Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistunko turhasta? Liittyy lapsuuteen

Vierailija
23.02.2018 |

Minua on nyt muutaman kuukauden ajan vaivannut muutama asia, jotka tapahtuivat ollessani ala-asteella tai mahdollisesti sitäkin nuorempi. Ne liittyvät minua 3 v. vanhemman veljeni käytökseen:

1. Hän uhkasi kerran raiskata mut jos en tee/teen asian x. En muista enää mikä asia oli kyseessä. Hän tuskin oli kuitenkaan tosissaan enkä tiedä ymmärsikö hän täysin sanomaansa.

2. Kerran saunan jälkeen leikimme jotakin leikkiä emmekä olleet vielä pukeneet vaatteita. Leikin yhteydessä hän tuli osittain päälleni ja teki yhdyntäliikkeitä, mutta ei kuitenkaan koskenut minuun. Olin silloin korkeintaan ala-asteen 4. luokalla. Leikkimme ei mitenkään liittynyt seksiin, joten teko tuli yllätyksenä.

3. Makoilin kerran sängylläni suihkun jälkeen ja hän tuli luokseni. Luulin että hän aikoo kutittaa, mutta hän tulikin taas osittain makaamaan päälleni. En muista oliko meillä vaatteita vai ei.

Kaikki nämä kerrat ovat tuntuneet epämukavilta tapahtumahetkellä, mutta ne ovat alkaneet vaivata mua vasta nyt ihan äskettäin. En ole koskaan oikein viihtynyt veljeni seurassa enkä ole keksinyt syytä. Nyt kuitenkin mietin, johtuuko se tästä? Olenko liian herkkä vai en? En ole kertonut kenellekään, koska en osaa kunnolla selittää esim. 2 kohdan tapahtumia enkä tiedä onko tämä syy ahdistua. Veljeni on myös kosketellut rintojani ollessani ala-asteella. En usko, että hän muistaa näitä asioita. Tarkoitukseni ei ole siis väkisin vääntää tästä mitään syytä olla ahdistunut, vaan asia oikeasti vaivaa mieltäni. Olen nyt 18 v. Sanokaa joku jotakin!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas veli. On ehkä voinut tehdä sinulle jotain.

Vierailija
2/28 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nuo täyttävät seksuaalisen ahdistelun ja hyväksikäytön tunnusmerkit. Erityisen vakavaa on että tekijä on veljesi. Onko perheessänne tai lähipiirissä muuten ollut ilmitulleita hyväksikäyttötapauksia? Varsin usein nuori hyväksikäyttäjä on uhri itsekin, toistaa hämmentyneenä stimuloivaa, syyllisyyttä herättävää toimintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minuakin vaivaisi jos veljeni olisi käyttäytynyt minua kohtaan noin seksuaalissävytteisesti. En ihmettele että sinua vaivaa. Oletko jutellut veljesi kanssa muistoistasi?

Vierailija
4/28 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ovat juuri tuollaisia.. Jo poikasina..

Vierailija
5/28 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se päällä makaaminen vielä mitään vakavaa ole.

Vierailija
6/28 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alat puhumaan tapahtumista, on olemassa riski että sinua ei oteta vakavasti tai leimataan muuten. Tämä ihan ystävällisesti varoitukseksi.

Vierailija
7/28 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat juuri tuollaisia.. Jo poikasina..

Eivätkä ole. Tekevät sen ihan valinnasta ja vapaaehtoisesti, mikään luonto, luonne, vaisto tai  muukaan ei heitä siihen pakota.

Vierailija
8/28 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaantuminen on loukkaantujan oma päätös.

Vierailija
9/28 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoksi on ihan kauhea vitsi että naisista tulee heteroseksuaaleja.

Mutta tosissaan, sinulla on oikeus ahdistukseesi. Minusta tämä maailma on niin perseestä kun poikalapsi saa vapaasti ilman tunnontuskia touhuta mitä lystää - useimmin esim. pahoinpidellä siskojaan, ja tyttölapsi sitten miettii onko liian herkkä kun veljen häröilyt jää vaivaamaan.

Olen todella pahoillani että sinulle on tehty noin. Saat ahdistua, saat vaikka laittaa välit poikki veljeesi vaikka tapahtumasta onkin aikaa, eikä tarvi selitellä mitään.

Voimia!

