En pysty lopettamaan kissaa, mutten voi ottaa sitä. Mitä teen?!?
Miehelläni oli kissa, mutta minun allergiani takia kissa annettiin hänen sukulaiselleen, kun muutin mieheni luokse. Nyt tämä sukulainen kuoli ja sukulainen toivoi, että kissa lopetettaisiin. On arka kissa ja muutenkin erikoinen. On elänyt nyt kuusi vuotta näkemättä koskaan ketään muita kuin tämän sukulaisen. Kissa on 8-vuotias ja kuitenkin terve. Tuli tosi iloisena meitä tervehtimään ja mä en kestä ajatusta, että se lopetettais. Meillä kuitenkin lapsia, joten olisiko vanhalle kissalle liian suuri stressi tottua lapsiperheeseen? Mun allergia on toinen ongelma, mutta asutaan nyt paljon isommassa talossa, jossa vois mahdollisesti rajata kissan asuttamaan vain osaa talosta. Onko ihan älytön idea? Kaikki kommentit ja ajatukset otetaan ilolla vastaan. Parin viikon sisään täytyy päättää.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on (ollut) paha kissa-allergia. Olen joutunut pari kertaa päivystykseen happinaamariin kun avaavat lääkkeet eivät enää tehonneet kissataloudessa oleskelun jälkeen. Jouduin kuitenkin ottamaan luokseni samantapaisessa tilanteessa (iäkkään sukulaisen kuoltua) kissan, jonka piti viipyä vain muutama päivä. Toki silloin peruslääkitykseni oli hieman paremmin hallinnassa (avaavien lisäksi pahimpina kausina päivittäisessä käytössä Seretide). Kissa ei lopulta päässytkään toiseen hoitopaikkaan, vaan on ollut meillä nyt 4 vuotta. Siedätyin kissaan kuukaudessa, enkä saa nykyään muistakaan kissoista oireita. Joskus pahimpaan siitepölyaikaan kun olen muille allergeeneille erityisen altistunut, ihoa saattaa kutittaa jos kissa nuolee. Pelkästään kissan vuoksi ei tarvitse enää käyttää mitään lääkitystä, Seretideä tarvitsen ehkä viikon-pari vuodessa.
En siis lopettaisi kissaa heti, vaan kokeilisin ainakin parin kuukauden ajan josko se voisi sopeutua teille, ja pärjäätkö itse allergiaoireiden kanssa.Tätä olen myös miettinyt. Mutta toisaalta pelkään, että jos allergia pahenisi ja muuttuisi astmaksi tms. Tämä oli kuitenkin lohdullinen viesti, kiitos! -ap
Jos allergia oireilee hengenahdistuksena, se on jo (allergista) astmaa. Nykytiedon perusteella allergeenille altistuminen ei varsinaisesti aiheuta astman "puhkeamista", oireita ei vaan tietenkään huomata ilman altistumista. Rasitusastma on sitten asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on (ollut) paha kissa-allergia. Olen joutunut pari kertaa päivystykseen happinaamariin kun avaavat lääkkeet eivät enää tehonneet kissataloudessa oleskelun jälkeen. Jouduin kuitenkin ottamaan luokseni samantapaisessa tilanteessa (iäkkään sukulaisen kuoltua) kissan, jonka piti viipyä vain muutama päivä. Toki silloin peruslääkitykseni oli hieman paremmin hallinnassa (avaavien lisäksi pahimpina kausina päivittäisessä käytössä Seretide). Kissa ei lopulta päässytkään toiseen hoitopaikkaan, vaan on ollut meillä nyt 4 vuotta. Siedätyin kissaan kuukaudessa, enkä saa nykyään muistakaan kissoista oireita. Joskus pahimpaan siitepölyaikaan kun olen muille allergeeneille erityisen altistunut, ihoa saattaa kutittaa jos kissa nuolee. Pelkästään kissan vuoksi ei tarvitse enää käyttää mitään lääkitystä, Seretideä tarvitsen ehkä viikon-pari vuodessa.
En siis lopettaisi kissaa heti, vaan kokeilisin ainakin parin kuukauden ajan josko se voisi sopeutua teille, ja pärjäätkö itse allergiaoireiden kanssa.
Sama täällä. Mun mies oli allerginen ja molemmat olemme astmaatikkoja, mutta kissa tuli ja allergiasta ei nykyään tietoakaan. Joskus kun mies kovasti leikkii ja touhuaa kissan kanssa, hän laittaa yöksi silmätippoja. Astmahan on ja pysyy, mutta ei ole pahentunut mitenkään. Lueskele ap tuosta siedätysjutusta. Jos pikkuhiljaa se kisu voisi sitten pienemmästä tilasta alkaa liikkumaan koko talossa. Ulos en päästäisi arkaa sisäkissaa, mutta voithan ostaa sille valjaat ja pitkä hihna, että voi oleskella kesällä auringossa ja hihna vaan kiinni johonkin seinään, niinku monet koirat on ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveen eläimen ensisijainen kohtalo ei koskaan saisi olla lopettaminen. 8 vuotiaalla kissalla voi olla lähemmäs 20 tervettä elinvuotta jäljellä (itselläni on täysin terve 26 vuotias seniorikissa).
