Sain postissa vieraan ihmisen sairaslomatodistuksen.
Ihmettelen, miksi minun potilastietoni ovat olleet auki jonkun muun asioita käsitellessä ja näin ollen minulle postitettu aivan vieraan ihmisen saikkulappu. Mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa? En lähde kuskaamaan enkä postittelemaan omalla kustannuksella mihinkään enkä soittele ja maksa puheluista turhaan. Jos laitan s-postia. Aika paha kyllä tollanen moka! Ja en siis ole mikään työnantaja, vaan ihan yksityishenkilö.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloomme muuttanut uusi asukas oli tipauttanut lehtiroskikseen edellisen asukkaan laskuja.
Ajattelin että oli varmaan tullut uudelle naapurille vahinko ja lehtien mainoslehtisten välissä mennyt tärkeää postia roskikseen, ongin nuo laskut ja palautin postiin.
Siviili-inhimillisyyttä voi harjoittaa, ihmiset.
Emme tarvitse näinä pirullisina aikoina "mää en ainakaan rupee"-mentalitettia.
Kyllä tuntemattomankin asemaa voi ajatella, ihan vaihteeksi.
Muutin aikoinaan asuntoon, johon tuli laskuja edellisen asukkaan nimellä. Aluksi kiikutin ne postiin, mutta laskujen tulo jatkui kuukausitolkulla ja niitä tuli myös perintätoimistolta, käräjäoikeudelta ja ulosottovirastolta ihan viikottain. Vein ne sitten paperinkeräykseen. Kyseinen henkilö ei varmaan ollut tehnyt osoitteenmuutosta, koska hänellä ei ollut aikomustakaan maksaa laskujaan. Ei ole minun ongelmani. Nykyäänkin toki vien postiin jos tulee jotain tärkeää postia edellisen asukkaan nimellä.
Paperinkeräykseen ei pitäisi viedä mitään mistä joku rikollinen saa irti tietoja. Voihan ko. hlö olla vaikka sairastunut ja siksi on jäänyt asiat kesken. Postin pitäisi pystyä pysäyttämään tulva postiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloomme muuttanut uusi asukas oli tipauttanut lehtiroskikseen edellisen asukkaan laskuja.
Ajattelin että oli varmaan tullut uudelle naapurille vahinko ja lehtien mainoslehtisten välissä mennyt tärkeää postia roskikseen, ongin nuo laskut ja palautin postiin.
Muutin aikoinaan asuntoon, johon tuli laskuja edellisen asukkaan nimellä. Aluksi kiikutin ne postiin, mutta laskujen tulo jatkui kuukausitolkulla ja niitä tuli myös perintätoimistolta, käräjäoikeudelta ja ulosottovirastolta ihan viikottain. Vein ne sitten paperinkeräykseen. Kyseinen henkilö ei varmaan ollut tehnyt osoitteenmuutosta, koska hänellä ei ollut aikomustakaan maksaa laskujaan. Ei ole minun ongelmani. Nykyäänkin toki vien postiin jos tulee jotain tärkeää postia edellisen asukkaan nimellä.
Postille voi suoraan ilmoittaa että kyseinen henkilö ei enää asu joten eivät sitten kanna postia vaivoiksesi. Jos edellinen asukas ei ole tehnyt maistraatillekaan osoitteenmuutosta niin yhtäkkiä voi käydä niin että ”aave” vaikuttaakin kelatukiisi.
Muistan kun joskus sain toisen ihmisen valokuvia, joukossa alastonkuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperinkeräykseen ei pitäisi viedä mitään mistä joku rikollinen saa irti tietoja. Voihan ko. hlö olla vaikka sairastunut ja siksi on jäänyt asiat kesken. Postin pitäisi pystyä pysäyttämään tulva postiin.
Usein käy niin, että samat kirjeet tulee postista vielä uudestaan, vaikka on kirjoittanut kuoren päälle, että henkilö ei asu täällä. Sairailla ihmisillä kai yleensä on joku asioidenhoitaja jos ei asioitaan itse pysty hoitamaan.
Olet ap ihan helvetin itsekäs ja laiska paska. Toivottavasti sun tärkeet paperit häviää tästä lähtien aina ja joudut sen takia kuseen monta kertaa.
