Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erikoisruokavalioystävä on haasteellinen tapaus

Vierailija
20.02.2018 |

Pidän hänestä ihmisenä kovin. Mutta kunpa hän tarjoutuisi tuomaan omat syötävät tullessaan kylään!

Tulee kalliiksi ostaa yhtä varten erikseen erikoisruokavalioleuvonnaiset, leivät, levitteet, keksit. Ystävä loukkaantuu, jos muille on pöydässä useampaa lajia ja hänelle vaan niitä yhtä tai kahta tarjottavaa. Olen yrittänyt tehdä itse, mutta niistä erikoisleipomuksistani on yleensä tullut pahan makuisia.

Ystävä haluaisi, että tehtäisiin yhteisiä matkoja. Se olisi kivaa. Ollaan pari kertaa oltu yhteisellä reissulla. Mutta hän tekee siitä erikoisruokavaliostaan ison numeron ja äläkän. Hirveä valitus, jis hotellin aamiaisella ei ole erikoistuotteita. Sitten käytetään aikaa ersimällä niitä paikallisista kaupoista, yritetään tavata ainesosaluetteloita eikä aina löydy sopivaa tai sitten ei ollutkaan hyvän makuista.

Myös sopivan ravintolan etsiminen on tuskaa.. Tuntuu, että hänen elämänsä pyörii sen erikoisruokavalion ympärillä. En käsitä, miksei Suomesta voi ottaa vaikka sopivaa näkkileipää mukaan? Tai syödä hedelmiä ja vihanneksia sen matkan ajan leivän sijaan?

Anteeksi tämä purkaus. Ystävälle en kehtaa sanoa. Mutta on tosi kurjaa, kun matkalla muut ei voi ostaa edes jäätelöä ellei hänelle löydy sopivaa, ettei hänelle tule paha mieli.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun joudun itse olemaan maidottomalla ja munattomalla dieetillä, nii helpommalla pääsen, kun vien itse itselleni sopivaa ruokaa kyläpaikkoihin. Ja jos kahville, niin pärjään kyllä ihan vain kahvilla, en tarvitse särvintä siihen. Seuraaviin juhliin teen samantien yhdet tarjoilut, jotka sopii kaikille. Helppoa, kun ei ole keliaakikkoja taikka vilja-allergisia lähellä. Kaikettomana makeana reseptinä en taida tietää muuta kuin suklaakakun, se onkin niin makeaa, ettei tarvitse paria lusikallista enempää.

Jos olisi keliaakikko, niin hankkisin hänelle jonkun erikoisleivoksen, ammattilaiset osaa tehdä tosi hyviä makeita leivonnaisia. Ja jos ei kelpaisi, niin sitten olisi kelpaamatta. Eikä saisi enää kutsua.

Vierailija
42/43 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kyse keliaakikosta? Heillä tuntuu elämä usein pyörivän vähän liikaakin kyseisen sairauden ympärillä. Ei toki kaikilla, mutta moneen tälläiseen henkilöön on tullut törmättyä.

Varmaankin sen takia, että srn elämän on pakko pyöriä sairaudenhoidon ympärillä, mikäli haluaa elää terveenä.

Sitä ei ennen omaa sairastumista uskokaan, miten haastavaa elämä on tämän kanssa. Vaihtaisin mielelläni osia sellaisen kanssa, joka voi syödä mitä vaan. Elämänlaatu lähtenyt rajuun laskuun sairastumisen jälkeen..

Tämä juuri. Harva esim. tietää, että jos keliaakikko altistuu jatkuvasti pienille määrille gluteenia, on hänellä 10-kertainen riski saada suolisto- tai imusolmukesyöpä. Pakko olla sairaan tarkka. Tämä ottamatta kantaa keskustelunavaukseen.

Kyllähän keliakian kanssa on oltava tarkka, minullakin kyseinen sairaus on. Ei silti tulisi mieleenkään pahoittaa jatkuvasti mieltäni siitä, etten voi syödä kaikkea sitä mitä on tarjolla. On mielestäni kohtuutonta vaatia esimerkiksi muita olemaan syömättä gluteenipitoisia herkkuja seurassani, ettei minulle tulisi paha mieli tai kommentoida jatkuvasti katkerana toisten ruokia.

Lue boldattu osuus uudelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää, että kyllä se vaikuttaa nirsolta, jos on ruokarajoitteisia ystäviä, siis sellaisia, keillä ei ole diagnoosia, eikä lääkärin suosituksia, vaan ihan puhdas periaate tai trendi taustalla. Ja asenne, että nämä rajoitteethan otetaan huomioon, eikä itse olla tuomassa tarjottavia ja helpottamassa emännän elämää.

Mielellään otan huomioon kaikki ne, keillä on oikeat rajoitteet, mutta on kohtuutonta, että jos näkee joitakin ystäviä pitkästä aikaa,kaiken arjen kiireen keskellä, kun on isompiakin huolia huolehdittavana, että muistaisi edes kysyä rajoitteita, varsinkin jos ne on muuttuneet. Rajoitteista pitää itse kertoa tai ottaa eväät mukaan.

Sitten kun mietit ensinnäkin normaalit tarjottavat, sen jälkeen alat miettimään periaatteellisista erikoisruokavalioista käsin että mitäs suolaista ja makeaa lajiketta laitetaan ja kelpaako kahvimaito ja sokeri, vai ostetaanko kauramaitoa ja luomuruokosokeria.. loukkaantuuko vegaani jos muut syö kinkkupiirasta.

Huoh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä