Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En pysty lopettamaan kissaa, mutten voi ottaa sitä. Mitä teen?!?

Vierailija
20.02.2018 |

Miehelläni oli kissa, mutta minun allergiani takia kissa annettiin hänen sukulaiselleen, kun muutin mieheni luokse. Nyt tämä sukulainen kuoli ja sukulainen toivoi, että kissa lopetettaisiin. On arka kissa ja muutenkin erikoinen. On elänyt nyt kuusi vuotta näkemättä koskaan ketään muita kuin tämän sukulaisen. Kissa on 8-vuotias ja kuitenkin terve. Tuli tosi iloisena meitä tervehtimään ja mä en kestä ajatusta, että se lopetettais. Meillä kuitenkin lapsia, joten olisiko vanhalle kissalle liian suuri stressi tottua lapsiperheeseen? Mun allergia on toinen ongelma, mutta asutaan nyt paljon isommassa talossa, jossa vois mahdollisesti rajata kissan asuttamaan vain osaa talosta. Onko ihan älytön idea? Kaikki kommentit ja ajatukset otetaan ilolla vastaan. Parin viikon sisään täytyy päättää.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveen eläimen ensisijainen kohtalo ei koskaan saisi olla lopettaminen. 8 vuotiaalla kissalla voi olla lähemmäs 20 tervettä elinvuotta jäljellä (itselläni on täysin terve 26 vuotias seniorikissa).

Allergiasi vuoksi ei ole reilua kissaa kohtaan ottaa sitä teille, viimeistään parissa vuodessa kyllästyt oireiluusi tai oireet pahenevat ennestään ja edessä on sama pähkäily. Nyt pysyvän kodin etsintään! Some käyttöön.

Vierailija
2/40 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilet pystytkö pitämään kissaa kodissasi ja jos et etsit sille uuden kodin. Esimerkiksi tori.fi voit laittaa kuvallisen ilmoituksen ja summaksi esim. 50e jottei kukaan osta käärmeen ruuaksi.

Jos et saa itse kissalle etsittyä kotia, voit viedä paikalliseen löytöeläinsuojaan. Mutta yritä etsiä kissallee itse koti koska suojat ovat tähän vuoden aikaan melko täynnä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipailisin kissoista tietäviltä kommentteja, koska itse en tiedä kissoista juuri mitään. Onko 8-vuotias kissa jo ihan vanhus? Onko terveitä vuosia todennäköisesti edessä vai onko tämän ikäisen kissan totuttaminen uuteen arkeen ihan älytön ajatuksenakin?

Vierailija
4/40 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

8v on vielä kiss parhaassa iässä. Voinolla ettei suuriin muutoksiin totu, mutta nuo ovat luonnekysymyksiäkin. Ala etsimään uutta kotia, mutta pidä teillä sen aikaa?

Vierailija
5/40 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveen eläimen ensisijainen kohtalo ei koskaan saisi olla lopettaminen. 8 vuotiaalla kissalla voi olla lähemmäs 20 tervettä elinvuotta jäljellä (itselläni on täysin terve 26 vuotias seniorikissa).

Allergiasi vuoksi ei ole reilua kissaa kohtaan ottaa sitä teille, viimeistään parissa vuodessa kyllästyt oireiluusi tai oireet pahenevat ennestään ja edessä on sama pähkäily. Nyt pysyvän kodin etsintään! Some käyttöön.

Kiitos! Tällaisia kommentteja kaipasin. Allergiani nyt varmaan tosiaan on suurin ongelma.

Uuden vieraan kodin etsintä tuntuu hankalalta, koska kissa on tosiaan äärimmäisen arka ja pelkään antaa häntä jollekin jota en tunne, kun olen kuullut niin paljon kauhukertomuksia.

Mietityttää toki myös kun sukulaisen viimeinen toive oli kissan lopettaminen, että jäisikö se vaivaamaan meitä, ettei toteuteta hänen viimeistä toivetta..

Vierailija
6/40 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipailisin kissoista tietäviltä kommentteja, koska itse en tiedä kissoista juuri mitään. Onko 8-vuotias kissa jo ihan vanhus? Onko terveitä vuosia todennäköisesti edessä vai onko tämän ikäisen kissan totuttaminen uuteen arkeen ihan älytön ajatuksenakin?