Allergiasi vuoksi ei ole reilua kissaa kohtaan ottaa sitä teille, viimeistään parissa vuodessa kyllästyt oireiluusi tai oireet pahenevat ennestään ja edessä on sama pähkäily. Nyt pysyvän kodin etsintään! Some käyttöön.Onko näppäinvirhe? Voiko kissa tosiaan elää noin vanhaksi?
Voi vaikka ei se kovin yleistä ole. Yhdellä työkaverilla oli siamilainen joka kuoli 26-vuotiaana ja oli sairas vain viimeisen vuoden elämästään, ennen sitä ei mitään terveysongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arasta sisäkissasta ei tehdä ulkokissaa ja vapaana kulkevat ulkokissat ovat muutenkin perseestä. Eli ei tule kyseeseen.
Kiitos viestistäsi. Asumme siis ihan maaseudulla ja meillä olisi pihassa tyhjä navettakin, niin ajattelin, että jos kissa kuitenkin oppisi ulkona oloonkin. Mutta varmaan juuri tuo arkuus on ongelma. En usko kyllä, että suostuisi lähteäkään kotipihaa kauemmaksi. -ap
"Vapaasti ulkoilevat kissat voivat aiheuttaa monenlaista harmia naapurustossa ja siten ymmärrettävästikin kiristää lähialueen asukkaiden hermoja. Oma rakas kissasi ei välttämättä herätä kaikissa naapureissa samoja lämpimiä ihastuksen tunteita. Kanssaihmisten tuntoja tulisi muistaa kunnioittaa, sillä kaikilla on yhtäläinen oikeus viihtyä asuinalueellaan. Lisäksi toisinaan erimielisyydet valitettavasti kärjistyvät vihamielisyytenä itse kissaa kohtaan. Turhautuneiden naapureiden on kuitenkin syytä muistaa, että kissa on lainsuojaa nauttiva lemmikki, jonka kaltoin kohtelu ei missään tilanteessa ole ymmärrettävää eikä hyväksyttävää!
Kissan omistaja on aina vastuussa lemmikkinsä tekosista – ja turvallisuudesta. Ei pidä nimittäin myöskään unohtaa kaikkia niitä vaaroja, joille vapaasti ulkoileva kissa on jatkuvasti alttiina. Lemmikkikissoja katoaa ja kuolee koko ajan ympäri Suomea. Usein lemmikin kohtalo ei koskaan selviä omistajalle, joka joutuu elämään pitkään piinaavassa epätietoisuudessa."
http://pk-esy.sey.fi/elainsuojelu/lemmikkielaimet/kissan-ulkoilu
"Lainsäädäntö kieltää kissan päästämisen esimerkiksi uimarannoille, lasten leikkipaikoille, toisten pihoille tai toreille. Tätä lakia voi noudattaa vain valvotulla ulkoilulla, eli kissaa ei saa pitää vapaana ilman valvontaa. Vapaana kulkeva kissa on myös itse vaarassa kaiken aikaa.
Pahin uhka kissalle on ihminen. Kissoja joutuu jatkuvasti liikenteen uhreiksi. Pahinta on se, että kissa ei useinkaan kuole törmäyksessä heti, vaan jää pitkäksikin aikaa kitumaan, kun sitä ei löydetä. Toisinaan kissa voi myös joutua tahallisen kiusanteon ja julmuuden kohteeksi. Rotukissoja myös varastetaan ja salakuljetetaan rajan yli. Myös naapurisopu voi joutua kovalle koetukselle, jos kissa käyttää lasten hiekkalaatikkoa tai kaivelee toisten kukkapenkkejä. Vika ei ole kissassa, vaan ajattelemattomassa omistajassa!
Etenkin leikkaamattomat kollit ottavat usein yhteen hyvinkin raivoisasti. Toisinaan kissat loukkaantuvat pahastikin, mutta myös pienet karvojen suojissa olevat purema- ja raapimahaavat voivat tulehtua pahasti, ja tulehdus voi levitä kehon muihin osiin. Kissa voi joutua myös pedon hyökkäyksen kohteeksi. Erityisesti maaseudulla kissa saattaa joutua ilveksen, ketun, huuhkajan tai kanahaukan ruokalistalle. Vaikka kissa selviäisi pedon hyökkäyksestä, voi se olla niin huonossa kunnossa, ettei enää pysty palamaan kotiin.
