Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko matikkaa osaamaton ihminen tyhmä?

Vierailija
19.02.2018 |

Minun mielestäni on, vaikka en itsekään osaa kovin hyvin. Kokeista tulee kasia tai seiskaa kovalla vaivannäöllä ja oppimisvaikeus todettu. Ajattelen olevani typerä tämän takia, tuskin esimerkiksi töihin pääsen ikinä.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koen olevani älykäs ja minulle on sitä sanottu, vaikka olen huono matikassa. Mun matemaattinen lukiohäiriö on varmaan aika vakavaakin, sillä esim. ajokoulussa ajo-ope tuskaili kanssani, kun en meinannut millään oppia enkä aina edes heti tiennyt kumpi on vasen ja kumpi oikea. Äidinkielestä, englannista jne. olen saanut kumminkin kiitettävää aina ja en muista koskaan kirjoittaneeni alle kasin ainetta. En myöskään joutunut opiskelemaan lukuaineita mitenkään kovin ahkerasti.

Töissä tuosta on ollut haittaa siinä, että en pärjännyt varaston keräilyssä yhtään. Latelin koko ajan kärryyn väärät tuotteet ja väärät määrät, vaikka kuinka yritin keskittyä. Onneksi siellä varastolla oli muitakin hommia, niin tuota ei ollut pakko tehdä paljon.

Mun miehellä on lukihäiriö, siitä ei vaan tiedetty /välitetty 1970 -luvulla. Sillä menee myös vasen ja oikea sekaisin. Hyvin on elämässä pärjännyt silti.

Älä ap liikaa stressaa. Kirjoitat hyvin, panosta siihen. Kaikkia taitoja voi myös harjoitella.

Tsemppiä.

Vierailija
42/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyttä on monta lajia, joten on aika turha jäädä yhtä lajia suremaan. Toisaalta tässäkin keskustelussa mieleeni tuli, että mitä sitten, jos ihminen onkin ns. tyhmä? Mitä sitten? Viedään saunan taakse lopetettavaksi? Kuka luulee, että pelkkä yleinen älykkyys on se juttu, joka saa ihmisen onnelliseksi? Vaikka kannustamisessa ja myönteisessä ajattelussa on toki puolensa, en oikein ymmärrä tätä nykyistä ajattelutapaa, että lapselle ei saa esim. sanoa, ettei tällä taida olla esim. matikka- tai kielipäätä. Tietysti ei pidä tehdä hulluja päätelmiä lapsen älykkyydestä sen perusteella, oliko Jalmari-eno hyvä matikassa tms., mutta mielestäni on aika kyseenalaista toitottaa lapselle, että kaikki ovat yhtä hyviä, jos näkee, että lapsella on vaikeuksia.

Olen itse 70-luvulla syntynyt duunariperheen lapsi ja oli tosi tärkeää olla ns. yhtä hyvä kuin ne hienompienkin perheiden lapset. Helposti sanottiin, että opettajat suosivat paremman väen lapsia. Nykyisin taas kaikista on vaikka mihin, kunhan löytää vastauksen sisimmästään. Minusta voisi oikeasti käyttää vähän realismia. Nykyisin kukaan ei ole tyhmä, kun on vain oppimisvaikeuksia - tai siis muissa on niitä tyhmiä, mutta kukaan yksittäistapaus ei ole tyhmä. Miksi on niin vaikea myöntää sitä, että kun siinä älykkyysosamäärässä on vaihtelua niin se tarkoittaa sitä, että osalla se äo nyt väkisinkin on vähän alakantissa. Eli pitäisi voida myöntää, että osa ihmisistä on vähän tyhmiä. Mutta heti seuraava askel on alussa esittämäni: mitä sitten? 

Itse olen tullut siihen tulokseen, että saatan yleiseltä älykkyydeltäni olla vähän tyhmä. Olen opiskellut pitkälle, mutta en ole osannut hyödyntää sitä, eikä oppiminen ole ollut helppoa. Jälkiviisaasti ajatellen olisi ollut ihanaa, jos joku olisi minulle nuorena nätisti ja kannustavasti ilmoittanut, että vaikka olet ahkera, ei ehkä kannata väkisin yrittää sinne yliopistoon. Etenkään, kun mikään ala itsessään ei kauheasti kiinnostanut, oli vain tärkeää ylipäänsä päästä sinne. Uskon, että en olisi vähääkään onnettomampi, jos olisin ns. tyytynyt vähempään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaah. Aina pääsee siivoamaan, kassalle riittää lyhyestä matikasta kuutonenkin.

