Hei te kaikki joiden työpaikoilla on paljon sairaan lapsen takia sairaslomalla olevia naisia!!!
Muistuttakaa työnantajaa että heillä on oikeus vaatia selvitystä lapsen isän työvuoroista ja työssä olemisesta!
Saadaan naisten poissaolot vähenemään!
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se jolla parempi palkka jää lapsen kanssa kotiin. Ei taida laskea kuluja vai mitä?
Vuoroja voi järjestää, etätöitä voi antaa.
Jopa mahdollista että kumpikin pääsee töihin, edes hetkeksi. Myös mahdollista palkata hoitaja kotiin.
Ei tarvi välttämättä kenenkään olla pois, ja sehän olisi parasta.
Ai, no mutta minäpä sitten opetan tuota yläkoulun erityisluokkaani etänä, tai iltavuorossa, oppilaathan voivat hengailla kaupungilla päivän, kun minä hoidan sairasta lasta.
Puolisokin voi hoitaa synnytyslääkärin päivystyshommat kätevästi kotisohvalta. Ja voihan niitä lapsia käskeä olemaan syntymättä just silloin, kun meidän lapsi sairastaa.
Meillä on käytössä kaikki mahdolliset tavat: vuoroin äiti poissa, vuoroin isä. Tehdään etätöinä, puolikkaita päiviä. Tärkeiden kokouksien ajaksi saatetaan ottaa ulkopuolinen hoitaja (työnantajan tarjoama). Joskus isovanhemmat auttaa. Silti itselläkin on ollut useampi lasten sairastelusta aiheutuva poissaolo jo tälle vuodelle. Tammi-maaliskuu on joka vuosi hankala, kun kiertää influenssat ja vatsataudit. Ihan pirun raskaat kuukaudet, ei todellakaan mitään "lomaa". Työt kasaantuu ja lapset valvottaa yöt, kun nukkuvat, teet itse rästityöt kellonajasta viis. Itseen tarttuu samat taudit eikä niistä meinaa parantua, kun ei ole mahkuja levätä.
Etätyöt sairaana tai lasten ollessa sairaina on myös vähän kaksipiippuinen juttu. Ne on sitä harmaata työtä, ja jos ja kun ajoittuvat yöaikaan, niin estävät levon (ja parantumisen).
Samassa jamassa ollaan kyllä miehen kanssa tässä.
Ei oo lähipiirissä yhtään pariskuntaa joista vain toinen olisi pois töistä. Meillä on päivätyöt ja vuorotellaan poissa-olojen kanssa.
Pienintä vielä imetän joten on aika loogista että pieni kipeä ihminen tukeutuu minuun sairaana kun ruoka eikä juoma muutoin maistu.
En ymmärrä miksi niin moni lankeaa tähän tasa-arvo asiaan jolla yriterään heikentää naisten ja lasten oikeuksia eikä suinkaan tasa-arvottaa isän asemaa.
Varmasti moni perhe osaa itse arvioida kumman työpanos on tärkeämpi, jotkuthan käyttää aikaansa palstailuun töissä ja jotkut tekevät oikeasti tärkeää työtä johon on vaikea saada sijaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se jolla parempi palkka jää lapsen kanssa kotiin. Ei taida laskea kuluja vai mitä?
Vuoroja voi järjestää, etätöitä voi antaa.
Jopa mahdollista että kumpikin pääsee töihin, edes hetkeksi. Myös mahdollista palkata hoitaja kotiin.
Ei tarvi välttämättä kenenkään olla pois, ja sehän olisi parasta.Ai, no mutta minäpä sitten opetan tuota yläkoulun erityisluokkaani etänä, tai iltavuorossa, oppilaathan voivat hengailla kaupungilla päivän, kun minä hoidan sairasta lasta.
Puolisokin voi hoitaa synnytyslääkärin päivystyshommat kätevästi kotisohvalta. Ja voihan niitä lapsia käskeä olemaan syntymättä just silloin, kun meidän lapsi sairastaa.
Se varmaan päivystää aina just kun teidän lapsi on kipeänä...
Silloin kun sai olla omalla ilmoituksella pois 3 päivää, niin oltiin puoliksi miehen kanssa. Sitten mulla vaihtui työnantaja ja enää ei saanutkaan, niin en enää edes mieheltä kysele, kun kerran joudun sen lapun hakemaan.
