Oikeuteni/turvani avioerossa
Kaipaan apua.
Olemme tehneet jo pitkään avioeroa mieheni kanssa. Jarruna toiminut talo, joka ei ole mennyt kaupaksi.
Mies on ollut koko tämän ajan aivan mahdoton. Lisäksi olen jäänyt yksin vastaamaan kaikista arjen ja lsten kuluista, päälle vielä osuuteni lainasta. Mieheni ilmoitti heti, ettei aio elatusmaksuja maksaa ja haluaa hoitaa lapset 50/50. Mulle se sopi mainiosti.
Työnsä puolesta hän ei tähän tule pystymään, vaan lasten arki tulee jäämään suurilta osin mun vastuulleni. Ja viime kuulausien perusteella hänellä ei ehkä oikeasti ole siihen edes haluja.
Tilanne rumenee päivä päivältä, ja oon herännyt tajuamaan et oon aivan kynnysmatto. Oon vaan ollut hiljaa ja sietänyt, koska ajattelin et se sais itse eron sujumaan paremmin. Mut nyt alkaa riittämään.
Aion löhteä asap vuokralle. Tiedän että siitä tulee täysi painajainen. Taloudellisista syistä oon odottanut talon menemistä kaupaks.
Nyt haluan jotain kättä pitempää, millä saan miehen aisoihin kun paska osuu tuuletimeen. Mitkä on mun mahikset huoltajuuteen? Elatusmaksuihin? Tiedän että helppoa ei asioista tule tekemään.
Kommentit (26)
Normaali erossa tuskin mirään asianajajaa tarvii. Lakiin on kaikki kirjoitettu. Asianajajaa tarvii, jos esim elatusmaksut tai tapaamiset menee oikeuden päätettäväksi, kun ei päästä sopuun
Vierailija kirjoitti:
Lähde vuokralle, mutta jätä lapset ensin miehelle, koska enemmän tilaa. Hänestä tulee melko nopeati sopuisampi. Käy myös yksin juttelemassa pankissa talosta ja muusta, varsinkin jos teillä on lainaa siitä.
Ei! Älä jätä! Missään tapauksessa ei! Mies saattaa kääntää lapset sinua vastaaan ja voittaa jopa huoltajuuden. Lähipiirissäni oli tällainen tapaus, lapset 8-12-vuotiaita. Eli saivat itsekin sanoa jotain ja heidät käännettiin isän puolelle. Äiti ei saanut ollenkaan huoltajuutta, eivätkä lapset halunneet tavata.
Vuorka-asunto on hyvä ajatus. Sit lastenvalvojalle, jossa elatus- ja tapaamissopimus. Kannattaa siellä avata suu ja asiallisesti kertoa, mikä on tilanne. Jos tarviit asianajajan apua tuo naisunioni on hyvä alku. Lisäksi joissain kunnissa on töissä eroauttajia, joilta saa apua ja tietoa. Tsemppiä!!
Ja kuitit talteen nosta kaikista maksuista mitä olet maksellut niin menee pois pohja väitteiltä että elät miehen siivellä. Ja saat todisteet ettei mies edes maksa lasten maksuja jaa saat elareita. Näistä rahariidoista saa toki aina vähän ikäviäkin valitettavasti. Toivotaan ettei vaikuta pahasti lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Lastenvalvojalle ekana, saat siellä elari- ja huoltajuusasiat alulle.
ensin pitää kyllä hakea eroa ja hankkia asunto. Muuten ei mitään eroa ole tapahtunut.
Lastenvalvojalle ekana, saat siellä elari- ja huoltajuusasiat alulle.