Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opettajalle on ongelma, etten osallistu lainkaan lapsen opiskeluun?

Vierailija
21.02.2018 |

En suostu lukemaan tiedotteita, en Wilmaa, en mene vanhempainiltoihin, en suostu puhumaan puhelimessa.

Lopulta opettaja tuli työpaikalleni kesken päivän. Kuvitelkaa. Sanoin hänelle, että minä toimin niin kuin minun kouluaikanani toimittiin. Lapsi kävi koulua, opettaja opetti ja vanhemmat pysyivät poissa.

Lapsen koulu sujuu erinomaisesti ja kavereitakin piisaa. Kyselen häneltä kyllä, tarvitseeko hän apua tai onko vaikeita läksyjä tai miten on koulussa mennyt, mutta en ymmärrä, miksi minun pitäisi puuttua lapseni koulunkäyntiin, kun se sujuu mainiosti puuttumattakin.

Koska täällä on varmasti opettajia, niin kertokaa nyt ihmeessä, mikä prkeleen vimma on työntää opettajan asioita vanhemmille?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on velvollisuus! Luuletko, että opettajat vapaaehtoisesti käyttää työaikaansa tuohon?

Vierailija
22/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinun kouluaikanasi ollut vanhempainiltoja tai tullut tiedotteita kotiin? Kuinka vanha olet?

Ap:n täytyy olla reilusti yli 60v, koska jopa meille melkein 60v ikäisille jaettiin aikoinaan tiedotteita vietäväksi kotiin.

Olen nelkyt ja risat enkä muista vieneeni ainoatakaan tiedotetta kotiin. Minun lapsuudessa piti olla todella paha häirikkö jotta opettaja olisi ottanut kotiin yhteyttä. Tekemättömät läksyt rangaistiin koulussa, jos moiseen katsottiin olevan aihetta, vanhempia ei turhuuksilla vaivattu.

Nykyään tulee Wilman kautta silkkaa roskapostia. Tekemättömän läksyt on yksilöity tehtävän tarkuudella. Eihän opettaja kerkiä muuta tekemään ajan kuluessa tuollaisista pikkujutuista viestittäessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekemättömät läksyt rangaistiin koulussa, jos moiseen katsottiin olevan aihetta, vanhempia ei turhuuksilla vaivattu.

Meillä niitä jäätiin tekemään perjantaina, kun muut lähtivät kotiin.

Ei niistä viestitelty, vaan jos läksyjen tekeminen ei omin voimin onnistunut, niin sitten ne tehtiin opettajan valvonnassa kouluajan jälkeen.

Kyllä se muutaman harjoituskerran jälkeen laiskemmillekin opetti, että läksyt kannattaa tehdä.

Vierailija
24/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka aloitus olisikin provo niin kaikki aloittajaa tsempanneet eivät varmaan ole. Vahvistaa kyllä käsitystäni siitä etten opeksi halua jäädä vaikka open koulutus löytyykin. Ihan käsittämätön ajatusmaailma joillain. Lapsiraukat.

Vierailija
25/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 / 5

Vierailija
26/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekemättömät läksyt rangaistiin koulussa, jos moiseen katsottiin olevan aihetta, vanhempia ei turhuuksilla vaivattu.

Meillä niitä jäätiin tekemään perjantaina, kun muut lähtivät kotiin.

Ei niistä viestitelty, vaan jos läksyjen tekeminen ei omin voimin onnistunut, niin sitten ne tehtiin opettajan valvonnassa kouluajan jälkeen.

Kyllä se muutaman harjoituskerran jälkeen laiskemmillekin opetti, että läksyt kannattaa tehdä.

Ensinnäkin: opettaja ei noin vain saa pitää oppilaita koulussa yliaikaa vaan siitä pitää viestiä kotiin. Toiseksi: kaikki mahdolliset poissaolot, myöhästymiset ja unohdukset pitää merkitä heti ja ne merkinnöistä tyhmemmänkin vanhemman luulisi tajuavan että jokin on vialla jos joka päivä on jotain unohtunut tai oppilas on jatkuvasti myöhässä. On kyllä kovin idealistinen ajatus että lapsi totta kai ottaa itse vastuun kaikesta ja oppii kyllä tavoille. Eivät vanhemmat edes tajua että on ongelma jos lapsi vain kotona sanoo ettei ole läksyjä tai kyllä ne on tehty eikä kerro jatkuvista myöhästymisistä. Ei todellakaan ole lapsen edun mukaista että ongelmat tulevat kertarytinällä esiin todistuksessa tai kun lapsi ollaan jättämässä luokalle. Yhteistyö vanhempien kanssa on todella tärkeää.

Vierailija
27/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap:n puolella. Tosin jos mulla olisi lapsi mä kyllä kulissina vastaisin jotain Ok. vilma viesteihin tms että näkee että kuitattu mutta periaate kyllä sama, ihme touhua tämä nykysysteemi

Vierailija
28/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä aloittajan asennetta. Jos lapsellasi koulu sujuu noin hienosti, kuten olet kuvannut, en oikein usko että sinulta menee paljoakaan aikaa koulun/opettajan kanssa tehtävään yhteistyöhön jos teet vain sen minimin: poissaoloista ilmoittaminen, vanhempainiltaan/arviointikeskusteluun osallistuminen, nimen kuittaaminen lippuihin ja lappuihin.

Eniten harmittaa lapsesi puolesta. Hän todennäköisesti arvostaisi sitä, että oma vanhempi on kiinnostunut siitä, mitä hän koulussa tekee.

