Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opettajalle on ongelma, etten osallistu lainkaan lapsen opiskeluun?

Vierailija
21.02.2018 |

En suostu lukemaan tiedotteita, en Wilmaa, en mene vanhempainiltoihin, en suostu puhumaan puhelimessa.

Lopulta opettaja tuli työpaikalleni kesken päivän. Kuvitelkaa. Sanoin hänelle, että minä toimin niin kuin minun kouluaikanani toimittiin. Lapsi kävi koulua, opettaja opetti ja vanhemmat pysyivät poissa.

Lapsen koulu sujuu erinomaisesti ja kavereitakin piisaa. Kyselen häneltä kyllä, tarvitseeko hän apua tai onko vaikeita läksyjä tai miten on koulussa mennyt, mutta en ymmärrä, miksi minun pitäisi puuttua lapseni koulunkäyntiin, kun se sujuu mainiosti puuttumattakin.

Koska täällä on varmasti opettajia, niin kertokaa nyt ihmeessä, mikä prkeleen vimma on työntää opettajan asioita vanhemmille?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en myöskään ymmärrä nykyistä systeemiä..enkä lähde mukaan. Periaatekysymys minulle.

Vierailija
2/36 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa lapsesi kiusaakin muita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetussuunnitelma ja perusopetuslaki ei ole enää sama kuin 80-luvulla. Siinäpä se syy tiivistetysti. Se, ettet suostu edes puhelimessa lapsesi kouluasioista opettajan kanssa keskustelemaan on peruste lastensuojeluilmoitukselle.

Vierailija
4/36 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No muun muassa siksi, että se on opettajan virkavelvollisuus. Uusi ops vaatii edelleen lisäämään yhteistyötä.

Vierailija
5/36 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan huoltajan on tuettava alaikäisen lapsen koulunkäyntiä, se ei ole siis ulkoistetttava palvelu esim.opettajalle.

Vierailija
6/36 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasu tulossa

Vierailija
7/36 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän siinä on tarve pälistä jos kerta kaikki hyvin?

Hyvä että joku uskaltaa olla lähtemättä tuohon hölmöyteen mukaan.

Vierailija
8/36 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tään on ihan huono.. Keksi parempi.

Vierailija
9/36 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjaa luettavaa.

Itse olen myös ollut aina kympin oppilas, jolla koulu sujui erinomaisesti ja kavereita riitti. Ei poissaoloja, ei myöhästymisiä, ei unohduksia. Kolmikantakeskusteluissa käytiin äidin kanssa kuuntelemassa kehuja.

Lukion alussa sairastuin kuitenkin masennukseen ja ensimmäisenä se näkyi nimenomaan koulussa. Arvosanat tulivat rytinällä alas ja wilma alkoi täyttyä merkinnöistä. Onneksi minun vanhempani seurasivat tiiviisti koulun välistä viestintää ja huomasivat, ettei kaikki ollut hyvin, sillä en itse olisi ikinä heille osannut kertoa.

Ei ne opettajat kiusallaan niitä merkintöjä pistä. Se, että nyt kaikki menee hyvin, ei tarkoita etteikö se kaikki voisi rytinällä muuttua, jos jotain tapahtuu. Et välttämättä ole lapsesi elämästä läheskään niin hyvin perillä kuin luulet, mutta koulunkäynnin seuraaminen on yksi hyvä tapa sitä kartoittaa.

Vierailija
10/36 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne opettajat kiusallaan niitä merkintöjä pistä.

Aivan varmasti pistävät. Järkeviä syitä pistää merkintojä ovat nämä:

-Lapsen käytöksessä ilmenee jotain selvästi poikkeavaa.

-Lapsi kiusaa muita tai lasta kiusataan tai lapsi on yksinäinen.

-Lapsella on syytä epäillä jotain henkistä tai fyysistä sairautta.

-Lapsi ei pärjää koulun opinnoissa ja tarvitsee tukitoimia.

Kaikki muu on turhanpäiväistä hölyä. Esimerkiksi tieto siitä, mitä tarvitsee ottaa kouluun mukaan kuuluu lapsen ja vanhemman välille. Lapsen vastuulla on huolehtia omista kouluasioistaan, ja vanhemman tehtävä on tukea ja auttaa lasta. Siksi minäkin kyselen, täytyykö kouluun viedä jotain, joskin lapsi on hyvin oppinut ilmoittamaan asiat omatoimisestikin.

Varmasti Wilma olisi hieno värkki, jos sitä käytettäisiin asianmukaisesti, mutta kun sen sisällöstä tyhjää on vähintään 95 %, niin minä en suostu sitä käyttämään.

Vierailija
11/36 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä merkintöjä sinne Wilmaan laitetaan, koska työnantaja ja opetushallitus niin on määrännyt. Ei sitä nyt piruuttaan viestejä kirjoitella, mutta ellet halua kommunikoida opettajan kanssa, niin ihan ok, ellei tule ongelmia. Kyllä noi lasujutut on vähän liioiteltuja nykyään.

