Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvä Iivo ja pohdintaa aiheesta Niskaset :)

Vierailija
24.02.2018 |

Mahtava hiihto Iivolta, samalla mietin koko lahjakasta sisaruskatrasta. Millä eväillä kasvatetaan kaksi huippuhiihtäjää (ja ilmeisesti pikkusiskokin hiihtää) sekä menestyvä muotisuunnittelija? Peritäänkö lahjakkuus ja pitkäjänteisyys ja kunnianhimo geeneissä vai/ja ruokkiiko sitä tietynlainen kasvuympäristö ja kasvatus? Onko jossain vanhempien haastattelua jossa olisi näitä pohdittu?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa keskustelussa jo joku miettikin millaiset paineet nuorimmaisella mahtaa olla. Vaikka toisaalta vaikuttaa perheeltä, jossa sellaisia ei synny toisten menestyksestä huolimatta.

Vierailija
22/41 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ja isä -Niskasten kannattaisi kirjoittaa lasten kasvatusopas. Myisi kuin häkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallinen perhe, ei ole vanhemmat johtajia eivätkä taiteilijoita. Eivätkä maanviljelijöitä.

Vierailija
24/41 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mita rakastan kirjoitti:

Menestyjät kasvatetaan oikeanlaisella kasvatuksella. Niin minut ja sisarukseni

Mutta halu tehdä kunnolla ei vissiin ulotu harrastuksiin asti?

Vierailija
25/41 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse haluaisin ehkä sittenkin kasvattaa vain onnellisia ja rentoja tyyppejä. Tuollainen ainainen menestyksen jahtaaminen ei ole ehkä kuitenkaan järkevin tapa elää.

Kyllä  oma jano se tärkein on. Isä juoksi "vain" SM-mitalin (kunnes kroppa petti, vaikka lahjakkuutta riitti)  ja kauppakorkeaopinnot kävi loppuun asti. Neuvoksen tittelikin koristaa ansioluetteloa.

Vaikka hänen vanhempansa, eli mummini ja vaarini, eivät mihinkään pakottaneetkaan, kannustivat he ja ohjasivat poikaansa oikeaan suuntaan. Köyhää oli elämä, eikä mitään mukavuuksia ollut, mutta eipä mennyt aikakaan älypuhelinta rukatessa, pussikaljaa kiskoessa, pelejä pelatessa tai naisten perässä.

Itse kunnianhimoisesti lähti terveelle tielle, loppuelämänsä kunnolla eläen. Omat lapsensa ovat koulutettuja  sekä pärjääviä. Heillekin kun on tarjottu virikkeitä luonnosta, kirjallisuutta ym. vaikka huvitustakin riittävästi oheen.

Hyvät lähtökohdat, geenit ja oma kunnianhimo tehdä, siinäpä ne. Kumppanilla myös suuri merkitys, äitini oli urheiluhengessä tosissaan mukana. Ymmärsi, että "ensin juostaan ja sitten vasta pusutellaan".

Varmaan vanhempien hyvä ja turvallinen parisuhdekin auttaa. Oma isäni aina kyseli minulta, kannattaisiko hänen erota äidistäni. Voi mikä kuspää, ensinnäkään sellaista ei pohdita ääneen, eikä varsinkaan pistetä lasta päättämään. Tietenkin sanoin ei. Mutta omat parisuhteeni ovat takunneet, kun miehen malli oli niin horjuva kotona.

Vierailija
26/41 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat ainakin ahkeria työmyyriä. Ja osaavat hienosti hyödyntää julkisuutta, kenestäkään ei ole negatiivista sontaa julkaistu.

Vierailija
27/41 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin, että mun vanhemmat on molemmat tavisperheistä, ja he ja heidän sisaruksensa ovat lähes kaikki menestyneitä (akateemisesti tai muuten). Mä ja mun sisarukset taas ollaan kasvettu vailla minkäänlaisia paineita ja ehkä vähän liiankin vapaasti ja meistä taas on tullut sellaisia, että ollaan hyvin tyytyväisiä ja onnellisia kukin tahollamme, mutta joku katsoisi että ne orastavat lahjat on "hukattu" ts. mihinkään aivan huippusuorituksiin ei kellään ole ollut paloa tai tarvetta yrittää. Vanhempien jutut sisaruksistaan jne.taas kertovat siitä, että heidän välillään on ollut jonkinasteista kilpailua, tiukasti seurataan ainakin toisten uraa, kysellään, keskustellaan jne. 

Vierailija
28/41 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koko perheen suoritus"

Siinä se taisi tulla HS:ssä. Kyllä 6 on aina parempi kuin 1.

