Vaimo ei tee mitään.
Tai no, kotitöitä tekee, muttei käy töissä. Meillä on 2 kouluikäistä lasta ja 1 taapero ja on tympeää maksaa kaikki yhden ihmisen palkasta, menojen jälkeen ei ikinä jää säästöön mitään, saati että voisin enää
Vaimolla tuntuu olevan asenne "ei minun tarvitse enää tehdä mitään, minähän olen nyt ROUVA."
Tästä asiasta on riidelty kohta kymmenen vuotta ja alan olla kypsä. Näyttää minun mielestä huonoa esimerkkiä etenkin tyttärellemme.
Pitäisikö vain ottaa avioero?
Kommentit (80)
Sen siitä saa kun nai köyhän miehen. Osanottoni vaimolle.
Pitikö tehdä kolme lasta jos ei ole varaa elättää?
Meillä ei mies tee mitään. On parantumattomasti sairas. Olen onnellinen että on hengissä ja lapsilla on isä. Mielelläni maksan kun kerran pystyn, tiukkaa tekee ja alan olla lopussa, mutta eipä se auta valittaa. Päivä kerrallaan.
Käsittämätön aloitus. Asetteko Suomessa ja vaimo suomalainen? En ole koskaan kuullut suomalaisesta naisesta, jonka mielestä vaimon ei tarvitse käydä töissä. Eri asia on, jos lasten hoidosta on sovittu yhdessä, mutta tämä nyt on aina vain väliaikaista.
Puhuitteko tästä lainkaan ennen lasten saantia ja avioliittoa? Ja miksi ette? Minusta ihan perusasioita puhuttavaksi, jo seurustelusuhteessa.
Varaudu raatamaan illat kotitöissä kun vaimokin on töissä. Vie tai tuo kuopus hoidosta. Ole tarvittaessa kotona sairaan lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätön aloitus. Asetteko Suomessa ja vaimo suomalainen? En ole koskaan kuullut suomalaisesta naisesta, jonka mielestä vaimon ei tarvitse käydä töissä. Eri asia on, jos lasten hoidosta on sovittu yhdessä, mutta tämä nyt on aina vain väliaikaista.
Puhuitteko tästä lainkaan ennen lasten saantia ja avioliittoa? Ja miksi ette? Minusta ihan perusasioita puhuttavaksi, jo seurustelusuhteessa.
Et ole koskaan kuullut puhuttavan kotirouvista? Oletko työläiskodista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko että saat täältä nyt jotain parempaa apua tilanteeseen kuin keskustelemalla sen rouvasi kanssa tai hakeutumalla vaikka parisuhdeterapiaan? Oikeasti?
En. Halusin vain purkaa tätä johonkin muualle kuin perheeseen, en hakea apua. Parisuhdeterapiasta ei ollut apua, pikemminkin oli sitä mieltä ettei vaimon tarvitse mennä töihin jos ei halua. Sillälailla...
Ei hyvää päivää! "Jos ei halua". Ymmärsitteköhän jotenkin väärin? Ei kai kukaan noin voi sanoa! Eikä ainakaan olettaa että sinä sitten maksat vaimosi menot!
Sitä se avioliitto juuri tarkoittaa. Että jos toisella ei ole tuloja niin toinen hoitaa. Käytännössä jos ap ei anna hänelle rahaa, vaimo voi hakea elatusapua tuomioistuimen kautta.
No eihän tarkoita! Molemmat ovat lain mukaan elatusvelvollisia toisiaan kohtaan tulojensa ja kykyjensä mukaan. Siis vaimohan ei ole mitenkään työkyvytön, ainoastaan -haluton. Ja mitenkäs se vaimo nyt osallistuu miehensä ja lastensa elättämiseen? Aivan, ei mitenkään! Nyt akka duuniin tai eropaperit vireille! Kuka hitto tuollaiseen suostuu!?
osallistuuhan se vaimo tekemällä kotityöt. Jossain päin maailmaa on edelleen tapana, että puolisoiden työnjako on tuo: mies tienaa perheelle elannon ja vaimo hoitaa kodin. Tosin ihmettelen ap:n tapauksessa, miten voi olla mahdollista että kukaan nainen nykysuomessa enää suostuisi tai peräti haluaisi moiseen riippuvuussuhteeseen, jossa ei kerry eläkettä eikä omaisuutta eikä mitään. Tyhmä nainen. Koska jos ap oikeasti ottaa eron, jää vaimo todellakin tyhjän päälle.
Näyttääkö vaimo jo variksenpelätiltä jos et käyttörahaa anna? No vieraisiinmenon todennäköisyys pienenee sekä työnsaannin mahdollisuudet heikkenevät...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, -50-luvun Suomessa. Omassa suvussa on useampi polvi akateemisia, ja kyllä meidän suvun naiset ovat olleet opettajia, rehtoreita ja esim talouspäälliköitä jo joskus -70-luvulla. Samoin itsestäänselvää on kaikille akateemisesti koulutetuille ystävilleni, että naiset haluavat oman uran. Vaikka lapsien kanssa tietysti voidaan jonkin aikaa olla kotona, kun ovat ihan pieniä.
