Annatteko lasten katsoa ennen 2010-lukua valmistettuja piirettyjä?
Hirveän väkivaltaisia, raakoja, lokeroivua ja patriarkaattisia.
Kommentit (29)
Miettikääs traumatisoiduitteko niistä piirretyistä itse lapsena? Nykyään vanhemmat niin kovasti suojelevat lapsiaan kaikelta mahdolliselta, vaikka ei ne nykylapset sen heikompia ole kuin me pienenä. Jos sinä selvisit asiasta x lapsena, niin miksei oma lapsesikin? Ja vanhat piirretyt on ihania kuten Phileas Fogg :D
50- ja 60- luvun piirretyt ovat loistavia.
Näytän monipuolisesti piirrettyjä lapselleni ja valikoinnin tukena on oma laaja tietämykseni aiheesta. Vähintään kannattaa tietää mitä lapsi katsoo, mieluiten katsoa vaikka yhdessä.
2000-luvulla alkoi piirrettyjen kurakausi ja esim. Disney sarjatulitti täysin luokattomia jatko-osia klassikoille. 2010-luvulla tilanne korjaantui ja nykyään piirretyt kiinnostaa vanhempaakin yleisöä. Totuus on ettei 90-luvun aamupiirretyt pärjää laadullisesti nykyisille, mutta ovat toki nostalgisia. Prätkähiiriä en ehkä näyttäisi, kun kuuntelee niitä dildojuttuja suomidubissa.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääs traumatisoiduitteko niistä piirretyistä itse lapsena? Nykyään vanhemmat niin kovasti suojelevat lapsiaan kaikelta mahdolliselta, vaikka ei ne nykylapset sen heikompia ole kuin me pienenä. Jos sinä selvisit asiasta x lapsena, niin miksei oma lapsesikin? Ja vanhat piirretyt on ihania kuten Phileas Fogg :D
Osa on, osa ei. Ei kyse ole välttämättä niinkään traumatisoitumisesta psykologisessa mielessä, vaan myös siitä mitä ideaaleja ja malleja lapselle haluaa antaa.
Jos vertaat vaikka vanhaa Tom & Jerryä vaikka uudempaan Trotroon (ranskalainen, löytyy youtubesta, myös saksaksi)... animaation taso ei välttämättä ole sen ihmeempi, mutta maailma ja taustafilosofia ihan toisenlainen.
Ensimmäisen ytimenä on toisten hakkaaminen ja räjäyttely, jälkimmäisessä Trotro on oikeissa sosiaalisissa suhteissa esim. vanhempiensa ja ystäviensä kanssa. Ei mitään kovin ihmeellistä, mutta jos MINUN pitää valita kumpia roolimalleja pienille lapselleni opetan, valinta on ihan selvä.
Koen että aloittaja viittasi tähän: miksi syöttää lapsilleen vanhaa ala-arvoista roskaa kun hyviäkin juttuja on tarjolla? Toki edelleen vanhoissa piirretyissä on myös ihan hyviä sarjoja, kuten mainitsemasi.
Ensimmäisen ytimenä on toisten hakkaaminen ja räjäyttely, jälkimmäisessä Trotro on oikeissa sosiaalisissa suhteissa esim. vanhempiensa ja ystäviensä kanssa. Ei mitään kovin ihmeellistä, mutta jos MINUN pitää valita kumpia roolimalleja pienille lapselleni opetan, valinta on ihan selvä.
Koen että aloittaja viittasi tähän: miksi syöttää lapsilleen vanhaa ala-arvoista roskaa kun hyviäkin juttuja on tarjolla? Toki edelleen vanhoissa piirretyissä on myös ihan hyviä sarjoja, kuten mainitsemasi.[/quote]
Ihan tyypillinen tosikko viherkommari. Ei me lapsina otettu vakavissamme sitä toisten räjäyttelyä, tottakai me ymmärsimme eron sen ja todellisen maailman välillä. Teiltä puuttuu taju DD
Vierailija kirjoitti:
Hirveän väkivaltaisia, raakoja, lokeroivua ja patriarkaattisia.
Ai niinkun halinallet vaikka?
Nikke Knatterton on loistava yksityisetsivä. Tunnistaa elokuvatähden näkemällä pelkän paljaan takamuksen. Lapsilta ehkä meni ohi nuo jutut
youtubesta löytyy.
Nykyiset on hirveätä kuraa! Meillä katsotaan mm. TaoTao, Liisa Ihmemaassa, Tohtori Sykerö ja Muumit.
No kyllä. "Magic school bus":in eka sarja oli tehty ennen 2010, tosin uudempi season on juoneltaan ja animaatiotekniikoiltaan paljon parempi.
Ja Barillen "Olipa kerran..." [elämä, maa, ihminen, keksijät] on jo todella vanhaa kamaa, 1980-luvulta. Onhan se paikoin väkivaltainen, mutta ainakaan itse en ole löytänyt vastaavia, nykyaikana tehtyjä opetussarjoja. ONKO JOKU MUU? Ottaisin vinkkejä ilomielin vastaan!
Mutta tajuan aloittajan kysymyksen hyvin: onhan suuri osa tuosta 2010-lukua edeltävästä piirroskamasta aika kamalaa, ennen kaikkea psykologisella tasolla. Tappelua ja huonoja tapoja.