Mun työkaverit myös tupisivat selkäni takana kun olen "aina" pois töistä lasten sairastelun takia. ( 10 päivää syyskaudella)
Pikkujouluissa sitten yks tuli kyselemään miksei mieheni voisi koskaan jäädä lasta hoitamaan. Vastasin rehellisesti, että mies oli 22 päivää elo-joulukuussa kotona lasten kanssa.
Oliko mitään vaikutusta? No eipä ollut. Edelleen olin se joka vaan lomailee kotona. Kyllä nainen on naiselle susi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus.
Yhteiset lapset, joten pidän ikävänä tilannetta, jossa vain äiti leimataan.
Isä voi olla pois töistä siinä, missä äitikin.
Lapsettomana tulee mieleen, että eikö sen kannata jäädä hoitamaan kipeää lasta, jonka työ kärsii vähemmän? Jos äiti pystyy tekemään työnsä etänä ja bussikuski-isän ei tähän kykene niin eikö silloin äidin kannata hoitaa lasta ja tehdä omat työt kun isä pääsee töistä? Onko pakko heittää terve järki kaivoon tasa-arvon nimissä? Perheillä on erilaisia tilanteita joista emme tiedä. Ei meillä ainakaan äidit kertoile, että nyt on isä meidän Pirkon kanssa kotona, joten ei ole mitään tietoa, miten perheet jakavat poissaolot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä nais- ja lapsivihaa tällä palstalla :D
Mitä ihmeen naisvihaa? Nykyisin, jostakin syystä naiset polkevat surutta perheen tasa-arvoa ja naisten oikeuksia ja mies on perheen vapaamatkustaja, ilman että he kantaisivat vastuun perheestään ja lapsistaan. Tämä tietenkin näkyy palkoissa ja varallisuudesta.
Sairaan lapsen hoitovastuu molemmilla huoltajilla oli itsestään selvää vielä 90-luvulle asti ja työnantajat seurasivat poissaoloja ja vaihdettiin tietoja vuoden lopussa.
Mikä tekee isien töistä niin tärkeitä, etteivät voi hoitaa puoliksi sairasta lastaan. Meillä jopa yrityksen johtoryhmä puolitti sairaan lapsen hoidot 80- ja 90-luvulla ja sama jatkuu edelleen. Eikä tässä ole mitään vihaa, vaan lapsella on oikeus molempiin vanhempiin ja vastuu lapsesta on molemmilla huoltajalla.
Eiköhän kaikki perheet tarkoin mieti, kumpi osapuoli jää kotiin. Liiat vaatimukset kuormittavat turhaan terveyskeskusta ja pientä lasta ei kannata muutenkaan viedä tauteja kuhisevaan terveyskeskukseen. Pilataan vielä nopea paraneminen. Lakia voisi muuttaa niin, että kulut jaetaan työnantajien kesken puoliksi riippumatta siitä, kumpi jää kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo lähipiirissä yhtään pariskuntaa joista vain toinen olisi pois töistä. Meillä on päivätyöt ja vuorotellaan poissa-olojen kanssa.
Pienintä vielä imetän joten on aika loogista että pieni kipeä ihminen tukeutuu minuun sairaana kun ruoka eikä juoma muutoin maistu.
En ymmärrä miksi niin moni lankeaa tähän tasa-arvo asiaan jolla yriterään heikentää naisten ja lasten oikeuksia eikä suinkaan tasa-arvottaa isän asemaa.
Varmasti moni perhe osaa itse arvioida kumman työpanos on tärkeämpi, jotkuthan käyttää aikaansa palstailuun töissä ja jotkut tekevät oikeasti tärkeää työtä johon on vaikea saada sijaista.
Varmaan perheet osaavat kyllä päättää, mikä on lapsen parhaaksi, mutta unohdetaan kustannukset, kuka ne maksaa ja usein se on naisten työnantaja ja näin vääristetään naisalojen kilpailukykyä. Ja toisekseen, lainsäädännön mukaan sairaan lapsen hoitokustannukset pitäisi jakaa molempienn vanhempien työnantajien kesken, jota näköjään moni nainen vastustaa.
