Vinkit tänne!! Kuinka pienentää reilusti ruokalaskua??
Kommentit (33)
Itse harrastan tarjousten bongaamista. Ostan pakastimeen valmiiksi 50%-alennuksesta. Eli päiväys on pian menossa, mutta kyllähän ne pakkasessa säilyy. :)
kasviksista ja hedelmistä säästäminen maksaa terveyden, joten niistä ei kannata säästää vaan herkuista ja valmistuotteista. Aikuisen ihmisen pitäisi nauttia vähintään puoli kiloa kasviksia/hedelmiä päivässä ja peruna EI ole kasvis.
Älä hanki kaupan puolivalmisteita tai einesruokia, vaan valmista ateriat alusta itse. Edullisuuden lisäksi saat maukasta ja lisäaineetonta syötävää.
Leipä, pullat yms. tulee halvemmaksi itse tehden.
Käy syksyllä sienessä ja marjassa jne.
vihannekset pois, tilalle lenkkiä. valitettavasti.
Ne, jos mitkä maksavat. Saattavat tuntua halvoilta, mutta todellisuudessa samalla summalla tekisi itse paljon isomman erän ruokaa.
suikalepakkauas ym. tarvikkeet. Tulee varmaan kalliimmaksi.
Tiukka rahamäärä, jonka sisään on mahdutettava kaikki tarpeelliset ostokset, niin ei sitten varmasti mene enempää. Menot on aika usein juuri niin paljon, kun niihin on rahaa käytettävissä. Meidän ruoka- ja perustarvekulut puoliintuivat ihan sillä, että tulot puoliintuivat ja rahaa oli yhtäkkiä paljon vähemmän. Menen yleensä aina siis ruokakauppaan tietäen, että jos kärryyn tulee poimittua enemmän kuin sen 50 euron arvosta (tai paljonko nyt onkaan), niin en voi sitä maksaa, ja tuolla summalla on siis kaupasta löydyttävä sapuskaa niin ja niin moneksi päiväksi.
Kaikki epäterveellinen on halvempaa. Siksi köyhät ovatkin lihavia.
Tosiasiassa einekset eivät ole kovin kalliita. Alle 2 eurolla saa maittavan valmisaterian esin. kanapastaannoksen. Ostappa (pieni) broilerinfile-
suikalepakkauas ym. tarvikkeet. Tulee varmaan kalliimmaksi.
Ostapa kokonainen pakastettu broileri ja perusmausteita ja iso pussillinen pastaa. Saat kymmenen maittavaa kanapasta-annosta vaikka pakastimeen, eikä maksa 20 euroa.
Esim. kaaliruokia kaaliaikaan. Ilmaiseksi saa usein käydä keräämässä omppoja omena-aikaan tai jos niitä saa tutuilta, niin vähän kärsineemmätkin voi keittää hilloksi/soseeksi ja pakastaa. Kerää sieniä ja marjoja syksyisin.
Älä mene kauppaan turhan takia, sinne uppoaa kuitenkin ainakin parikymppiä. Tee erilaisia ruokia halvimmista aineksista.
Tee itse leivät, jos on aikaa. Säästää huiseja summia. Tarjoa pääruuan kanssa aina leipää, menee vähemmän itse ruokaa (=kallista lihaa). Myös jälkiruoka vähentää itse ruuan menekkiä. Marjoista saa kiisseleitä edullisesti, myös maizena+maito-yhdistelmästä tehty kiisseli toimii.
Älä osta pakastevihanneksia, vaan osta isot säkin porkkanaa yms ja pilko itse, käsitelty on aina kalliimpaa.
Vierailija:
Tosiasiassa einekset eivät ole kovin kalliita. Alle 2 eurolla saa maittavan valmisaterian esin. kanapastaannoksen. Ostappa (pieni) broilerinfile-
suikalepakkauas ym. tarvikkeet. Tulee varmaan kalliimmaksi.Ostapa kokonainen pakastettu broileri ja perusmausteita ja iso pussillinen pastaa. Saat kymmenen maittavaa kanapasta-annosta vaikka pakastimeen, eikä maksa 20 euroa.
Pari pussia tarjous-makaronia ja rasvasta jauhelihaa, niin se on siinä. Tai sitten tosiaan joku valmis eines. Iso broisku maksaa jo niin paljon ettei 5 egee riitä.
tomaattimurskasta :) Maksaa 50 senttiä tölkkiä. Juustot ja kermat ei kuulu budjettiin. Tai rainbow' n ruokakerma (myös 7% löytyy) maksaa 49snt. Se ehkä kelpaa... ;)
Katso aina KILOHINTAA, älä pakkauksen hintaa. Marinoidut broilerisuikaleet aika kalliita ja syömistä vähän. Koivissakin enempi lihaa.
Jemmaa esim. parin viikon jaksolta ostoskuitit ja tarkista niistä, mitä voisit tulevaisuudessa karsia pois ostettavien listalta.
Meneekö rahaa huomaamatta makeisiin yms. joita ilmankin pärjää...
...olisit ensinnäkin saanut enemmän halvemmalla, mutta myös mainion itsetehdyn, terveellisen kanaliemen seuraavan päivän keittoruokaan ihan kaupanpäällisiksi.
Köyhillä on rahat tiukilla ja vedetään työttömyyden tuskaan röökiä ja bissee. Makkaraa useena päivänä viikossa, kasviksista ei tietookaan.
Työttömänä jää helpommin vaan oleileen eikä liikuta järkevästi.
Jos köyhän on jotain fiksu tehdä niin itse ruokansa! Einekset on helppoja mut kahella eurolla ostaa paljon jauhelihaa josta tekee paljon jauhelihakastiketta, pottuja. Rasvapaketti riittää moneen kastikkeeseen, samaten vehnikset.
Leipä on ylihinnoteltua! Siitä mää säästin opiskelijabudjetistani joskus!
Tee kauppalappu, valmista omat herkut, marjasta ja sienestä! Jos ostat heräteostoksia niin laita kumppani kauppaan -vähintään katso lopuksi mitä kaikkea ylimäärästä olet koriin ottanut-
Lopeta tupakointi! Se on kallista ja tapat vaan ittesi, samaten haiset ja oot keltanen..
Käy lähikaupassa tai kulje pyörällä (linja-autolla) oma auto syö bensaa.
Tee perusruokaa! Kaikkia ohjeen mausteita tai raaka-aineita ei tarvita.
valmiita suikaleita on ihan turha ostaa. Sitä voi itse suikaloida sen lihan.
Vierailija:
...olisit ensinnäkin saanut enemmän halvemmalla, mutta myös mainion itsetehdyn, terveellisen kanaliemen seuraavan päivän keittoruokaan ihan kaupanpäällisiksi.
ja kun löytyy, niin ostaa kyseistä tuotetta suuret määrät, esim. kaurahiutaleita, pastaa, tomaattimurskaa, jauhelihaa, riisiä...Tuleehan siinä ensin hintaa ostoksille, mutta pidemmän päälle säästöä.
1. Ruokalistojen suunnittelu mahd. moneksi päiväksi eteenpäin (= kaupassa käyntien harventaminen)
2. Vain ostoslistan kanssa kauppaan ja listaa noudatetaan!!
3. Tarjousten hyödyntäminen (jos esim. listalla kalaa, eikä tuore kala tarjouksessa, ostetaan pakasteesta ja jos lihoja joissa päiväyksen takia alennus: ostetaan ja pakastetaan)
4. Tehdään suurempia annoksia kerralla ja pakastetaan osa.