Ei ole vanhus. Mulla on ollut useitakin, keskimäärin eläneet n. 16-vuotiaiksi. Tuon yhden vastaajan 26v katti on todellinen harvinaisuus jos paikkansa pitää. Varsinkin kun otetaan huomioon, että vielä muutama vuosi sitten maailman vanhin kissa oli 27-vuotias Cordyroi-niminen katti.

Mulle on tuotu useita kotia etsiviä aikuisia kissoja elämäni aikana. Kokemukseni mukaan useimmat kissat sopeutuvat yllättävän hyvin, niin uuteen kotiin, lapsiin, toisiin kissoihin kuin koiraankin. Tietenkään kaikki eivät, mutta silloin on aika etsiä kisulle uusi koti. Vaikkapa jonkun yksinäisen vanhuksen luota? Esim. mun yli 8-kymppinen mummoni kiljuisi riemusta, omat kissansa kun ovat jo edesmenneitä.

Vierailija
7/40 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilet pystytkö pitämään kissaa kodissasi ja jos et etsit sille uuden kodin. Esimerkiksi tori.fi voit laittaa kuvallisen ilmoituksen ja summaksi esim. 50e jottei kukaan osta käärmeen ruuaksi.

Jos et saa itse kissalle etsittyä kotia, voit viedä paikalliseen löytöeläinsuojaan. Mutta yritä etsiä kissallee itse koti koska suojat ovat tähän vuoden aikaan melko täynnä.

Kissa on tosi arka ja saisi varmasti sydärin jossain suojassa. Kellekään vieraalle en usko kykeneväni kissaa antamaan. Täytyisi jotenkin enemmän tuntea ja tietää, että varmasti saa hyvän kodin.

Mietin tosissani tuota, että jos sen ottaisi meille kotiin ja rajaisi vain tiettyyn osaan taloa, niin onnistuisiko se. Mutta toki sen jälkeen luopuminen olisi vielä hankalampaa, jos kissaan kiintyisi enemmän.

Mietin myös, että saako 8-vuotiaasta sisäkissasta enää ulkokissaa? Asutaan siis maaseudulla. Se helpottaisi allergian kanssa, mutta kissa on sen verran arka, ettei ehkä juuri ulkona uskalla olla.

Vierailija
8/40 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi koti ehdittomasti, varmaan löytyy. Voisit käyttää ensin eläinlääkärillä ja tarkistuttaa, että kaikki ok. Ilmoita tori.fissä ja Lemmikkipalstojen Apulassa. Tai etsi facesta joku kissakodinvaihtajaryhmä. Ota hyvät kuvat. Haastattele vähän etukäteen ja peri tosiaan joku summa rahaa 50e tms., se estää kaikenmaailman kepulityyppejä ottamasta kissaa. Sen sukulaisen omilla mielipiteillä ei ole väliä, se on kuollut jo eikä vaikuta enää mihinkään.

Vierailija
9/40 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arasta sisäkissasta ei tehdä ulkokissaa ja vapaana kulkevat ulkokissat ovat muutenkin perseestä. Eli ei tule kyseeseen.

Vierailija
10/40 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aralle kissalle on parempi löytää heti uusi sopiva koti eikä pallotella sitä ensinteille ja sitten johonkin muualle.

Vierailija
11/40 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vanhus. Mulla on ollut useitakin, keskimäärin eläneet n. 16-vuotiaiksi. Tuon yhden vastaajan 26v katti on todellinen harvinaisuus jos paikkansa pitää. Varsinkin kun otetaan huomioon, että vielä muutama vuosi sitten maailman vanhin kissa oli 27-vuotias Cordyroi-niminen katti.

Mulle on tuotu useita kotia etsiviä aikuisia kissoja elämäni aikana. Kokemukseni mukaan useimmat kissat sopeutuvat yllättävän hyvin, niin uuteen kotiin, lapsiin, toisiin kissoihin kuin koiraankin. Tietenkään kaikki eivät, mutta silloin on aika etsiä kisulle uusi koti. Vaikkapa jonkun yksinäisen vanhuksen luota? Esim. mun yli 8-kymppinen mummoni kiljuisi riemusta, omat kissansa kun ovat jo edesmenneitä.

Joku yksinäinen vanhus olisi täydellinen omistaja, koska sellaiseen eloon kissa on tottunut. Täytynee alkaa selvittää, josko löytyisi tällainen tapaus. Kissa on kuitenkin kiltti, sisäsiisti, terve ja sosiaalinen tutuille. Kiitos viestistäsi! Tämä tuntuu nyt parhaalta vaihtoehdolta.