Vierailija
10/28 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut ilmi mitään hyväksikäyttöjä. En muista kunnolla minkä ikäinen olen ollut asioiden tapahtuessa, mutta ne ovat tapahtuneet ennen yläastetta. En tiedä onko veljeni itse ymmärtänyt tekemäänsä enkä ole jutellut hänen kanssaan asiasta. Luin ennen aloituksen tekemistä muita keskusteluja koskien lapsien "lääkärileikkejä" mutta me emme koskaan leikkineet mitään sellaista, muistaakseni. Noita keskusteluja luettuani en tiedä mitä pitäisi ajatella. Oliko käytös normaalia vai ei? Veljeni on myös se henkilö joka kertoi minulle mitä on seksi ja raiskaus...

-ap

Vierailija
11/28 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos alat puhumaan tapahtumista, on olemassa riski että sinua ei oteta vakavasti tai leimataan muuten. Tämä ihan ystävällisesti varoitukseksi.

Tätä pelkäänkin...

-ap

Vierailija
12/28 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/28 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljesi oli tekojen aikaan siis jotain 13v? Kyllä sen ikäinen jo ymmärtää..

Vierailija
14/28 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Mene juttelemaan asiasta jonkun ammattilaisen kanssa.

Vierailija
15/28 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tullut ilmi mitään hyväksikäyttöjä. En muista kunnolla minkä ikäinen olen ollut asioiden tapahtuessa, mutta ne ovat tapahtuneet ennen yläastetta. En tiedä onko veljeni itse ymmärtänyt tekemäänsä enkä ole jutellut hänen kanssaan asiasta. Luin ennen aloituksen tekemistä muita keskusteluja koskien lapsien "lääkärileikkejä" mutta me emme koskaan leikkineet mitään sellaista, muistaakseni. Noita keskusteluja luettuani en tiedä mitä pitäisi ajatella. Oliko käytös normaalia vai ei? Veljeni on myös se henkilö joka kertoi minulle mitä on seksi ja raiskaus...

-ap

Ei ole normaalia, eikä ainakaan tervettä, jos olisikin yleisempää, kuin superharvinaista. Veljesihän on vaarallinen,,narsistityyppinen henkilö. Ei kunnioita muiden rajoja, alistava, rumakäytöksinen ja ilmeisesti koittaa vielä sinut hiljentää, eli jonkin sortin egoistibuustaileva määäräilijä.

Se, että edes joudut miettimän oliko tuo väärin on vääryys sinua kohtaan.

Kun haet apua, muista teroittaa avunantajille, että haluat apua siihen, että toinen teki vääryyttä sinulle, etteivät ne ala muuttelemaan sinun ajatusmallejasi!

Siis tietenkin hyvä apu tuohon on kasvaa vetämään itselle sellaiset rajat, että et esim. enää epäile, saitko tuntea kokeneesi vääryyttä, mutta sekään ei ole ajattelutapojesi muuttamista, vaan terveen itsesuojelun oppimista.

Vierailija
16/28 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole normaalia, ja sinulla on kaikki syyt ahdistua. 

Millaiset välit teillä on nykyään? Millainen veljesi on ihmisenä?

Vierailija
17/28 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ahdistu. Tuollainen käytös on epäsopivaa vähintäänkin. Siks toisakseen ahdistus on tunne, joka syntyy siitä, että sinä itse koet jonkin asian hyvin epämiellyttävänä ja se jää vaivaamaan juuri sinua, eikä tunne ole koskaan väärä tai turha. Teon tekijä voi kokea asian miten kokee - samoin naapurin Raijasta juttu voi olla mitätön, mutta sinun oma tuntemuksesi on tärkein. Ihan objektiivisestikin katsoen veljesi on käyttäytynyt sinua kohtaan törkeästi, eikä ole ihme, että asiat ovat jääneet vaivaamaan. 

Vierailija
18/28 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole normaalia, ja sinulla on kaikki syyt ahdistua. 

Millaiset välit teillä on nykyään? Millainen veljesi on ihmisenä?

Välit ovat minun mielestäni ihan ok, mutta en oikein viihdy hänen seurassaan. En tiedä mitä hän ajattelee. Ihmisenä hän on sosiaalinen, paljon kavereita ja vaikuttaa varmaan kunnolliselta muiden mielestä. Ei hän kai paha olekaan, mutta siskona mulla on kuitenkin vähän erilainen kokemus.

Vierailija
19/28 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse veljestä vai velipuolesta, ja oletteko asuneet saman katon alla koko ikänne?

Vierailija
20/28 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kyse veljestä vai velipuolesta, ja oletteko asuneet saman katon alla koko ikänne?

Veli, meillä on samat vanhemmat. Asuimme kunnes hän armeijan jälkeen muutti omaan kotiin.

-ap