Sain postissa vieraan ihmisen sairaslomatodistuksen.
Ihmettelen, miksi minun potilastietoni ovat olleet auki jonkun muun asioita käsitellessä ja näin ollen minulle postitettu aivan vieraan ihmisen saikkulappu. Mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa? En lähde kuskaamaan enkä postittelemaan omalla kustannuksella mihinkään enkä soittele ja maksa puheluista turhaan. Jos laitan s-postia. Aika paha kyllä tollanen moka! Ja en siis ole mikään työnantaja, vaan ihan yksityishenkilö.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt töissä samantyyppinen virhe. Kun kuulin siitä, olin aivan järkyttynyt, itkin koko aamun töissä ja yritin irtisanoutua (mutta sanottiin, että ei kannata). Jos joku olisi vielä haastanut mut oikeuteen, niin ei juma, oisin varmaan hypännyt työpaikan ikkunasta ja liiskautunut katuun.
Kunnon drama queen :D
Joo, mulla oli vähän burnout. Onneksi pääsin pois sieltä.
Mut oikeesti, kukaan tuskin tahallaan lähettelee jonkun potilastietoja ihmisille, joille ne eivät kuulu. Voi vaan lähettää ne takaisin sinne mistä tulivatkin, vähän tökeröä olisi ottaa yhteyttä siihen, kenen tietoja ne on. Häntä saattaisi hävettää.
Ajatelkaa asiaa näin: suurin osa ihmisistä on kuin te, eli tuskin mitään identiteettivarkaita. Eikä Seiska-lehteäkään varmaan kamalasti kiinnosta jonkun nobodyn peräpukamat?
T. Mokaaja
Sulla oli vaan trollivaihe päällä.
Ei, se ei olisi ollenkaan tökeröä vaan henkilö olisi varmasti todella kiitollinen siitä, että hänelle kerrottiin asiasta.
Eikä kyse ole siitä, että olisi tahallaan lähetetty vaan tuollaista ei saisi yksinkertaisesti tapahtua. Laki suojaa jokaisen henkilökohtaisia tietoja. Jos asia painetaan villaisella, ei ko. työntekijä ole ainakaan yhtään huolellisempi jatkossa.
Mitä hyötyä olisi siitä, että tiedot vahingossa saanut henkilö ottaisi yhteyttä oikeaan henkilöön (joka saattaakin olla väärä) kun tilanne varmasti olisi huomattavan kiusallinen sille, jonka tiedot on luettu? Se on viraston asia ilmoittaa henkilölle, että hänen tietojansa on levinnyt jonnekin.
Ja mä olin kyllä aidosti järkyttynyt mokastani ja todellakin olin jatkossa huolellisempi.
Niissä todistuksissa lukee myös osoite. Joten miten asia voisi mennä tietoon väärälle henkilölle.
Siksi, koska ko. virasto ei todellakaan tule ilmoittamaan oikealle henkilölle yhtään mitään. Joten tuo on ainut tapa saattaa asia hänen tietoonsa.
Voit lopettaa trollaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Kamalan yleistä tämä huono tietoturvan suojaan kuuluvien asioiden käsittely. Ap:n tapauksessa varmaan ihan puhdas virhe ja vahinko.
Olen ollut pari vuotta ison sairaalan tietyn poliklinikan asiakas ja aika leväperäistä oli henkilötietojen käsittely. Lääkärillä ollessani jalkojeni juuressa olevassa paperiroskiksessa oli jonkun edellisen asiakkaan täyttämä esitietolomake, olisiko lääkäri laittanut ne paperilta koneelle ja heittänyt paperin ihan repimättä siihen roskikseen. Lapussa näkyi nimi, osoite, paino, pitkäaikaissairaudet, henkilötunnus.. oma lappuni meni varmaan käyntini jälkeen samaan roskikseen..
Oho.
Me olemme saaneet (perhe) esitietolomakkeet takaisin samantien sen jälkeen kun tiedot oli kirjattu ylös.
Vierailija kirjoitti:
Olet ap ihan helvetin itsekäs ja laiska paska. Toivottavasti sun tärkeet paperit häviää tästä lähtien aina ja joudut sen takia kuseen monta kertaa.
