Ärsyttää tämä noitavaino tupakoitsijoita kohtaan !
Poltan, joten olen alinta pohjasakkaa ja ihmishirviö. Onneksi asumme ok-talossa jossa saan käydä aamutupakalla rauhassa, mutta muuten tuntuu että roviolle joutaisin kun kehtaan julkisella paikoilla liikkua tupakka suussa . Työpaikasta poistui tupakkapaikka , joten kahvitauolla ei pääse enää hermosavuille. Junissa ei ole tupakkavaunua.
En ole mikään pubiruusu yh, vaan hoikka ja tyylikkäästi pukeutuva nainen . Naimisissa, vakituinen työ, kolme lasta. Jokaisella vain on joku pahe ja minulla se on polttaminen.
Kommentit (527)
Suomessa asuvista naisista 12 prosenttia poltti vuonna 2016. Paljonkohan viime vuoden luku oli?
Savuton kirjoitti:
Luin kirjan Stumppaa tähän ja lopetin. Polttamista takana 15 vuotta. Kirja muutti vannoutuneen tupakoitsijan maailmankuvan, eikä lopettamiseen tarvittu mitään nikotiinivalmisteita. Suosittelen lukemaan kirjan.
Tiedän monen muunkin pystyneen lopettamaan juuri tämän avulla! Se on hienoa.
Itse olen ollut polttamatta (vasta) 5 vuotta. Lopetin ennen raskautta eikä ole ollut tarvetta aloittaa. Tupakointi oli mulle oikeastaan aika raskasta, koska aina piti polttaa piilossa. En tykännyt siitä että joku näkee minun polttavan, koska se nyt vaan on noloa. Myös muiden häiritseminen savulla on inhottava ajatus.
Joskus yksin ollessa saattaa vielä tulla se mieliteko, että jos yhden polttaisi, mutta onhan se pitkän tauon jälkeen vain pahaa ja riski jatkaa on suuri.
Jos ap ei halua lopettaa, niin älä lopeta! En itsekään tykkää siitä että koko ihminen leimataan jonkun riippuvuuden takia, mutta muut ihmiset pitää säästää niiltä myrkyiltä.
Noin metrin päässä yhden työkaverin työpisteen ikkunasta on firman tupakkapaikka. Työkaverilla on paha astma. Hän on tunnollinen työntekijä ja harvoin poissa töistä. Tupakkapaikkaa ei suostuttu siirtämään. Naispuolinen pomokin polttaa. Kesähelteillä pitää sulkea ikkuna työkavereiden ja pomon tupakkataukojen ajaksi. Kyseessä on sosiaali- ja terveysala.
Mun työkaveri polttaa, on mua nuorempi ja näyttää mummolta (41v). Se mikä ärsyttää on se suu auki räkiminen. Sellainen limayskös ja se pitää tehdä aina suu auki ja sattumalta usein mun takana kulkiessa, yök. Naama roikkuu jo pahanlaisesti, mun lapset on luullut sitä mua vanhemmaksi ja mäkin sentään ehdin polttaa vuosikymmeniä ennenkuin tulin järkiini. Ja se haju...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tupakointi ole vain oma asia. Tupakan viljely ja kuivaus tuhoaa sademetsiä ja niissä asuvia eläinlajeja. Sinun paheellasi on merkittäviä negatiivisia ympäristövaikutuksia.
Tupakkaa polttava ihminen vaikuttaa automaattisesti juntilta ääliöltä.
Ja suklaako ei tuhoa? H&M.n vaatteita ei valmisteta lapsityövoimalla?
On olemassa Reilun Kaupan suklaata, joka on yleensä myös luomusuklaata.
On olemassa vaatteita, jotka on valmistettu Reilun Kaupan puuvillasta, joka on yleensä myös luomupuuvillaa.
En ole ikinä kuullut Reilun Kaupan luomutupakasta tai -nuuskasta.
P.S. En usko sokeasti Reiluun Kauppaan ja luomutuotantoon, mutta ainakin ne ovat parempi vaihtoehto kuin tuotteet, joiden tuotantoketjun ainakin jossakin vaiheessa on todennäköisesti tapahtunut lapsityövoiman käyttöä ja luonnon tuhoamista.
