Ahdistelusta syytetty ohjaaja Lauri Törhönen Yle tv1 Arto Nyberg OFFICIAL
Kommentit (403)
Onko salaliittoteoria täysin poissuljettu ?
Täytyy ihmetellä että limanuljaska vielä kehtaa naamansa näyttää julkisuudessa.
Mutta toisaalta, tyypillisen narsistin suojautumiskeino "olen uhri, yhyy", joten eipä yllätä. Pahimmat mulkut ei koskaan ota vastuuta käytöksestään. Katokaapa trumpiakin.
Vika on aina muissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen varma ettei Törhönen ole sanonut kenellekään että "et tule koskaan saamaan tältä alalta töitä jos et".k
Kyllä ne on nämä naiset itse jotka kuvittelevat että reittä pitkin lähtee ura nousukiitoon. Ja kun ei lähtenytkään, syytetään siitä vaikka Törhöstä, sen sijaan että katsottaisiin peiliin.
"Leikkaaja Outi Hyytinen muistaa Törhösen seuranneen häntä naistenhuoneeseen ja ottaneen peniksensä esiin, kun hän oli ykkösvuosikurssilaisena juhlissa. Hyytisen mukaan Törhönen antoi ymmärtää, että Hyytisen on suostuttava hänen seksikumppanikseen.
– Hän sanoi, että nyt kun olet elokuva-alalla, sinun täytyy oppia, millaista elämää se tarkoittaa, Hyytinen kertoo ja sanoo paenneensa vessasta."
Näitä "reittä pitkin" -kommentteja on kyllä, öh, mielenkiintoista lukea. Olisi todella kiinnostavaa tietää, mitkä ne suuret edut vaikkapa itselleni ovat olleet tuosta ällöstä käytöksestä. Tai että mitä etua minä nyt saan tästä että nyt kysyttäessä kerron asiasta. Reittä pitkin? Reittä pitkin minne? En olisi koskenut niihin reisiin pitkällä tikullakaan. Mikä siinä on reittä pitkin etenemistä että äijä häiritsee työntekoa ja limailee niin että koko porukkaa myötähävettää ja kuvottaa?
Kovasti tuntuvat monet tietävän meidän asioistamme ja motiiveistamme paremmin kun me itse. Ei tiedä itkeäkö vai nauraa.
t-Yksi Ylen haastattelemista naisista
Google: ”kokoomus sovinismi”
https://yle.fi/uutiset/3-9517224
Orpon mukaan puolueessa on nollatoleranssi sovinistiselle käytökselle.
No, Petteri. Vieläkö Latella on jäsenkirja !?!
Kyllä nämä naiset itse ovat tämän elokuvakulttuurin jatkumisen takaajia. Ihan turhaan syyllistätte ohjaajia, katsokaa peiliin ja kysykää miksi halusitte tarjota seksiä..
Miksi luulitte että sillä tavalla ura lähtee etenemään? Kertoiko vanhempi kollega? Isosiskoko? Toki muillakin aloilla humalaiset miehet yrittävät nuoria tyttöjä, mutta naiset ei suostu mihin tahansa. Toistetaan ettei tämä ohjaaja ollut väkivaltainen
Jan Vapaavuori (kok.) antoi Törhöselle potkut. Nyt Orpon kannattaisi irtisanoutua puolueena Törhösestä pikimmiten.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nämä naiset itse ovat tämän elokuvakulttuurin jatkumisen takaajia. Ihan turhaan syyllistätte ohjaajia, katsokaa peiliin ja kysykää miksi halusitte tarjota seksiä..
Miksi luulitte että sillä tavalla ura lähtee etenemään? Kertoiko vanhempi kollega? Isosiskoko? Toki muillakin aloilla humalaiset miehet yrittävät nuoria tyttöjä, mutta naiset ei suostu mihin tahansa. Toistetaan ettei tämä ohjaaja ollut väkivaltainen
Se EI ole seksin tarjoamista että joku ahdistelee. Eikä sillä etene ura. Nyt tuon törkeilyn voisi jo lopettaa, kiitos. Sitä on tullut ihan tarpeeksi.