Kuule, vastaapa tähän: Jos lähetän s-postia, kuten ALOITUKSESSA mainitsin, onko se hitaampi tapa kuin postin kautta lähettely? Olet nyt varmaan tyytyväinen itseesi kun sait haukkua minua. Helpottiko? Et muuten perustellut mitään, syydit vaan haukkumista. Helpottiko?? Ap
Hei, kuka muu kuin terveydenhoitoalalla tietää jonkun haipro tiedotteen? käsi ylös jos tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt töissä samantyyppinen virhe. Kun kuulin siitä, olin aivan järkyttynyt, itkin koko aamun töissä ja yritin irtisanoutua (mutta sanottiin, että ei kannata). Jos joku olisi vielä haastanut mut oikeuteen, niin ei juma, oisin varmaan hypännyt työpaikan ikkunasta ja liiskautunut katuun.
Mut oikeesti, kukaan tuskin tahallaan lähettelee jonkun potilastietoja ihmisille, joille ne eivät kuulu. Voi vaan lähettää ne takaisin sinne mistä tulivatkin, vähän tökeröä olisi ottaa yhteyttä siihen, kenen tietoja ne on. Häntä saattaisi hävettää.
Ajatelkaa asiaa näin: suurin osa ihmisistä on kuin te, eli tuskin mitään identiteettivarkaita. Eikä Seiska-lehteäkään varmaan kamalasti kiinnosta jonkun nobodyn peräpukamat?
T. Mokaaja
Heh heh , vakava aihe mut "nobodyn peräpukat".
Joo harva sitä ekaksi on tekemässä mitään rikosilmoitusta vaan kyllä ne useinmiten tavataan ihan muulla tavoin ruohonjuuritasolla selvittää että mitä tässä oikein on tapahtunut ja miksi tällainen virhe on päässyt
syntymään. Sitten jatketan elämää viisaampana ja huolllisempana eteenpäin.
Pääasia että homma voidaan selvittää ja sitä ei voi selvittää ellei sitä tiedoksi tuoda .
Tunnollisemmille ihmisille virheen sattuminen on kova paikka, hekin kun tällätavoin joutuvat huomamaan olevansa vain ihmisiä joille myös voi sattua ajatuskatko ja huolimattomuusvirhe. Semmosia sattuu jokaiselle elämässä, vakavampia tai harmittomia, mutta sattuu silti.
Tietoja on käsiteltävä huolellisesti. Henkilötietolain 5 §:ssä säädetään huolellisuusvelvoitteesta. Rekisterinpitäjän tulee käsitellä henkilötietoja laillisesti, noudattaa huolellisuutta ja hyvää tietojenkäsittelytapaa sekä toimia muutoinkin niin, ettei rekisteröidyn yksityiselämän suojaa ja muita yksityisyyden suojan turvaavia perusoikeuksia rajoiteta ilman laissa säädettyä perustetta.
Myös huolimaton teko voi olla rikos. Henkilötietolain 48 §: Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta tämän lain vastaisesti -- laiminlyö noudattaa, mitä -- tietojen käsittelystä --säädetään, -- ja siten vaarantaa rekisteröidyn yksityisyyden suojaa tai hänen oikeuksiaan, on tuomittava, jollei teosta ole muualla laissa säädetty ankarampaa rangaistusta, henkilörekisteririkkomuksesta sakkoon.
Rikoslaissa säädetään henkilörekisteririkoksesta.
Rikosvastuun lisäksi on vahingonkorvausvastuu. Vahingonkorvauslain 5 luvun 6 §:
Oikeus korvaukseen loukkauksen aiheuttamasta kärsimyksestä on sillä:
1) jonka -- yksityiselämää on rangaistavaksi säädetyllä teolla loukattu - -. -- Korvaus määrätään sen kärsimyksen perusteella, jonka loukkaus on omiaan aiheuttamaan ottaen erityisesti huomioon loukkauksen laatu, loukatun asema, loukkaajan ja loukatun välinen suhde sekä loukkauksen julkisuus.
Kannattaa huomata, että vahingonkorvausvastuu ei edellytä sitä, että tuomioistuin olisi antanut tuomion. Vahingon joutuu korvaamaan, vaikkei rikosasiaa olisi käsitelty oikeudessa.