Vierailija
29/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinun kouluaikanasi ollut vanhempainiltoja tai tullut tiedotteita kotiin? Kuinka vanha olet?

Ap:n täytyy olla reilusti yli 60v, koska jopa meille melkein 60v ikäisille jaettiin aikoinaan tiedotteita vietäväksi kotiin.

En ole kuin vähän yli 50. Kouluni kävin pienessä noin 4000 asukkaan pitäjässä. Ei meillä tiedotteita jaettu. Tiedote oli se, mitä opettaja lapsille ilmoitti. Lasten velvollisuus oli muistaa kerrottu.

Ei voi nyt kaikki pitää paikkaansa. Jos olisit 50+ tuetäisit, että tuolloin tavallinen käytösnumero oli 10. Sen saivat lähes kaikki. Rikkeistä saattoi saada käytöksen alennuksen, eli ysin.

Vierailija
30/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vaivaa tuollaisia vanhempia kuin ap? Miksi niitä lapsia on pitänyt hankkia jos ei edes wilman tarkastus (menee noin 1-5min)-onnistu? Wilmaan ei edes tule joka päivä merkintöjä.

Ymmärrän että opettaja tekee lastensuojeluilmoituksen, koska tuskin lapseen kovin paljoa kotona panostetaan kun yhden wilman avaaminen tekee jo tiukkaa. Kännykän tai tietokoneen käyttö ei voi olla ylivoimaisen vaikeaa.

Varmaan periaatteesta kuritatkin lastasi koska se oli vielä 70-luvulla sanotaan ja kun vielä raamatussakin siihen kehotetaan.

Periaatteen ihmiset ovat monesti itsekkäimpiä ja taantuneimpia.

Vierailija
31/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ymmärtänyt aika tavalla väärin opettajan viestin, jos kuvittelet, että hän vaatii sinua osallistumaan opetukseen. Kyllä opettaja opetuksen hoitaa, ei siitä ole kysymys. Vaikka lapsesi on kiitettävä suorituksiltaan, niin voi olla, että jokin hänessä viittaa siihen, että kotoa ei juurikaan saa tukea ja kannustusta opiskeluunsa. Se nimittäin kyllä näkyy lapsesta ja nuoresta, miten kotona vanhemmat suhtautuvat kouluun ja opiskeluun. Mitä parempi tuki ja kiinnostus on, sitä paremmin oppilas voi myös psyykkisesti.

50- ja 60-luvulla vanhemmat kutsuttiin koululle, jos oli tapahtunut jotakin kamalaa ja käytöksenalennus oli tulossa. Oli kysymys todella raa'asta kiusaamisesta tai koulun omaisuuden tuhoamisesta tai muusta sellaisesta. Meidän koulusta yksi poika lähetettiin kasvatuslaitokseen (poikakotiin), kun hän oli muka liian vilkas. Nykyään todettaisiin vain, että vilkas poika, mutta ei vielä edes ADHD!  

Vierailija
32/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on vanhempi, joka kantaa vastuuta. Nykymammoille se on täysin vierasta. He kuvittelevat, että juttelemalla vastuusta voi kantaa vastuuta.

Ottakaa AP:stä mallia. Hän on kertonut valvovansa lapsensa läksyjen tekoa, kuulustelevansa läksyjä, kysyvänsä, täytyykö kouluun viedä jotakin.

Kunpa kaikki toimisivat noin.

Vierailija
33/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi ei siis ole ikinä ollut koulusta poissa esim sairauden takia? Vai kuka ne poissaolot kuittaa jos sinä et Wilmaa käytä?

Miksi ne kuitata pitäisi? Lapsi menee kouluun sairauden jälkeen ja kertoo olleensa sairas. Ihan samalla tavalla kuin minunkin kouluaikanani tehtiin. 

Kuinka nuoria olette, kun ette tiedä, kuinka järkevästi koulunkäynti ennen hoidettiin?

Totta hitossa kuitataan.

Itse en asu Suomessa, eikä meillä ole Wilmaa mutta jos lapsi syystä tai toisesta ei ole menossa kouluun, opettajalle ilmoitetaan vaikka WhatsAppin kautta. Eipähän tarvitse opettajankaan ihmetellä, että missä se yksi puuttuva on.

Vierailija
34/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehno provo

Vierailija
35/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nelkyt ja risat enkä muista vieneeni ainoatakaan tiedotetta kotiin. Minun lapsuudessa piti olla todella paha häirikkö jotta opettaja olisi ottanut kotiin yhteyttä. Tekemättömät läksyt rangaistiin koulussa, jos moiseen katsottiin olevan aihetta, vanhempia ei turhuuksilla vaivattu.

Nykyään tulee Wilman kautta silkkaa roskapostia. Tekemättömän läksyt on yksilöity tehtävän tarkuudella. Eihän opettaja kerkiä muuta tekemään ajan kuluessa tuollaisista pikkujutuista viestittäessä.

Olen samanikäinen. Muistan, että kotiin kannetut laput saattoivat olla esim. infoa koulun tapahtumista (tai oman luokan vanhemmille järjestetyistä juhlista), joihin oli ilmoittautuminen.

Vierailija
36/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdetään siitä, että jos minun pitää osallistua lapsen opiskeluun, koska koulu ei pysty sitä hoitamaan, voidaan samantien yksityistää peruskoulutus sellaisille yrityksille, jotka pystyvät sen kunnolla tekemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan