Äitiäni, joka on vanhus huijattiin Stockalla. Laitanko vähintäänkin kiukkuista palautetta vai mitä?
Eli osti puhelimen toimimattoman tilalle. Oli myyty tällainen lähes 200 euroa maksava Doro easyphone 625.
Katoin, että samoilla toiminnoilla varustettua saa kolmella kympillä. Eli ei halua sen kummemmin kuin soitella ja vaivalloisesti tekstailla. Mitään erikoistoimitonja ei tarvitse.
Aion antaa palautetta, vaikka kauppa on kauppa.
Ostos on ostos. Ja koska ei minkään huoltajuuden alla, niin ei voi mitään.
Vähän olisi voitu kysyä tarpeita ja tarjota tuotetta sen mukaan. Ihan törkeää mielestäni.
On siis 84-vuotias ja minä 57v., jos tällä on merkitystä.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Mitäs laitoit vanhan äitisi yksin puhelinostoksille, jos olisit välittänyt kysellä kuulumisia olisi varmaan puhelimen tarve tullut ilmi ja olisitte sopineet menevänne kaksin. Doro on muutenkin vanhuksille suunniteltu eikä 200 € ole puhelimesta nykyään paljon. Piste.
Sitä paitsi älä aliarvioi mutsiasi noin paljon. Kunnioita hänen päätöstään eri asia jos hän itse olisi mielestään ryöstön uhri.
En mitenkään laittanut, ihan itse lähti tietämättäni.
En edes tiennyt vanhan puhelimen hajoamisesta. Oli tapahtunut ihan aamupäivän sisään tämä.
Ja todella hyvähän se on, että on liikkuvainen ja omatoiminen. Kaikki eivät ole tuossa iässä.
Ei ole kyse nyt siitä vaan toimintakulttuurista vanhusten kanssa. Mutta en nyt jaksa enää tätä vääntämistä. Huijaustermi oli otsikon kiinnostavuuden lisäämiseksi.
Ei ole varsinaisesti huijattu, se on selvä. Mutta käytetty hyväksi täydellistä tietämättömyyttä puhelinmalleista.
Mutta se on teille ilmeisesti ihan asiallista toimintaa... sitten on niin osaltanne.
Vierailija kirjoitti:
Minulla lähipiirissä samanlainen tilanne. Iäkäs sukulaiseni osti uuden puhelimen. Hänelle oli myyty muutaman sadan euron hintainen älypuhelin kosketusnäytöllä. Hän EI osaa käyttää kosketusnäyttöä, piste. Sanoin, että olisi kannattanut ostaa samanlainen puhelin kuin minulla, muutaman kympin maksanut perus-Nokia, jolla voi soittaa ja tekstata. Sukulaiseni vähän ihmetteli ja sanoi vain, että kaupassa tuollaisen möivät. Luulisi jo myyjällä raksuttavan puhelimia esitellessä, kun toinen ei tajua mistään mitään. Ei myöskään osaa puhua puhelimeen, vaan pitää korvallaan sitä suojakotelon läppää ja ihmettelee, kun on huono kuuluvuus.
Kai siitä joku jotkut bonukset sai.
Ja ostajalla ei ole mitään vastuuta? Puukko kurkulla on pakotettu aikuinen ihminen ostamaan kosketusnäyttöpuhelin?
Jos minä menen kauppaan etsimään paistinpannua induktioliedelle ja pyydän myyjää kaupassa näyttämään paistinpannuja. Myyjä suosittelee tavalliselle liedelle tarkoitettua paistinpannua. Tiedän että tarvitsen pannun induktioliedelle mutta en saa sanaa suustani ja ostan myyjän suositteleman pannun. Menen kotiin ja kokeilen pannua induktioliedelleni. Pahoitan mieleni koska pannu ei toimi. Menen kauppaan räyhäämään kuinka minua on huijattu ja painostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
idiootti ja hänen tyttärensä kirjoitti:
Miten häntä huijattiin? Oikeustoimikelpoinen aikuinen tekee itse ostopäätöksensä. Jos hänen ostamansa tuote on ehjä ja toimiva, niin mitään huijausta ei ole tapahtunut.
Asiakkaan oma vika, ellei ota selvää hintatasosta. Ei kai myyjän tehtävä ole suositella menemään toiseen liikkeeseen, häh?
Myyjä on puhunut vanhukselle lööperiä ja katsout, että saa ylipuhuttua vanhuksen. Muutoinhan vanhus olisi vertaillut itse netissä puhelimia ja ostanut sitten myyjän mielipidettä kysymättä sen parhaimman.
Yli 80-vuotias vanhus vertailemassa puhelimia netissä:DDDD Salli mun nauraa:DDDD
Just. Äiti on 89, aktiivinen facessa, ja hänellä on älypuhelin, jota on juurikin netissä vertailujen kautta päivittänyt itselleen mieluisaksi, ts. ostanut sopivamman. Missäs muualla kuin netissä? - Eli sinulla on tosi ihmeellinen käsitys nykypäivän vanhuksista. He eivät todellakaan istu kiikkustuolissa sukkaa kutoen.
Mutta sallin sun nauraa. Arvaa kenelle me nauretaan ☺?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua, ap. Ja tällä palstalla saa kysyä ja sanoa ihan mitä tahansa, aina saa haukkuja ja idioottimaista huutelua.
Fiksu myyjä kartoittaa asiakkaan tarpeen. Myyjällä ei ole velvollisuutta, mutta monet yritykset nykypäivänä painottavat, että heidän ideologiansa on ottaa selville asiakkaan tarpeet ja myydä sen mukaan. Olen monesti törmännyt myyjiin, jotka todellakin kysyvät, mitä haluaisin. Niistä kerroista syntyy yleensä kauppa, jos oikea tuote vaan löytyy. Tyrkkymyyjiltä en osta mitään.
Mielestäni puhelinmyyjä ei todellakaan ymmärrä eri-ikäisten ihmisten puhelimen käyttötarkoitusta. Todennäköisesti myyjänä on ollut nuori tai nuorehko ihminen.
Ota yhteys Stokkaan ja anna palautetta rakentavasti.
Ei yhteyttä Stokkaan, vaan puhelimen myyjään Poweriin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkään ei ole selvinnyt mitä mieltä äiti itse on asiasta?
Vähån harmissaan, kun tajusi, ettei mennyt ihan oikein.
Kuitenkin on täysin itsellinen ja myös siitä harmissaan, että puutun.
-ap
Kiinnostaa tietää, että harmittiko äitiäsi välittömästi ostoksensa tehtyä ja raportoi siitä sinulle, vai vasta sitten, kun sinä puutuit puhelimen hintaan ja osoitit tuohtumuksesi ostos- ja myyntitapahtumaa kohtaa? Eli missä vaiheessa tajusi, että "ei mennyt ihan oikein"?
Mietin myös, että miksi sinä et lähtenyt puhelinostoksille yhdessä äitisi kanssa, vai antoiko äitisi ymmärtää, että osaa hoitaa asian itsenäisesti? Jos äitisi on halunnut yksin mennä, niin ei kai tässä mitään huijausta ole tapahtunut myyjän/kaupan taholta, kerta äitisi on kaupassa todennäköisesti puhelinta testaillut ja kokenut sen toimivaksi, sekä todennut hinnankin olevan kohdillaan varoihinsa nähden ja siksi ostanut puhelimen.
Äitiäsi harmittaa nyt, koska tytär motkottaa siitä, että äiti on mennyt ostamaan kalliin tai "kalliin" puhelimen ja hän kokee, että on tehnyt nyt jotain väärin. Ihan kuin pikkulasta ojennettaisiin. Anna asian olla ja lähde seuraavan kerran enemmän teknologiasta tietävänä mukaan, niin ei sitten harmiksesi tule "vääriä ostoksia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs laitoit vanhan äitisi yksin puhelinostoksille, jos olisit välittänyt kysellä kuulumisia olisi varmaan puhelimen tarve tullut ilmi ja olisitte sopineet menevänne kaksin. Doro on muutenkin vanhuksille suunniteltu eikä 200 € ole puhelimesta nykyään paljon. Piste.
