Sain postissa vieraan ihmisen sairaslomatodistuksen.
Ihmettelen, miksi minun potilastietoni ovat olleet auki jonkun muun asioita käsitellessä ja näin ollen minulle postitettu aivan vieraan ihmisen saikkulappu. Mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa? En lähde kuskaamaan enkä postittelemaan omalla kustannuksella mihinkään enkä soittele ja maksa puheluista turhaan. Jos laitan s-postia. Aika paha kyllä tollanen moka! Ja en siis ole mikään työnantaja, vaan ihan yksityishenkilö.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse maksaa postimaksua. Laita kuoreen sairaalan ja osaston osoite, lisää paperi, sulje kuori ja vie postilaatikkoon.
(Soita osastolle, jonka nimi on kuoressa ja kerro virheestä , mutta tähän et suostunut. Silppua ja hävitä paperi.)
Järkevintä varmaan on laittaa viesti vaikka sairaalan palautelomakkeen kautta ja mainita, että toisen henkilön todistus tuli sinulle ja hävittää paperi.
Virheitä sattuu kaikille.
Minäkin olen saanut toisen potilaan tiedot ja palautin paperit sairaalaan.
Mä sain myös joskus toisen potilaan paperit. Kävin yksityisellä lääkäriasemalla jossa oli työterveyshuolto.
Lähtiessäni sieltä sain mukaani nipun papereita. En katsonut niitä, laitoin vaan laukkuun. En ehtinyt edes kotiin asti kun tuli puhelu sieltä. Sovittiin että vien ne paperit seuraavana aamuna sinne vastaanottoon ja saan omani. Näin toimittiin ja kaikki ok. Mulle ei jäänyt mitään traumoja tästä. Pyytelivät anteeksi kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse maksaa postimaksua. Laita kuoreen sairaalan ja osaston osoite, lisää paperi, sulje kuori ja vie postilaatikkoon.
(Soita osastolle, jonka nimi on kuoressa ja kerro virheestä , mutta tähän et suostunut. Silppua ja hävitä paperi.)
Järkevintä varmaan on laittaa viesti vaikka sairaalan palautelomakkeen kautta ja mainita, että toisen henkilön todistus tuli sinulle ja hävittää paperi.
Virheitä sattuu kaikille.
Minäkin olen saanut toisen potilaan tiedot ja palautin paperit sairaalaan.
Mä sain myös joskus toisen potilaan paperit. Kävin yksityisellä lääkäriasemalla jossa oli työterveyshuolto.
Lähtiessäni sieltä sain mukaani nipun papereita. En katsonut niitä, laitoin vaan laukkuun. En ehtinyt edes kotiin asti kun tuli puhelu sieltä. Sovittiin että vien ne paperit seuraavana aamuna sinne vastaanottoon ja saan omani. Näin toimittiin ja kaikki ok. Mulle ei jäänyt mitään traumoja tästä. Pyytelivät anteeksi kyllä.
No miksi sinulle olisi jäänytkään?
Olisikohan papereiden henkilölle jäänyt, jos olisi saanut tietää, miten lääkäriasema mokasi? Todennäköisesti. Sinuna olisin ilmoittanut myös hänelle, ei tuollaista vaan saa tapahtua. Kyseessä on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko se sinun nimelläsi ja osoitteellasi? Jos ei niin miksi avasit kirjeen?
Minun nimelläni ja osoitteellani tuli. Siitähän tiesin, että minun potilastietoni olivat olleet auki. Siis pelkkä saikkulappu tuli, ei mitään minuun liittyvää paperia. Ap
Mä veisin postiin tai postilaatikkoon jos ihminen asuisi lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä postin ohje: https://www.posti.fi/henkiloasiakkaat/apu-ja-tuki/ota-yhteytta.html#hum…
Ap avasitko toiselle osoitetun kirjeen vai oliko sinun sairauslomatodistuksesi mukana toinen saikkulappu? Jossain työpaikoissa on sellainen ehto että saikkulappu tulee toimittaa 7 pv sisällä palkanlaskentaan , joten lappu voi olla tosi tärkeä saada oikealle henkilölle. Jos avasit toisen postin, teippaa se kiinni ja kirjoita että päälle takspuolelle että jaettu väärin ja avattu vahingossa. Vie sen jälkeen postiin. Voit myös kirjoittaa s-postin kyseiseen sairaalaan niin hoitavat asin eteenpäin jos sait oman paperisi kanssa lapun. Muista että sinun paperisi olisi saattanut mennä kyseisen henkilön papereihin myös, kun sairaala on nyt noin kämminyt.
