Sain postissa vieraan ihmisen sairaslomatodistuksen.
Ihmettelen, miksi minun potilastietoni ovat olleet auki jonkun muun asioita käsitellessä ja näin ollen minulle postitettu aivan vieraan ihmisen saikkulappu. Mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa? En lähde kuskaamaan enkä postittelemaan omalla kustannuksella mihinkään enkä soittele ja maksa puheluista turhaan. Jos laitan s-postia. Aika paha kyllä tollanen moka! Ja en siis ole mikään työnantaja, vaan ihan yksityishenkilö.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Osa kirjoituksista muistutti jälleen siitä, että monet palstalle kirjoittavat ovat psyykepotilaita.
Virheestä halutaan tehdä rikosilmoitus...
Uskoakseni ufot ovat siepanneet teidät useita kertoja, venäläiset vakoojat kurkkivat postiluukun kautta ja kotona istutaan aina foliohattu päässä säteilyn varalta.
Oikeasti ketään ei kiinnosta toisen potilaan tiedot.
Kuori postiin ja takaisin sairaalaan.
Kuulostat kyllä itse täysin "psyykepotilaalta".
Tai sitten olet vaan hoitaja, joka tyhmyyksissään usein mokailee ja mielestäsi tuollaiset asiat kuuluu ohittaa vaan olankohautuksella. Mitäs se nyt haittaa, jos tiedot vähän leviää ulkopuolisille?
Vierailija kirjoitti:
Aina jos mulle tulee väärän ihmisen postia, heitän kylmästi roskiin. Ei kiinnosta enkä todellakaan ala lähettelemään niitä oikeisiin osoitteisiin. Not my probs.
Olet sananmukaisesti roskaväkeä, alinta saastaa, jos et välitä kuin itsestäs.
Kuoren päälle voi kirjoittaa "väärä osoite", ja viedä postilaatikkoon. Ei maksa mitään.
Toivottavasti omat tärkeät paperisi katoaa ja joudut vaikeuksiin tämän takia.
Karma is a bitch too.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin yhteyttä paperin henkilöön, jotta hän voi päättää miten asiassa menetellään. Olisi varmaan tosi kiitollinen tiedosta ja varmaan tulisi mielellään noutamaankin paperin sinulta. Toivoisit varmaan samaa omalle kohdallesi? Vai haluaisitko jäädä täysin tietämättömäksi sairaalan mokasta?
Jos löydät hänen numeronsa fonectasta tms. tai laita vaikka Facebookin kautta viestiä, jos et halua viedä paperia hänelle kotiin.
Näitäkin tapauksia voi ajatella ihan maalaisjärjellä. Jos välimatka on kovin pitkä, vaikka siis satojen kilometrien luokkaa, niin en minä ainakaan lähtisi sellaista matkaa kulkemaan papereiden vuoksi, vaan haluaisin, että ne lähetettäisiin postissa. En myöskään lähtisi kenenkään papereita kuskaamaan satoja kilometrejä, vaan veisin ne parin kilometrin päähän lähimpään Postiin. Facebookin varaan ei myöskään kannata luottaa, voihan olla, ettei henkilö välttämättä edes ole siellä tai häntä ei saa sen kautta kiinni.
Toki voi myös tehdä noin, että lähettää postissa paperin oikealle omistajalleen pienen kirjeen kera, jossa selittää tilanteen. Silloin joutuu vaan maksamaan itse postimaksun.
Kirjehän tuli ap:n nimellä, joten hän ei voi vaan viedä sitä uudelleen lähetettäväksi samassa kuoressa. Eikä se olisi muutenkaan reilua, sairaslomalaisen kuuluu saada tietää, että hänen henk.koht. tietojaan on joutunut ulkopuolisille.
Mutta tätä ei tule tehdä ainakaan Facebookin kautta. Siellä on mm. sellainenkin riski, että henkilö, johon ottaa yhteyttä ja jonka luulee olevan oikea, onkin jokin toinen samanniminen henkilö, jonka ainakaan ei kuuluisi silloin tietää tämän toisen ihmisen henkilökohtaisia tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt töissä samantyyppinen virhe. Kun kuulin siitä, olin aivan järkyttynyt, itkin koko aamun töissä ja yritin irtisanoutua (mutta sanottiin, että ei kannata). Jos joku olisi vielä haastanut mut oikeuteen, niin ei juma, oisin varmaan hypännyt työpaikan ikkunasta ja liiskautunut katuun.
