Onko matikkaa osaamaton ihminen tyhmä?
Minun mielestäni on, vaikka en itsekään osaa kovin hyvin. Kokeista tulee kasia tai seiskaa kovalla vaivannäöllä ja oppimisvaikeus todettu. Ajattelen olevani typerä tämän takia, tuskin esimerkiksi töihin pääsen ikinä.
Kommentit (79)
Jos ei osaa matikkaa, niin silloin on vaan "tyhmä" matikassa. Ei pidä kuitenkaan leimata itseään täysin kelvottomaksi tapaukseksi, koska aina on toivoa oppia hieman paremmaksi.
Tyhmä on tyhmä sana, koska se ei kerro millä tavalla tyhmä joku on ja sana leimaa koko ihmisen, kun todellisuudesa melkein kukaan ei ole tyhmä kaikissa asioissa. "Tyhmäkin" voi kehittää itseään missä tahansa ja olla entistä osaavampi/tietävämpi. Ei pidä luovuttaa kokonaan siksi, ettei jonkin oppiminen ole yhtä helppoa kuin muille. Ei sitä tarvitse maailman parhaaksi tähdätäkään.
No ei mulla kunnianhimoisia suunnitelmia ole tulevaisuudelle, näen elämäni jotenkin seuraavasti:
- Asun jossain lähiössä vuokralla
- Olen työtön, koulutuksena lähihoitaja tai siivooja
- Ei varaa elättää lapsia, joten jää tekemättä
- Sorrun varmaan ottamaan jonkun mauttoman tatuoinnin vanhentuessani
Siinä se, tulen asumaan jossain vuokraläävässä työttömänä tai paskaduunia minimipalkalla tehden, kun rahkeet ei muuhun riittäneet.
En halveksi tällaista elämäntyyliä, mutta omista unelmista se on melko kaukana.
Ap
Eikö muuten ole aika yleistä, että dyskalkuliassa on myös hahmotushäiriöitä?
Sinäpä olet fiksu 14-vuotiaaksi, kun kirjoittelet ihan kuin aikunen. Olet myös tehnyt tulevaisuudensuunnitelmia. Minä sinun iässäsi vähät välitin tulevaisuudestani. Vielä vähemmän olisin kirjoitellut niistä vauva-palstalle. Ettet sittenkin olisi pikemminkin 41-vuotias?
Vierailija kirjoitti:
Eikö muuten ole aika yleistä, että dyskalkuliassa on myös hahmotushäiriöitä?
On. Samoin on hyvin yleistä, että dyskalkulia esiintyy lukihäiriön kanssa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
:D Minulla älykkyysosamääräkin on melko alhainen, alle satasen. Lukiosta en varmaan selviäisi (opon ja erityisopen arvio) ja psykologi suositteli myös hakemaan amikseen, kuten aion varmaan tehdäkin. Mulla on hahmottamisessakin jonkinlaisia vaikeuksia ja esimerkiksi geometria on vaikeaa juuri sen takia.
Ap
Ammattikoulusya voi löytyä hyviä vaihtoehtoja, ja niistäkin voi jatkaa korkeakouluun.
Mutta muista, että äo-testit ovat julmia dyskalkyliasta kärsiville, eivätkä todellakaan kerro koko totuutta. Kirjallisen ilmaisusi on hyvää ja oikeaoppista, moni aikuinenkin kirjoittaa huonommin - joten kielellistä älykkyyttä (kyllä, sekin on älykkyyden yksi osalaji) sinulla ainakin on!
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Moni%C3%A4lykkyysteoria
13
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on, vaikka en itsekään osaa kovin hyvin. Kokeista tulee kasia tai seiskaa kovalla vaivannäöllä ja oppimisvaikeus todettu. Ajattelen olevani typerä tämän takia, tuskin esimerkiksi töihin pääsen ikinä.
Älä välitä, ei entinen pääministerikään, Jyrki Katainenkaan ollut kuin kutosen laskija ja silti pääsi pilaamaan Suomen asiat päin mäntyä yhdessä Jutta Urpilaisen kanssa, niin että koko maailma nauroi meille heidän hölmöilyjensä takia.😫
Kalahan se. Katiska on pyytämässä nyt kutuaikaan. Toivottavasti kokiessa tulee saalista ja pääsee ylpeilemään hyvillä ’koetuloksilla’.
Älykkyysosamääräni on siis jotain 90, eli taitaa mennä sellaisen lievästi kehitysvammaisen puolelle. Testeissä tutkittiin myös kielellistä älykkyyttä, sekin huomioitu tuloksissa.