Kun lukee näitä kommentteja, voiko kukaan enää ihmettelee miksi pienten lasten äitejä ei palkata työelämään, sillä oman sairaslomien lisäksi, he haluavat hoitaa myös sairaat lapsensa ja isä on perheen ulkopuolinen, joka ei voi ottaa vapaata töistä sairaan lapsensa takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan perheet osaavat kyllä päättää, mikä on lapsen parhaaksi, mutta unohdetaan kustannukset, kuka ne maksaa ja usein se on naisten työnantaja ja näin vääristetään naisalojen kilpailukykyä. Ja toisekseen, lainsäädännön mukaan sairaan lapsen hoitokustannukset pitäisi jakaa molempienn vanhempien työnantajien kesken, jota näköjään moni nainen vastustaa.
Kun lukee näitä kommentteja, voiko kukaan enää ihmettelee miksi pienten lasten äitejä ei palkata työelämään, sillä oman sairaslomien lisäksi, he haluavat hoitaa myös sairaat lapsensa ja isä on perheen ulkopuolinen, joka ei voi ottaa vapaata töistä sairaan lapsensa takia.
Luetaan näköjään ihan eri vastauksia.
Mulla on semmonen ammatti, että siihen tarvii sijaisen, jos olen pois. Ja kun se sijainen tulee, hän on siinä sitten koko päivän. Sehän se vasta hauskaa olisi, että tulisin pariksi tunniksi töihin ja sijainen katselisi toimettomana vieressä miten minä teen töitä! ;)
Vierailija kirjoitti:
Mitä se auttaa? Mun mies on reissutyössä eli arkisin pois, joten itse olen sairaan lapsen hoitanut. Tilanne ei ole todistuksista huolimatta muuksi muuttunut.
Minulla on sama tilanne. Lisäksi tukiverkot satojen kilometrien päässä. Onneksi lapsi on sairastanut todella vähän. Syksyllä sairaspäiviä oli kolme. Nyt kevään puolella ei ole ollut vielä yhtään lapsen sairaspäivää. Mutta joka kerta nenän alkaessa vuotaa sitä toivoo puolipaniikissa, ettei lapsen tauti pahene.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on semmonen ammatti, että siihen tarvii sijaisen, jos olen pois. Ja kun se sijainen tulee, hän on siinä sitten koko päivän. Sehän se vasta hauskaa olisi, että tulisin pariksi tunniksi töihin ja sijainen katselisi toimettomana vieressä miten minä teen töitä! ;)
Ja hyvällä lykyllä sama toistuisi miehen työpaikalla. Kansantalous nousuun! Tasa-arvo tärkeintä, viis maalaisjärjestä! 😂
Miksi aiheuttaa vanhemmille lisäpaineita kyttäämisellä, kun lastenhoito vaatii muutenkin hermoja ja voimia? Mutta kyllä miesten työnantajia tulee yleisesti ohjeistaa suhtautumaan "hoitovapaaseen" rakentavasti.
Onhan ne vapaat saatava, mutta kyllä se on poissa niidenkin palkasta, jotka eivät ole hoitovapailla. Eli naisten huonommasta palkasta kärsii myös lapseton työntekijä. Mahdollisimman paljon pitäisi saada isät osallistumaan. Useimmat eivät ole näitä poikkeustapauksia Kiinassa matkalla, vaan voivat yhtä hyvin jäädä vapaalle kuin äitikin.
Tämä asia on ollut esillä viime aikoina niin paljon, että taitaa olla mielipiteenmuokkausta hallituksen taholta. Kuten työttömien parjauskampanja ja aktiivimalli. Todennäköisesti hallitus suunnittelee kiristyksiä lapsen sairaudesta johtuviin poissaoloihin.
Mun äiti jäi eläkkeelle kun lapseni oli pieni js hoiti kyllä tosi usein, minä hoidin ne kerrat kun piti viedä lääkäriin, äiti tuli aamulla kuuden aikaan meille ja juotiin kaffet ja minä lähdin töihin, poika heräili myöhemmin ja mummi olikin jo paikalla. Poika muistaa vieläkin, miten kivaa oli kun mummi tuli.