Kunnon drama queen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin että kylläpäs joiden pers* leimahti tuleen kun kaikki eivät osaakaan tai viitsi käsitellä toisten posteja mitä suurimmalla kunnioituksella. Minä olen muuttanut usein, enkä ole koskaan vaivautunut tekemään toisten poisteille mitään muuta kuin heittänyt ne omien paperien kanssa roskiin. Enkä minä odota että muutkaan tekevät sen enempää minun posteille (en ole koskaan saanut omia posteja edellisistä osoitteista jos niitä on ollutkaan).
Olet narsisti mulkku, mutta kyllä edestäsi vielä löydät vittumaisuutesi.
Minä olen kyllä avohoitopotilas joten piittaamattomuus leveli on 0. Oletko onnellinen nyt kun tiedät että olen kengänpohjan kuraa? Ja kuten sanoin heitän omatkin paperit normaaliin roskiin joten en näe miksi kohtelisin sen paremmin jonkun toisen papereita. Mutta tämä metodi on ihan kotoa peritty - vanhempani tekivät samaa. Itse olen lähinnä ajatellut että toisen papereiden eteenpäin vieminen on kohteliaisuus eikä välttämättömyys josta epäonnistuessa saa pas*a lastin niskaansa. Jos energiaa olisi, niin saattaisin itsekin vaivautua hoitamaan nämä asiat paremmin.
Minulle sattui noin. Otin yhteyttä tähän jonka lapun sain ja tehtiin haipro eli vaarailmoitus netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä postin ohje: https://www.posti.fi/henkiloasiakkaat/apu-ja-tuki/ota-yhteytta.html#hum…
Ap avasitko toiselle osoitetun kirjeen vai oliko sinun sairauslomatodistuksesi mukana toinen saikkulappu? Jossain työpaikoissa on sellainen ehto että saikkulappu tulee toimittaa 7 pv sisällä palkanlaskentaan , joten lappu voi olla tosi tärkeä saada oikealle henkilölle. Jos avasit toisen postin, teippaa se kiinni ja kirjoita että päälle takspuolelle että jaettu väärin ja avattu vahingossa. Vie sen jälkeen postiin. Voit myös kirjoittaa s-postin kyseiseen sairaalaan niin hoitavat asin eteenpäin jos sait oman paperisi kanssa lapun. Muista että sinun paperisi olisi saattanut mennä kyseisen henkilön papereihin myös, kun sairaala on nyt noin kämminyt.Minun nimelläni ja osoitteellani tuli. Mitään muuta kirjeessä ei ollut kuin tuo lappu. En edes odottanut mitään postia itselleni tuolta, mutta tottakai avasin omalla nimelläni tulleen kirjeen. Ap
Kannatta selvittää tuo asia, että mitä siinä on tapahtunut. Onko teidän kehden tiedot menneet keskenään ristiin.
Vierailija kirjoitti:
Toimitan tämän saikkulapun sitten eteenpäin. Sitä vaan ihmettelen, kun alunperin vaan tiedustelin mitä tälle pitäisi tehdä, niin siitä leimahti tällainen nimittely! Toivottavasti olette nimittelijät tyytyväisiä itseenne. Ap
Miäkin ihmettelen että on semmoista porukkaa, joka ei välitä kuin itsestään. Hyvät teot saa harvoin kiitosta, mutta silti kannattaa toimia oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin yhteyttä paperin henkilöön, jotta hän voi päättää miten asiassa menetellään. Olisi varmaan tosi kiitollinen tiedosta ja varmaan tulisi mielellään noutamaankin paperin sinulta. Toivoisit varmaan samaa omalle kohdallesi? Vai haluaisitko jäädä täysin tietämättömäksi sairaalan mokasta?
Jos löydät hänen numeronsa fonectasta tms. tai laita vaikka Facebookin kautta viestiä, jos et halua viedä paperia hänelle kotiin.
Näitäkin tapauksia voi ajatella ihan maalaisjärjellä. Jos välimatka on kovin pitkä, vaikka siis satojen kilometrien luokkaa, niin en minä ainakaan lähtisi sellaista matkaa kulkemaan papereiden vuoksi, vaan haluaisin, että ne lähetettäisiin postissa. En myöskään lähtisi kenenkään papereita kuskaamaan satoja kilometrejä, vaan veisin ne parin kilometrin päähän lähimpään Postiin. Facebookin varaan ei myöskään kannata luottaa, voihan olla, ettei henkilö välttämättä edes ole siellä tai häntä ei saa sen kautta kiinni.
Toki voi myös tehdä noin, että lähettää postissa paperin oikealle omistajalleen pienen kirjeen kera, jossa selittää tilanteen. Silloin joutuu vaan maksamaan itse postimaksun.