Pitää sielläkin osata laskea oikeat litkusuhteet.

Vierailija
44/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole tyhmä. Jos ei ole kiinnostunut matematiikasta niin ei voi mitään. On sitten kiinnostunut jostain muusta. Jos ei millään opi vaikka yrittäisi niin voi olla matemaattisella aluella tyhmä, mutta ei muilla älykkyyden alueilla.

Vierailija
45/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän matikan keskiarvo lukiossa 6.

Älykkyystestistä sain 105 pistettä eli en ole penaalin terävin kynä.

Työskentelen lähihoitajana ja olen tässä työssä uupunut. Koen että en kykene tähän työhön vaikka koulutuksen läpäisin juuri ja juuri. Yhdestä harjoittelujaksosta sain jopa kiitettävän (arvosana K3). Ehkä olen enemmän käytännön ihminen.

Vierailija
46/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikka on logiikkaa ja ajattelua.

Kyllä, AP:n väittämä on paikkansa pitävä matematiikka on verrannollinen ihmisen älykkyyteen.

Vierailija
47/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukaveri oli ilmiömäisen hyvä matikassa, mutta aivan toivoton kielissä. Englantikin meni aivan rimaa hipoen. Jännä juttu, että häntä ei pidetty koskaan tyhmänä.

Vierailija
48/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitten lähihoitajan työ ole käytännönläheinen? 

Vierailija
49/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa...

Taas näitä kysymyksiä...

Sehän se ihmisestä tekee tyhmän, jos ei matematiikkaa osaa täydellisesti.

Vierailija
50/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulukaveri oli ilmiömäisen hyvä matikassa, mutta aivan toivoton kielissä. Englantikin meni aivan rimaa hipoen. Jännä juttu, että häntä ei pidetty koskaan tyhmänä.

On aivan luonnollista.

Matematiikka vaati älykkyyttä, kielet taas jankkaamista ja opitun kertaamista uudelleen ja uudelleen.

Siitä johtuu, että useasti matemaattiset ihmiset eivät ole hyviä kielissä, koska niiden opiskelu on älykkäälle ihmiselle usein turhauttavaa ja pitkäveteistä, eikä tarpeeksi haastavaa josta voisi saada tyydytystä.

Vierailija
51/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osaa matematiikkaa juuri ollenkaan. Tunneilla kyllä osasin jotenkuten asiat, mutta kokeista tuli aina max. 7! :D Yleensä sain 5-6.

Osaan nippanappa kertotaulut ulkoa.

Olen sitten taas lahjakas kielissä ja äärimmäisen lahjakas musiikissa. Samoin sosiaaliset taidot, tunneäly ja lukeminen mm. historia, taide ja yhteiskuntatieteet mulla hyvin vahvoja.

Pidin itseäni ennen muita huonompana, koska en osannut matematiikkaa. Tajusin kuitenkin jo 15-16 -vuotiaana, että mitä väliä? Kyllä elämässä on paljon muitakin taitoja, kuin matematiikan hallitseminen. Se ei myöskään määrittele kokonaan toisen älykkyyttä. Sitä on erilaista.

Joku saattaa olla matematiikkanero, mutta sitten sosiaalisesti ja tunneälyltään kylmä ja aivan hukassa. Kaikilla on se oma juttunsa.

T. N22

Vierailija
52/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sustahan voi tulla vaikka mitä.....

Kun olet hyvä kielissä, voisit ryhtyä kääntäjäksi tai tulkiksi. Tai löytyisikö vahvuutesi muilta aloita? Miltä kuulostaisi kokki, kampaaja, konditori, kosmetologi tai lastenhoitaja? Sustahan voisi tulla vaikka joku seuraava huippukokki.

Vierailija
53/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kanssa en pärjää, reseptejä en dyskalkulian vuoksi oikein osaa lukea ja hahmotushäiriöisenä kampaajana asiakkaiden hiuksista voisi tulla aika mielenkiintoisia, kuten myös kosmetologina.

Ihokaan ei kestäisi kemikaaleja.

Ap

Vierailija
54/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kotsan numero oli muuten 6, eli ei hyvä. :D Haahuilin aina kyselemässä muilta apua, kun en osannut esimerkiksi arvioida niitä mittoja.