Jos kyseessä on julkinen terveydenhuolto, menettelystä voi kannella aluehallintovirastolle, oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille. Seuraus on hallinnollinen: esimerkiksi voidaan työntekijän huomiota kiinnittää jatkossa henkilötietolain huolellisuusvelvoitteen noudattamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Hei, kuka muu kuin terveydenhoitoalalla tietää jonkun haipro tiedotteen? käsi ylös jos tietää.
Elämäni ensimmäistä (ja ikää on) kertaa kuulin koko käsitteestä Haipro tai sanasta.
Laittakaa ystävällisesti tähän lisätietoa nyt kun puheeksi tuli.
Miten toimitaan ja mistä on kysymys.
Sivistäkää meitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalan yleistä tämä huono tietoturvan suojaan kuuluvien asioiden käsittely. Ap:n tapauksessa varmaan ihan puhdas virhe ja vahinko.
Olen ollut pari vuotta ison sairaalan tietyn poliklinikan asiakas ja aika leväperäistä oli henkilötietojen käsittely. Lääkärillä ollessani jalkojeni juuressa olevassa paperiroskiksessa oli jonkun edellisen asiakkaan täyttämä esitietolomake, olisiko lääkäri laittanut ne paperilta koneelle ja heittänyt paperin ihan repimättä siihen roskikseen. Lapussa näkyi nimi, osoite, paino, pitkäaikaissairaudet, henkilötunnus.. oma lappuni meni varmaan käyntini jälkeen samaan roskikseen..
Oho.
Me olemme saaneet (perhe) esitietolomakkeet takaisin samantien sen jälkeen kun tiedot oli kirjattu ylös.
Tuolla polilla ei koskaan annettu lomaketta takaisin. Lääkityksetkin muuten näkyivät siinä. Muistan sen käynnin tosi hyvin, kun tuijottelin jalkojeni juuressa sitä avointa paperiroskista sillä aikaa, kun lääkäri tallensi minun tietojani koneelle. Ja tosiaan siinä toimistossa oli aina koneet sijoitettu niin, että tiedot loistivat näytöiltä kaikille ovesta tuleville.
En koskaan kehdannut sanoa, kun hoitajat olivat tosi mukavia ja lääkäritkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse maksaa postimaksua. Laita kuoreen sairaalan ja osaston osoite, lisää paperi, sulje kuori ja vie postilaatikkoon.
(Soita osastolle, jonka nimi on kuoressa ja kerro virheestä , mutta tähän et suostunut. Silppua ja hävitä paperi.)
Järkevintä varmaan on laittaa viesti vaikka sairaalan palautelomakkeen kautta ja mainita, että toisen henkilön todistus tuli sinulle ja hävittää paperi.
Virheitä sattuu kaikille.
Minäkin olen saanut toisen potilaan tiedot ja palautin paperit sairaalaan.
Mä sain myös joskus toisen potilaan paperit. Kävin yksityisellä lääkäriasemalla jossa oli työterveyshuolto.
Lähtiessäni sieltä sain mukaani nipun papereita. En katsonut niitä, laitoin vaan laukkuun. En ehtinyt edes kotiin asti kun tuli puhelu sieltä. Sovittiin että vien ne paperit seuraavana aamuna sinne vastaanottoon ja saan omani. Näin toimittiin ja kaikki ok. Mulle ei jäänyt mitään traumoja tästä. Pyytelivät anteeksi kyllä.No miksi sinulle olisi jäänytkään?
Olisikohan papereiden henkilölle jäänyt, jos olisi saanut tietää, miten lääkäriasema mokasi? Todennäköisesti. Sinuna olisin ilmoittanut myös hänelle, ei tuollaista vaan saa tapahtua. Kyseessä on rikos.
No täällä on nyt hirveä haloo tästä. Miksi mua kiinnostaisi jonkun tuntemattoman sairaudet? Tai miksi jotain tuntematonta kiinnostaisi mun sairaudet?
Mutta ymmärrän nyt, että tietenkin nykyisten identiteettivarkauksien aikana ei noin saisi käydä. Ja ehkä pienillä paikkakunnilla on ikävä jos koko kylä tietää, mitä sairastaa milloinkin.