29/41 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tehdään kunnolla ja aina. Itse en mitään harrasta enää joten siitä ei paineita tule

Vierailija
30/41 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin, että mun vanhemmat on molemmat tavisperheistä, ja he ja heidän sisaruksensa ovat lähes kaikki menestyneitä (akateemisesti tai muuten). Mä ja mun sisarukset taas ollaan kasvettu vailla minkäänlaisia paineita ja ehkä vähän liiankin vapaasti ja meistä taas on tullut sellaisia, että ollaan hyvin tyytyväisiä ja onnellisia kukin tahollamme, mutta joku katsoisi että ne orastavat lahjat on "hukattu" ts. mihinkään aivan huippusuorituksiin ei kellään ole ollut paloa tai tarvetta yrittää. Vanhempien jutut sisaruksistaan jne.taas kertovat siitä, että heidän välillään on ollut jonkinasteista kilpailua, tiukasti seurataan ainakin toisten uraa, kysellään, keskustellaan jne. 

Mulla ei kanssa ole mitään kilpailuviettiä. Teen vaan omia juttujani, enkä vertaile muihin. No enpä sitten ole olympiavoittaja enkä menestyjä. Ja ihmettelen sivusta, kun lahjattomat ja tyhmät pärjäävät työelämässä pelkällä kunnianhimolla. Tosin kulissien takana heillä on sitten ikäviäkin asioita. Ennemmin olen vaan hyvä tyyppi.

Vierailija
31/41 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä. Kun joku kysyy Niskasen perheen menestyksen salaisuutta, mammat säntäävät kertomaan omista perheistään. Sitä ei kysytty.

Vierailija
32/41 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tehdään kunnolla ja aina. Itse en mitään harrasta enää joten siitä ei paineita tule

Blogin oot kuitenkin tehnyt helpoimman mukaan.

Vierailija
33/41 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Blogin oot kuitenkin tehnyt helpoimman mukaan.

:-D :-D Just mietin samaa. Karua negatiivissävytteistä pashaa.

Vierailija
34/41 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkös he ole maajusseja? Toimeentulo on turvattu EU-tuilla ja ainakin äidillä on aikaa olla kokopäiväisesti kotona, huoltaa ja laittaa ruokaa

Hesarin mukaan isä on koneteknikko ja äiti töissä sairaalan toimistossa.

Noin on. Isä on töissä Ponssella, mikä pitää Vieremän kuntaa hengissä ja äiti on töissä Iisalmen aluesairaalassa konttoristi tms. En ole kysellyt keneltäkään tarkempia tietoja. Olen syntynyt

Vieremällä mut muuttanut sieltä pois kauan sitten. Onnea Iivo 😊

Vierailija
35/41 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Pitää paikkansa.

Vierailija
36/41 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan hyvä ja itsetuntoa tukeva, rakastava perhe. Ei ole lasten energia mennyt kaikenmaailman kipuiluun perheen huonon dynamiikan takia. Siis esim alkoholin, toista vanhempaa parjaavan, avioeron, hylätyksi tulemisen tunteen, äidin masenmuksen. Mulla nuo listatut ovat vaikuttaneet siihen että olen alisuoriutunut masennuspotilas.

Vierailija
37/41 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätkös he ole maajusseja? Toimeentulo on turvattu EU-tuilla ja ainakin äidillä on aikaa olla kokopäiväisesti kotona, huoltaa ja laittaa ruokaa

Nimenomaan, Sipilän kannattajia. Tukiaiset juoksee veronmaksajien kustannuksella. Hyvä siinä on hiihdellä ja löyhytellä persettä muiden piikkiin.

Vierailija
38/41 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesarin mukaan isä on koneteknikko ja äiti töissä sairaalan toimistossa.

Valtavan kouluttautuneita. Melkein voisi sanoa akateemisiksi.

Vierailija
39/41 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli Hesarissa vanhempien haastattelu. Lue sieltä.

Sanomaa ei tueta. Kokkarilehti.

:D Mitä sitten teet täällä vauvapalstalla?

En tue tätä. Tämä on maksuton toisin kuin kokkarilehti.

Vierailija
40/41 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan, Sipilän kannattajia. Tukiaiset juoksee veronmaksajien kustannuksella. Hyvä siinä on hiihdellä ja löyhytellä persettä muiden piikkiin.

Ovat Ponssen kannattajia ja Ponsse sponssaa Iivoa ja Kerttua. Ponsse, Ponsse, Ponsse. Metsäkonefirma, jonka perusti aikoinaan tyhjästä Einari Vidgren , vieremäläinen hänkin. Nyt Vidgrenin jälkikasvu ovat miljonäärejä.