Mutta tämä kuulostaa minusta nyt provolta. Pitkän linjan kotiäiteily on kyllä nykyään lähinnä vain alempien sosiaaliluokkien kohdalla yleisempää, ja kyllä jokainen Suomessa sen tietää.
Mikä koulutus vaimolla on? Onko sillä realistista saada työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa. En osaa ottaa kantaa, koska inhosin kotona oloa. Ekat 8kk meni, kun lapsi oli vauva, sitten alkoi ahdistaa. Sama toisen kohdalla.
Olisiko vaimosi masentunut? Noin pitkä kotiäitiys ei ole nykymaailmassa normaalia.
Jos oma ala ahdistaa, niin voisi hakea opiskelemaan. Kaikkia tukia siihenkin voi aikuisena saada.
Ei, vaimoni ei ole masentunut. Tekee kotityöt, käy ystäviensä kanssa ulkona jne.. ihan itse halusi pois töistä koska "olen nyt vaimo" ei siis koe että vaimonkin pitäisi käydä töissä... aloittaja.
Sori vaan, mutta en pysty uskomaan tätä juttua. Varma provo. Ikinä koskaan ei ole tullut vastaan naista, joka on halunnut olla kotona sen takia, että on nyt "Rouva" tai Vaimo". Sen ymmärrän, että laiskoja ihmisiä on ja niitä on sekä miehissä, että naisissa, eikä ne halua mennä töihin laiskuuttaan, mutta, että joku ei halua töihin, koska on ROUVA tai vaimo. Vaimosi ei varmaankaan ole laiska, koska hoitaa kodin ja 3 lasta ( vai neljäkö niitä oli). Mutta sen ymmärrän, että kun on ollut noin kauan kotona, ei enää osaa ainakaan vanhaa ammattiaan tehdä, koska kaikki on unohtunut ja muuttunut 10 vuodessa. Eikä niihin töihin noin vain mennä, jos on noin kauan ollut pois työelämästä. Ei taida kukaan vaimoasi palkata. Suomi on täynnä juuri koulunpenkiltä valmistuneita ammattilaisia joilla on uusin tieto ja taito. Ja täytyy muistaa sekin, että nuorimmainen täytyy viedä hoitoon ja hoitomaksut on aika suuret. Joudutte ehkä hommaamaan toisen auton jne,. joten kulut kasvaa, eikä se vaimo varmaan heti ala huippupalkkaa nauttimaan, kun työpaikan saa. Voi olla, että joutuu työkokeilluun, kun työkkäriin menee ja saa ruhtinaalliset 9e/päivä.
Muutama näkökulma. Vaikka kauan kotona oleva vaimo yrittäisikin etsiä työtä, sitä on ihan helkutin hankala löytää, joten oletuksena voisi jo valmiiksi olla, että hän ei ole niitä ensimmäisiä, joille työtä löytyisi, joten tilanne jatkuisi siinä mielessä nykyisellään. Kotityöt ovat myös työtä ja jos pitää huolen että saa kotihoidontuen tai työttömyyskorvauksen, niin se on hyvä se.
Sitten vaimon tulisi käsittää, että työssä käyvä osapuoli voi jossain elämänsä vaiheessa sairastua ja tulot pudota sen takia. Voi iskeä burn out, masennut tai jokin vakava fyysinen sairaus, eikä toinen voikaan tuoda rahaa siinä määrin kotiin kuin ennen. Vaimosi voisi tässä kohden vähän avartaa katsettaan ja miettiä että asiat eivät aina välttämättä jatku näin, miten ne ovat nyt.
Olen varmasti väärä ihminen sanomaan mitään, koska olen aina elänyt tuon yhden saman ihmisen kanssa eikä lapsia ole. Olen kuitenkin se osapuoli, joka on työssä ja toinen on välillä kokonaan ilman rahaa ja välillä korvauksilla. Silloin täytyy olla tyytyväinen kun korvaukset pyörivät ja rahat riittävät eikä tarvitse kitkutella seuraavaan päivään.
N42
Vierailija kirjoitti:
Joo, asutaan suomessa ja vaimo suomalainen. Perustelee sillä ettei hänen äitinsä tai isoäitinsäkään käynyt töissä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen kyllä kuullut puhuttavan, mutta en tunne yhtä ainutta alle 65-vuotiasta naista, joka olisi/olisi ollut sellainen, ja yli 65-vuotiaistakin vain yhden. Ap:n tilanne kuulostaa lähes uskomattomalta, jos vaimonsa on ihan terve ja normaalisti käyttäytyvä ihminen.