Tuo mun tapaus sattui ennen nykyistä somekulttuuria Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Aina jos mulle tulee väärän ihmisen postia, heitän kylmästi roskiin. Ei kiinnosta enkä todellakaan ala lähettelemään niitä oikeisiin osoitteisiin. Not my probs.
Entä jos toinen ihminen toimisi näin sinun postisi suhteen? Mitä mieltä olisit asiasta?
Vierailija kirjoitti:
No, lääkärikäynnin jälkeen käydään sen osaston sellaisessa toimistohuoneessa, jossa sairaanhoitajat työskentelevät, siellä varataan uusi aika, saadaan mahdollisesti lisäohjeita yms. Tässä huoneessa on useita työpöytiä ja tietokoneiden näytöt sinne ovelle päin, josta tullaan sisään sairaalan käytävältä. Näyttöjen (valtavan kokoiset näytöt) tekstit ovat niin isolla fontilla, että sieltä ovelta asti näkee asiakkaan nimen ja henkilötunnuksen, jos hoitajilla on auki jonkun potilaan tiedot..
Olen ennenkin kertonut samantapaisesta - olin jossain tutkimuksissa ja pystyin lukemaan pöydältä muiden ihmisten papereita. Osa oli käännetty toiseen suuntaan mutta äkkiäkös tällainen nopea lukija siitä bongasi mm. yhden työympyröistä tutun ihmisen ja katseli hänen verenpaine- ja sydänfilmitietojaan.
Miten tuosta Haiprosta kuuluisi kuulla. Itse olen selaillut omia terveys-papereitani ja niihin liittyviä suostumuksia ym. mutta koskaan en ole tuohon törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä postin ohje: https://www.posti.fi/henkiloasiakkaat/apu-ja-tuki/ota-yhteytta.html#hum…
Ap avasitko toiselle osoitetun kirjeen vai oliko sinun sairauslomatodistuksesi mukana toinen saikkulappu? Jossain työpaikoissa on sellainen ehto että saikkulappu tulee toimittaa 7 pv sisällä palkanlaskentaan , joten lappu voi olla tosi tärkeä saada oikealle henkilölle. Jos avasit toisen postin, teippaa se kiinni ja kirjoita että päälle takspuolelle että jaettu väärin ja avattu vahingossa. Vie sen jälkeen postiin. Voit myös kirjoittaa s-postin kyseiseen sairaalaan niin hoitavat asin eteenpäin jos sait oman paperisi kanssa lapun. Muista että sinun paperisi olisi saattanut mennä kyseisen henkilön papereihin myös, kun sairaala on nyt noin kämminyt.Minun nimelläni ja osoitteellani tuli. Mitään muuta kirjeessä ei ollut kuin tuo lappu. En edes odottanut mitään postia itselleni tuolta, mutta tottakai avasin omalla nimelläni tulleen kirjeen. Ap
Kannatta selvittää tuo asia, että mitä siinä on tapahtunut. Onko teidän kehden tiedot menneet keskenään ristiin.
Nimenomaan ap:n pitää ottaa tuohon henkilöön myös yhteyttä. Voihan olla, että hänelle tulee ap:lle kuuluvia tietoja. Virhe on tapahtunut ja niitä ei saada ehkäistyä jos ne yritetään lakaista piiloon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kysymys: Mitä tässä tarkoitetaan tuolla, että sinun tietosi on ollut auki toisen potilaan tietoja käsitellessä? Mihin se liittyy? Kyllä ne sinun tietosi siellä järjestelmässä on, vaikka toisen tietoja onkin tarkoitus käsitellä.