Tässä postin ohje: https://www.posti.fi/henkiloasiakkaat/apu-ja-tuki/ota-yhteytta.html#hum…
Ap avasitko toiselle osoitetun kirjeen vai oliko sinun sairauslomatodistuksesi mukana toinen saikkulappu? Jossain työpaikoissa on sellainen ehto että saikkulappu tulee toimittaa 7 pv sisällä palkanlaskentaan , joten lappu voi olla tosi tärkeä saada oikealle henkilölle. Jos avasit toisen postin, teippaa se kiinni ja kirjoita että päälle takspuolelle että jaettu väärin ja avattu vahingossa. Vie sen jälkeen postiin. Voit myös kirjoittaa s-postin kyseiseen sairaalaan niin hoitavat asin eteenpäin jos sait oman paperisi kanssa lapun. Muista että sinun paperisi olisi saattanut mennä kyseisen henkilön papereihin myös, kun sairaala on nyt noin kämminyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postille voi suoraan ilmoittaa että kyseinen henkilö ei enää asu joten eivät sitten kanna postia vaivoiksesi. Jos edellinen asukas ei ole tehnyt maistraatillekaan osoitteenmuutosta niin yhtäkkiä voi käydä niin että ”aave” vaikuttaakin kelatukiisi.
Postikonttorissa neuvottiin vetämään osoite yli ja kirjoittamaan EI ASU. Niin teinkin jonkin aikaa, mutta kirjeiden tulo jatkui siis siitä huolimatta. Kela-tukia en ole koskaan nostanut.
Ap, jos olet avannut toisen henkilön postit riippumatta siitä, onko lähetys tullut kotiisi, olet syyllistynyt viestintäslaisuuden rikkomiseen, joka on rikos. Samaan syyllistyt, mikäli et palauta postia postiin:
4 § (21.4.1995/578) Törkeä viestintäsalaisuuden loukkaus. Jos viestintäsalaisuuden loukkauksessa
rikoksentekijä käyttää rikoksen tekemisessä hyväksi asemaansa yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta annetussa laissa (565/1999) tarkoitetun teleyrityksen palveluksessa tai muuta erityistä luottamusasemaansa, (22.4.1999/567)
rikoksentekijä käyttää rikoksen tekemistä varten suunniteltua tai muunnettua tietojenkäsittelyohjelmaa tai teknistä erikoislaitetta tai rikos muuten tehdään erityisen suunnitelmallisesti taikka
rikoksen kohteena oleva viesti on sisällöltään erityisen luottamuksellinen taikka teko huomattavasti loukkaa yksityisyyden suojaa
ja viestintäsalaisuuden loukkaus on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä viestintäsalaisuuden loukkauksesta vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava.
Yle.fi, https://yle.fi/uutiset/3-6443467
"Osoitteenmuutos on useimmiten syynä, jos posti kulkeutuu väärään laatikkoon. Viestintäsalaisuus velvoittaa palauttamaan väärään osoitteeseen päätyneen postin. Palauttamatta jättämisestä saattaa pahimmassa tapauksessa seurata rikossyyte."
Tyhmä kysymys: Mitä tässä tarkoitetaan tuolla, että sinun tietosi on ollut auki toisen potilaan tietoja käsitellessä? Mihin se liittyy? Kyllä ne sinun tietosi siellä järjestelmässä on, vaikka toisen tietoja onkin tarkoitus käsitellä.
Mietin näitä rikosilmoituskiihkoilijoita, että haluatteko te, että teidän virheistänne tehdään rikosilmoitus?
Kaikki me teemme virheitä, ikävä kyllä.
Minäkin mietin että kylläpäs joiden pers* leimahti tuleen kun kaikki eivät osaakaan tai viitsi käsitellä toisten posteja mitä suurimmalla kunnioituksella. Minä olen muuttanut usein, enkä ole koskaan vaivautunut tekemään toisten poisteille mitään muuta kuin heittänyt ne omien paperien kanssa roskiin. Enkä minä odota että muutkaan tekevät sen enempää minun posteille (en ole koskaan saanut omia posteja edellisistä osoitteista jos niitä on ollutkaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin poliisille tutkintapyynnön. Kerran teinkin, kun sain postin mukana jonkun toisen ihmisen potilastietoja. Tietojen lähettäjää kuulusteltiin. En muista enää, millä tekosyyllä syyte jätettiin nostamatta.
Otithan samalla yhteyttä iltapäivälehteen ja pääsit lehtijuttuun?
Oikeudet ovat helisemässä, kun Mutikaisen Matti haastaa oikeuteen Pielisen Paavon raja-aidasta ja Perkuuselan Maisa käräjöi sairaalaa vastaan.
Jokainen tekee virheitä. Myös sinä.
Ei, en ole sairaalassa töissä, vaan syöpäpotilas.
Tämä on asia, jonka kanssa ei sovi tehdä virheitä. Toisten henkilökohtaisuuksia ei lähetellä vahingossakaan väärille henkilöille.
Vierailija kirjoitti:
Mietin näitä rikosilmoituskiihkoilijoita, että haluatteko te, että teidän virheistänne tehdään rikosilmoitus?
No en minä suuttuisi tässä tapauksessa kuin siitä tapauksessa, että kirjeeni avaaja uhoaisi kuten ap, ettei palauttaisi postiani tai että toimisi kuten joku totaalisen huolimaton ja piittaamaton k****ää ja veisi kirjeitäni paperinkeräyslaatikkoon!
