Vinkit tänne!! Kuinka pienentää reilusti ruokalaskua??
Kommentit (33)
150e/kk ruokalaskuilla:
- Syödään paljon puuroja. Erilaisia. On muitakin ohjeita, kun se kaurapuuropaketin kyljessä oleva.
- Syödään paljon keittoja/soseita. Ohjeita löytyy pilvin pimein, vaikka kirjaston ruokakirjoista.
- Ruokajuomana lähinnä vesi. Kuten janojuomanakin. Vesi on terveellistä ja halpaa. Ei sitä joka janolle tarvitse maitoa/mehua tms.
- Leivät tehdään itse. Käytössä leipäkone ja uuni.
- Pullat tehdään itse. Ihan peruspullaa, välillä vähän ekstraa.
- Kesällä /syksyllä marjastetaan kaikki mahdolliset luonnonmarjat, käydään poimimassa mansikoita. Ja sienestetään erilaisia sieniä. Pakastetaan ja näin on ihanat herkut koko talven käytettävissä.
- Pihalla kasvaa perunaa, vihanneksia, kasviksia, yrttejä, omenaa, marjoja. Paljon lisää löytyy mökiltämme. Eli niitäkin sitten talteen talven varalle.
- Syödään lakto-ovovegataarista ruokaa lähinnä (kuten myös suuremmilla ruokalaskuillakin).
- Mies käy kalassa toisinaan, joten sieltä ns ilmasta ruokaa
- Käytetään hyväksi kauppojen tarjoukset. Ainakin täällä pk-seudulla on edullista käydä ristiin rastiin kaupoista hakemassa edulliset tarjoukset. Tarjouksista ostetaan pakastimeen ja kuivakaappeihin ihan riittävästi.
- Hyödynnetään viimesen päiväyksen ale laput. Yleensä iltaisin kaupoista näitä saa. Eikä ne tuotteet miksikään ole menneet.
- Lidl:stä ja kauppojen omista merkeistä (Rainbow, Euroshopper) saa edullisia elintarvikkeita yms.
- Vertailaan _kilo / litrahintoja_. EI tuotteen hintoja.
- Ei herkkuja; jäätelöitä, keksejä, sipsejä, vanukkaita, limsaa, pillimehuja, karkkia yms.
- suunnittelee viikon/kuukauden ruokalistan etukäteen ja sen perusteella tekee ostoslistan, niin ei tule ostettua muuta/ylimääräistä.
- itse tehty salaattikin tulee kalliiksi kaikkine tarvikkeineen. mutta esim raastamalla kaalia ja sekaan tuorekurkkua saa jo ihan kivan salaatin, kuten raastamalla porkkanaa ja sinne ananaspaloja sekaan.
- Ei eineksiä, eikä puolivalmiita ruokia.
- Kerran viikossa kauppaan.
- kaupasta kannattaa ostaa sesongin mukaisia hedelmiä, eli halvallakin voi saada hyviä hedelmiä.
- Soijarouhe on halpaa, hyvää, terveellistä ja korvaa esim jauhelihan. Ihan huipputuote.
- Tehdään kerralla enemmän ruokaa ja osa syödään seuraavana päivänä / pakastetaan
- Helpot ja halvat kotiruoat, joissa ainekset tulevat edullisiksi.
Jne... hyviä vinkkejä lisää netistä googlettamalla (säästövinkit, säästövinkkejä tms) tai www. soneraplaza. fi /ellit -> keskustelut -> kodin talous -> säästöpossu
Silti meillä syödään aina 150e/kk todella monipuolisesti, terveellisesti ja täyttävästi :) Pitää vain osata käyttää siihen tavallista enemmän aikaa, järkeä ja mielikuvitusta. Mutta halvaksi tulee.
- ruokalista laaditaan viikoksi kerrallaan, se kirjoitetaan yleensä torstaina. Ruokalistassa on aina yksi kasviskeitto, yksi makaroni + kastike, yksi perunaruoka ja yksi kalaruoka.
- kaupassa käydään viikon tarpeiksi, yleensä tiistaina (kun on rauhallisempaa ostaa iso erä)
- suosimme Lidliä isoissa ostoksissa. Olen laskenut vertailun vuoksi useammalla kauppareissulla kuitit ja viikon ostoksiin menee Lidlissä meillä n 100- 130¿ ja S-kaupassa samojen ostosten hinta on n 40-50¿ enemmän. Käytämme paljon kasviksia ja hedelmiä ja niissä säästö näkyy.
- jos viitsii leipoa itse leivän, säästää paljon.
- puuro on aamiaisen selkäranka, se on edullista ja terveellistä.
- mehujen tekoon kannattaa satsata, meillä loppuivat itse tehdyt (+äitini tekemät) mehut vasta helmikuussa. Meillä ei ole itsellä paljoakaan säilytystilaa, joten mehut olivat pääasiassa sukulaisten kellarissa.
- välipalaksi koululaisille meillä on yleensä hedelmiä, porkkanoita, jogruttia ja leipää. Olen myös pakastanut yli jäänyttä ruokaa jotta muksut voivat itse lämmittää vaikkapa satsin hernekeittoa.
- leivän päällä emme käytä yleensä leikkeleitä vaan edullista juustoa. Osa perheestä ei syö lihaa joten tässä suurin syy.
Ookko sää ihan TYHMÄ?? Siis jos haluaa että rahaa riittää muuhunkin elämiseen niin ITSE TEHDÄÄN NIIN ALUSTA KUIN MAHDOLLISTA! Kokonainen kana voi olla kerta ostoksena kallis, mutta kun sen tilipäivänä ostaa ja keittää ja tekee siitä ruokaa pakkaseen niin se on silloin kannattavempaa ja halvempaa!
Itte oon opiskelijana saanu venyttää penniä ja oon käyny ostamassa kerralla viikkojen satsin ja tehny ne pakkaseen.
Tietty kokonainen kana maksaa enempi mutta osta saman verran suikaleita; menee moninkertasesti kalliimmaksi!
Jos joka päivälle satsaa vitosen kauppaan niin tulee kalliimpia ostoksia kuin se että ostaa kanan josta saa tosi pitkäks ajalle ruokaa. Samaan aikaan suikaleen ostaja raahaa ittensä taas kauppaan törsään kun ne suikaleet loppu. Tajusikko?
21
Vierailija:
Ookko sää ihan TYHMÄ?? Siis jos haluaa että rahaa riittää muuhunkin elämiseen niin ITSE TEHDÄÄN NIIN ALUSTA KUIN MAHDOLLISTA! Kokonainen kana voi olla kerta ostoksena kallis, mutta kun sen tilipäivänä ostaa ja keittää ja tekee siitä ruokaa pakkaseen niin se on silloin kannattavempaa ja halvempaa!Itte oon opiskelijana saanu venyttää penniä ja oon käyny ostamassa kerralla viikkojen satsin ja tehny ne pakkaseen.
Tietty kokonainen kana maksaa enempi mutta osta saman verran suikaleita; menee moninkertasesti kalliimmaksi!
Jos joka päivälle satsaa vitosen kauppaan niin tulee kalliimpia ostoksia kuin se että ostaa kanan josta saa tosi pitkäks ajalle ruokaa. Samaan aikaan suikaleen ostaja raahaa ittensä taas kauppaan törsään kun ne suikaleet loppu. Tajusikko?
21
KUN RAHAA EI OLE. Et taida tietää todellisesta köyhyydestä yhtään mitään..
Vierailja:
150e/kk ruokalaskuilla:- Syödään paljon puuroja. Erilaisia. On muitakin ohjeita, kun se kaurapuuropaketin kyljessä oleva.
- Syödään paljon keittoja/soseita. Ohjeita löytyy pilvin pimein, vaikka kirjaston ruokakirjoista.
- Kesällä /syksyllä marjastetaan kaikki mahdolliset luonnonmarjat, käydään poimimassa mansikoita. Ja sienestetään erilaisia sieniä. Pakastetaan ja näin on ihanat herkut koko talven käytettävissä.
- Pihalla kasvaa perunaa, vihanneksia, kasviksia, yrttejä, omenaa, marjoja. Paljon lisää löytyy mökiltämme. Eli niitäkin sitten talteen talven varalle.
- Syödään lakto-ovovegataarista ruokaa lähinnä (kuten myös suuremmilla ruokalaskuillakin).
- Lidl:stä ja kauppojen omista merkeistä (Rainbow, Euroshopper) saa edullisia elintarvikkeita yms.
- Ei herkkuja; jäätelöitä, keksejä, sipsejä, vanukkaita, limsaa, pillimehuja, karkkia yms.
- Soijarouhe on halpaa, hyvää, terveellistä ja korvaa esim jauhelihan. Ihan huipputuote.
Silti meillä syödään aina 150e/kk todella monipuolisesti, terveellisesti ja täyttävästi :) Mutta halvaksi tulee.
Pääs kiinni, tyhmä!