No tottakai ovat järjestelmässä!! Siitä tiedän, että ovat olleet auki, kun minun nimelläni ja osoitteellani lähettivät ainoana lappuna koko kirjeessä. Minulle ei siinä kirjeessä ollut mitään enkä sieltä mitään postia edes odottanutkaan. Ap
Minullahan ei noista järjestelmistä mitään tietoa ole, mutta minusta on ihan järkeenkäypää, että x:lle on ensin kirjoitettu sairauslomatodistus ja printattu se ja sitten suljettu se ohjelma ja avattu ohjelma (ehkä eri koneella ja eri ajankohtana), jolla tulostetaan kuoriin osoitteet. Yksi ainoa huti henkilötunnuksessa tai napsaus väärältä riviltä, niin sehän riittää, että kuoreen tulostuu väärän ihmisen osoite. Eihän siinä sinun tietojasi sen kummemmin ole avattu, vaan on yritetty avata sen toisen ihmisen tietoja ja jostain syystä sitten kävi niin, että sieltä aukesikin sinun tietosi. Siis ihmettelen tuota oletusta, että sinun tietoja olisi jotenkin huvikseen siellä käsitelty ja availtu.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun uudelleen luin aloitukseni (ihmeteltyäni täällä nimittelyä ja haukkumista), jossa kerroin, etten toimita lappua, mutta laitan s-postia. Eikös siitä olisi pitänyt tajuta, että teen kyllä jotain enkä kiikuta roskiin. Missä vaiheessa mainitsin roskiin laittamisesta? En missään.
Miten tämä meni jollain niin tunteisiin? Ap
Varmaan joku jolla on tapana tehdä virheitä.. säikähti. Tuossahan tuo yksi selittää ettei kannata kertoa asiasta sille henkilölle, jota asia koskee, eikä tehdä ilmoitusta eikä oikein mitään. Ettei vain virhe paljastu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun uudelleen luin aloitukseni (ihmeteltyäni täällä nimittelyä ja haukkumista), jossa kerroin, etten toimita lappua, mutta laitan s-postia. Eikös siitä olisi pitänyt tajuta, että teen kyllä jotain enkä kiikuta roskiin. Missä vaiheessa mainitsin roskiin laittamisesta? En missään.
Miten tämä meni jollain niin tunteisiin? Ap
Varmaan joku jolla on tapana tehdä virheitä.. säikähti. Tuossahan tuo yksi selittää ettei kannata kertoa asiasta sille henkilölle, jota asia koskee, eikä tehdä ilmoitusta eikä oikein mitään. Ettei vain virhe paljastu.
Mä myös ohiksena ihmettelen tätä haloota tästä. Ap:han ei missään vaiheessa puhunut roskiinheittämisestä, mutta senkin joku tähän veti. Tuli sellainen fiilis, että ap:ta kohtaan hyökkäämällä viedään koko alkupeäinen kysymys, mitä tehdä, sivuraiteellle. Ihmettelen myös miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Mokaaja
Sulla oli vaan trollivaihe päällä.
Ei, se ei olisi ollenkaan tökeröä vaan henkilö olisi varmasti todella kiitollinen siitä, että hänelle kerrottiin asiasta.
Eikä kyse ole siitä, että olisi tahallaan lähetetty vaan tuollaista ei saisi yksinkertaisesti tapahtua. Laki suojaa jokaisen henkilökohtaisia tietoja. Jos asia painetaan villaisella, ei ko. työntekijä ole ainakaan yhtään huolellisempi jatkossa.
Mitä hyötyä olisi siitä, että tiedot vahingossa saanut henkilö ottaisi yhteyttä oikeaan henkilöön (joka saattaakin olla väärä) kun tilanne varmasti olisi huomattavan kiusallinen sille, jonka tiedot on luettu? Se on viraston asia ilmoittaa henkilölle, että hänen tietojansa on levinnyt jonnekin.
Ja mä olin kyllä aidosti järkyttynyt mokastani ja todellakin olin jatkossa huolellisempi.
Niissä todistuksissa lukee myös osoite. Joten miten asia voisi mennä tietoon väärälle henkilölle.
Siksi, koska ko. virasto ei todellakaan tule ilmoittamaan oikealle henkilölle yhtään mitään. Joten tuo on ainut tapa saattaa asia hänen tietoonsa.
Voit lopettaa trollaamisen.
Miksi trollaisin? Onko mahdoton uskoa, että joku ottaa oikeasti duuninsa niin vakavasti? En muuten ollut töissä terveydenhuollon parissa, joten en tiennyt, että sairaustodistuksiin on printattuna osoite.
Tuntuu kamalalta, että ihmiset pitävät toisiaan joinakin hirviöinä, jotka häikäilemättä käyttävät hyväkseen kaikkea tietoa minkä vain voivat muista saada. Ja itseään sen sijaan ainoina oikeamielisinä henkilöinä, jotka eivät myöskään ole ikinä tehneet yhtään virhettä. Ehkä olen naiivi.