Menee tosi helposti sekaisin vaikka yksi ja puoli tai kolme neljäsosaa, en millään hahmota niitä.

Ap

Vierailija
55/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei osaa matikkaa ei tarkoita että on tyhmä. Älykyyttä on monenlaista. Se että on 10 matikka, voi ihminen olla silti äärettömän typerä ihminen.

On tunneälyä, tilannetajua, havainnointi, keskeliäisyys, kykenevyys jäsentää ja ymmärtää monia asioita, kyky suoriutua monesta asiasta yhtä aikaa jne.

Jos älykkyys mitattaisiin vain matematiikan osaamisella, tyhmiä ihmisiä olisi suurin osa väestöstä. Monesti oppiminen on kiinni tekniikasta ja opettajastakin. Sinulla on todettu häiriö, se ei tee sinusta silti tyhmää.

Vierailija
56/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsisit yksityisopetusta, joka pitäisi rauhalliseen tahtiin perusasioista kertauksen. Olisiko vanhemmillasi rahaa vaikka pitkän matikan lukiolaisen palkkaamiseen?

Vierailija
57/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en osannut kunnolla matikkaa. Osaan kyllä yhteen-, vähennys-, jako- ja kertolaskun ja koordinaatiston ja yksinkertaiset lausekkeet (vai miksi niitä x-juttuja kutsuttiinkaan). Yläkoulussa tipahdin sitten kärryiltä, kun tuli vaikeita juttuja. Lukion läpäisin lyhyellä matikalla - luojan kiitos sitä ei tarvinnut kirjoittaa. Sen sijaan kaikki muu onnistui kyllä hyvin. Opiskelin neljää vierasta kieltä ja kirjoitin niistä laudaturit, samoin reaalista. Lähdin yliopistoon opiskelemaan historiaa, mutta lopulta minusta tuli äidinkielen opettaja.

Ap:n ei siis kannata huolestua, jos matikka ei suju. Täytyy vain etsiä se tie, jolla menestyy paremmin.

Vierailija
58/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ettei osaa matikkaa ei tarkoita että on tyhmä. Älykyyttä on monenlaista. Se että on 10 matikka, voi ihminen olla silti äärettömän typerä ihminen.

On tunneälyä, tilannetajua, havainnointi, keskeliäisyys, kykenevyys jäsentää ja ymmärtää monia asioita, kyky suoriutua monesta asiasta yhtä aikaa jne.

Jos älykkyys mitattaisiin vain matematiikan osaamisella, tyhmiä ihmisiä olisi suurin osa väestöstä. Monesti oppiminen on kiinni tekniikasta ja opettajastakin. Sinulla on todettu häiriö, se ei tee sinusta silti tyhmää.

Joo-o, nykyään on myös tyhmien älykkyyttä, jota löytyy vain tyhmiltä.

Vierailija
59/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen saanut yksityisopetustakin, naapurilta ja tuttavilta. On siitä jotain apua ollut, kun naapurin kanssa on kerrattu ja pidetty tukiopetusta, niin olen sen kasin tai seiskan onnistunut saamaan. Ala-asteella tuli usein voitosta ja jopa nelosia.

Ap

Vierailija
60/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja, jos jopa kasejakin kokeista saava on saanut diagnoosin matemaattisista vaikeuksista, niin mitäs ollaan me jotka ollaan sitä vitosen, kutosen tasoa?! :D

Kävin peruskoulun vuosituhannen vaihteessa ja mun paras matikan numero ikinä on 7,5 joka tuli ehkä neljännellä luokalla? Istuin tukiopetuksissa ja sen lisäksi isä yritti opettaa, mutta ei niin ei. Ala-asteella saatoin saada seiskoja jos oikein kovasti yritin, yleensä kuitenkin kutosia. Yläasteelle mennessäni olin jo luovuttanut matematiikan kanssa ja usein sain kurssit rimaa hipoen läpi, uusinnan kautta vitonen. Muistan kuinka kerran päätin näyttää itselleni ja opettajalleni, että kyllä minäkin osaan jos haluan. Opettelin kurssin asiat ja menin kokeeseen itsevarmana, kaverillekin kehaisin että kyllä sieltä ainakin seiska tulee. Ja mitä vielä, muistaakseni rimaa hipoen meni läpi. En ollutkaan enää kokeessa osannut.