Viisi sjoitusvinkkiä oman kokemuksen pohjalta - saa käyttää
1) Aloita
2) Aloita nuorena
3) Älä lopeta
4) Älä myy
5) Sijoita vain isoihin tunnettuihin yhtiöihin
Eilen 12265 EUR arvon nousua, jota en tosin realisoinut koska luovutusvoitosta pidätettävälle verolle ei saa tuottoa. En ole aiemminkaan osakkeita juurikaan myynyt joten vuosien saatossa lumipallosta on tullut ihan mukavan kokoinen
Kommentit (48)
Niin arvonnousu mistä? Ja millä aikavälillä ja oletko laittanut minkä summan kk/v.
Vierailija kirjoitti:
1) Aloita
2) Aloita nuorena
3) Älä lopeta
4) Älä myy
5) Sijoita vain isoihin tunnettuihin yhtiöihinEilen 12265 EUR arvon nousua, jota en tosin realisoinut koska luovutusvoitosta pidätettävälle verolle ei saa tuottoa. En ole aiemminkaan osakkeita juurikaan myynyt joten vuosien saatossa lumipallosta on tullut ihan mukavan kokoinen
Normaaliahan osakkeiden arvon nousu ja lasku ovat. Rovioon syksyllä sijoittaneilla meni viisari toissa päivänä toiseen suuntaan aika voimalla mutta eihän siinä tappiota tullut ellwi myynyt. Aika tarkkaan katselet arvon nousua euroissa. Kuitenkaan et kotiuta...
Joo se on jännä aloittelijan reaktio tuo "prkl arvo tipahtanut -100% NYT MYYN". Yhtä fiksua kuin että korjataan autoa kuntoon isolla rahalla, sitten pistetään myyntiin ja hommataan joku uusi rotisko uusine vikoineen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Niin arvonnousu mistä? Ja millä aikavälillä ja oletko laittanut minkä summan kk/v.
Osakkeisiin olen sijoittanut pörssissä. Aikavälihän sanotaan aloituksessa. Kaikki olen laittanut mitä on palkasta ylitse jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Miten saat osakekirjat käärinliinoihin, kun ne on nykyään vain sähköisessä muodossa?
Lapsihan voi jatkaa siitä mihin itse jään
Mitä mieltä olet minusta, joka haluaa maksaa asuntolainansa ensin pois enne sijoittamista? Inhottava tunne kun on lainaa, koska pankeilla on valta nostaa marginaalia paljonkin ja ehkä jopa vaatia koko lainasummaa yhtäkkiä maksettavaksi (vrt.90-luvun lama), ja lainanmaksuaika pitenisi. 30 000 on jäljellä ja uskon sen olevan maksettu parissa vuodessa. En varmaan ikinä tämän jälkeen ota lainaa, mutta ymmärrän kun alussa pitää saada jotain omaisuutta kasvatettua.
Olen eri mieltä tuosta älä koskaan myy. Minä olen myynyt nyt sellaisia kohteita, jotka on huipulla ja ottanut voitot pois, kohta tulee rysähdys ja voin ostaa ne pikkusummalla takas. Ei ne osingot ole kuin pikkumurusia sen rinnalla, mitä saa kun myy kunnon voitolla.
Minä tiedän sijoittamisesta sen verran että televisio kannattaa sijoittaa olohuoneeseen ja sänky makuuhuoneeseen. Joskus kannattaa taas ottaa pikku riskejä ja kokeilla vaikka ruokapöydän sijoittamista olohuoneeseen.
Tiedän sen verran ettei alussa tarvitsekaan kovin paljon tietää ja että on järkevää köyhällekin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet minusta, joka haluaa maksaa asuntolainansa ensin pois enne sijoittamista? Inhottava tunne kun on lainaa, koska pankeilla on valta nostaa marginaalia paljonkin ja ehkä jopa vaatia koko lainasummaa yhtäkkiä maksettavaksi (vrt.90-luvun lama), ja lainanmaksuaika pitenisi. 30 000 on jäljellä ja uskon sen olevan maksettu parissa vuodessa. En varmaan ikinä tämän jälkeen ota lainaa, mutta ymmärrän kun alussa pitää saada jotain omaisuutta kasvatettua.
Erilainen tapa sopii erilaisiin tilanteisiin. Myös itse maksoin ensimmäisen asuntolainani mahdollisimman nopeasti pois. Muutaessamme omakotitaloon en olisi lainaa edes tarvinnut, mutta en halunnut myydä osakkeita joten otin lainan. Elettiin vuotta 2008 ja asuntolainan korko oli 6 % korvilla. Silloin lyhensin lainaa ihan normisti n 800e/kk. Pian korot laskivat voimakkaasti ja sen jälkeen en ole lainaa lyhentänyt oikeastaan ollenkaan vaan olen sijoittanut kaiken pörssiin. Lainaa on vieläkin 4/7 osaa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakkeisiin olen sijoittanut pörssissä. Aikavälihän sanotaan aloituksessa. Kaikki olen laittanut mitä on palkasta ylitse jäänyt.