Jos kissa eksyy talvella, se voi paleltua ja nääntyä nälkään. Nykyaikaiset rakennukset eivät tarjoa kissalle suojapaikkoja säätä vastaan, vaan ovat ennemminkin paikkoja, joihin kissa jää helposti loukkuun. Kissa saattaa myös nälissään maistella rotanmyrkkyä ja kuolla siihen."
http://lappeenranta.sey.fi/ohjeet-ja-linkit/kissan-ulkoileminen
"Ulkona liikkuva kissa on altis saamaan tauteja saaliseläimistä ja muista metsäneläimistä. Madot ja muut loiset ovat ulkona liikkuvalle lemmikille iso riesa. Ulkona liikkuva kissa tulisi madottaa vähintään kolmen kuukauden välein. Myös säännöllisestä rokottamisesta tulisi huolehtia. Matojen lisäksi ulkokissat voivat saada toisiltaan kuolettavia tauteja. Kissojen immuunikatoa eli FIV:ä ei voi parantaa, vaan se kuihduttaa kissan pikkuhiljaa. FIV tarttuu esimerkiksi veren välityksellä kissojen tapellessa keskenään. Toinen vakava sairaus on FeLV eli leukoosi, joka leviää pisaratartuntana. Se aiheuttaa kuumeilua, ripulia, anemiaa, veri- ja luuydinkasvaimia sekä kroonisia yleisinfektioita. Viruksen aiheuttamalle leukoosille ei ole lääkettä, mutta sitä vastaan voidaan suojautua ennaltaehkäisevällä rokotteella.
Kissa olisi hyvä leikkauttaa, oli se sitten naaraskissa tai kolli. Näin vältytään ei-toivotuilta pennuilta ja kollien vaeltelu- ja tappelunhalu vähenee. Leikkaaminen ei vaikuta kissan luonteeseen tai metsästystaitoihin. Lisäksi kissa tulisi tatuoida tai siruttaa. Näin kadonnut kissa löytää omistajan helpommin ja nopeammin. Kissalle voi myös laittaa pannan, jossa on omistajan tiedot selvästi merkittyinä. Pannan tulee olla osittain joustava, sillä kissa voi takertua pannasta johonkin kiinni ja pahimmassa tapauksessa kuristua siihen."
"Vapaana kulkevan kissan keskimääräinen elinikä on noin 2-4 vuotta riippumatta siitä, ulkoileeko se maaseudulla vai taajamassa. Hyvin hoidettu sisäkissa saavuttaa usein jopa 15-25 vuoden iän."
Vierailija kirjoitti:
Kissan opettaminen ulkokissaksi on edesvastuutonta!
Olen täysin samaa mieltä.
Voi, kunpa ihmiset vihdoin viimein tajuaisivat nuo kissojen vapaan ulkoilun vaarat ja haitat! Se on niin helppoa vaan päästää kissa ovesta ulos. Viedäänhän koiriakin lenkille, miksei siis kissojakin. Nykyään kissoille on laadukkaita valjaita saatavilla varmasti jokaisessa eläinliikkeessä.
Vierailija kirjoitti:
Voi, kunpa ihmiset vihdoin viimein tajuaisivat nuo kissojen vapaan ulkoilun vaarat ja haitat! Se on niin helppoa vaan päästää kissa ovesta ulos. Viedäänhän koiriakin lenkille, miksei siis kissojakin. Nykyään kissoille on laadukkaita valjaita saatavilla varmasti jokaisessa eläinliikkeessä.
.
Niinpä! Millähän tuon saisi nuijituksi kissanomistajien päähän.
Kaipa niitä vastuullisiakin on mutta vähän masentaa kun tälläkin foorumilla pyydellään ja annetaan neuvoja koskien kissojen opettamista ulkokissoiksi. Rikoksen tekemisneuvojahan ne ovat!
Jos kissa on arka hanki sitä varten Feliway-haihdutin tilaan missä se oleskelee. Ota omaan kotiisi se ensialkuun, jos allergia pahenee niin sitten etsi sille uusi koti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilet pystytkö pitämään kissaa kodissasi ja jos et etsit sille uuden kodin. Esimerkiksi tori.fi voit laittaa kuvallisen ilmoituksen ja summaksi esim. 50e jottei kukaan osta käärmeen ruuaksi.
Jos et saa itse kissalle etsittyä kotia, voit viedä paikalliseen löytöeläinsuojaan. Mutta yritä etsiä kissallee itse koti koska suojat ovat tähän vuoden aikaan melko täynnä.Kissa on tosi arka ja saisi varmasti sydärin jossain suojassa. Kellekään vieraalle en usko kykeneväni kissaa antamaan. Täytyisi jotenkin enemmän tuntea ja tietää, että varmasti saa hyvän kodin.