Minun nimelläni ja osoitteellani tuli. Mitään muuta kirjeessä ei ollut kuin tuo lappu. En edes odottanut mitään postia itselleni tuolta, mutta tottakai avasin omalla nimelläni tulleen kirjeen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos olet avannut toisen henkilön postit riippumatta siitä, onko lähetys tullut kotiisi, olet syyllistynyt viestintäslaisuuden rikkomiseen, joka on rikos. Samaan syyllistyt, mikäli et palauta postia postiin:
4 § (21.4.1995/578) Törkeä viestintäsalaisuuden loukkaus. Jos viestintäsalaisuuden loukkauksessa
rikoksentekijä käyttää rikoksen tekemisessä hyväksi asemaansa yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta annetussa laissa (565/1999) tarkoitetun teleyrityksen palveluksessa tai muuta erityistä luottamusasemaansa, (22.4.1999/567)
rikoksentekijä käyttää rikoksen tekemistä varten suunniteltua tai muunnettua tietojenkäsittelyohjelmaa tai teknistä erikoislaitetta tai rikos muuten tehdään erityisen suunnitelmallisesti taikka
rikoksen kohteena oleva viesti on sisällöltään erityisen luottamuksellinen taikka teko huomattavasti loukkaa yksityisyyden suojaa
ja viestintäsalaisuuden loukkaus on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä viestintäsalaisuuden loukkauksesta vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi.Yritys on rangaistava.
Yle.fi, https://yle.fi/uutiset/3-6443467
"Osoitteenmuutos on useimmiten syynä, jos posti kulkeutuu väärään laatikkoon. Viestintäsalaisuus velvoittaa palauttamaan väärään osoitteeseen päätyneen postin. Palauttamatta jättämisestä saattaa pahimmassa tapauksessa seurata rikossyyte."
Omalla nimellä ja ositteella tuli, joten enpä syyllistynyt kuin omaksi luulemani postin avaamiseen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Aina jos mulle tulee väärän ihmisen postia, heitän kylmästi roskiin. Ei kiinnosta enkä todellakaan ala lähettelemään niitä oikeisiin osoitteisiin. Not my probs.
Ei sinun tarvitse niitä lähetellä oikeaan osoitteeseen, se on Postin tehtävä. Mutta jos sinulle tulee toiselle ihmiselle tarkoitettua postia, niin ne pitää kuitenkin palauttaa Postiin tai Postin postilaatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kysymys: Mitä tässä tarkoitetaan tuolla, että sinun tietosi on ollut auki toisen potilaan tietoja käsitellessä? Mihin se liittyy? Kyllä ne sinun tietosi siellä järjestelmässä on, vaikka toisen tietoja onkin tarkoitus käsitellä.
No tottakai ovat järjestelmässä!! Siitä tiedän, että ovat olleet auki, kun minun nimelläni ja osoitteellani lähettivät ainoana lappuna koko kirjeessä. Minulle ei siinä kirjeessä ollut mitään enkä sieltä mitään postia edes odottanutkaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sama, vaikka asuisi toisella puolella Suomea tai toisella puolella maailmaa. Se ei ole silloin sinun tehtäväsi huolehtia sen postin lähetyksestä eteenpäin, vaan se tehtävä kuuluu Postille. Mutta sinun tehtäväsi on kuitenkin viedä se toiselle ihmiselle kuuluva posti joko postitoimistoon tai Postin postilaatikkoon. Tuolloin olet tehtäväsi suorittanut ja jatko jää Postin vastuulle.
Ottaisin yhteyttä paperin henkilöön, jotta hän voi päättää miten asiassa menetellään. Olisi varmaan tosi kiitollinen tiedosta ja varmaan tulisi mielellään noutamaankin paperin sinulta. Toivoisit varmaan samaa omalle kohdallesi? Vai haluaisitko jäädä täysin tietämättömäksi sairaalan mokasta?
Jos löydät hänen numeronsa fonectasta tms. tai laita vaikka Facebookin kautta viestiä, jos et halua viedä paperia hänelle kotiin.
Toimitan tämän saikkulapun sitten eteenpäin. Sitä vaan ihmettelen, kun alunperin vaan tiedustelin mitä tälle pitäisi tehdä, niin siitä leimahti tällainen nimittely! Toivottavasti olette nimittelijät tyytyväisiä itseenne. Ap
[/quote]
Postille voi suoraan ilmoittaa että kyseinen henkilö ei enää asu joten eivät sitten kanna postia vaivoiksesi. Jos edellinen asukas ei ole tehnyt maistraatillekaan osoitteenmuutosta niin yhtäkkiä voi käydä niin että ”aave” vaikuttaakin kelatukiisi.[/quote]
Ja vaikuttaakin.
Aina silloin tällöin esimerkiksi vasta muuttanut opiskelija huomaa olevansa kelan tiedoissa avoliitossa henkilön kanssa, joka on muuttanut asunnosta pois tekemättä osoitteenmuutos-ilmoitusta.
Asumistuki tyssää siihen. Maistraatissa nimittäin näkyy myös sen poismuuttaneen asukkaan asuvan edelleen samassa osoitteessa vastamuuttaneen kanssa joka ei ole edes ikinä nähnytkään koko ihmistä. Kela saa osoitetiedot maistraatista ja soppa on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sama, vaikka asuisi toisella puolella Suomea tai toisella puolella maailmaa. Se ei ole silloin sinun tehtäväsi huolehtia sen postin lähetyksestä eteenpäin, vaan se tehtävä kuuluu Postille. Mutta sinun tehtäväsi on kuitenkin viedä se toiselle ihmiselle kuuluva posti joko postitoimistoon tai Postin postilaatikkoon. Tuolloin olet tehtäväsi suorittanut ja jatko jää Postin vastuulle.