Kai sä ymmärrät, että nimenomaan luomu tuhoaa luontoa huomattavasti enemmän kuin tehotuotanto? Sitähän se tehokkuus tarkoittaa, että saadaan enemmän vähemmällä. Luomu vaatii huomattavasti suuremman pinta-alan tuotantoyksikköä kohden. Luomu ja luontoystävällisyys eivät mahdu samaan lauseeseen, jos kerta pitää hakata vaikka kaksinkertainen määrä sademetsää saadakseen saman määrän tupakkaa.
Luomu on tehty ihmisiä varten, ei luontoa.
Höpöhöpö. Otapa huomioon laskuihisi myös kaikki haitalliset ympäristömyrkyt ja niiden kerrannaisvaikutukset ekosysteemeissä aina ihmisten terveysvaikutuksiin saakka. Rahaksi muutettuna olisi jäätävä summa. Lisäksi ravintoainepitoisuudet tehotuotannossa jää usein kauas verrattuna oikealla eli luonnonmukaisella tavalla tuotetusta. Luomussa on myös laajemmat ekologiset kriteerit myös sademetsien suojelemisen kannalta sekä eläinten hyvivvoinnin kannlta. Kirjoituksesi on täyttä hevonkukkua. Perehdypä vähän luomun viljelyperiaatteisiin. Maaperä pysyy myös luomuviljelyn periaatteilla paremmassa kunnossa. Taisi unohtua sulta tämäkin "tehokkuuden" hinta laskematta, sekä keinolannoitteiden tuontantokustannukset, kulketukset ja näiden tehdastuotanon ympäristövaikutukset jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Onhan se huono tapa ja epäterveellistä joo, mutta eiköhän se ole oma asiani.
Mutta kun se ei ole oma asiasi, se haittaa muiden elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ai kun alkoi tehdä nyt mieli hyvää tupakkaa. Olen nautiskelijapolttaja. Tekee gutaa pari krtaa/viikko.
Laatusikari sopisi tuohon paremmin. Tai lasi konjakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Onhan se huono tapa ja epäterveellistä joo, mutta eiköhän se ole oma asiani.
Olen 42v ja polttanut 15-vuotiaasta, kaikki tupakkalakot ovat päättyneet siihen että huudan lapsille ja olen muutenkin hirmuisen kireä. Mielummin poltan ja olen oma iloinen itseni.
Oletko kokeillut lopettamista nikotiinituotteiden avulla? Puolisoni oli polttanut yli 30 vuotta (välillä aski päivässä, välillä vähemmän). Hän onnistui lopettamaan laastareiden ja purkan avulla eikä hermostumista ja kireyttä juurikaan esiintynyt, vaikka elämässä oli muutenkin paljon stressaavia asioita siihen aikaan.
Miehelläni ei ainakaan nuo nikotiinivalmisteet auttanut mitään. Enemmän vain sai nikotiinia elimistöönsä kun niitä söi.
Itse en polta, enkä ole ikinä polttanut. Olen silti aloittajan kanssa samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Noin metrin päässä yhden työkaverin työpisteen ikkunasta on firman tupakkapaikka. Työkaverilla on paha astma. Hän on tunnollinen työntekijä ja harvoin poissa töistä. Tupakkapaikkaa ei suostuttu siirtämään. Naispuolinen pomokin polttaa. Kesähelteillä pitää sulkea ikkuna työkavereiden ja pomon tupakkataukojen ajaksi. Kyseessä on sosiaali- ja terveysala.
Työsuojeluilmoituksen paikka ilman astmaakin.
Eipä hirveästi kiinnosta mitä tupakoimattomat ajattelevat tai sanovat tupakoinnista.
teflon skin kirjoitti:
Eipä hirveästi kiinnosta mitä tupakoimattomat ajattelevat tai sanovat tupakoinnista.
Toivottavasti ei hirveästi kiinnosta myötätuntokaan kun keuhkoahtaumatauti iskee.
Tiesitkö? Tuhannet kuolevat tupakan radioaktiivisuuteen
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/kemia/2011-01-21/Tiesitkö-Tuha…
Tupakoini ei ole mikään "paha tapa", se on myrkyllistä niin sinulle kuin ympärillä olevillesi. Ihmiset jaksaa valittaa siitä, että suomessa tupakkalailla holhotaan aikuisia ihmisiä. Mutta jos aikuinen ihminen tarkoituksella vetää myrkkyä kehoonsa ja samalla myrkyttää muita ihmisiä, niin onhan se nyt niin heikkolahjainen, että tarvitseekin holhousta. On paljon nopeampiakin tapoja tappaa itsensä, jotka ei vahingoita muita millään tavalla. On vaikea ymmärtää, mikä tekee tupakoitsijasta niin itsekkään, että se kuvittelee voivansa viedä toisten ihmisten oikeuden hengittää puhdasta myrkytöntä ilmaa.