Ainakin Manninen ymmärtää Törhöstä http://www.kutri.net/artikkelit/miksi-en-laittanut-stoppia/
Mikseivät nuo naiset,eli ne joita hän nyt siis (mahdollisesti) on ahdistellut työpaikalla, eli siis nyt tässä tapauksessa siellä jossain, jonkun hänen elokuvansa kuvauksiin valmisteluissa...
.... niin miksi he eivät siis haasta Törhöstä yhteiskanteella oikeuteen ?
( vastaamaan siis teoistaan ja sen selvittämiseksi ja vahvistamiseksi mitä ne 'teot' siis juridisen tarkalleenottaen oikein olivatkaan.)
Sillä joku oikeusturvahan on tietysti syytetylläkin ja teot olisi kyllä määriteltävä vähän konkreettisemmin jo yksinkertaisesti siitäkin syystä että ne voitaisiin prosessia ja oikeuskäsittelyä varten kirjata ylös syytekohtiin jne.
Onhan syytetyn näet saatava tietää tarkasti kaikki se mistä häntä syytetään. Syytekohtaan ei riitä pelkkä nimi(eikä edes se vaikka niitä kerättäisiin tai koottaisiin 20:ltä henkilöltä) eikä se, että
'hän on ahdistellut minua ja tehnyt minulle seksuaalisia ehdotuksia'
Niinpä työoikeutta luottamushenkilön ja ammattiliiton kautta ei oikein voi ajatella eivätkä tavanomaiset oikeusistuimet ja niille valittaminen tuottaisi toivottua tulosta ( ...mikä se sitten vaatimuksena olikaan niiden syytteen nostajien taholta)
Joten lopultakin tällainen julkinen teilaus median ja tv-haastattelun kautta lienee jo itsessään se haluttu 'kosto' elokuvaohjaajalle ja toimii joka tapauksessa julkisuudessa tehokkaammin kuin kallis oikeudenkäynti ( jota ei uutisoitaisi lainkaan ja jossahan on sitäpaitsi riskinä se, että voikin joutua maksamaan sen kulut itse omasta pussista , niiden 20:n kanssa jaetusti tosin, mutta melko kalliit kulut itselle varmasti siltikin)
Sanoisin näin aivan ulkopuolisena, ja asiaan vain otsikoissa tutustuneena, että onpa puolin ja toisin melko naurettava juttu ja että suorastaan tragi-koomisiakin piirteitäkin siinä jo on.
Täydet farssin ainekset siinä joka tapauksessa on jo kasassa. Tai ainekset vaikka radioon, viihteelliseen hupikuunnelmaan !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin epäsovinnainen kysymys, mutta esitän sen silti: olisiko _mitenkään_ mahdollista, että nämä 20 naista olisivat olleet jostain muusta syystä katkeria Törhöselle, lyöneet päänsä yhteen ja keksineet tai vähintäänkin liioitelleet häirintätarinoita? 20 on sellainen määrä ihmisiä, että vievät helposti toisen maineen, mutta tuskin tulevat syytetyiksi kunnianloukkauksesta.
En todellakaan väitä, että näin olisi, mutta olisiko se mahdotonta? Miettikää vaihtoehtoa.
Heh, tuohan on päinvastoin mitä sovinnaisin kysymys. Tiedätkö edes, mitä sovinnainen ja epäsovinnainen tarkoittavat?
Millä perusteella sovinnainen? Kyllä kaikki asiasta avoimesti puhuvat ja valtaosa keskustelupalstojen anonyymeistäkin on sitä mieltä että Törhönen on täysi syypää (niin kuin ainakin omasta mielestäni todennäköisesti onkin) ja hänen puolustaminen kuten myös naisten motiivien epäily on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Manninen ymmärtää Törhöstä http://www.kutri.net/artikkelit/miksi-en-laittanut-stoppia/
Ymmärtää tietysti, Manninen tulee mutkattomasti toimeen elämässä pitkälle pötkineiden miesten kanssa, mutta ei hyväksy ja ymmärtää, että monille ahdistelutilanteet ovat olleet todella ahdistavia. Kun Mannisen kaltainen nainen, joka ei ole kauhean solidaarinen muita naisia kohtaan, vahvistaa, että törhis on tosiaan tinkenut kieltä väkisin toisten suihin, putoaa salaliittoteorioilta pohja.