Joo, ehkä silloin jos kyseessä joulukortti tai puhelinlasku, muttei tuollaisen paperin kohdalla. Sitäpaitsi kirjehän tuli ap:n nimellä.
Asianosaiselle kuuluu tiedottaa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Miten toivoisit vastaanottajan toimivan, jos hän saa erehdyksessä sinun potilastietosi? Tee sinäkin samoin.
Juuri näin.
Suurin osa toimiikin oikein sekuntiakaan miettimättä ja palauttaa toisen ihmisen postin asianmukaisesti eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin yhteyttä paperin henkilöön, jotta hän voi päättää miten asiassa menetellään. Olisi varmaan tosi kiitollinen tiedosta ja varmaan tulisi mielellään noutamaankin paperin sinulta. Toivoisit varmaan samaa omalle kohdallesi? Vai haluaisitko jäädä täysin tietämättömäksi sairaalan mokasta?
Jos löydät hänen numeronsa fonectasta tms. tai laita vaikka Facebookin kautta viestiä, jos et halua viedä paperia hänelle kotiin.
Näitäkin tapauksia voi ajatella ihan maalaisjärjellä. Jos välimatka on kovin pitkä, vaikka siis satojen kilometrien luokkaa, niin en minä ainakaan lähtisi sellaista matkaa kulkemaan papereiden vuoksi, vaan haluaisin, että ne lähetettäisiin postissa. En myöskään lähtisi kenenkään papereita kuskaamaan satoja kilometrejä, vaan veisin ne parin kilometrin päähän lähimpään Postiin. Facebookin varaan ei myöskään kannata luottaa, voihan olla, ettei henkilö välttämättä edes ole siellä tai häntä ei saa sen kautta kiinni.
Minulle tuli joskus aikanaan lähes nimikaiman postia... ei kuitenkaan ollut täyskaima ja asuttiin yli kilometrin päässä toisistamme. Kirje tuli mystisesti laatikkooni, kirjoitin päälle että väärä henkilö ja osoite ja pistin laatikkoon.... pari päivää ja kirje oli TAAS postilaatikossani, marssin asiamiespostiin ja selitin siellä että a) en ole kys. henkilö b) ei ole edes oikea osoite. Postin täti yritti ymmärtää minua, mutta mitä vielä - parin päivän päästä sama kirje on laatikossani.... avasin sen ja oli jotain kelan tai muun viraston papereita, ei mitään supersalaista ( en oikeasit tutkinut tarkemmin ) mutta tärkeää kuitenkin, joten menin vielä kerran postiin ja kerroin että nyt jumalauta laitatte nämä OIKEALLE ihmiselle jonka nimi ja osoite on tuossa kirjeessä, ei minulle. ei tullut posti enää meikäläiselle....
Vielä kun uudelleen luin aloitukseni (ihmeteltyäni täällä nimittelyä ja haukkumista), jossa kerroin, etten toimita lappua, mutta laitan s-postia. Eikös siitä olisi pitänyt tajuta, että teen kyllä jotain enkä kiikuta roskiin. Missä vaiheessa mainitsin roskiin laittamisesta? En missään.
Miten tämä meni jollain niin tunteisiin? Ap
Osa kirjoituksista muistutti jälleen siitä, että monet palstalle kirjoittavat ovat psyykepotilaita.
Virheestä halutaan tehdä rikosilmoitus...
Uskoakseni ufot ovat siepanneet teidät useita kertoja, venäläiset vakoojat kurkkivat postiluukun kautta ja kotona istutaan aina foliohattu päässä säteilyn varalta.
Oikeasti ketään ei kiinnosta toisen potilaan tiedot.
Kuori postiin ja takaisin sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitäkin tapauksia voi ajatella ihan maalaisjärjellä. Jos välimatka on kovin pitkä, vaikka siis satojen kilometrien luokkaa, niin en minä ainakaan lähtisi sellaista matkaa kulkemaan papereiden vuoksi, vaan haluaisin, että ne lähetettäisiin postissa. En myöskään lähtisi kenenkään papereita kuskaamaan satoja kilometrejä, vaan veisin ne parin kilometrin päähän lähimpään Postiin. Facebookin varaan ei myöskään kannata luottaa, voihan olla, ettei henkilö välttämättä edes ole siellä tai häntä ei saa sen kautta kiinni.
Toki voi myös tehdä noin, että lähettää postissa paperin oikealle omistajalleen pienen kirjeen kera, jossa selittää tilanteen. Silloin joutuu vaan maksamaan itse postimaksun.
Kirjehän tuli ap:n nimellä, joten hän ei voi vaan viedä sitä uudelleen lähetettäväksi samassa kuoressa. Eikä se olisi muutenkaan reilua, sairaslomalaisen kuuluu saada tietää, että hänen henk.koht. tietojaan on joutunut ulkopuolisille.
Poliisille voi myös viedä, joka olisikin kaikista paras vaihtoehto.