Mietin tosissani tuota, että jos sen ottaisi meille kotiin ja rajaisi vain tiettyyn osaan taloa, niin onnistuisiko se. Mutta toki sen jälkeen luopuminen olisi vielä hankalampaa, jos kissaan kiintyisi enemmän.
Mietin myös, että saako 8-vuotiaasta sisäkissasta enää ulkokissaa? Asutaan siis maaseudulla. Se helpottaisi allergian kanssa, mutta kissa on sen verran arka, ettei ehkä juuri ulkona uskalla olla.
Ei mitään ulkokissailua.
Jokainen ulkokissa suomen luonnossa on liikaa
Vierailija kirjoitti:
Jos kissa on arka hanki sitä varten Feliway-haihdutin tilaan missä se oleskelee. Ota omaan kotiisi se ensialkuun, jos allergia pahenee niin sitten etsi sille uusi koti
eiköhän tämä kotiasia ole jo ratkennut kun sanoi että parissa viikossa pitäisi selvitä. on kuitenkin jo puolitoista vuotta kulunut.
Ei ulkokissaksi, tuollainen 8 vuotta sisäkissana ollut ei varmaan totu ja muutenkin ulkokissan pito aika vastuutonta. Mulla mies allerginen kissoille ja meillä molemmilla astma, mutta siedättynyt kissoille. Nykyään meillä 3 kissaa eikä kummallakaan mitään ongelmaa.
Tuo, että kissalla olisi asunnossa (ainakin aluksi) tietty rajattu alue kuulostaa itsestä hyvälle sekä sinun allergiasi, että kissan arkuuden huomioon ottaen. Arka kissa saisi rauhassa tutustua pieneen alueeseen talosta ja kokisi olonsa turvalliseksi. Esimerkiksi makuuhuoneiden ovet voisi sulkea, kylppäri tms. Niin kissa ei karvoittaisi makkareita ja saunaa (kissat tykkää nukkua saunassa usein, mutta kissankarvat lauteilla tms on ihan hirvetä.) Meilläkään kolmella kissalla ei ole vapaa pääsy ihan kaikkialle asuntoon.
Voisitte ainakin aluksi testata miten allergialle käy ja haluaisitteko edes pitää kissaan tai sopeutuuko teille. Sekä toimia väliaikaiskotina etsiessä uutta kotia kissalle. Kannattaa tosiaan laittaa joku hinta kissalle ja vähän kuulostella ostaja ehdokkaita.
8-vuotias on kissa parhaassa iässään. Kenties sen edesmennyt omistaja halusi lopetusta juuri siksi, että pelkäsi kissan joutuvan huonompaan kotiin, kotiin, jossa sen erityispiirteitä (mm. arkuus) ei ymmärretä.
Olen itse ottanut vuosien aikana useammankin aikuisen kissan, siis vuosia vanhemman kuin ap:n tapaus.
Ovat sopeutuneet erinomaisesti asiantuntevassa kodissa (juu, kokemusta kissoista on paljon).
Arka kissa ei useinkaan sopeudu lapsiin, toiset kyllä. Lapset ovat äkkiarvaamattomia ja heistä lähtee kovaa ääntä. Aran kissan elämä voi silloin kutistua johonkin kaapin alle tmv. paikkaan.
Arka kissa voi päästä arkuudestaan, jos kokee olonsa turvalliseksi.
AP:n kissalle kannattaisi yrittää löytää eläkeläiskoti. Ei ihan vanhoille, mutta sopivasti,jotta ei taas jouduta tilanteeseen,että pitää etsiä uusi koti emännän/isännän poismenon johdosta.
Sisäkissana olleet kissat ovat ulkokissoina edelleen hyvin arkoja,mutta alttiimpia mm. liikenteen vaaroille, koska eivät ole oppineet koskaan varomaan. En siis suosittele ulkokissaksi.
Voisiko ap ajatella tekevänsä yhteistyötä paikallisen eläinsuojeluyhdistyksen kanssa kissan osalta?
Kokeile siedätyshoitoa. Minulla oli aikanaan TODELLA paha allergia kissoista, koirista, kaneista, hevosista jne. Kaikista pahiten allergisoi juurikin kissat. Pienellä siedätyshoidolla tajusin vain yksi päivä, että ei allergisoi. Ei ole vuosiin tullut oireita, paitsi jotain pientä karvanlähdön aikaan ja silloin otan vain allergialääkkeen. Voisit kokeilla myös alkuun olla allergialääkkeen kanssa kissan kanssa ja hiljalleen jättää sitä pois. Jos ei onnistu, niin sitten kissalle pysyvä koti, jotkut eläinlääkärit tietääkseni kieltäytyvätkin lopettamasta terveitä eläimiä, mikä on mielestäni ihan hyvä. Ainiin, nykyään minulla on 3 kissaa, nuorempana oli kani ja oireita ei tule edes tallilla enää. Toivottavasti sinulla kävisi yhtä helposti!