P.s. Tyylikäs pukeutuminen ei auta mitään siinä kohtaa, kun kaikki tyylikkäät vaateet löyhkää kuolemalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 42v ja polttanut 15-vuotiaasta, kaikki tupakkalakot ovat päättyneet siihen että huudan lapsille ja olen muutenkin hirmuisen kireä. Mielummin poltan ja olen oma iloinen itseni.
Oletko kokeillut lopettamista nikotiinituotteiden avulla? Puolisoni oli polttanut yli 30 vuotta (välillä aski päivässä, välillä vähemmän). Hän onnistui lopettamaan laastareiden ja purkan avulla eikä hermostumista ja kireyttä juurikaan esiintynyt, vaikka elämässä oli muutenkin paljon stressaavia asioita siihen aikaan.
Miehelläni ei ainakaan nuo nikotiinivalmisteet auttanut mitään. Enemmän vain sai nikotiinia elimistöönsä kun niitä söi.
Itse en polta, enkä ole ikinä polttanut. Olen silti aloittajan kanssa samaa mieltä.
Nikotiinivalmisteista saa paljon vähemmän nikotiinia kuin savukkeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko että edelleenkään tupakoitsijat ei tiedä kuinka epäterveellistä tupakointi on?
Uskokaa pois että jokaikinen tietää, niistä jauhetaan ihan jatkuvasti ja joka paikassa. Ihan turha tänne on sivukaupalla tulla pätemään itsestäänselvyyksiä.Niiden tarkoitus on pelkästään osoittaa heidän oma sivytymättömyytensä ja muiden ihmisten halveksunta. Aivan varmasti tupakoivat ovat näiile vain yksi kohde lukuisista. He ilmaisevat pahaa oloaan, levittäen omaa sairasta suhtautumistaan muita kohtaan. Toivottavasti heidän lapset(jos muka ovat edes suhteessa) eivät ota oppia heistä ja pilaa muiden elämää omalla kuspäisyydellään tahallaan.
Ei kyse ole tuosta, vaan siitä, että se tupakointi yksinkertaisesti häiritsee niin paljon ja sen haluaa ilmaista. Helposti turhautuu, kun tupakoinnissa ei ole mitään järkeä, mutta silti ihmiset tekevät sitä ja vielä tämä järjetön toiminta häiritsee muita.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka liikkuu pyörällä voi verrata tupakan savun haittaa autoilun ja liikenteen tuomien päästöjen haittoihin. Puolessa tunnissa saat varmasti moninkertaisesti sen määrän katkua keuhkoihisi, kun että polttaisit tupakkaa. On se hienoa, kun oikeasti sen autoilun katku kirveltää silmiä, eikä oikeasti pysty hengittämään. Tupakoivan ohittaminen ei tunnu verattaen missään. Naurettavaa kuvitella että juuri tupakointi olisi se joka erikseen heikentää terveyden kun asumme lisääntyvien saasteiden ympäröiminä. Myös raskaana olevia näkee kävelemässä pakokaasujen täytteisten teiden varsissa.
Koomista että itseään älykkäinä pitävät pystyvät eriyttämään, juuri tupakan haitan kaiken huomattavasti myrkyllisemmän keskeltä syyksi huonoon ihoon yskimiseen tai keuhkotauteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tupakointi ole vain oma asia. Tupakan viljely ja kuivaus tuhoaa sademetsiä ja niissä asuvia eläinlajeja. Sinun paheellasi on merkittäviä negatiivisia ympäristövaikutuksia.
Tupakkaa polttava ihminen vaikuttaa automaattisesti juntilta ääliöltä.
Ja suklaako ei tuhoa? H&M.n vaatteita ei valmisteta lapsityövoimalla?
On olemassa Reilun Kaupan suklaata, joka on yleensä myös luomusuklaata.