Olisitko sinä osannut sanoa saako sisäkissasta enää vanhana ulkokissaa? Onko älytön ajatus? Siis että viettäisi päivisin aikaa myös ulkona. Ajattelin, että jos se auttaisi allergiaongelmaan. -ap

Vierailija
12/40 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi koti ehdittomasti, varmaan löytyy. Voisit käyttää ensin eläinlääkärillä ja tarkistuttaa, että kaikki ok. Ilmoita tori.fissä ja Lemmikkipalstojen Apulassa. Tai etsi facesta joku kissakodinvaihtajaryhmä. Ota hyvät kuvat. Haastattele vähän etukäteen ja peri tosiaan joku summa rahaa 50e tms., se estää kaikenmaailman kepulityyppejä ottamasta kissaa. Sen sukulaisen omilla mielipiteillä ei ole väliä, se on kuollut jo eikä vaikuta enää mihinkään.

Tämä juuri pelottaa, että päätyisi huonoon kotiin. Mieluummin lopetan hyvän elämän saaneen kissan kuin annan vahingossakaan huonoon kotiin.. mutta alan selvittää lähipiiristä löytyisikö yksinäistä vanhusta tms. -ap

Vierailija
13/40 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arasta sisäkissasta ei tehdä ulkokissaa ja vapaana kulkevat ulkokissat ovat muutenkin perseestä. Eli ei tule kyseeseen.

Kiitos viestistäsi. Asumme siis ihan maaseudulla ja meillä olisi pihassa tyhjä navettakin, niin ajattelin, että jos kissa kuitenkin oppisi ulkona oloonkin. Mutta varmaan juuri tuo arkuus on ongelma. En usko kyllä, että suostuisi lähteäkään kotipihaa kauemmaksi. -ap

Vierailija
14/40 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aralle kissalle on parempi löytää heti uusi sopiva koti eikä pallotella sitä ensinteille ja sitten johonkin muualle.

Olet varmaan oikeassa. Jotenkin vaan haluaisin kokeilla, jos kissa sopeutuisi meille, kun se tuntuisi kaikin puolin oikealta: kissa saisi varmasti hyvän kodin ja sukulainen tuskin olisi pitänyt tätä huonona ratkaisuna ja kissa on myös muisti rakkaasta sukulaisesta. Mutta tuo allergia mietityttää. Meillä kissan saisi periaatteessa yläkertaankin (jossa en koskaan käy), mutta on sen verran sosiaalinen kissa, että mahtaisiko viihtyä yksikseen pitkiä aikoja. Ja en varmaan kuitenkaan malttaisi pitää siellä vaan ottaisin kuitenkin alakertaan.. -ap

Vierailija
15/40 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko näppäinvirhe? Voiko kissa tosiaan elää noin vanhaksi?

Vierailija
16/40 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on (ollut) paha kissa-allergia. Olen joutunut pari kertaa päivystykseen happinaamariin kun avaavat lääkkeet eivät enää tehonneet kissataloudessa oleskelun jälkeen. Jouduin kuitenkin ottamaan luokseni samantapaisessa tilanteessa (iäkkään sukulaisen kuoltua) kissan, jonka piti viipyä vain muutama päivä. Toki silloin peruslääkitykseni oli hieman paremmin hallinnassa (avaavien lisäksi pahimpina kausina päivittäisessä käytössä Seretide). Kissa ei lopulta päässytkään toiseen hoitopaikkaan, vaan on ollut meillä nyt 4 vuotta. Siedätyin kissaan kuukaudessa, enkä saa nykyään muistakaan kissoista oireita. Joskus pahimpaan siitepölyaikaan kun olen muille allergeeneille erityisen altistunut, ihoa saattaa kutittaa jos kissa nuolee. Pelkästään kissan vuoksi ei tarvitse enää käyttää mitään lääkitystä, Seretideä tarvitsen ehkä viikon-pari vuodessa.

En siis lopettaisi kissaa heti, vaan kokeilisin ainakin parin kuukauden ajan josko se voisi sopeutua teille, ja pärjäätkö itse allergiaoireiden kanssa.

Vierailija
17/40 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltaisi 7v sisäkissoina asuneita kavereitani laittaa ulos valvomatta. Eivät ole tottuneet vaaroihin, esim. supi ja autot. Jos päätät pitää kissan, voisitte tehdä hälle ulkoiluaitauksen, parhaimmassa tapauksessa kissa pääsee käyttämään sitä halutessaan ikkuna-/oviluukun kautta.

