Viisi sjoitusvinkkiä oman kokemuksen pohjalta - saa käyttää
1) Aloita
2) Aloita nuorena
3) Älä lopeta
4) Älä myy
5) Sijoita vain isoihin tunnettuihin yhtiöihin
Eilen 12265 EUR arvon nousua, jota en tosin realisoinut koska luovutusvoitosta pidätettävälle verolle ei saa tuottoa. En ole aiemminkaan osakkeita juurikaan myynyt joten vuosien saatossa lumipallosta on tullut ihan mukavan kokoinen
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin arvonnousu mistä? Ja millä aikavälillä ja oletko laittanut minkä summan kk/v.
Osakkeisiin olen sijoittanut pörssissä. Aikavälihän sanotaan aloituksessa. Kaikki olen laittanut mitä on palkasta ylitse jäänyt.
Hieno vastaus kun ei mitään mitä kysyin. En osaa näköjään lukea kun ei sanota tarkkaa vuosimäärää tai rahasummaa.
Ai että ihan pörssissä osakkeita :D En olisi tiennyt. Sitäkö kysyin?Osaako joku muu jelppiä mitä tarkkaanottaen kysyttiin
Sitä millä summalla on aloitettu. Paljonko on laitettu lisää ja kuinka kauan on ollut.
12t nousu on aika mahdotonta yhdessä kuukaudessa esim yhdellä satasen panoksella varsinkin näillä suomalaisilla suurilla mitä aloituksessa mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Pikainen kysymys kun kerrankin on sijoittajia linjalla.
Miten noi verot menee? Itsellä nordnetissä osakkeita ja nordeassa jos sillä väliä.
Jos tulee osinkoja (ihan suomalaisia vasta itsellä) niin pitääkö itse huolehtia ja jos myy niin pitääkö silloin? Ja eikö se ole joku 25% verotonta eli 75% summasta on joko 30% tai jos yli 30t vuodessa niin sitten 35%?
Osingoista, ainakin suomalaisten osakkeiden, verot peritään heti. Jos myyt osakkeita, verot otetaan lopullisessa verotuksessa eli ei heti. Riippuu minkälainen verosopimus Suomella on muiden maiden kanssa eli voi olla että ulkolaisista osakkeists joudut hakemaan itse pidätettyjä veroja takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin arvonnousu mistä? Ja millä aikavälillä ja oletko laittanut minkä summan kk/v.
Osakkeisiin olen sijoittanut pörssissä. Aikavälihän sanotaan aloituksessa. Kaikki olen laittanut mitä on palkasta ylitse jäänyt.
Hieno vastaus kun ei mitään mitä kysyin. En osaa näköjään lukea kun ei sanota tarkkaa vuosimäärää tai rahasummaa.
Ai että ihan pörssissä osakkeita :D En olisi tiennyt. Sitäkö kysyin?Osaako joku muu jelppiä mitä tarkkaanottaen kysyttiin
Sitä millä summalla on aloitettu. Paljonko on laitettu lisää ja kuinka kauan on ollut.
12t nousu on aika mahdotonta yhdessä kuukaudessa esim yhdellä satasen panoksella varsinkin näillä suomalaisilla suurilla mitä aloituksessa mainittu.
12 v sijoittanut, vaikea arvioida mutta vuosittain varmaan 10-20ke lisäsijoituksia.olisiko aloituspääoma ollut 20000e tjstp. toi aloituksessani mainittu arvonnousu on siis yhden päivän arvonnousu (eilisen).
Jos tililläni on 65-vuotiaana miljoona, ei perillisiä, elinaikaa vuosi, voimat vähissä, mitä teen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noi verot menee? Itsellä nordnetissä osakkeita ja nordeassa jos sillä väliä.
Jos tulee osinkoja (ihan suomalaisia vasta itsellä) niin pitääkö itse huolehtia ja jos myy niin pitääkö silloin? Ja eikö se ole joku 25% verotonta eli 75% summasta on joko 30% tai jos yli 30t vuodessa niin sitten 35%?Osingoista, ainakin suomalaisten osakkeiden, verot peritään heti. Jos myyt osakkeita, verot otetaan lopullisessa verotuksessa eli ei heti. Riippuu minkälainen verosopimus Suomella on muiden maiden kanssa eli voi olla että ulkolaisista osakkeists joudut hakemaan itse pidätettyjä veroja takaisin.
Selvennys tuohon viimeiseen lauseeseen, että voi olla että joudut osingoista hakemaan veroja takaisin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12t nousu on aika mahdotonta yhdessä kuukaudessa esim yhdellä satasen panoksella varsinkin näillä suomalaisilla suurilla mitä aloituksessa mainittu.12 v sijoittanut, vaikea arvioida mutta vuosittain varmaan 10-20ke lisäsijoituksia.olisiko aloituspääoma ollut 20000e tjstp. toi aloituksessani mainittu arvonnousu on siis yhden päivän arvonnousu (eilisen).
On tuo vuosittainen lisäpanostus ollut varmaan suurempi. Ei ole ollut sen kummempaa suunitelmaa pitää kiinni jostain tietystä summasta per vuosi tai kuukaisi niin en tosiaan tiedä lisäpanostusten määrää. Kuten aiemminkin totesin, kaikki ylimääräset olen laittanu pörssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä tuosta älä koskaan myy. Minä olen myynyt nyt sellaisia kohteita, jotka on huipulla ja ottanut voitot pois, kohta tulee rysähdys ja voin ostaa ne pikkusummalla takas. Ei ne osingot ole kuin pikkumurusia sen rinnalla, mitä saa kun myy kunnon voitolla.
On hyvin vaikea nähdä etukäteen milloin osakkeen arvo on huipussaan ja milloin ostohinnoissa pohjilla. On selvää että kurssi rojahtaa jossain kohtaa, mutta onko se tänä vuonna, seuraavana vai myöhemmin.
Oletko kauankin ehtinyt jo odotella ostopaikkaa?
Oletko huomannut katsoa sellaisia kurssikäyriä?😉
Niistä on melkoisesti apua.
Näkee missä haarukassa hinta on vaihdellut.
On myös aika helppo varmistaa että myy kalliimmalla kuin on ostanut. Myös tuottoprosentin näkee arvo.osuustililtään.
Ei ole vaikeaa.Sitten ne verot. Olen iloinen saadessani maksettavaksi pääomatuloveroa. Siitä näet tiedän, että olen taas tienannut myyntivoittoa.
Korkoa korolle vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen on se juju millä rikastutaan. Ei kurssikäyrään sijoittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Miten saat osakekirjat käärinliinoihin, kun ne on nykyään vain sähköisessä muodossa?
Varakkaat suvut syntyvät siitä että siirtävät omaisuuttaan ja asennettaan eteenpäin. On helpompi aloittaa elämä ilman opintolainaa ja omassa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tililläni on 65-vuotiaana miljoona, ei perillisiä, elinaikaa vuosi, voimat vähissä, mitä teen?
Jaa hyväntekeväisyyteen. Ei kaikkea kuitenkaan elämää voi olla vielä 30 vuotta jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet minusta, joka haluaa maksaa asuntolainansa ensin pois enne sijoittamista? Inhottava tunne kun on lainaa, koska pankeilla on valta nostaa marginaalia paljonkin ja ehkä jopa vaatia koko lainasummaa yhtäkkiä maksettavaksi (vrt.90-luvun lama), ja lainanmaksuaika pitenisi. 30 000 on jäljellä ja uskon sen olevan maksettu parissa vuodessa. En varmaan ikinä tämän jälkeen ota lainaa, mutta ymmärrän kun alussa pitää saada jotain omaisuutta kasvatettua.
Erilainen tapa sopii erilaisiin tilanteisiin. Myös itse maksoin ensimmäisen asuntolainani mahdollisimman nopeasti pois. Muutaessamme omakotitaloon en olisi lainaa edes tarvinnut, mutta en halunnut myydä osakkeita joten otin lainan. Elettiin vuotta 2008 ja asuntolainan korko oli 6 % korvilla. Silloin lyhensin lainaa ihan normisti n 800e/kk. Pian korot laskivat voimakkaasti ja sen jälkeen en ole lainaa lyhentänyt oikeastaan ollenkaan vaan olen sijoittanut kaiken pörssiin. Lainaa on vieläkin 4/7 osaa jäljellä.
Ihanan järkevää pankin kannattavuutta ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet minusta, joka haluaa maksaa asuntolainansa ensin pois enne sijoittamista? Inhottava tunne kun on lainaa, koska pankeilla on valta nostaa marginaalia paljonkin ja ehkä jopa vaatia koko lainasummaa yhtäkkiä maksettavaksi (vrt.90-luvun lama), ja lainanmaksuaika pitenisi. 30 000 on jäljellä ja uskon sen olevan maksettu parissa vuodessa. En varmaan ikinä tämän jälkeen ota lainaa, mutta ymmärrän kun alussa pitää saada jotain omaisuutta kasvatettua.
Erilainen tapa sopii erilaisiin tilanteisiin. Myös itse maksoin ensimmäisen asuntolainani mahdollisimman nopeasti pois. Muutaessamme omakotitaloon en olisi lainaa edes tarvinnut, mutta en halunnut myydä osakkeita joten otin lainan. Elettiin vuotta 2008 ja asuntolainan korko oli 6 % korvilla. Silloin lyhensin lainaa ihan normisti n 800e/kk. Pian korot laskivat voimakkaasti ja sen jälkeen en ole lainaa lyhentänyt oikeastaan ollenkaan vaan olen sijoittanut kaiken pörssiin. Lainaa on vieläkin 4/7 osaa jäljellä.
Ihanan järkevää pankin kannattavuutta ajatellen.
Niinkö arvelet, suosittelen tutustumaan vähän parempien asiakkaiden asuntolainojen korkotasoon, pankki maksaa käytännössä minulle siitä että olen ottanut asuntoa varten lainaa ja olen sen sijoittanut pörssiin.
