti tapella ja silti jää tunnin ajomatka lähimpiin palveluihin.

Vierailija
8/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ravintomenot

vaatemenot

vähäiset terveydenhuoltomenot (esim. itsehoitolääkkeet)

henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot

paikallisliikenteen käyttö

sanomalehden tilaus

puhelimen ja tietoliikenteen käyttö

harrastus- ja virkistystoiminta

muut vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot.

Ei taida kuule tuo 200 euroa riittää. Sillä kun käy 2 kertaa kaupassa jos haluaa syödä muutakin kuin kaalia ja papuja.

Vierailija
9/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, pakko sanoa että itsekin olen luullut että 500e tulee kaikille, koska kaikkialla sitä toitotetaan. 

Vierailija
10/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä unohdetaan nyt se, että vuokra-asuntoa ei vaihdeta lennosta, eikä myöskään muuteta, joten monella menee puolet tuosta vuokraan, koska vuokrissa on vuokrakatot.

Vierailija
11/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi joku keski-ikäinen hyvinkin iäkkään vanhuksensa asuva ja tätä hoitava jälkeläinen voi saada vain vajaata, vaikka vuokrasopparit kummakin nimissä, vuokrat hoidetaan puoliksi, tosiasiallinen asioiden huolehtija perheessä perheenpäänä (vrt sossun jutut) toimivana se keski-ikäinen jälkeläinen.

En oikein ymmärrä onko tarkoitus rangaista jotakuta itse jo senioria iskän tai äiskän kanssa asumisesta ja potkua nämä jättämään joku muori tai vaari yksin oman onnensa nojaan tai muutoin vain rangaista / kepittää jotakuta sukulaisen / lähiperheenjäsenen kanssa asua kehtaavaa (mistä?), vaiko onko idea tässä, että jonkun 70-90v vanhuksen tulisi elättää keski-ikäistä jälkikasvuaan - eikö se ole elatusvelvollisuuden pituudeksi jo vähän liikaa? Kumpi se niin kuin lainsäätäjien tarkoitus?

Tämähän alunperin oli jokin armeijaikäisille nuorisoille tarkoitettu mikälienee juttu ...

Kunnat vain keksivät missä voivat kyykyttää ihmisiä lisää rahaa säästäen ja näin tästäkin ihmisryhmästä tehtiin alempiarvoisia holhottavia joilla ei katsota olevan tarvetta aikuisen ihmisen OMIIN minimituloihin.

Olisi kiva kun joku toimittaja alkaisi vähän perata tätä.

Vierailija
12/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylässä tilanne on se, että raja menee noin 525 eurossa. Silti suurin osa Jyväskylä vuokra-asunnoista (noin 77-83%) on huitelee jo yli 600 euron vuokrissa. Tilanne on lähes sietämätön, kun jäljelle jääbistä asunnoista saa ihan oikeasti tapella ja silti jää tunnin ajomatka lähimpiin palveluihin.

Jyväskylässä Oikotieltä löytyi 77 asuntoa, jotka maksavat alle 525 e. Yksiöitä on samassa Oikotien palvelussa 166. Jos ajateltaisiin, että kaikki 77 alle 525 euron asuntoa on yksiöitä, sopisi n. 46 % pääosin yksityisestä vuokra-asuntotarjonnasta myös toimeentulotukiasiakkaille. Sitten on vielä kunnalliset vuokra-asuntoyhtiöt, jotka eivät yleensä Oikotiellä ilmoittele. 

Klikkasin auki kuusi ensimmäistä Jyväskylän alle 525 euron kohdetta. Yhden alakerrassa on ruokakauppa, toisen lähin ruokakauppa on tien toisella puolella. Kaksi sijaitsee keskustassa. Yhden lähikauppaan on parisataa metriä, keskustaan 3 km. Kuudes ja viimeinen tästä otannasta sijaitsee tekstin mukaan "kävelymatkan päässä keskustasta". 

Vierailija
13/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuokin raja koskee vain toimeentulotukeen oikeutettuja. Ketään ei kiinnostanut se, että mulle jäi kuukausittain vastikkeen maksamisen jälkeen (330 euroa) rahaa muuhun käyttöön (laskut, sähkö- ja puhelinlasku mukaan luettuna, ruoka, vaatteet, liikkuminen) vajaat 360 euroa. 

Sain työmarkkinatukea 570 euroa ja asumistukea 120 euroa kuukaudessa. En mitään muuta rahaa "koska sinulla on liikaa omaisuutta", eli osuus peritystä kesämökistä, jota en käytä (liian kaukana jotta sinne pääsisi julkisilla - tai ylipäätään mitenkään halvalla).