Turha nyt kuitenkaan opettajia syyllistää, jos yrittää hoitaa työtään ohjeiden ja lakien mukaan.

Tässä ei voi enää palata takavuosien käytäntöihin.

Vierailija
12/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinun kouluaikanasi ollut vanhempainiltoja tai tullut tiedotteita kotiin? Kuinka vanha olet?

Vierailija
13/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinun kouluaikanasi ollut vanhempainiltoja tai tullut tiedotteita kotiin? Kuinka vanha olet?

Vanhempainiltoja oli, mutta niihin osallistuivat vain harvat. Tiedote oli todistus. Siinä oli myös käytösnumero. Jos käyttäytyi perushyvin, se oli ysi. Jos yhtään aiheutti häiriötä, se oli kasi tai seiska. Kympin saivat vain hyvin harvat.

Erilaisista käytännön asioista oppilaiden tuli huolehtia itse. Jos kouluun täytyi tuoda luistimet tai sukset, opettaja sanoi siitä oppilaille ja oppilaiden vastuulla oli huolehtia asiasta. Jos unohti, joutui käyttämään koulun suksia, mikä on äärimmäisen noloa. Suksia nimitettiin kusilaudoiksi.

Sama koski liikkavaatteita. Jos unohti, niin sitten piti liikuntaan osallistua niissä vaatteissa, jotka päällä oli.

Hyvin osasivat oppilaat asiansa hoitaa. En ymmärrä, miksi oppilaiden vastuu on nykyään siirretty opettajille ja vanhemmille. Miksi koulu ei opeta enää vastuuta?

Vierailija
14/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teitä kiinnosta lapsen pärjääminen ja oppiminen? Musta on vaan kiva että ovat aktiivisia ja pitävät ajan tasalla lapsen asioista.

Vierailija
15/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi ei siis ole ikinä ollut koulusta poissa esim sairauden takia? Vai kuka ne poissaolot kuittaa jos sinä et Wilmaa käytä?

Ja en todellakaan usko että opettaja on tullut työpaikallesi. Höpö höpö.

Vierailija
16/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teitä kiinnosta lapsen pärjääminen ja oppiminen? Musta on vaan kiva että ovat aktiivisia ja pitävät ajan tasalla lapsen asioista.

Kiinnostus on sitä, että kotona katsoo, että lapsi tekee läksyt. Jos epäilee lapsen osaamista, voi kuulustella.

Tämäkin asia on vanhempien vastuulla. Opettaja opettaa ja vanhemmat vastaavat siitä, että lapsi tekee läksyt ja osaa ne.

Ei vastuuta voi siirtää viestintään. Ei viestien lähettäminen ole vastuuta. Vastuu on sitä, että eri osapuolet hoitavat hommansa.

Opettaja valmistelee tunnit, opettaa ja pitää kuria. Vanhemmat taas huolehtivat siitä, että lapsi oppii kotona sen, mikä kodin osuudeksi on määritetty.

Vierailija
17/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi ei siis ole ikinä ollut koulusta poissa esim sairauden takia? Vai kuka ne poissaolot kuittaa jos sinä et Wilmaa käytä?

Miksi ne kuitata pitäisi? Lapsi menee kouluun sairauden jälkeen ja kertoo olleensa sairas. Ihan samalla tavalla kuin minunkin kouluaikanani tehtiin. 

Kuinka nuoria olette, kun ette tiedä, kuinka järkevästi koulunkäynti ennen hoidettiin?

Vierailija
18/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n täytyy olla reilusti yli 60v, koska jopa meille melkein 60v ikäisille jaettiin aikoinaan tiedotteita vietäväksi kotiin.

Vierailija
19/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n täytyy olla reilusti yli 60v, koska jopa meille melkein 60v ikäisille jaettiin aikoinaan tiedotteita vietäväksi kotiin.

En ole kuin vähän yli 50. Kouluni kävin pienessä noin 4000 asukkaan pitäjässä. Ei meillä tiedotteita jaettu. Tiedote oli se, mitä opettaja lapsille ilmoitti. Lasten velvollisuus oli muistaa kerrottu.

Vierailija
20/36 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne kuitata pitäisi? Lapsi menee kouluun sairauden jälkeen ja kertoo olleensa sairas. Ihan samalla tavalla kuin minunkin kouluaikanani tehtiin. 

Kuinka nuoria olette, kun ette tiedä, kuinka järkevästi koulunkäynti ennen hoidettiin?

Itse kyllä pidän fiksuna ilmoittaa lapsen sairastumisesta opettajalle samantien. Ei vie aikaa kun minuutin kun Wilmasta laitan viestin menemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän