Millainen ihminen häpeää muiden puolesta?
Käsittämättömiä avauksia joskus miten saa hävetä muiden puolesta, jos esim. pimppakarvat on ajettu. No ei kai se riemurasia housujen läpi näy. Minkälainen ihminen häpeää muiden käytöstä?
Kommentit (10)
Ei kukaan oikeasti häpeä kenenkään ulkopuolisen käytöstä. Jos joku niin väittää, niin se on vain yritys loukata tai puhua pahaa toisesta. Häpeä syntyy vasta, kun ihminen on itselle tärkeä, esim. lapsi tai puoliso. Silloinhan häpeän toinen puoli on rakkaus ja välittäminen.
Eli jos minä nousen ravintolassa pydälle ja kyykistyn lautasen päälle vetäen housut kinttuun ja annan tortun tulla "Aaaah!", niin hävettääkö se teitä?
Vierailija kirjoitti:
Eli jos minä nousen ravintolassa pydälle ja kyykistyn lautasen päälle vetäen housut kinttuun ja annan tortun tulla "Aaaah!", niin hävettääkö se teitä?
Suomalaisilla on erinomainen sanakin tälle: myötähäpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on erinomainen sanakin tälle: myötähäpeä.
Miksi sitä pitäisi hävetä? Maistuisi varmasti sullekin. Housut kinttuun ja torttua pukkaa yeah!
Näin nopeasti ajatellen en tunne myötähäpeää, jos toinen tekee tietoisesti jotain, mitä itse en tekisi. Tunnen myötähäpeää vain silloin, jos toiselle tapahtuu vahinko, hän epäonnistuu ja häntä itseään hävettää. Myötähäpeä on minusta sitä, että tuntee samoin kuin kohde tai, tarkemmin sanottuna, tuntee siten kuin olettaa kohteen tuntevan. En ilmaise myötähäpeää ulospäin.
Minusta joskus tuntuu, että "myötähäpeän" suora ilmaiseminen on lähinnä sitä, että haluaa kritisoida ja paheksua ääneen toisen valintaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei hävettäisi. Paheksuisin kyllä. Tai ehkä eniten ihmettelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hävettäisi. Paheksuisin kyllä. Tai ehkä eniten ihmettelin.
Ai paheksuisit vain ja se olisi vain siinä? Kylä minä häipyisin tuollaisesta ravintolasta samantien kun ruokahalut menis. Ei julkipaskantaminen hävetä vaan kuvottaa. Oikeesti ravintolassa torttu pöydälle?
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan oikeasti häpeä kenenkään ulkopuolisen käytöstä. Jos joku niin väittää, niin se on vain yritys loukata tai puhua pahaa toisesta. Häpeä syntyy vasta, kun ihminen on itselle tärkeä, esim. lapsi tai puoliso. Silloinhan häpeän toinen puoli on rakkaus ja välittäminen.
Ehkä minussa on jotain vikaa, kun minua kyllä nolottaa toisen puolesta, vaikken ketään sen kummemmin halua loukata tai kritisoida. Esimerkiksi kun katson jotain temptation islandia tai idols koelauluja ihan yksikseni, niin se tunne on joskus niin voimakas, että on pakko vaihtaa kanavaa, vaikkei siinä vieressä ketään olekaan, kenelle näitä ihmisiä haukkuisin.
Varmaan sellainen jolla on vahva samaistumiskyky... nähdessään jonkun toimivan tietyllä tavalla kokee heti sisäisesti miltä tuntuisi, jos itse toimisi samoin.