Ap, sano että haluat erota ja että aiot hakea lasten lähihuoltajuutta tai viikko-viikkoa. Katso mitä sanoo siihen. Sinulla voi itse asiasaa olla ihan hyvät mahikset lähihuoltajuuteen, koska jos eroatte, pystyt ehkä pitämään lasten kodin, vaimosi taas varmasti ei? Tietenkään et vie lapsia äidiltään, vaan pyrit oikeasti viikko viikkoon tai laajoihin tapaamisiin, mutta katso mitä sanoo tuohon.
Täällä missä nykyään asun, on paljon suurilapsisia perheitä. Lapsia voi olla jopa 15. Ja kuitenkin näissä joissakin on niin, että vain mies käy töissä ja näytävät elävän. Talot on supersuuria ja varmasti lainaa on. Muutamassa perheessä on niin, että isä on sairauseläkkeellä ja vaimo joka lapsen välissä töissä muutaman kuukauden. Ja loppujen lopuksi, kun vaimo kantanut, synnyttänyt ja kasvattanut sen lapsikatraan niin, että nuorin on sen kolme, suurin osa naistä naisista lähtee töihin. Ilmeisesti koska haluavat. Välillä tuntuu, että näiden naisten taakka on liian iso, mutta eivät he valita. En tiedä Suomessa yhtään naista, joka ei haluaisi olla työelämässä sen takia, että on naimisissa. Vaimosi on todella uniikki lumihiutale tuon ajatuksen kanssa. Sen takia en tähän tarinaan uskokkaan. Suomessa ei naiset ole sen takia kotona, että ovat naimisissa.
Jos ei edes hae töitä niin eroa moisesta loisesta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen kyllä kuullut puhuttavan, mutta en tunne yhtä ainutta alle 65-vuotiasta naista, joka olisi/olisi ollut sellainen, ja yli 65-vuotiaistakin vain yhden. Ap:n tilanne kuulostaa lähes uskomattomalta, jos vaimonsa on ihan terve ja normaalisti käyttäytyvä ihminen.
Ap, sano että haluat erota ja että aiot hakea lasten lähihuoltajuutta tai viikko-viikkoa. Katso mitä sanoo siihen. Sinulla voi itse asiasaa olla ihan hyvät mahikset lähihuoltajuuteen, koska jos eroatte, pystyt ehkä pitämään lasten kodin, vaimosi taas varmasti ei? Tietenkään et vie lapsia äidiltään, vaan pyrit oikeasti viikko viikkoon tai laajoihin tapaamisiin, mutta katso mitä sanoo tuohon.
Mitenkä tämän ap tilanne paranisi sillä, että hän hoitaisi lapsia jokatoinen viikko ihan itse ja silti maksaisi niitä nykyisiä velkoja yksin (ellei kotia pantaisi myyntiin ja muutettaisi vuokralle)? Lapset pitäisi silti ruokkia ihan samalla lailla. Vaimolla tietenkin tilanne helpottuisi, kun tarvitsisi hoitaa lapsia vain joka toinen viikko. Mieshän ei nytkään vaimolle pahemmin rahaa anna. Vaimo joutuisi kortistoon, koska tuskin töitä ihan tuosta vaan 10v kotona olleelle löytyy, eli saisi sen 500-600e/kk vai mitä se työttömyyskorvaus nykyään on. Vaimollahan voisi elintaso jopa nousta. Asumistukeakin varmasti saisi. Ja miehelle voi tulla yllätyksenä, miten raskasta lastenhoito töiden päälle on. Ja viepä siinä yhtä harrastuksiin, joudut pukemaan ja ottamaan sen 3 vuotiaan mukaan, koska ei sitä voi kotiinkaan jättää kun ei siellä ole toista vanhempaa. Uskon, että mies vain joutuu ojasta allikkon. Suo siellä, vetelä täällä....
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei mies tee mitään. On parantumattomasti sairas. Olen onnellinen että on hengissä ja lapsilla on isä. Mielelläni maksan kun kerran pystyn, tiukkaa tekee ja alan olla lopussa, mutta eipä se auta valittaa. Päivä kerrallaan.
Voimia sinulle ja koko teidän perheelle. Teillä on täysin eri tilanne kuin ap:lla jonka vaimoa ei vaan työt "nappaa".
Voihan se uhkailla mutta ei tule toteutumaan. Sinähän ne lapset nytkin elätät. Jatkossa saat sitten itse hallinnoida omia rahojasi ja vaimo voi tahollaan pähkäillä miten itse aikoo lapset elättää kun ovat hänellä. Jos et ole valmis vaatimaan mitään tuo sama meno jatkuu kunnes kirjaimellisesti tapat itsesi työllä. Ylityöt lopetat heti kun muutatte erillenne, elarit maksetaan tulojen mukaan.