Suomessa ei todellakaan huolehdita mitenkään siitä, että kaikki selviäisivät työttömyysjaksoista tai tulottomuudesta tai että olisi oikeasti jokin noudatettava raja, joka koskisi ihan kaikkia. Ei todellakaan.

Vierailija
14/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylässä Oikotieltä löytyi 77 asuntoa, jotka maksavat alle 525 e. Yksiöitä on samassa Oikotien palvelussa 166. Jos ajateltaisiin, että kaikki 77 alle 525 euron asuntoa on yksiöitä, sopisi n. 46 % pääosin yksityisestä vuokra-asuntotarjonnasta myös toimeentulotukiasiakkaille. Sitten on vielä kunnalliset vuokra-asuntoyhtiöt, jotka eivät yleensä Oikotiellä ilmoittele. 

Klikkasin auki kuusi ensimmäistä Jyväskylän alle 525 euron kohdetta. Yhden alakerrassa on ruokakauppa, toisen lähin ruokakauppa on tien toisella puolella. Kaksi sijaitsee keskustassa. Yhden lähikauppaan on parisataa metriä, keskustaan 3 km. Kuudes ja viimeinen tästä otannasta sijaitsee tekstin mukaan "kävelymatkan päässä keskustasta". 

Joo, ja jos asunnonhakijoita on tuhansia niin 77 on aika vähän.. itse jonotin kunnan vuokra-asuntoa yli puoli vuotta enkä saanut.

Vierailija
15/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän tuon että jos on omaisuutta niin ei saa toimeentulotukea, mutta joillakin on sellanen tilanne että on vaikka yhteinen perintö eikä muut halua sitä myydä. Mitä siinä sit voi tehdä?

Vierailija
16/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän tuon että jos on omaisuutta niin ei saa toimeentulotukea, mutta joillakin on sellanen tilanne että on vaikka yhteinen perintö eikä muut halua sitä myydä. Mitä siinä sit voi tehdä?

Oikeuden kautta vaan, niin pakko on myydä tai esim lunastaa tämä yksi ulos. Yleensä jo asian mainitseminen riittää..

Vierailija
17/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kuolinpesän osakas hakee kuolinpesän varojen jakamista ja se on toimitettava, vaikka muut osakkaat vastustaisivat. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esim. sitä, että sukumökki joudutaan myymään, jos muut osakkaat eivät pysty lunastamaan yhden osuutta pois. Sellaista se on, eikä toimeentulotuella ole tarkoitus elättää ihmisiä, jotka eivät halua myydä mökkejään jotta sukulaiset eivät suutu. 

Vierailija
18/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuokin raja koskee vain toimeentulotukeen oikeutettuja. Ketään ei kiinnostanut se, että mulle jäi kuukausittain vastikkeen maksamisen jälkeen (330 euroa) rahaa muuhun käyttöön (laskut, sähkö- ja puhelinlasku mukaan luettuna, ruoka, vaatteet, liikkuminen) vajaat 360 euroa. 

Sain työmarkkinatukea 570 euroa ja asumistukea 120 euroa kuukaudessa. En mitään muuta rahaa "koska sinulla on liikaa omaisuutta", eli osuus peritystä kesämökistä, jota en käytä (liian kaukana jotta sinne pääsisi julkisilla - tai ylipäätään mitenkään halvalla).

Suomessa ei todellakaan huolehdita mitenkään siitä, että kaikki selviäisivät työttömyysjaksoista tai tulottomuudesta tai että olisi oikeasti jokin noudatettava raja, joka koskisi ihan kaikkia. Ei todellakaan.

Sulla on kämppää ja mökkiä ja valitat pitäisi saada enemmän ilmaista rahaa,miten kehtaat valittaa,jos tarvitset rahaa niin kämppä myyntiin,aivan turhaa itkua

Vierailija
19/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on omaisuutta, esim. se mökin osuus siellä jossain, jota ei tarvi eikä käytä, niin ei siinä ole vaihtoehtoja kuin yrittää myydä osuutensa niille, joilla on se loppuosuus. Ei sitä kellekään muulle voi edes yrittää myydä. Eikä myymään kelpaamatonta omaisuutta voi oikein tuloksi huomioida, jos sitä ei kerran voi rahaksi muuttaa.

Vierailija
20/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan 300e koska asun poikaystävän kanssa ja sen työmarkkinatuki vaikuttaa. Yksinasuvana perusosalla pärjäsi mainiosti mutta nyt yhdessä asuessa tekee kyllä vähän tiukkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi