Opettaja pilkkasi lastani hänen R-viastaan. Miten te toimisitte tässä tilanteessa?
Oli siis lapsen ja koko luokan edessä alkanut nauramaan ja matkimaan lapsen R- vikaa.
Mielestäni todella asiatonta.
Tein valituksen rehtorille.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyään kaikki eskarit saa puheopetusta, jos on puhevika. Miksi et ole hoitanut asiaa ap.
Meidän kunnassa ei ainakaan saa puheopetusta r- vian vuoksi. Vanhemmille järjestetään r- info ja heille annetaan materiaalia, miten ärrää harjoitellaan kotona. Harjoittelu on siis vanhempien vastuulla. Jos vanhemmat eivät tee mitään asian eteen, niin erityisopettaja ei puutu ekaluokallakaan asiaan ja lapselle voi jäädä r-vika. Jos taas r- äänne ei ala iiviistä harjoittelusta huolimatta tulla, silloin asiaan voi saada apua.
Kenen vastuulla sitten melestäsi pitäisi olla?
Kyllä minusta perusasiat opetetaan nimenomaan kotona. Perusasioihin kuuluu puhumaan oppiminen.
Niin, totesin vaan, että asia on näin. En sanonut, että se on huono järjestely. Vanhemmathan kuitenkin saavat apua ja neuvoja puheterapeutilta infossa ja materiaalien muodossa. Itsekin olen ärrän opettanut näin lapselleni eikä se ollut yhtään ylivoimaista. Vaati vaan omaa viitseliäisyyttä. Samat harjoitteet on kohta edessä pienemmällä.
Aikoinaan luokallani opettaja kommentoi erään 15-vuotiaan ääntä, että tämä kuulostaa Mikki Hiireltä. Kyseinen poika ei olisi puheharjoituksilla voinut ääneensä vaikuttaa.
Omaa puhetapaani teini-ikäisenä toinen opettaja aina pilkkasi matkien perässä, kun sanoin jotain. Minulle olisi voinut olla hyötyä, jos kyseinen opettaja vaikka tunnin jälkeen kahden kesken olisi suositellut rakentavaan sävyyn saman koulun ilmaisutaidon kerhoa. Vaikka vihjannut, että minulla olisi siihen lahjoja tms., niin olisin ns. säilyttänyt kasvoni. Nöyryyttäminen ei vähääkään auttanut.
Vierailija kirjoitti:
En usko, kukaan opettaja tai muukaan aikuinen ei tee noin.
Minäkin haluaisin uskoa noin kauniiseen maailmaan, mutta valitettavasti maailma on pullollaan häijyjä ihmisiä. Itsekin sain tätä kettuilua R-vikaisena lapsena osakseni, ja kun murkkuikäisenä opin siitä itse pois, sain rippikoulun kautta nähdä miten kaikenikäiset ihmiset tirskuivat R-vikaisen papin puheelle, jumalanpalveluksissakin.
Eikö lapsesi koulussa ole puheterapeuttia? Eikö lastasi ohjattu heti koulun alettua puheterapiaan?
Noin toimittiin ainakin takavuosina Turussa ja sen lähikunnissa. Poikani olisi joutunut puheterapiaan "helsinkiläisen ässän" takia! Kiljahdin kiukkuisesti, sillä lapsi oli oppinut sen minulta, joka en aikanani saanut mitään opastusta ässän oikeaan lausumiseen (olin lespaaja). Poika ei saanut opastusta turkulaiseen(?) ässään loppujen lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko siis että kaikki opettajat ovat ammatillisia? Tuskin..
Tokko ammatillisen opettajan käytöksestä vanhemmat ilmoittelee rehtorille. Ammatillisia opettajia kun on ammatillissa oppilaitoksissa ja ammattikorkeakouluissa opettamassa.
Ammattilaista tarkoitettiin? Ammatillinen opettaja on aivan eri asia kuin ammattilainen. Ammatillinen opettaja voi olla ammattilainen, mutta peruskoulun opettaja ei ole ammatillinen opettaja :D
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsesi koulussa ole puheterapeuttia? Eikö lastasi ohjattu heti koulun alettua puheterapiaan?
Ei se puheterapia ole mikään takuuvarma hoito ole. Itse kävin puheterapiaa 6 vuotta ennen kuin opin sanomaan R:n oikein. Sisko kävi pidempään eikä ole oppinut vieläkään, on jo kolmekymppinen.