Vierailija kirjoitti:
Ap, aloituksesi oli hieman epäselvä joten senvuoksi sait kuraa niskaan. Aloituksesta ei käynyt selväksi tuliko kirje sinun nimelläsi ja olitko itse odottamassa kirjettä saikusta. Hienoa että hoidat asiaa oikein niin eli otat yhteyttä kirjeen lähettäneen tahoon ja lisäksi voisit samalla kirjoittaa s-postin sairaalalan johtavalle taholle, sillä tuollaista ei saisi tapahtua ollenkaan. Potilaan tiedot ovat ulkopuolisilta salassa pidettävää tietoa.
Tuo aloitus oli tosiaankin sekava kun alkuun rupeaa puhumaan omista potilastiedoista. Vasta myöhemmin Ap selventää että ei odottanut mitään kirjettä kyseessä olevasta paikasta ja että kirje oli tullut hänen nimellään ja että kijeessä ei ollut muuta kuin toisen sairaslomalappu. Tähän väliin mini oli sitten jo kerennyt puhua postin väärin jakamasta postista kun tässä tapauksessa oli terveydenhoitopaikan tekemä törkeä virhe. Salassapidettävä on salassapidettävää tietoa, ja syyllisille tulisi antaa oikeat seuraamukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, aloituksesi oli hieman epäselvä joten senvuoksi sait kuraa niskaan. Aloituksesta ei käynyt selväksi tuliko kirje sinun nimelläsi ja olitko itse odottamassa kirjettä saikusta. Hienoa että hoidat asiaa oikein niin eli otat yhteyttä kirjeen lähettäneen tahoon ja lisäksi voisit samalla kirjoittaa s-postin sairaalalan johtavalle taholle, sillä tuollaista ei saisi tapahtua ollenkaan. Potilaan tiedot ovat ulkopuolisilta salassa pidettävää tietoa.
Tuo aloitus oli tosiaankin sekava kun alkuun rupeaa puhumaan omista potilastiedoista. Vasta myöhemmin Ap selventää että ei odottanut mitään kirjettä kyseessä olevasta paikasta ja että kirje oli tullut hänen nimellään ja että kijeessä ei ollut muuta kuin toisen sairaslomalappu. Tähän väliin mini oli sitten jo kerennyt puhua postin väärin jakamasta postista kun tässä tapauksessa oli terveydenhoitopaikan tekemä törkeä virhe. Salassapidettävä on salassapidettävää tietoa, ja syyllisille tulisi antaa oikeat seuraamukset.
Mulle ei kyllä missään vaiheessa tullut mieleen tästä postin tekemä virhe, vaan että terveydenhuollosta lähetetty väärin, koska juuri tästä kässäsin, mitä ap tarkoitti tietojensa olleen auki turhaan, vaikea siis selittää tarkemmin. Mutta ihmettelen kyllä tätä hyökkäävää asennetta täällä, koska aloituksessa mainitaan että ottaako yhteyttä sähköpostitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sattui noin. Otin yhteyttä tähän jonka lapun sain ja tehtiin haipro eli vaarailmoitus netissä.
Tässä on toimittu, kuten kuuluu. Mahtavaa!
Pakko myöntää että kiitos kuuluu hoitajalle, joka tästä vinkkasi :) En nimittäin olisi itse tiennyt.
Haipro löytyy ihan netistä. Valitettavasti en tarkemmin osaa nyt neuvoa, kun minäkin sain suoran linkin mutta ihan siellä sairaalan sivuilla pitäisi olla.
No, lääkärikäynnin jälkeen käydään sen osaston sellaisessa toimistohuoneessa, jossa sairaanhoitajat työskentelevät, siellä varataan uusi aika, saadaan mahdollisesti lisäohjeita yms. Tässä huoneessa on useita työpöytiä ja tietokoneiden näytöt sinne ovelle päin, josta tullaan sisään sairaalan käytävältä. Näyttöjen (valtavan kokoiset näytöt) tekstit ovat niin isolla fontilla, että sieltä ovelta asti näkee asiakkaan nimen ja henkilötunnuksen, jos hoitajilla on auki jonkun potilaan tiedot..