Kirjehän tuli ap:n nimellä, joten hän ei voi vaan viedä sitä uudelleen lähetettäväksi samassa kuoressa. Eikä se olisi muutenkaan reilua, sairaslomalaisen kuuluu saada tietää, että hänen henk.koht. tietojaan on joutunut ulkopuolisille.
Mutta tätä ei tule tehdä ainakaan Facebookin kautta. Siellä on mm. sellainenkin riski, että henkilö, johon ottaa yhteyttä ja jonka luulee olevan oikea, onkin jokin toinen samanniminen henkilö, jonka ainakaan ei kuuluisi silloin tietää tämän toisen ihmisen henkilökohtaisia tietoja.
No ajattelinkin, että ap on ihan normaalijärkinen ja käyttää tätä keinoa vaan siinä tapauksessa, että on lähes 100 % oikeasta henkilöstä. Ja silloinkin voi laittaa viestiä esim. "Mahdatko odotella postia sairaalalta? Sain postissa sinun nimisellesi henkilölle tarkoitetun paperin." jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin että kylläpäs joiden pers* leimahti tuleen kun kaikki eivät osaakaan tai viitsi käsitellä toisten posteja mitä suurimmalla kunnioituksella. Minä olen muuttanut usein, enkä ole koskaan vaivautunut tekemään toisten poisteille mitään muuta kuin heittänyt ne omien paperien kanssa roskiin. Enkä minä odota että muutkaan tekevät sen enempää minun posteille (en ole koskaan saanut omia posteja edellisistä osoitteista jos niitä on ollutkaan).
Olet narsisti mulkku, mutta kyllä edestäsi vielä löydät vittumaisuutesi.
Minä olen kyllä avohoitopotilas joten piittaamattomuus leveli on 0. Oletko onnellinen nyt kun tiedät että olen kengänpohjan kuraa? Ja kuten sanoin heitän omatkin paperit normaaliin roskiin joten en näe miksi kohtelisin sen paremmin jonkun toisen papereita. Mutta tämä metodi on ihan kotoa peritty - vanhempani tekivät samaa. Itse olen lähinnä ajatellut että toisen papereiden eteenpäin vieminen on kohteliaisuus eikä välttämättömyys josta epäonnistuessa saa pas*a lastin niskaansa. Jos energiaa olisi, niin saattaisin itsekin vaivautua hoitamaan nämä asiat paremmin.
Ohiksena - Minä toivon täältä jostain Sinulle energiaa, nyt kun valonmääräkin lisääntyy että jaksaisit taas olla oikein hyvä itsellesi ja sitten myös sitäkautta muille. Kaikkea hienoa ja parasta Sinulle toivomme.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sattui noin. Otin yhteyttä tähän jonka lapun sain ja tehtiin haipro eli vaarailmoitus netissä.
Tässä on toimittu, kuten kuuluu. Mahtavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt töissä samantyyppinen virhe. Kun kuulin siitä, olin aivan järkyttynyt, itkin koko aamun töissä ja yritin irtisanoutua (mutta sanottiin, että ei kannata). Jos joku olisi vielä haastanut mut oikeuteen, niin ei juma, oisin varmaan hypännyt työpaikan ikkunasta ja liiskautunut katuun.
Joo, mulla oli vähän burnout. Onneksi pääsin pois sieltä.
Mut oikeesti, kukaan tuskin tahallaan lähettelee jonkun potilastietoja ihmisille, joille ne eivät kuulu. Voi vaan lähettää ne takaisin sinne mistä tulivatkin, vähän tökeröä olisi ottaa yhteyttä siihen, kenen tietoja ne on. Häntä saattaisi hävettää.
Ajatelkaa asiaa näin: suurin osa ihmisistä on kuin te, eli tuskin mitään identiteettivarkaita. Eikä Seiska-lehteäkään varmaan kamalasti kiinnosta jonkun nobodyn peräpukamat?
T. Mokaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se postimaksu + pieni kirje tulee kuitenkin paljon halvemmaksi, kuin mitä pitkän automatkan bensakulut. Säästyneestä ajasta ja energiasta puhumattakaan. Itse asiassa tulee niin halvaksi, että sillä hinnalla ei vaikka julkisilla kulkuneuvoilla mentäisi kovinkaan paljon kotikylää kauemmaksi.