Tuosta kissan lopetuksesta, kuulostaa äärimmäisen itsekkäältä edellisen omistajan osalta vaatia, että kissan elämän pitäisi päättyä samalla kuin hänenkin. Monia hyviä vuosia on vielä kuitenkin jäljellä.

Jos ette pidä kissaa, yksi vaihtoehto on ottaa yhteyttä alueen löytöeläinsuojaan ja kysyä saisiko sieltä apua.

Vierailija
18/40 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella allergisella on kotieläimiä, eivät raaski luopua niistä, vaikka joutuvat sen takia lääkkeitä syömään. Riippuu tietysti siitä miten vaikea allergia on. Lääkäriltä voisi kysyä mielipidettä asiaan.

Jos teillä on erillinen huone  antaa kissalle ja perheessä joku muu, joka voisi tehdä hoitotoimenpiteet ja viihdyttää kissaa, niin ehkä se voisi  olla ainakin tilapäinen ratkaisu, koska en usko, että uutta kotia ihan äkkiä löytyy.

Niinkuin monet muutkin ovat sanoneet, niin juurikin eläkeläiset, jotka eivä tikänsä vuoksi halua enää pientä pentua ottaa, voisivat olla kiinnostuneita aikauisesta kissasta.

19/40 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaikki kissani ovat tulleet aikuisina ja hyvinkin iäkkäinä luokseni ja viihtyvät oikein hyvin. Muutamana ensimmäisinä päivinä piilottelivat ja hissun kissun laajensivat reviiriään sängyn alta. Tällä hetkellä vanhin kissani on 26-vuotias.

Mielestäni kissa ei kiinny niin paljon ihmiseen kuin paikkaan, missä asuu eli kotiinsa.

Kissan luonne on joustava ja se sopeutuu uusiin tilanteisiin helposti. Kissa ikäänkuin ottaa elämän suurena seikkailuna.

Kissa ei todellakaan ole mikään intialainen leski, jonka pitää kuolla omistajansa menehdyttyä.

Allergiaasi saat tavallaan kissasta siedätyshoitoa ja voit parantuakin.

Totta myös se, että omakotitalossa pienikokoisen kissan allergeenit eivät niin paljoa vaikuta. Ei ainakaan, jos et anna nukkua tyynylläsi eli makkari voisi olla eristetty, ovi kiinni ?

Kyllä arka kissakin rohkaistuu ulkoilemaan, mutta ajan kanssa. Ihmisiä sen pitää varoa ja olla leikattu ulkona.

Vanhainkodeista voi kysyä, ottaisivatko terapiaeläimeksi.

Missä päin asutte, niin voin neuvoa kissaihmisiä ?

Vierailija
20/40 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on (ollut) paha kissa-allergia. Olen joutunut pari kertaa päivystykseen happinaamariin kun avaavat lääkkeet eivät enää tehonneet kissataloudessa oleskelun jälkeen. Jouduin kuitenkin ottamaan luokseni samantapaisessa tilanteessa (iäkkään sukulaisen kuoltua) kissan, jonka piti viipyä vain muutama päivä. Toki silloin peruslääkitykseni oli hieman paremmin hallinnassa (avaavien lisäksi pahimpina kausina päivittäisessä käytössä Seretide). Kissa ei lopulta päässytkään toiseen hoitopaikkaan, vaan on ollut meillä nyt 4 vuotta. Siedätyin kissaan kuukaudessa, enkä saa nykyään muistakaan kissoista oireita. Joskus pahimpaan siitepölyaikaan kun olen muille allergeeneille erityisen altistunut, ihoa saattaa kutittaa jos kissa nuolee. Pelkästään kissan vuoksi ei tarvitse enää käyttää mitään lääkitystä, Seretideä tarvitsen ehkä viikon-pari vuodessa.

En siis lopettaisi kissaa heti, vaan kokeilisin ainakin parin kuukauden ajan josko se voisi sopeutua teille, ja pärjäätkö itse allergiaoireiden kanssa.

Tätä olen myös miettinyt. Mutta toisaalta pelkään, että jos allergia pahenisi ja muuttuisi astmaksi tms. Tämä oli kuitenkin lohdullinen viesti, kiitos! -ap