Vierailija kirjoitti:
Joo se on jännä aloittelijan reaktio tuo "prkl arvo tipahtanut -100% NYT MYYN". Yhtä fiksua kuin että korjataan autoa kuntoon isolla rahalla, sitten pistetään myyntiin ja hommataan joku uusi rotisko uusine vikoineen tilalle.
Jos arvo tippuu 100% niin silloin ei myydä, koska osakkeesta on tulltu arvoton. Silloin korkeintaan annetaan ilmaiseksi, koska sen hintainenhan se lappu on.
Vierailija kirjoitti:
Typeryyttä tuollainen. Mitä aikaisemmin aloitat sen parempi tilanne korkojenkin noustessa. Esim sinulla on 10 000 ylimääräistä ja sinulla on mahdollisuus se joko sijoittaa tai tehdä extra lyhennys. Tekemällä extra lyhennyksen säästät kuussa korkokuluissa (käytetään tän hetken keskikorkoa 1%.) 8,33 €, eikä sinulla enää ole mitään puskuria yllättäviin tilanteisiin. Jos taas sijoitat sen fiksusti, saat samalle summalle osinkotuottoa (käytän oman salkkuni tuottoprosenttia verojen jälkeen) 55,83€/kk. Ero sijoittamiseen nähden on siis kuukaudessa 47,50€ ja sinulla on yhä se 10 000€ hätävara.
Vierailija kirjoitti:
Tee testamentti ja käytä kaikki mahdollinen hyvään loppuelämään. Se ei haittaa vaikka euroakaan olisi kuollessa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12t nousu on aika mahdotonta yhdessä kuukaudessa esim yhdellä satasen panoksella varsinkin näillä suomalaisilla suurilla mitä aloituksessa mainittu.12 v sijoittanut, vaikea arvioida mutta vuosittain varmaan 10-20ke lisäsijoituksia.olisiko aloituspääoma ollut 20000e tjstp. toi aloituksessani mainittu arvonnousu on siis yhden päivän arvonnousu (eilisen).
Jos sinä tiedät salkkusinnykyisen arvon ja sen, kuinka paljon olet plussalla, niin etkö tosiaankaan osaa siitä laskea, kuinka paljot olet itse sijoittanut? (Vaikka olisitkin välissä myynnyt jotain, niin näistä olet varmaankin tehnyt laskelmat verotusta varten).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä tiedät salkkusinnykyisen arvon ja sen, kuinka paljon olet plussalla, niin etkö tosiaankaan osaa siitä laskea, kuinka paljot olet itse sijoittanut? (Vaikka olisitkin välissä myynnyt jotain, niin näistä olet varmaankin tehnyt laskelmat verotusta varten).
Osingot tulee myös huomioida ja niiden osuus on helppo katsoa Nordnetin salkusta. Myyntejä on aika vähän enkä tosiaan viitsi niitä 12v ajalta tutkia. Noin karkeasti olen sijoittanut omaa rahaa noin 370ke eli keskimäärin 30ke/v.
Ei tuo osta ja unohda tosiaankaan ole paras mahdollinen taktiikka. On minulla osakkeissa paljonkin yhtiöitä jotka ovat olleet ostosta lähtien vuosia salkussa, mutta siltikään ne eivät ole olleet unohduksissa. Osa yhtiöistä on lähtenyt kun ovat olleen mielestäni yliarvostettuja pörssissä. Jotku yhtiöt ovat olleen salkussa useampiakin kertoja. Kyllä se aktiivinen salkunhoito kannattaa vaikka ostelisi mitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo osta ja unohda tosiaankaan ole paras mahdollinen taktiikka. On minulla osakkeissa paljonkin yhtiöitä jotka ovat olleet ostosta lähtien vuosia salkussa, mutta siltikään ne eivät ole olleet unohduksissa. Osa yhtiöistä on lähtenyt kun ovat olleen mielestäni yliarvostettuja pörssissä. Jotku yhtiöt ovat olleen salkussa useampiakin kertoja. Kyllä se aktiivinen salkunhoito kannattaa vaikka ostelisi mitä.
5v tuotto % salkussasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5v tuotto % salkussasi?
En tiedä kun olen joutunut niitä rahoja tarpeeseen ottamaan sijoituksista nostamaan pois, koska elämä ei ole mennyt kuin strömsössä. Salkun arvo on kuitenkin nyt 3x suurempi kuin se oli 4 vuotta sitten kun viimeksi joudun turvautumaan näihin pääomiin. Lisäksi tähän 4 vuoden sisälle on sattunut 2 vuoden lomautus perheeseen, jolloin olemme käytännössä yhden henkiön tuloilla eläneet.
Jos tulee osinkoja (ihan suomalaisia vasta itsellä) niin pitääkö itse huolehtia ja jos myy niin pitääkö silloin? Ja eikö se ole joku 25% verotonta eli 75% summasta on joko 30% tai jos yli 30t vuodessa niin sitten 35%?