Sitä paitsi älä aliarvioi mutsiasi noin paljon. Kunnioita hänen päätöstään eri asia jos hän itse olisi mielestään ryöstön uhri.En mitenkään laittanut, ihan itse lähti tietämättäni.
En edes tiennyt vanhan puhelimen hajoamisesta. Oli tapahtunut ihan aamupäivän sisään tämä.
Ja todella hyvähän se on, että on liikkuvainen ja omatoiminen. Kaikki eivät ole tuossa iässä.
Ei ole kyse nyt siitä vaan toimintakulttuurista vanhusten kanssa. Mutta en nyt jaksa enää tätä vääntämistä. Huijaustermi oli otsikon kiinnostavuuden lisäämiseksi.
Ei ole varsinaisesti huijattu, se on selvä. Mutta käytetty hyväksi täydellistä tietämättömyyttä puhelinmalleista.
Mutta se on teille ilmeisesti ihan asiallista toimintaa... sitten on niin osaltanne.
Äitisi on tyytyväinen puhelimeensa. Mikä sinun ongelmasi on? Ketään ei ole huijattu tai pakotettu. Sinua harmittaa koska äitisi on ostanut haluamansa puhelimen?
Ainakin kun minä ostin vanhemmilleni senioripuhelimen, tämä Doro oli siellä ainut merkki. Ehkä sen tähden tullut ostettua.
Ap huolehtii, koska äiti käyttää rahaa itseensä. Noin vanha kuolee kohta, mitä se enää mitään tarvitsee, halvin pitää riittää. Ja jos tytär lakkaisi huijaamasta, ei Stockalla ole ollut elektronikkaa myynnissä vuosiin. Se on Power.
Vierailija kirjoitti:
Minulla lähipiirissä samanlainen tilanne. Iäkäs sukulaiseni osti uuden puhelimen. Hänelle oli myyty muutaman sadan euron hintainen älypuhelin kosketusnäytöllä. Hän EI osaa käyttää kosketusnäyttöä, piste. Sanoin, että olisi kannattanut ostaa samanlainen puhelin kuin minulla, muutaman kympin maksanut perus-Nokia, jolla voi soittaa ja tekstata. Sukulaiseni vähän ihmetteli ja sanoi vain, että kaupassa tuollaisen möivät. Luulisi jo myyjällä raksuttavan puhelimia esitellessä, kun toinen ei tajua mistään mitään. Ei myöskään osaa puhua puhelimeen, vaan pitää korvallaan sitä suojakotelon läppää ja ihmettelee, kun on huono kuuluvuus.
Kai siitä joku jotkut bonukset sai.
Eikä sitten läheltä löytynyt kaveria mukaan kauppaan?
Minä en lähettäisi ketään, iästä riippumatta, yksin puhelinostoksille, jos ostaja ei ole kartalla siitä, missä nykyään mennään. Ei ole myyjän asia tai tehtävä arvioida, mitä kukakin handlaa. Vrt. Ap, jonka äidille myytiin ns senioriluuri.
Tervs nimim. Ei Älypuhelinta, mutta erittäin toimiva suhde vanhan kapulan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua, ap. Ja tällä palstalla saa kysyä ja sanoa ihan mitä tahansa, aina saa haukkuja ja idioottimaista huutelua.
Fiksu myyjä kartoittaa asiakkaan tarpeen. Myyjällä ei ole velvollisuutta, mutta monet yritykset nykypäivänä painottavat, että heidän ideologiansa on ottaa selville asiakkaan tarpeet ja myydä sen mukaan. Olen monesti törmännyt myyjiin, jotka todellakin kysyvät, mitä haluaisin. Niistä kerroista syntyy yleensä kauppa, jos oikea tuote vaan löytyy. Tyrkkymyyjiltä en osta mitään.
