Onko suomenruotsalaisten elämä oikeasti idyllistä kuin luullaan?
Kommentit (61)
Ihan tavallista elämää elämme. Pappa ei ole maksanut mitään muuta kuin oman asuntolainansa. Ihan omin voimin olen hankkinut koulutuksen ja työpaikan. Vanhempien suhdeverkostosta ei ole ollut mitään hyötyä koska he ovat ihan eri alalla kuin minä.
Jos nyt pitää eroja hakea niin tietenkin perhekeskeisyys on tärkeä arvo. Sukulaisten merkkipäivinään onnitellaan heitä ja käydään sukujuhlissa. Kotikasvatuksessa painotettiin hyvää käytöstä ja siistiä pukeutumista tilanteen mukaan. Ehkäpä sen vuoksi minun vaatekaapissani on pari siistimpää, klassista settiä, jotka olen hankkinut kun olen löytänyt laadukasta kohtuuhintaan.
Omille lapsilleni olen takonut päähän käytöstapojen merkitystä sekä opiskelun tärkeyttä. Me emme elä mitään luksuselämää vaan olemme tavallisia asuntovelallisia aivan kuten moni muukin. Tyttären päästimme lapsenlikaksi Lontooseen kun kaverin kaveri etsi sellaista viime keväänä.
Ihan samanlaisia ihmisiä kun muutkin suomalaiset, joukossa on niin köyhiä, keskituloisia kun rikkaita.
Mitään idylliä ei ole.
t.suomenruotsalainen
Ainakin he ovat onnellisempia kuin suomalaiset ja yhteisöllisempiä. Sululaisten kesken lämpimät välit
Olen suomenruotsalaisen kanssa naimisissa, enkä kyllä ole mitään idylliä huomannut. Kaveripiirin kuuluu ihmisiä kaikilta koulutusasteilta. Ehkä ainut ero minkä keksin on se, että sekä mieheni että kaverinsa ovat stereotyyppisiä ”hyviä miehiä”, eli viettävät aikansa kotona vaimojen ja lasten kanssa, ja jos jossain käydään niin se on se 2-4 olutta ja sitten kotiin. Perhekeskeisiä tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samanlaisia ihmisiä kun muutkin suomalaiset, joukossa on niin köyhiä, keskituloisia kun rikkaita.
Mitään idylliä ei ole.
t.suomenruotsalainen
Olette poliittisesti kieroutuneita, koska äänestätte puoluetta vain kielen vuoksi. Ahvenanmaallakin on poliittisesti terveempää porukkaa, koska siellä äänestetään eri puolueita.
Vierailija kirjoitti:
Sisäsiittoisia lienevät, koska suomenkielisen naimista ei katsota hyvällä. Ja kun lapset ovat päiväkodista asti armeijaan ja yliopistoon saakka asti vain samankielisten kesken, niin sieltäpä se serkku helposti valikoituu kumppaniksi.
Mitä aikaa elät? Tällä vuosikymmenellä ei kyllä välitetä siitä minkäkinlaisen kanssa alkaa seurustelemaan. Tärkeintä on se, että kohtelee omaa lastani hyvin ja on kunnollinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Sisäsiittoisia lienevät, koska suomenkielisen naimista ei katsota hyvällä. Ja kun lapset ovat päiväkodista asti armeijaan ja yliopistoon saakka asti vain samankielisten kesken, niin sieltäpä se serkku helposti valikoituu kumppaniksi.
Olipa huvittava väite. Mihin tämä otantasi perustuu, että suomenkielisiä puolisoita ei katsota hyvällä?
En ollut ehtinyt kunnolla tähän kylään vielä asettua, kun väki tuli juttelemaan ja esittäytymään kaupassa, kävelylenkillä jne. Olivat kuulleet, että X muuttaa puolisonsa kanssa sinne asumaan ja halusivat tulla toivottamaan tervetulleeksi. Tiesivät, että olen suomenkielinen. Puhuivat suomea sen minkä osasivat, jotkut enemmän ja jotkut vähemmän. Aina ollut tervetullut olo.
Puolisollani on todella pieni suku ja tästä suvusta kaikki osaavat lähes täydellisesti suomea ja meitä suomenkielisiä puolisoitakin on tässä pienessä joukossa peräti kolme. En ole kokenut syrjintää :D enkä kuullut kenestäkään muustakaan joka olisi vastaavassa tilanteessa kokenut olevansa jotenkin aliarvostettu. Päinvastoin, nämähän vaihtavat heti kieltäkin, jos joukossa on suomenkielinen ihminen, ettei tälle tulisi ulkopuolinen olo.
Vi dricker skumpa här i Grani och skrattar åt finnar som lider under tvångssvenskans ok. Studera flitigt så kan ni kanske bli hemhjälp hos oss. Bohahaaaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan siinä suvussa, jonka poikaa treffailin kauan kauan sitten. Puhuivat keskenään ruotsia vaikka osasivat suomea, jotta minä en ymmärtäisi heidän puheitaan. Toki ymmärsin, mutta en viitsinyt moisia puheita kommentoida. Parempia olivat toki olevinaan, vaikka esim. asuivat huonommin kuin minä ja ajoivat huonommalla autolla kuin minä. Koulutuksenikin oli parempi.
Tähän on muuten lisättävä vielä tämä, että tunsin olevani joku näyttelyesine: kaunis suomalainen tyttöystävä, jota oli kiva näytellä sukulaisille ja kavereille ja yleensäkin paikkakunnalla. Eli mä olin statussymboli tälle jätkälle, mullepäin ei mitään idyliä tosiaankaan välittynyt sieltäpäin.
