Opettaja pilkkasi lastani hänen R-viastaan. Miten te toimisitte tässä tilanteessa?
Oli siis lapsen ja koko luokan edessä alkanut nauramaan ja matkimaan lapsen R- vikaa.
Mielestäni todella asiatonta.
Tein valituksen rehtorille.
Kommentit (65)
Se ei ole puhevika vaan äännevirhe.
T. Puheterapeutti
Vierailija kirjoitti:
Kuka aikuinen ihminen nauraa jonkun R- vialle? Ei se minusta ainakaan naurata? En edes välitä sellaisesta.
Ap:n lapsen opettaja nyt ainakin.
On sen verran vanhemmasta lapsesta kyse että oli uskottava heti kun sen minulle kertoi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli siis lapsen ja koko luokan edessä alkanut nauramaan ja matkimaan lapsen R- vikaa.
Mielestäni todella asiatonta.
Tein valituksen rehtorille.Mitä rehtori vastasi? Jos et saa asiallista vastausta, tee valitus AVIin, tai kantelu sen nimi on. Siinä vaiheessa kantelet myös rehtorista, joka ei tee työtään opettajan esimiehenä.
Eikö nykyään ole r-vikaisille lapsille ole puheopetusta?
Ei varmaan koska säästöt. Omana peruskouluaikana oli koulussa oikein puheopettaja ja pidettiin sellaisia "puhekokeita", joissa jokaisen piti sanoa vuorollaan sanoja joissa oli ärriä ja ässiä ja äng-äänteitä ja ne, joiden ärrä sorisi, ässät sössötti tai suhisi terävinä tai kieli oli hampaiden välissä puhuessa tehden puheesta lässyttävää, pääsivät puheopetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, kukaan opettaja tai muukaan aikuinen ei tee noin.
Luuletko siis että kaikki opettajat ovat ammatillisia? Tuskin..
Tokko ammatillisen opettajan käytöksestä vanhemmat ilmoittelee rehtorille. Ammatillisia opettajia kun on ammatillissa oppilaitoksissa ja ammattikorkeakouluissa opettamassa.
Ei siitä puheterapiasta oo aina herraisä apua. Joskus aika on paljon parempi opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyään kaikki eskarit saa puheopetusta, jos on puhevika. Miksi et ole hoitanut asiaa ap.
Meidän kunnassa ei ainakaan saa puheopetusta r- vian vuoksi. Vanhemmille järjestetään r- info ja heille annetaan materiaalia, miten ärrää harjoitellaan kotona. Harjoittelu on siis vanhempien vastuulla. Jos vanhemmat eivät tee mitään asian eteen, niin erityisopettaja ei puutu ekaluokallakaan asiaan ja lapselle voi jäädä r-vika. Jos taas r- äänne ei ala iiviistä harjoittelusta huolimatta tulla, silloin asiaan voi saada apua.
Tee lastensuojeluilmoitus opettajasta.
No jos on kyseessä teini, niin sai varmasti mitä kerjäsi. Naurettavaa uskoa, että huono-osainen kakarasi joutisi asiallisesta käytöksestä pilkan kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
On sen verran vanhemmasta lapsesta kyse että oli uskottava heti kun sen minulle kertoi.
Ap
Just. Ja ilmeisesti kusipäästä myös.
Kysyisin ekana lapselta, miten hän itse käyttäytyi. Ei tullut ap mieleesi?
Vierailija kirjoitti:
No jos on kyseessä teini, niin sai varmasti mitä kerjäsi. Naurettavaa uskoa, että huono-osainen kakarasi joutisi asiallisesta käytöksestä pilkan kohteeksi.
Taidat olla vähän hullu!
Aloittajalla on vain huono omatunto, kun ei ole hoitanut lapsen puhevikaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sait päähäsi että en olisi jutellut lapsen kanssa asiasta? Taidat olla hieman vajaa itse..
Varsin yleistä että ärrä vikainen saa kuittailuja ja jopa rankkaakin kiusaamista osakseen. Asia ei edes helpotu välttämättä aikuisena kun jotkut saavat edelleen kiksit toisen matkimisesta. Muistan omasta lapsuudesta kun olin eräällä kesäleirillä niin siellä oli yhden näytelmän päärooli vedetty r vikaisen kustannuksella. Ei kovin hauskaa näin pikku Mattina siellä kuunnella kun porukka saa kuin hyväksynnän että on aivan oikein aukoa päätään r viasta kärsivälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyään kaikki eskarit saa puheopetusta, jos on puhevika. Miksi et ole hoitanut asiaa ap.
Meidän kunnassa ei ainakaan saa puheopetusta r- vian vuoksi. Vanhemmille järjestetään r- info ja heille annetaan materiaalia, miten ärrää harjoitellaan kotona. Harjoittelu on siis vanhempien vastuulla. Jos vanhemmat eivät tee mitään asian eteen, niin erityisopettaja ei puutu ekaluokallakaan asiaan ja lapselle voi jäädä r-vika. Jos taas r- äänne ei ala iiviistä harjoittelusta huolimatta tulla, silloin asiaan voi saada apua.
Kenen vastuulla sitten melestäsi pitäisi olla?
Kyllä minusta perusasiat opetetaan nimenomaan kotona. Perusasioihin kuuluu puhumaan oppiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sait päähäsi että en olisi jutellut lapsen kanssa asiasta? Taidat olla hieman vajaa itse..
Joo, ja lapsesi varmasti heti tunnusti itse nauraneensa opelle tms?
Onko tässä nyt kysymys R- vain korjaamisesta vai opettajan ammattitaidosta???
Ei puhevikaa aina saa poistettua edes puheterapeutin ja aktiivisen harjoittelun avulla
Laita Iltapuluun ja siinähän asia puidaan ihan koulun ja rehtorin nimellä.
Tässä vaiheessa en usko täysin. Lapsi on kokenut pilkkaamista ja opettaja on jotenkin tökerösti toiminut ehkä.