Hieno vastaus kun ei mitään mitä kysyin. En osaa näköjään lukea kun ei sanota tarkkaa vuosimäärää tai rahasummaa.
Ai että ihan pörssissä osakkeita :D En olisi tiennyt. Sitäkö kysyin?
Muuten samaa mieltä mutta minä kyllä myyn aina kun on selvää ylituottoa saatavana. Verot on maksettava joo, mutta sen jälkeen kaikki on minun ihan oikeaa ja ikiomaa rahaa. Niin kauan kun tuotto on vain luku salkun rivillä, en ole tienannut mitään. Ja tienata minä haluan.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä tuosta älä koskaan myy. Minä olen myynyt nyt sellaisia kohteita, jotka on huipulla ja ottanut voitot pois, kohta tulee rysähdys ja voin ostaa ne pikkusummalla takas. Ei ne osingot ole kuin pikkumurusia sen rinnalla, mitä saa kun myy kunnon voitolla.
On hyvin vaikea nähdä etukäteen milloin osakkeen arvo on huipussaan ja milloin ostohinnoissa pohjilla. On selvää että kurssi rojahtaa jossain kohtaa, mutta onko se tänä vuonna, seuraavana vai myöhemmin.
Oletko kauankin ehtinyt jo odotella ostopaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Amen.
Opin ikiholdauksen typeryyden jo joutuessani vastoin tahtoani Elisan osakkeiden omistajaksi, kuten moni muukin puhelinosakkeen omistaja. Seurasin ahneena osakkeiden arvon kasvua luullen että musta tulee miljonääri, kun vain odotan.
Alkoi lasku. Lopulta möin pois alle puolella huippuhinnasta.
Sijoitustapahtumassa on kaksi tekoa: osto ja myynti. Molempien oikealla ajoituksella maksimoi voittonsa.
Treidaamalla vipua.
Ajatus ettei myy koskaan, on kuin tallettaisi rahat pankkiin nostaen pelkät korot: älytöntä!
Osakkeilla ei ole itseisarvoa. Rahat käyvät sijoituksissa vain poikimassa. Sitten ne otetaan takaisin ja käytetään elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvin vaikea nähdä etukäteen milloin osakkeen arvo on huipussaan ja milloin ostohinnoissa pohjilla. On selvää että kurssi rojahtaa jossain kohtaa, mutta onko se tänä vuonna, seuraavana vai myöhemmin.
No eihän sitä kukaan tarkkaan voi tietää, mutta seuraan graafeja ja päättelen hieman osakkeen menneisyydestä, mihin voi yltää. Nyt tienasin 2800 euron sijoituksesta 1070 euron tuoton kun kurssi noussut noin 50 %, ei huono. Kohta tulee romahdus, se on ihan varmaa, mutta tuleeko se ensi viikolla, puolen vuoden päästä tai vuoden päästä, ei voi tietää. Ja olen nyt ostanut laatuyhtiöitä jotka menneet alas esim. Orionia. Myös Nokiaa hieman ja hm:ää. Kaikki kolme halpoja nyt. Hm lyödään kuin vierasta sikaa, mutta sen kelkkaan on hyppinyt ruotsalaisia ja ulkomaalaisia suursijoittajia, joten minäkin uskallan ja siinä voi olla todellinen aarre alemyynnissä. Eihän hm mikään huono yhtiö ole ja en oikeastaan ymmärrä mistä kritiikki johtuu. Lähes velaton yhtiö, joka on myynyt hyvin. Nythän niillä on myös kaikenlaisia suunnitelmia tulevaisuutta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko huomannut katsoa sellaisia kurssikäyriä?😉
Niistä on melkoisesti apua.
Näkee missä haarukassa hinta on vaihdellut.
On myös aika helppo varmistaa että myy kalliimmalla kuin on ostanut. Myös tuottoprosentin näkee arvo.osuustililtään.
Ei ole vaikeaa.
Sitten ne verot. Olen iloinen saadessani maksettavaksi pääomatuloveroa. Siitä näet tiedän, että olen taas tienannut myyntivoittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitsekaan välttämättä tietää sitä optimaalista osto- tai myyntipaikkaa, riittää kun saa voittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno vastaus kun ei mitään mitä kysyin. En osaa näköjään lukea kun ei sanota tarkkaa vuosimäärää tai rahasummaa.
Ai että ihan pörssissä osakkeita :D En olisi tiennyt. Sitäkö kysyin?
Osaako joku muu jelppiä mitä tarkkaanottaen kysyttiin
Miten saat osakekirjat käärinliinoihin, kun ne on nykyään vain sähköisessä muodossa?