Se nyt on vaan fakta et sää saat niillä suikaleillas elämäs kalliimmaksi kuin minä jos ostan sen kokonaisen kanan!
Kerran kuussa tulee kaiken maailman tuet eikä joka päivä 5 euroo!
- Se, että sää et tajua miten itsetekemällä tulee halvemmaksi jos tekee vieläkin suuremman työn kuin ostaa valmiit suikaleet niin se on sun oma häpee ja ongelmas. Jos sää et tajua hakea useamman päivän sapuskaa kerralla kaupasta vaan joka päivä ostat vitosella niin loppujen lopuksi sää teet suurempaa kulutusta sinne!! T-Y-H-M-Ä!
Itte oon saanu aikanani opintotuet kerran kuussa ja mies saanu joskus työttömyystukea, kerran kuussa.. Jos ei osaa käydä kaupassa niin ei osaa, siitä on ihan turha syyttää tukijärjestelmää!
Sitäpaitti voi hakea vehniksensä avustuksesta nii voi kiskoo enempi bissee! :)
21
Jos oikein tiukkaa:
-Ruisleipäaineksista (jauhopussi, mutta hapatus valmiina) saa leivottua hyvää ruisleipää pakastimeenkin.
-Hae jostain isosta kaupasta isot pussit perunoita ja porkkanoita, sipuleita. Tulevat halvemmaksi, kuin pienet pussit lähikaupasta. Tämä tietty edellyttää, että teillä on tarpeeksi iso viileäkaappi tms. kotona.
-Katsele tarjoukset huolella. Hedelmistä valitse esim. edullisia omenia.
-Jauhelihasta saa edullista ruokaa.
-Välillä tee kotonakin parempaa ruokaa. Esim. viikonloppuisin. Kotona syöminen on kuitenkin paljon edullisempaa kuin ravintolassa syöminen!
lisäksi vielä vinkkinä että lihan voi hyvin korvata paitsi soijarouheella, myös linsseillä ja erilaisilla pavuilla.
on terveellistä ja proteiinipitoista tavaraa..
kasviksia kun syö kauden mukaan, ja pitäytyy kotimaisissa juureksissa peruna, porkkana, punajuuri, lanttu tms talven ajan, syö sekä terveellisesti että ekologisesti.
mato-onkiminen eikö ole jokamiehenoikeus, eli siihen ei tarvitse kalastuslupaa.
marjat ja sienet metsästä, ilmaista, terveellistä tavaraa.
Vai maksaako onki muka maltaita?
Ruokaa se on ahvensoppakin kun ei nirsoile.
Mikä peruna sitten on, ellei kasvis?
Niin no taitaa olla joku juures, mutta niin on sitten vaikka porkkanakin, joka kuitenkin lasketaan kasvikseksi.
Kyllä perunakin kuuluu kasvikuntaan ja sisältää kasvisten hyviä ominaisuuksia, c- ja b-vitamiineja, kuitua, hyvälaatuista proteiinia, kivennäis- ja hivenaineita ym.
Ehkä energiapitoisuutensa vuoksi sitä ei laskettaisi tuohon puoleen kiloon..? Energiapitoisuus on kuitenkin esim. pastaan tai riisiin verrattuna reilusti pienempi (n.60-70 kcal / 100g).
Suunnittelen 3 viikon ruokalistan etukäteen, en toki noudata sitä orjallisesti mutta ostan kaupasta sen mukaan tarvittavat, että tiedän että näillä saa aikaiseksi kolmelle viikolle kaksi ruokaa per päivälle...
Leivät haen leipomon myymälästä, jokusen euron halvempia kun kaupassa. Itse leivon lähestulkoon kaikki vaaleat leivät, pullat, pikkuleivät ym.
Ostetaan äärimmäisen vähän valmisruokia, ja käydään todella harvoin hampurilaisella tai pitsalla...
Hyviä ideoita, mutta käyttekö aina tietyssä kaupassa? Meillä perheen koko 2henk äiti ja tyttö 1,5v ja meillä ei meinaa riittää 350e/kk kauppaan (sis toki vaipat, huuhteluaineet,pesuaineet jne) mutta en tiedä minne se raha oikein menee. ja jos te pärjäätte 150eurolla kuussa?? eikös kissakin haukkaa siitä jo ison osan? onko lapsilla karkkipäivää? missä ihmeessä sitä vois säästää...
Vierailija:
Ihan kauheeta jos köyhällä on röökistä keltaset hampaat, rikkaalla ne keltaset hampaat voi aina sovittaa kauluspaidan väriin.