Kuinka moni vielä sanoo @-merkin sijaan "miumau"?
Itse sain ensimmäisen sähköpostin 10-vuotiaana vuonna 1997, jolloin oli ihan yleistä, että osoite lueteltiin muodossa "jaska jokunen miumau hotmail piste com". En ole vieläkään luopunut tästä tavasta, vaikka harvoin minä sähköpostiosoitettani luettelenkaan mihinkään. Onko muita? :)
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Inhosin jo lapsena sitä jos joku sanoi ät-merkkiä miukumaukuksi.
Olet tunnevammainen. Se on miukumauku ja sillä hyvä! Piste.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin vähän aikaa sitten lapselleni ja hänen kavereilleen, että hashtag oli ennen risuaita :D Eivät uskoneet!
Aaa. Nyt selvis mullekkin, et mikä on hashtag.
T.40+
Hahaa, hellyttävä tuo miumau. Otan tämän käyttöön, kuulostaa niin hauskalta :D
sanon vaan että "se aa jossa on ympyrä". En tiedä miksi sitä pitäisi kutsua.
Olen aina sanonut muka vähän vitsillä miukumauku (paitsi ennen tosissani, sillä luulin, että se kuuluu lausua niin, koska jossain tv-ohjelmassa ne kertoi sähköpostiosoitteensa aina niin).
Oikeasti en vain ole muistanut miten @ lausutaan (at, et vai ät) enkä ole kehdannut yrittää, jos meneekin väärin. Olen jo oppinut, että se lausutaan ät (koska @ tarkoittaa englannin at-sanaa), mutta tämä hoksaus vain unohtui taas viimeksi, kun jouduin kertomaan sähköpostiosoitteeni.
Meilläpäin @-symboli tunnettiin nimellä pers'reikä. Nykyään kun ollaan kaikki jo työelämässä ei viitsi enää käyttää sitä nimitystä.
Töissäni kysyn päivittäin ihmisiltä sähköpostiosoitetta, ja voin kertoa että yhdeksän kymmenestä sanoo miukumauku. Iästä riippumatta.
Joo rakkaalla lapsella oli 90-luvulla monta nimeä... miukumauku, kissanhäntä tai näki jopa piirrettävän kyseistä merkkiä sormella ilmaan, kun ei osattu sanoa mikä se on. Silloin nettiin otettiin yhteys, se ei ollut automaatio koneen vain käynnistämällä. Illalla oli halvinta, kun minuuttitaksa muuttui kiinteäksi hinnaksi. Hiiri oli langallinen ja siinä oli pallo, ei mitään optiikkaa. Koulutyöt tallennettiin disketille ja monitorit olivat leveyssuunnassa sellaisia puolen metrin järkäleitä.
Kuulin työkaverin puhuvan englantia puhelimeen: "... Mai iimeil adres is: Jaska piste Jokunen miukumauku firma piste fi..."
Vierailija kirjoitti:
Kerroin vähän aikaa sitten lapselleni ja hänen kavereilleen, että hashtag oli ennen risuaita :D Eivät uskoneet!
Risuaita se on vieläkin, hash on risuaita enkuksi.
Mie sanon aina "kissanhäntä". En aio opetella @-merkin oikeaa lausumistapaa.
Vierailija kirjoitti:
Hashtag eli aihetunniste on risuaidan ja sanan yhdistelmä, ei pelkkä risuaita.
Kaikille asioille pitäisi olla vain yksi selvä sana, jota kaikkien on pakko käyttää sellaisenaan mitenkään vääristelemättä! Koska kaikilla on oikeus elää elämänsä joutumatta ärsyyntymään!
Vierailija kirjoitti:
Se on aina ollut "ät" ja tulee olemaankin näin.
Ei. Oli miukumauku alkuaikoina.
Minä en ole koskaan oikein tienny miksi tota merkkiä pitää kutsua, jos jossain toimistossa kysyvät sähköpostiosotetta, sanon ton merkin kohdalla "se a-merkki".
70-80 luvun vaihteessa se oli yleisesti "kissamerkki","kissanhäntämerkki" tai "miukumauku". Tai sitten jos puhuttiin kasvokkain niin sormella pyöritettiin ilmaan sellaista epämääräistä ympyrää. Nykyään sanon "at", koska se on lyhyt ja ehkä tunnetuin termi.
Auttaisiko muistamaan mikä se on että se ät oikeasti tarkoittaa missä jokin on, iha niiko ENGLANNIKSI. Anybody at home - > anybody@home
Keksitään lopultakin asiallinen suomenkielinen nimitys. Ehdotan: kukamissä.
Jotkut narkomaanit sanovat.