Minusta on aivan normaalia suunnitella tulevaisuuttaan tässä iässä, enku oikein löytänyt muuta paikkaa kuin av. Demiin pitäisi kirjautua, Suomi24 ei toimi omalla puhelimella ja kaksplussasta en tykkää. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin olen tyhmä kuin saapas. Matikasta sain tokareihin yläasteella 5-7. Kokeista tuli usein nelosia. Töissä olen kuitenkin ollut yhtäjaksoisesti 18-vuotiaasta saakka kohta 10 vuotta.
Pöh, ei se matemaattinen älykkyys ole läheskään ainut älykkyyden muoto. Tunneälyiset ovat niitä, jotka oikeasti pärjäävät tässä maailmassa.
Katainen onkin aivan loistava esikuva mulle.
Toivoisin itsekin menestyväni joskus yhtä hyvin kuin hän, mutta ei taida itsetunto ihan riittää. :D Tosin onhan Sipiläkin insinööri eikä nytkään ole tilanteessa kehumista kamalasti...
Ap
Miten niin äo:si on alle sadan? Koulussa älykkyystestit ovat monipuolisia, jos niitä tehdään. Mitataan siis älykkyyden eri osa-alueita. Ei siis mikään Mensa-testi. Luultavasti olet esim. kielellisesti keskitasoa lahjakkaampi.
Mieti koulutus- ja ammatinvalintaa vahvuuksistasi ja mielenkiinnon kohteistasi käsin.
Tiedän useita, jotka ovat olleet surkeita matikassa, mutta ei se ole estänyt menestymästä työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyysosamääräni on siis jotain 90, eli taitaa mennä sellaisen lievästi kehitysvammaisen puolelle. Testeissä tutkittiin myös kielellistä älykkyyttä, sekin huomioitu tuloksissa.
Minusta on aivan normaalia suunnitella tulevaisuuttaan tässä iässä, enku oikein löytänyt muuta paikkaa kuin av. Demiin pitäisi kirjautua, Suomi24 ei toimi omalla puhelimella ja kaksplussasta en tykkää. :D
Ap
Tuo äo ei ole kehitysvammaisen tasoa. 91-100 on keskitasoa, tälle alueelle asettuu 25% suomalaisista. 90 on hieman keskitasoa alempi älykkyys. 100 on tuo laskennallinen keskiarvo, jonka alapuolella on meistä jokaselviää toisen äo. Kirjoitat hyvää ja monipuolista tekstiä. T. Psykologi
Vierailija kirjoitti:
Miten niin äo:si on alle sadan? Koulussa älykkyystestit ovat monipuolisia, jos niitä tehdään. Mitataan siis älykkyyden eri osa-alueita. Ei siis mikään Mensa-testi. Luultavasti olet esim. kielellisesti keskitasoa lahjakkaampi.
Mieti koulutus- ja ammatinvalintaa vahvuuksistasi ja mielenkiinnon kohteistasi käsin.
Tiedän useita, jotka ovat olleet surkeita matikassa, mutta ei se ole estänyt menestymästä työelämässä.
Testit rakennetaan niin, että 50% saa pistemääräksi alle 100. Kaikki eivät voi olla keskitasoa parempia lähtökohtaisestikaan. Silti alle sadan älykkyysosamäärällä voi aivan hyvin menestyä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Oppimisvaikeus on todettu, mutta ap tässä haukkuu lastaan (?) tyhmäksi? Eikö sinulle ole kerrottu, että oppimisvaikeudet eivät ole älyn puutetta vaan sitä, että aivot toimivat hieman eri tavalla kuin muiden. Lapsihan on jo löytänyt tavan, millä hän kompensoi omaa vaikeuttaan oppia matemaattisia asioita ja saa kokeista ihan hyviä numeroita. Sinuna olisin ylpeä lapsestani, joka ei lannistu vaikeuksia kohdatessaan.
Onko lapsellasi joitakin osa-alueita, joissa hän on luontaisesti lahjakas? Minua eivät matemaattiset aineet kiinnostaneet koulussa, mutta pidin äidinkielestä ja kielistä. Myös lukuaineet kiinnostivat. Psykologisissa testeissä on todettu, että olen kielellisesti lahjakas. Matematiikasta en ole kokonaan vieraantunut, sillä tarvitsen peruslaskutaitoa yhä arkisissa askareissani ja käsityöharrastuksessani.
Kannattaa lopettaa se negatiivinen ajattelu. Avaa silmäsi huomaamaan lapsesi vahvuudet!
Sulla on ainakin vaikeuksia ymmärtää lukemaasi. Ap kertoi itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Kutosen matikalla pääsee vaikka ministeriksi.
Ministeriksi pääsee vaikka ei osaisi yhtään mitään, ei olisi koskaan kuullutkaan politiikasta tai kuuluisi mihinkään poliittiseen puolueeseen.
Ei ole.