Sinä joka et käytä alkoholia. Saako muut käyttää vai oletko jatkuvasti naputtamassa asiasta?
Miten on? Näetkö jatkuvasti vaivaa muiden käyttämisestä?
Kommentit (74)
Ei liikuta mua ollenkaan, koska seuransa voi valita. Toki jos samassa taloudessa alettais ryystää ongelmiin asti, varmasti naputtaisin ja niin olen joskus tehnytkin. Ongelmat tarkoittaa mulle sitä, että jotain hajoaa, duuneja ei hoideta, auotaan kännissä päätä, rahaa menee liikaa viinaan eikä selvää vapaa-aikaa ei ole.
Minua ei haittaa pätkääkään jos joku muu juo. Mutta alkoholittomuus tuntuu olevan suurempi ongelma muille, kuin muiden juominen minulle. Aina saa olla perustelemassa ja selittelemässä, miksi en juo. "Aina voi yhden ottaa", "kyllähän sä nyt voit vähän juoda", "ootko raskaana vai mikä sua vaivaa". No kun en halua.
Jos käyttäminen on saunakalja silloin tällöin, ei haittaa. Ei haittaa myöskään alkoholi illanistujaisissa, kuohuviini juhlissa tai viini ruuan kanssa. Hiprakkaan saa tulla, humalaan ei.
Jokainen saa käyttää alkoholia niin paljon kuin lystää, mutta en halua asua ihmisen kanssa, joka juo joka viikonloppu itsensä humalaan. En pidä siitä, että jokaiseen juhlapyhään kuuluu ryyppääminen. En tykkää myöskään, jos juo itseltään muistin pois, sotkee paikkoja humalassa, oksentelee krapulassa ja ottaa alkoholia seuraavana aamuna krapulaa helpottamaan. Siitä se viikon putki sitten lähteekin.
Alkoholiongelmaisen kanssa asuttuani ärsytyskynnykseni on aika matalalla.
Menee niin päin, että minulle naputetaan että ota nyt, ota nyt. Jos siis itse haluan juoda vain esim. Yhden ja lopettaa siihen.
Ei haittaa, poistun seurasta jos alkaa tympiä kännisten kuuntelu.
En naputa, mutta en tykkää kun tuputetaan.
Saa käyttää jos kantaa vastuunsa. Jos on sovittu, että mies vahtii lapsia silloin kun minä olen töissä, niin sen on tapahduttava ilman viinantippaakaan, sitten saa ottaa kun minä tulen töistä ja vahdin lapsia. Jos ollaan porukalla viihteellä ja muut ryyppää ja minä olen selvinpäin, jokainen känninen vastaa itse itsestään ja katsoo ettei juo enempää kuin pystyy itsestään huolehtimaan. Jos nämä rajat ylittyy niin varmasti sanon ja naputan ja saarnaan. MIkään ei ole veemäisempää kuin se, että kuski joutuu etsimään ja hakemaan, pahimmassa tapauksessa kantamaan, porukkaa autolle silloin kun pitäis kotiin lähteä.
EN naputa, eikä mulle tuputeta. Mutta on vaan totta, että moni omasta mielestään kännissä hauska ja fiksu on noloa seuraa sellaisen silmissä, joka on selvinpäin. Tosi moni ei tajua, miten hölmöksi - eikä ollenkaan hauskalla tavalla - muuttuu.
Vaivaa tuottaa myös se, että kovin usein sitä sit päätyy kuskiksi. Ja ne joita kuskaat ei ikinä ole kiitollisia, eikä halukkaita lähtemään silloin kun kuski haluaisi lähteä.
Saa käyttää, mutta karttelen känniläisiä ja läheisen ongelmakäytön ottaisin kyllä puheeksi.
No totta vıtussa naputan jos juopot alkaa lotraamaan kaljallaan seurassani, siitä tilanteesta lähtee meneen joko mä tai se lotraaja.
Saa käyttää, jos mulla on oikeus poistua tilanteesta silloin kun koen, että en seura alkaa olla niin humalassa etten saa siitä enää mitään irti. Omassa kodissani en tahdo humalaisia katsoa. Saatan naputtaa silloin, kun alkoholia käyttävä valittaa väsymystä ja masennusta tai rahojen häviämistä taivaan tuuliin ja jaksaa silti juopotella säännöllisesti. Voin myös leipiintyä ja vastata melko kipakasti, jos minulle toistuvasti tuputetaan alkoholia, vaikka olen sanonut etten kiitos nyt juo.
En naputa, mutta en myöskään viihdy kännisten seurassa. Mulle on kyllä naputettu ja yritetty tuputta juomista. "Mikset ota?" ja minuutin päästä "teenkö sulle drinkin?" ja kun taas kieltäydyn "no miksei?"
Selitykseksi ei käy etten halua, en tiedä mikä kelpaisi.
Tottakai muut saavat tehdä mitä lystäävät aivoilleen. Poistun kuitenkin heti paikalta jos joku alkaa vetämään hermomyrkkyä kitusiinsa. Onneksi olen valinnut lähipiirini sellaiseksi, jossa kukaan ei juo.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa pätkääkään jos joku muu juo. Mutta alkoholittomuus tuntuu olevan suurempi ongelma muille, kuin muiden juominen minulle. Aina saa olla perustelemassa ja selittelemässä, miksi en juo. "Aina voi yhden ottaa", "kyllähän sä nyt voit vähän juoda", "ootko raskaana vai mikä sua vaivaa". No kun en halua.
Tämä!
Mua ei haittaa pätkääkään jos muut juo; mun juomattomuuteni sen sijaan tuntuu häiritsevän muita, jopa niin paljon että kutsuja illanistujaisiin on jäänyt saamatta.
Jokainen saa juoda minun puolestani aivan rauhassa, vaikka omaan elämääni en alkoholia haluakaan missään muodossa. En puutu muiden tekemisiin, kunhan
a) lapset (omat tai vieraat) eivät joudu katsomaan tai kärsimään juomisesta
b) minulle ei yritetä tuputtaa alkoholia tai tentata, miksi en tahdo juoda
c) minun kotiini ei tuoda alkoholia tai tulla humalassa
En kyttää enkä naputa, paitsi isälleni viikon putken jälkeen. Jos meno käy turhauttavaksi, niin lähden pois tilanteesta. Minun juomattomattomuuteeni sen sijaan kyllä puututaan aika usein.
En käytä itse alkoholia mutta minua ei kiinnosta ollenkaan muiden käyttö. Jokainen saa valita ihan vapaasti, en ikinä puutu siihen, mitä muut tekevät enkä varsinkaan "naputa".
Vastavuoroisesti kyllä toivoisin, etteivät muut naputtaisi minulle siitä, että en juo. Kun kerran sanon ei kiitos, ei kannata jatkaa tuputtamista.
Kotona en katselisi, mutta muuten ihan sama. Tuntuu, että alkoholia käyttävät alkavat ihan omia aikojaan syyllistymään raittiin seurassa ja heitä itsejään kiinnostaa enemmän oma ja muiden alkoholinkäyttö.
Saa käyttää, mutta en mä jaksa niitä kovin kauaa katsella. Olen ryyppyillanvietoissa sen aikaa kun huvittaa, ja lähden pois kun juttu alkaa jankata tai muuttua liian typeräksi.