Paperinkeräykseen EI SAA laittaa toiselle kuuluvaa postia! Sinne ei yleensäkään kannata laittaa mitään postia, joka sisältää hlön nimen täydellisine osoitetietoineen, puhumattakaan posteista, joissa on henkiötunnus. Ymmärrättekö näin toimivat, millaista vahinkoa se saattaa aiheuttaa? Sellaisia hämäräjamppoja on jo, jotka tällä tavoin onkivat ihmisten tietoja ja käyttävät niitä esimerkiksi tavaroiden ostoon tai lainan ottoon.
Vähän epäselvästi ap kirjoitti. Oliko kirje osoitettu ap:lle vai jollekin toiselle? Oliko saikkulapussa ap:n nimi vai toisen henkilön nimi? Mistä ap tietää, että hänen tietonsa olivat sairaalassa auki? Mistä firmasta lähetetään kotiin sairaslomatodistukset postin kautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä tosiaan ala kuskaamaan ja parkkeerauksesta vielä maksamaan palauttaakseni jonkun paperin. Mulla ei näet ole asiointia tuonne päinkään kuin ties milloin. Ap
Se on sinun valintasi.
Minä toimittaisin asian AIVAN VARMASTI jollakin rakentavalla tavalla eteenpäin , että se tulisi tiedoksi asianomaisille.
Paperi voi olla elintärkeä, esimerkiksi sisältää kutsun aikavarattuihin syöpätutkimuksiin syöpäsairaille jotka ovat kontrollin piirissä (kuten itse olen).
Väärään osoitteeseen tulleen DNA-laskunkin osoittaminen asianmukaisesti eteenpäin muualle kuin lehtiroskikseen voi säästää asianomaisen maksuhäiriö tai luottotietomerkinnältä.
Eli minä toimitan , onneksi äärimmäisen harvinaisen, osoitteeseemme tulleen väärän henkilön postin eteenpäin.
Tehkää muutkin näin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin että kylläpäs joiden pers* leimahti tuleen kun kaikki eivät osaakaan tai viitsi käsitellä toisten posteja mitä suurimmalla kunnioituksella. Minä olen muuttanut usein, enkä ole koskaan vaivautunut tekemään toisten poisteille mitään muuta kuin heittänyt ne omien paperien kanssa roskiin. Enkä minä odota että muutkaan tekevät sen enempää minun posteille (en ole koskaan saanut omia posteja edellisistä osoitteista jos niitä on ollutkaan).
Olet narsisti mulkku, mutta kyllä edestäsi vielä löydät vittumaisuutesi.
Tuskin sun talous kaatuu ainakaan siihen puhelinsoittoon, jos et viitsi lähteä kirjettä viemään postiin, sairaalaan tai postilaatikkoon. Tuollainen paperi voi kuitenkin olla tosi tärkeä oikealle vastaanottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä suuttuisi tässä tapauksessa kuin siitä tapauksessa, että kirjeeni avaaja uhoaisi kuten ap, ettei palauttaisi postiani tai että toimisi kuten joku totaalisen huolimaton ja piittaamaton k****ää ja veisi kirjeitäni paperinkeräyslaatikkoon!
Paperinkeräykseen EI SAA laittaa toiselle kuuluvaa postia! Sinne ei yleensäkään kannata laittaa mitään postia, joka sisältää hlön nimen täydellisine osoitetietoineen, puhumattakaan posteista, joissa on henkiötunnus!
Totta, ei missään nimessä saa , mutta näköjään meitä on moneksi ja ilmeisesti sen vuoksi jos vielä bongaan tuommoista postia paperinkeräyslaatikosta ilmoitan takuulla eteenpäin postin tahallisesta tuhoamisesta ja laitamme paperinkeräyslaatikkoon ulkopuolelle suurin kirjaimin tiedoksi tuon kirjoittamasi lauseen.
Uskon tosin että kyse oli kertaluonteisesta huolimattomuudesta koska ei ole toistunut ja mainospostien välistä esim lipsahtanut paprukeräykseen. Itsellä lipsahti kerran roskien mukana se verotodistus/selvityslakana ja sieltä sitten kaiveltiin ja löydettiin onneksi.
Kyllä postin oikean omistajan tulisi saada tietää, että hänen tietojaan on vahingossa levitelty ulkopuolisille.
Tuollaisia virheitä ei saisi tapahtua. Miten edes mahdollista?
Teet rikoksen kun tuhoat toisen ihmisen postia. Ei niitä tarvitse mitenkään eritisesti lähettelemään, laitatte takaisin postin keltaiseen laatikkoon niin posti jakaa ne uudelleen tai viette postiin. Jos on edellisen asukkaan postia niin sitten osoite vain yli ja kirjoita että muuttanut ja sitten viet postin lähteviin. Ei mitenkään vaikeaa tai kallista.