Huvittavaa tässä on se, että kaikki osastolla tiesivät Törhösen toiminnasta, mutta kukaan ei puuttunut siihen.
Vierailija kirjoitti:
Olen varma ettei Törhönen ole sanonut kenellekään että "et tule koskaan saamaan tältä alalta töitä jos et".k
Kyllä ne on nämä naiset itse jotka kuvittelevat että reittä pitkin lähtee ura nousukiitoon. Ja kun ei lähtenytkään, syytetään siitä vaikka Törhöstä, sen sijaan että katsottaisiin peiliin.
Tuo käsitys monilla ja ei aiheetta.
70-80 luvulla oli muutenkin "vapaa kausi" varsinkin 70-luvulla. Oli parinvaihtoa ym ja vapaa seksi oli suosittua.
Veikkaan että nyt kypsässä iässä olevat näyttelijät ovat kokeneet yhtä sun toista eritoten omasta tahdostaan ja halustaan mutta eivät tule julkisuuteen kertomaan. Itse asiassa tiedän jotain. Eikä Törhönen ole ainoa naisiin menevä tai mennyr tyyppi .
Yhteiskanneko ? kirjoitti:
Mikseivät nuo naiset,eli ne joita hän nyt siis (mahdollisesti) on ahdistellut työpaikalla, eli siis nyt tässä tapauksessa siellä jossain, jonkun hänen elokuvansa kuvauksiin valmisteluissa...
( vastaamaan siis teoistaan ja sen selvittämiseksi ja vahvistamiseksi mitä ne 'teot' siis juridisen tarkalleenottaen oikein olivatkaan.)
Sillä joku oikeusturvahan on tietysti syytetylläkin ja teot olisi kyllä määriteltävä vähän konkreettisemmin jo yksinkertaisesti siitäkin syystä että ne voitaisiin prosessia ja oikeuskäsittelyä varten kirjata ylös syytekohtiin jne.
Onhan syytetyn näet saatava tietää tarkasti kaikki se mistä häntä syytetään. Syytekohtaan ei riitä pelkkä nimi(eikä edes se vaikka niitä kerättäisiin tai koottaisiin 20:ltä henkilöltä) eikä se, että
'hän on ahdistellut minua ja tehnyt minulle seksuaalisia ehdotuksia'
Niinpä työoikeutta luottamushenkilön ja ammattiliiton kautta ei oikein voi ajatella eivätkä tavanomaiset oikeusistuimet ja niille valittaminen tuottaisi toivottua tulosta ( ...mikä se sitten vaatimuksena olikaan niiden syytteen nostajien taholta)
Joten lopultakin tällainen julkinen teilaus median ja tv-haastattelun kautta lienee jo itsessään se haluttu 'kosto' elokuvaohjaajalle ja toimii joka tapauksessa julkisuudessa tehokkaammin kuin kallis oikeudenkäynti ( jota ei uutisoitaisi lainkaan ja jossahan on sitäpaitsi riskinä se, että voikin joutua maksamaan sen kulut itse omasta pussista , niiden 20:n kanssa jaetusti tosin, mutta melko kalliit kulut itselle varmasti siltikin)
Sanoisin näin aivan ulkopuolisena, ja asiaan vain otsikoissa tutustuneena, että onpa puolin ja toisin melko naurettava juttu ja että suorastaan tragi-koomisiakin piirteitäkin siinä jo on.
Täydet farssin ainekset siinä joka tapauksessa on jo kasassa. Tai ainekset vaikka radioon, viihteelliseen hupikuunnelmaan !
Mukavaa, että voimmme tuotta sinulle hupia ja viihdettä. Mieluiten tietysti tuottaisin sitä niin, että se ei edellyttäisi seksuaalisesti häirityksi tulemista.
Seksuaalinen ahdistelu tuli rikoslakiin vasta 2014.
Minulla ei ole aavistustakaan siitä, mitä muut Ylen haastattelemat naiset tästä ajattelevat, mutta itselläni ei ainakaan olisi tarvettakaan haastaa häntä oikeuteen. En ole sitä, enkä esim.rahaa vaille.
Yle ei olisi julkaissut juttua, enkä ainakaan itse olisi Ylen kysymyksiin vastannut, jos olisi vaaraa että juttu tulkitaan laittomaksi panetteluksi. Todisteiden määrä tästä törttöilystä on valtava (20 naista on vasta jäävuoren huippu).
Puhuin Ylelle, koska haluan, että nyt kun aika on viimein kypsä kuuntelemaan, mahdolliset tulevat törhöset saavat tymäkän oppitunnin siitä, kuinka voi käydä jos ei osaa käyttäytyä, ja sitä myöten tulevilla sukupolvilla on parempi työrauha. Lisäksi haluan, että yliopistot jatkossa ovat huomattavasti tarkempia mitä niiden seinien sisällä tapahtuu.
That´s all.
Yhteiskanneko ? kirjoitti:
Onhan syytetyn näet saatava tietää tarkasti kaikki se mistä häntä syytetään. Syytekohtaan ei riitä pelkkä nimi(eikä edes se vaikka niitä kerättäisiin tai koottaisiin 20:ltä henkilöltä)
No kuule kun Suomi on sellainen takahikiä, että seksuualinen häirintä tuli rikoslakiin vasta 2014 ja taannehtivasti ei voida syyttää asiasta joka tekohetkellä ei ollut kriminalisoitua.
Nyt vain voidaan ottaa asiat keskusteluun ja toivoa, että kulttuuri muuttuu. Toki nyt lakikin on uhrie takana.
No mitä siltä Törhöselta nyt, tarkalleen ottaen, sitten vaaditaan ?
Eli siis: mitkä ovat ne vaatimukset häntä kohtaan ja mitä nuo n. 20 naista ,
(jotka siis ovat 'vain se jäävuoren huippu')
häneltä (tai hänestä) oikein haluavat ?
Ei voi sanoa kuin että narsistinen ihminen. Vetosi että muutkin miehet ovat tehneet samaa ja se on normaalia. Nykypäivänä siitä on tullut rikos. Otti vielä esille legendaarisen Peter von Baghin tai Outi Nyytäjän jotka ovat muka opettaneet hänelle että näin saa tehdä. Ei kyseessä ole mikään yhteinen suunnitelma tuhota Törhösen maine. Noista 20 naisesta osa on opiskelijoita, osa opettajia, näyttelijöitä ja muita alan ihmisiä. En usko että naiset edes tuntevat toisiaan. Itse olen elokuvaihmisiltä kuullut jo jonkun aikaa näitä juoruja jo kauan ennen tätä syksyn kamppanjaa. Törhönen on vain mies ilman minkäänlaista omatuntoa ja hänellä olisi ollut mahollisuus pyytää anteeksi ja tunnustaa. Tai vaihtoehtoisesti hävitä julkisuudesta. Yritti räpiköidä jos joku uskoisi hänen valheellisen minäkuvansa. Mies on kohdellut yleisestikin väärin ja törkeästi muitakin kuin naisia, omia läheisiäänkin.
Vierailija kirjoitti:
No mitä siltä Törhöselta nyt, tarkalleen ottaen, sitten vaaditaan ?
Eli siis: mitkä ovat ne vaatimukset häntä kohtaan ja mitä nuo n. 20 naista ,
(jotka siis ovat 'vain se jäävuoren huippu')
häneltä (tai hänestä) oikein haluavat ?
Jos törhiksen tötöilyissä ei ole mitään pahaa, on niistä saatava vapaasti puhua ja jos on epäasiallista, niin sitten niistä vasta onkin puhuttava. Julkiset yhteisöt voivat sitten päättää ihan keskenään, sopiiko tällainen henkilö heille rahoitettavaksi, päättävään asemaan, töihin, jäseneksi jne.