On olemassa vaatteita, jotka on valmistettu Reilun Kaupan puuvillasta, joka on yleensä myös luomupuuvillaa.
En ole ikinä kuullut Reilun Kaupan luomutupakasta tai -nuuskasta.
P.S. En usko sokeasti Reiluun Kauppaan ja luomutuotantoon, mutta ainakin ne ovat parempi vaihtoehto kuin tuotteet, joiden tuotantoketjun ainakin jossakin vaiheessa on todennäköisesti tapahtunut lapsityövoiman käyttöä ja luonnon tuhoamista.
Kai sä ymmärrät, että nimenomaan luomu tuhoaa luontoa huomattavasti enemmän kuin tehotuotanto? Sitähän se tehokkuus tarkoittaa, että saadaan enemmän vähemmällä. Luomu vaatii huomattavasti suuremman pinta-alan tuotantoyksikköä kohden. Luomu ja luontoystävällisyys eivät mahdu samaan lauseeseen, jos kerta pitää hakata vaikka kaksinkertainen määrä sademetsää saadakseen saman määrän tupakkaa.
Luomu on tehty ihmisiä varten, ei luontoa.
Höpöhöpö. Otapa huomioon laskuihisi myös kaikki haitalliset ympäristömyrkyt ja niiden kerrannaisvaikutukset ekosysteemeissä aina ihmisten terveysvaikutuksiin saakka. Rahaksi muutettuna olisi jäätävä summa. Lisäksi ravintoainepitoisuudet tehotuotannossa jää usein kauas verrattuna oikealla eli luonnonmukaisella tavalla tuotetusta. Luomussa on myös laajemmat ekologiset kriteerit myös sademetsien suojelemisen kannalta sekä eläinten hyvivvoinnin kannlta. Kirjoituksesi on täyttä hevonkukkua. Perehdypä vähän luomun viljelyperiaatteisiin. Maaperä pysyy myös luomuviljelyn periaatteilla paremmassa kunnossa. Taisi unohtua sulta tämäkin "tehokkuuden" hinta laskematta, sekä keinolannoitteiden tuontantokustannukset, kulketukset ja näiden tehdastuotanon ympäristövaikutukset jne jne.
Ei "tehoviljelyssä" ole mikään pakko käyttää myrkkyjä ja luomupelloilla joudutaan rylläämään koneilla enemmän kun rikkoja torjutaan muokkaamalla ja maa tiivistyy.
Ei ole ollenkaan selvää kumpi tapa on pitkällä tähtäyksellä parempi.
Mua taas ärsyttää noitavaino valkoista heteromiestä kohtaan. Niistä selvästi halutaan eroon.
Tuntuu, ettei tätä saisi sanoa, mutta sanon silti. Kaikki syyt miksei tupakoitjisa lopeta, ovat tekosyitä.
Tiedän tämän itse, koska minä olen lopettanut, mutta vaikeaa se tietysti oli. Minulla oli vaikka ja mitä tekosyitä, miksei voi lopettaa, huomenna sitten, sitten kun tervehtyy, sitten kun sitten kun. Se pitää vain lopettaa ja piste. Minä lopetin kun raskaaksi tulin enkä sen jälkeen aloittanut uudestaan. En vaihtanut riippuvuuttani mihinkään Nicotinell tuotteisiin, ostin nikotiinittoman sähkötupakan oikein kiperiä tilanteita varten ja neuloin paljon. Pahin oli ensimmäinen viikko, sen jälkeen ei aina edes muistanut koko tupakkaa, ainoastaan silloin kun olisi mennyt tupakalle, ekalla viikolla se pyöri ihan jatkuvasti mielesssä ja tuli uniinkin.
Minulla on silti oma paheeni vieläkin tupakan kanssa, kun juon, silloin poltan. En silti juo kovin usein, menee helposti kuukausiakin väliä, joten poltan ehkä arviolta vuodessa alle 10 iltana, enkä silloinkaan mitenkään kaksin käsin, vaan illassa menee yleensä 4-5 tupakkaa.
Meillä oli 1990-luvun lopussa ensimmäisen kerran tupakkavalistusta vasta 7. luokalla. Monet olivat jo kokeilleet tupakkaa siinä vaiheessa. Seiskaluokan alkaessa parinkymmenen oppilaan luokasta ainakin neljä poltti päivittäin, joten kovin myöhään alkoi valistus.