Mikä vimma tässä langassa on ylipäätään syyttää puhevikaista lasta tai tämän vanhempia opettajan kiusaamisesta? Kyllä se on kiusaajan vastuulla olla kiusaamatta eikä kiusatun vastuulla minimoida tekijät joista voi kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Kuka aikuinen ihminen nauraa jonkun R- vialle? Ei se minusta ainakaan naurata? En edes välitä sellaisesta.
Aika monikin. Etenkin tota matkimista ja päälle nauramista. T. R-vikainen aikuinen
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sinun kohdallesi ei ole osunut. Kyllä meillä oli ihan vastaavaa tietyillä opettajilla. Eikä aikuiset puolusta, kun eivät usko lapsia. Lapsi on tässä maassa usein idiotismin armoilla ja lainsuojaton.
Vierailija kirjoitti:
Noin toimittiin ainakin takavuosina Turussa ja sen lähikunnissa. Poikani olisi joutunut puheterapiaan "helsinkiläisen ässän" takia! Kiljahdin kiukkuisesti, sillä lapsi oli oppinut sen minulta, joka en aikanani saanut mitään opastusta ässän oikeaan lausumiseen (olin lespaaja). Poika ei saanut opastusta turkulaiseen(?) ässään loppujen lopuksi.
Oletko nyt ylpeä, kun estit lastasi saamasta lääkinnällistä kuntoutusta ilmaiseksi?
Missä tässä on sanottu ettei lapsi olisi käynyt tai kävisi puheterapeutilla??
Tulee eräs ope mieleen. Missä kaupungissa / kunnassa tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli siis lapsen ja koko luokan edessä alkanut nauramaan ja matkimaan lapsen R- vikaa.
Mielestäni todella asiatonta.
Tein valituksen rehtorille.Mitä rehtori vastasi? Jos et saa asiallista vastausta, tee valitus AVIin, tai kantelu sen nimi on. Siinä vaiheessa kantelet myös rehtorista, joka ei tee työtään opettajan esimiehenä.
Eikö nykyään ole r-vikaisille lapsille ole puheopetusta?
Ei varmaan koska säästöt. Omana peruskouluaikana oli koulussa oikein puheopettaja ja pidettiin sellaisia "puhekokeita", joissa jokaisen piti sanoa vuorollaan sanoja joissa oli ärriä ja ässiä ja äng-äänteitä ja ne, joiden ärrä sorisi, ässät sössötti tai suhisi terävinä tai kieli oli hampaiden välissä puhuessa tehden puheesta lässyttävää, pääsivät puheopetukseen.
Kenen sitten sinne olisi pitänyt päästä? Niiden, jotka sanoivat kaiken oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka aikuinen ihminen nauraa jonkun R- vialle? Ei se minusta ainakaan naurata? En edes välitä sellaisesta.
Aika monikin. Etenkin tota matkimista ja päälle nauramista. T. R-vikainen aikuinen
Opettele puhumaan
Kävin 10 vuotta puheterapiassa. En oppinut silti. Ei vaan kieli taivu sanomaan sitä vaikka kuinka yritän. Kyllä ärrä pärisee yksinään mutta sanoihin ei tule mukaan.
Kannattaa lukea lapselle paljon ja jutella.
Vierailija kirjoitti:
Vau, oikea ihmisasiantuntija siellä. Opettajissa löytyy paskapäitä ja mätäomenia ihan samanlailla kuin muissa ammateissa. Jotkut (harva) , mutta jotkut niistä ihan oikeasti osaavat olla myös ilkeitä.
Itse olen lähestulkoon pelkästään hyviä opettajia, mutta se ei poissulje sitä etteikö niitä ilkeitäkin olisi.
Kävisin vetasemassa sitä opee kuonoon. vttu
Suurin osa. Aivan ehdottomasti suurin osa joko tietoisesti tai alitajuisesti pitää puhevikaista ihmistä heikompana jota voi lyödä kuin vierasta sikaa. Ja joka muuta väittää, valehtelee. Aivan sama kuvio toistuu myös muiden vikojen suhteen, ja olipa kyseessä mikä vika tahansa niin työpaikalla aina löytyy joku joka yrittää sen avulla kammeta itseään parempaan asemaan.