Mielestäni puhelinmyyjä ei todellakaan ymmärrä eri-ikäisten ihmisten puhelimen käyttötarkoitusta. Todennäköisesti myyjänä on ollut nuori tai nuorehko ihminen.
Kiitos asiallisuudesta.
Näin olen tekemässä. Ja nimenomaan rakentavasti, ei aggressiivisesti. Kukaan ei ole tehnyt väärin, mutta toimintakulttuurissa on parantamista.
Niin ja siis ota yhteyttä sinne Poweriin josta puhelin ostettiin. Stockalle on turha antaa palautetta, koska on eri lafka.
Sinulla ei ole mitään syytä valittaa.
Jos äidillesi olisi myyty yli 500 e puhelin niin sitten voisit valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin Stocka haluaa huonoa julkisuuutta. Mene palauttamaan ostos. Jos ei käy, ota yhteyttä toimistoon. Kyllä siellä on kaikenlaista aiemminkin hoidettu.
Älä räyhää, vaan selitä asiallisesti tilanne. Räyhääminen on vasta viimeinen kortti.
Tässähän näköjään nimenomaan halutaan huonoa julkisuutta Stockalle kun syytetään sitä huijauksesta. Vaikka puhelin ostettiin eri liikkeestä joka vaan sattuu sijaitsemaan Stockan tiloissa. Tai sitten ei olla ihan kartalla muuten vaan.
Äitisi on täysi-ikäinen ja tehnyt itse ostopäätöksensä.
Siis äitisi halusi ilmeisesti selkeän puhelimen jolla soittaa ja lähettää viestejä. Myyjä on hänelle tällaisen esitellyt, vieläpä erityisesti senioreille suunnatun. Joku seniori olisi voinut haluta parasta mitä noilla toiveilla saa, ehkä äitisikin halusi? Mistä myyjä voi tietää että äitisi on köyhä? Vai onko edes?
Jos äitisi on oikeustoimikelpoinen niin hänhän olisi voinut kysyä löytyykö jotain halvempaa. Hän ei näin tehnyt.
Jos olet sitä mieltä, että äitisi ei kykene enää itsenäiseen päätöksentekoon, eikä ole oikeustoimikelpoinen niin hae hänelle edunvalvoja.
Minun äitini on ihminen, joka ei ole perehtynyt tekniikkaan tai vastaavaan lähes ollenkaan. Osaa kyllä käyttää kun opastetaan. Siksi minä hoidan hänen hankintansa. Tiedän mihin ja miten äitini puhelintaan käyttää, joten osaan valita hänelle sopivan puhelimen. Se myyjä toimii äitisi antamilla spekseillä, mutta ei tunne äitiäsi. Se ei ole myyjän vika.
Ostan myös elektroniikkaa muille sukulaisille, jotka eivät ole oikein siitä perillä. Puhelinta ainoastaan soitteluun/tekstaamiseen käyttävälle,vähän huononäköiselle mummolleni (93v)ostin juuri tuollaisen simpukka Doron, jossa on lisäksi ulkokuoressa hätänappi (soittaa valitsemaan numeroon yhdellä painalluksella). Hän on ollut todella tyytyväinen varsinkin näppäinten isoon kokoon ja helppokäyttöisyyteen.
Eivät kaupat voi kohdella senioreita kuin vähä-älyisiä, siitä tulisi aivan varmasti sanomista välittömästi. Joko äitisi on kykenevä päättämään omista hankinnoistaan tai sitten ei, ja siinä vaiheessa haetaan sitten edunvalvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tässä nimenomaan ole toimittu niin, kun myyjä on myynyt 86-vuotiaalle seniorille helppokäyttöisen seniori-puhelimen?
No hyvä että selvisi sinullekin.