Aitoa rakkautta ensisilmäyksellä. ;) Nautit kai jokaisesta hetkestä kultasi kanssa?
En nauttinut. Hän mollasi minua, koska tunsi olevansa minua huonompi. Silloin olin niin nuori, etten heti älynnyt nostaa kytkintä. Parempia miehiä kun tosiaan oli olemassa.
Oli olemassa eli päädyit uudelleen suomenruotsalaiseen? ;)
Kuinka helposti umpisuomalainen mies saa suomenruotsalaisen tyttöystävän?
atm kirjoitti:
Kuinka helposti umpisuomalainen mies saa suomenruotsalaisen tyttöystävän?
Toisin päin helpompi, sun pitää nyt varmaan alkuun olla rikas ja komea.
Vierailija kirjoitti:
Vi dricker skumpa här i Grani och skrattar åt finnar som lider under tvångssvenskans ok. Studera flitigt så kan ni kanske bli hemhjälp hos oss. Bohahaaaa. :D
När ska vi skåla? Bohahaaa. :D
Tunnen suomenruotsalaisia taviksia ja niitä varakkaita (Helsingissä). Ja kyllä molempien elämää voisi kutsua idylliseksi. Varakkailla on todellakin ulkokultaista elämää. He myös tietyssä mielessä kokevat olevansa tavallista kansaa parempia ihmisiä. Siksi kokevat oikeudekseen olla itsekkäitä ja tietyllä tapaa epäempaattisia. Niissä piireissä tulee näyttää varakkuutensa eikä piilotella sitä, ei näissä ihmissä ole "mustia lampaita". Omaavat myös kaikki kliseet suomenruotsalaisista. Taviksilla myös jonkun verran, pitävät tiukasti kyllä kiinni kulttuuristaan rapujuhlineen.
Aloin oikein miettiä vain omaa kliseistä mielikuvaa suomenruotsalaisita niin tulee mieleen että ovat iloisia, hymyileväisiä, kauniita (naiset), hyvin pukeutuvia, perhekeskeisiä, yhteisöllisiä, hyvin koulutettuja, hyvässä ammatissa, suht varakkaita, liikunnallisia/urheilullisia, lahjakkaita esim.musiikillisesti, on koira ja joillakin vene, kesähuvila, oma hevonen ja heillä on idyllinen joulu perheen ja suvun kesken. Samoin juhannuksena ollaan perheen ja suvuun kanssa huvilalla. Ainut mikä tuo hieman kielteisen mielikuvan että sillä ruotsin kielellä hieman brassaillaan, sotketaan suomea ruotsin joukkoon ja muodostetaan ikäänkuin oma insider-kuppikunta kun puhutaan ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan siinä suvussa, jonka poikaa treffailin kauan kauan sitten. Puhuivat keskenään ruotsia vaikka osasivat suomea, jotta minä en ymmärtäisi heidän puheitaan. Toki ymmärsin, mutta en viitsinyt moisia puheita kommentoida. Parempia olivat toki olevinaan, vaikka esim. asuivat huonommin kuin minä ja ajoivat huonommalla autolla kuin minä. Koulutuksenikin oli parempi.
Tähän on muuten lisättävä vielä tämä, että tunsin olevani joku näyttelyesine: kaunis suomalainen tyttöystävä, jota oli kiva näytellä sukulaisille ja kavereille ja yleensäkin paikkakunnalla. Eli mä olin statussymboli tälle jätkälle, mullepäin ei mitään idyliä tosiaankaan välittynyt sieltäpäin.
Aitoa rakkautta ensisilmäyksellä. ;) Nautit kai jokaisesta hetkestä kultasi kanssa?
En nauttinut. Hän mollasi minua, koska tunsi olevansa minua huonompi. Silloin olin niin nuori, etten heti älynnyt nostaa kytkintä. Parempia miehiä kun tosiaan oli olemassa.
En ja miksi se sinua niin kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Suomeruotsi on niin ihanaa ja samalla hauskaa kuultavaa. Kieli on niin vanhahtavan kuuloista riikinruotsia puhuvalle. Nuoretkin kuulostaa kuin olisivat 1800-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ja miksi se sinua niin kiinnostaa?
Miksi ei kiinnostaisi? Olenhan naimisissa vielä paremman eli ruotsalaisen miehen kanssa. ;) Oletko kade? :D
Pappa ei ole maksanut penniäkään, päinvastoin elätimme appiksia lähes 15 vuotta!
Idyllistä siinä mielessä että kaikki ystävämme ovat perhekeskeisiä, yhteisöllisiä, kovia tekemään töitä, on kauniit kodit, fiksut lapset, useampi sukupolvi mukana juhlissa jne. Sellainen wt meininki puuttuu täysin - kaljakeissit Tallinnanlaivalta, kännissä örveltäminen tai tatuoinnit.
Vietämme paljon aikaa oman perheen kesken ja tapaamme usein ystäväperheitä.
Tuntemani suomenruotsalaiset ovat koulutettuja, hyvin toimeentulevia ja pukeutuvat hyvin. Nuoret aikuiset vitsailevat välillä tyyliin pappa betalar kun isä maksaa kalliita harrastuksia tms.
Joo näin on. Meillä on onneksi kaksi tyttöä ja kaksi poikaa, niin voivat olla sitten keskenään.