Ap, aloituksesi oli hieman epäselvä joten senvuoksi sait kuraa niskaan. Aloituksesta ei käynyt selväksi tuliko kirje sinun nimelläsi ja olitko itse odottamassa kirjettä saikusta. Hienoa että hoidat asiaa oikein niin eli otat yhteyttä kirjeen lähettäneen tahoon ja lisäksi voisit samalla kirjoittaa s-postin sairaalalan johtavalle taholle, sillä tuollaista ei saisi tapahtua ollenkaan. Potilaan tiedot ovat ulkopuolisilta salassa pidettävää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut oikeesti, kukaan tuskin tahallaan lähettelee jonkun potilastietoja ihmisille, joille ne eivät kuulu. Voi vaan lähettää ne takaisin sinne mistä tulivatkin, vähän tökeröä olisi ottaa yhteyttä siihen, kenen tietoja ne on. Häntä saattaisi hävettää.
Ajatelkaa asiaa näin: suurin osa ihmisistä on kuin te, eli tuskin mitään identiteettivarkaita. Eikä Seiska-lehteäkään varmaan kamalasti kiinnosta jonkun nobodyn peräpukamat?
T. Mokaaja
Sulla oli vaan trollivaihe päällä.
Ei, se ei olisi ollenkaan tökeröä vaan henkilö olisi varmasti todella kiitollinen siitä, että hänelle kerrottiin asiasta.
Eikä kyse ole siitä, että olisi tahallaan lähetetty vaan tuollaista ei saisi yksinkertaisesti tapahtua. Laki suojaa jokaisen henkilökohtaisia tietoja. Jos asia painetaan villaisella, ei ko. työntekijä ole ainakaan yhtään huolellisempi jatkossa.
Ap voi varmaan yksinäänkin tehdä ilmoituksen tuonne HaiProon? Käyhän siellä sivuilla.
Vierailija kirjoitti:
Ap, aloituksesi oli hieman epäselvä joten senvuoksi sait kuraa niskaan. Aloituksesta ei käynyt selväksi tuliko kirje sinun nimelläsi ja olitko itse odottamassa kirjettä saikusta. Hienoa että hoidat asiaa oikein niin eli otat yhteyttä kirjeen lähettäneen tahoon ja lisäksi voisit samalla kirjoittaa s-postin sairaalalan johtavalle taholle, sillä tuollaista ei saisi tapahtua ollenkaan. Potilaan tiedot ovat ulkopuolisilta salassa pidettävää tietoa.
Ei tuo ole oikea tapa hoitaa asiaa. Oikea tapa on tehdä se HaiPro-ilmoitus ja saattaa asia myös paperin omistajan tietoon. Lisäksi voi toki olla yhteydessä sairaalaan ja kertoa asiasta, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Mokaaja
Sulla oli vaan trollivaihe päällä.
Ei, se ei olisi ollenkaan tökeröä vaan henkilö olisi varmasti todella kiitollinen siitä, että hänelle kerrottiin asiasta.
Eikä kyse ole siitä, että olisi tahallaan lähetetty vaan tuollaista ei saisi yksinkertaisesti tapahtua. Laki suojaa jokaisen henkilökohtaisia tietoja. Jos asia painetaan villaisella, ei ko. työntekijä ole ainakaan yhtään huolellisempi jatkossa.
Mitä hyötyä olisi siitä, että tiedot vahingossa saanut henkilö ottaisi yhteyttä oikeaan henkilöön (joka saattaakin olla väärä) kun tilanne varmasti olisi huomattavan kiusallinen sille, jonka tiedot on luettu? Se on viraston asia ilmoittaa henkilölle, että hänen tietojansa on levinnyt jonnekin.
Ja mä olin kyllä aidosti järkyttynyt mokastani ja todellakin olin jatkossa huolellisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Mokaaja
Heh heh , vakava aihe mut "nobodyn peräpukat".
Joo harva sitä ekaksi on tekemässä mitään rikosilmoitusta vaan kyllä ne useinmiten tavataan ihan muulla tavoin ruohonjuuritasolla selvittää että mitä tässä oikein on tapahtunut ja miksi tällainen virhe on päässyt
syntymään. Sitten jatketan elämää viisaampana ja huolllisempana eteenpäin.
Pääasia että homma voidaan selvittää ja sitä ei voi selvittää ellei sitä tiedoksi tuoda .
Tunnollisemmille ihmisille virheen sattuminen on kova paikka, hekin kun tällätavoin joutuvat huomamaan olevansa vain ihmisiä joille myös voi sattua ajatuskatko ja huolimattomuusvirhe. Semmosia sattuu jokaiselle elämässä, vakavampia tai harmittomia, mutta sattuu silti.