Ärsyttää suojatiekainostelijat!
Vaikka näkevät kaukaa että hidastan niin eivät uskalla ylittää. Sitten kun pysähdyn kokonaan niin mennään vasta vaikka olisi ehtinyt yli jo viiteen kertaan jos olisi vaan ylittänyt kun näkee että hidastan. Ihan turhaan pysähdyn ja lähden uudelleen liikkeelle.
Ja sit on nää vanhan kansan mummot jotka viittoilee vaan hymyhuulin että mene mene kun olen jo pysähtynyt. Nyt kun kerran pysähdyin sun takias niin mene nyt hitto soikoon yli kun mullakin on lain mukaan velvollisuus väistää.
Miksi?!
Kommentit (73)
1) Sitä hidastamista ei jalankulkija kunnolla näe.
2) En voi tietää, että miksi autoilija hidastaa. Autoilija voi hidastaa vaikka siksi että näpyttelee tekstiviestiä samalla kun ajaa. Monesti on käynyt niin, että auto hidastaa mutta kuski ei olekaan huomannut jalankulkijaa syystä x.
3) Sitten on näitä hulluja jotka ensin hidastavat ja sitten kaasuttavat vauhdilla kun jalankulkija lähtee ylittämään tietä.
Talvella otan huomioon liukastelun ja mahdollisen kaatumisen, jos autoilija ei hidastakaan. Tosi harva autoilija noudattaa lakia ja antaa tietä. Mistä voi tietää, että juuri sinä pysähdytkin/hidastatkin? Kortittomana en myöskään osaa arvioida pysähtymiseesi vaadittavaa aikaa, joten otan varman päälle. Kyllä se kertoo autoilukulttuurista, jos jalankulkijan pitää jäädä arpomaan tien ylittämistä.
Täällä joku sanoi, ettei uskalla ylittää tietä kun ei luota autoilijoihin. No siinä tapauksessa älä edes mene norkoilemaan siihen ajotien reunalle, että joku turhaan pysähtyy sinua päästämään, jos et ole yli menossa. Odota sitä ylityshetkeä sitten vähän taaempana niin kukaan ei erehdy sinua turhaan odottelemaan. Itse aina annan tietä kun näen, että ihminen selkeästi siinä odottaa että pääsee ylittämään mutta monesti käykin sitten niin, että se ylittäjä ei sitten menekään vaan huitoo että joo aja vaan. Mitä hittoa? Syyttäkää näitä tampioita sitten kun kukaan ei enää edes yritä antaa tietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku aikoo jäädä tien pieleen nyhjäämään, niin älkää tulko ihan suojatien reunaan kiinni. Laki sattuu sanomaan, että autoilijan on annettava tietä, jos jalankulkija on astumassa suojatielle. Ei siis vasta, kun suojatiellä on jo joku. Ellette aio ylittää tietä vuorollanne, odottakaa kauempana tai viittokaa reilusti ajoissa, että autolija voi mennä ensin. Tyhmää yrittää noudattaa sääntöjä ja huomioida jalankulkijoita, jos nämä viime tipassa jänistävät.
Laitan yleensä vielä toisen jalan ajoradan puolelle ja odotan pysähtyjää. Olen jäänyt auton alle kun autoilija risteyksessä pysähtyi odottamaan suoraan meneviä ja sitten kaahasi minun yli. Ei huomannut jalkaisin tietä ylittävää. Ihan omien sanojensa mukaan, ei huomannut.
Pysäytät tahallasi auton ja sitten jäätkin nyhjäämään etkä mene yli? Tuossa lainaamassasi viestissä ihmeteltiin juuri niitä, jotka tulevat suojatien laitaan kiinni, mutta eivät sitten kuitenkaan mene. Voitko kertoa syyn toiminnallesi? Huvittelua?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä nyt jalankulkijana senverran voin joustaa, ettei turhaan ala pysäyttelemään autoja jos esim. vain yksi auto tulossa ja voin sen jälkeen mennä yli. Päästän auton ensin ja menen sitten, aivan turha auton pysäyttää vain sen takia että minä pääsisin tien yli muutama sekunti aikaisemmin. Mihin jalankulkijoilla on muka niin kiire, hehän liikkuvat jalan koska heillä ei ole niin kiire minnekään.
Millä oikeudella annat autoilijoille luvan rikkoa liikennesääntöjä? Missä raja kulkee? Annatko luvan ajaa hiljaisena yönä ylinopeutta? Tai hakata joku öykkäri? Varastaa rikkaalta?
Ite en edes väistä jalankulkijoita ellei ne ole jo ajoradalla. Paljon parempi että ne väistää mua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä nyt jalankulkijana senverran voin joustaa, ettei turhaan ala pysäyttelemään autoja jos esim. vain yksi auto tulossa ja voin sen jälkeen mennä yli. Päästän auton ensin ja menen sitten, aivan turha auton pysäyttää vain sen takia että minä pääsisin tien yli muutama sekunti aikaisemmin. Mihin jalankulkijoilla on muka niin kiire, hehän liikkuvat jalan koska heillä ei ole niin kiire minnekään.
Miten auto "päästetään"? Autoilijanhan tulee väistää, joten kommunikointia tarvitaan, ja ainoa mahdollisuus jalankulkijalla on huitominen ja autoilija pälyilee tuulilasin läpi, että käsittikö nyt oikein jalankulkijan elehtimistä. Autoilija katsoo kysyvästi, jalankulkija elehtii, kumpikin seisoo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku aikoo jäädä tien pieleen nyhjäämään, niin älkää tulko ihan suojatien reunaan kiinni. Laki sattuu sanomaan, että autoilijan on annettava tietä, jos jalankulkija on astumassa suojatielle. Ei siis vasta, kun suojatiellä on jo joku. Ellette aio ylittää tietä vuorollanne, odottakaa kauempana tai viittokaa reilusti ajoissa, että autolija voi mennä ensin. Tyhmää yrittää noudattaa sääntöjä ja huomioida jalankulkijoita, jos nämä viime tipassa jänistävät.
Laitan yleensä vielä toisen jalan ajoradan puolelle ja odotan pysähtyjää. Olen jäänyt auton alle kun autoilija risteyksessä pysähtyi odottamaan suoraan meneviä ja sitten kaahasi minun yli. Ei huomannut jalkaisin tietä ylittävää. Ihan omien sanojensa mukaan, ei huomannut.
Ilman pakoittavaa tarvetta(hätätila yms.) ei autoilijaa saa tarkoituksellisesti pysäyttää kuin poliisi.
Asun tuppukylässä, missä autoilijat antaa tietä vaikka tien yli pyörivälle kävylle, mutta silti jalankulkijat jää kuppailemaan suojatien viereen. Läheisessä kaupungissa meno on taas kuin villissä lännessä ja valottomissa paikoissa jalankulkijoiden pitää vaan reippaasti lähteä ylittämään suojatietä jos meinaavat joskus päästä tien yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten auto "päästetään"? Autoilijanhan tulee väistää, joten kommunikointia tarvitaan, ja ainoa mahdollisuus jalankulkijalla on huitominen ja autoilija pälyilee tuulilasin läpi, että käsittikö nyt oikein jalankulkijan elehtimistä. Autoilija katsoo kysyvästi, jalankulkija elehtii, kumpikin seisoo...
Auto päästetään niin, että ei jatketa määrätietoista kävelyä suojatielle, vaan jäädään kauemmas (pari metriä...) tiestä, jolloin autoilijalle ei synny velvoitetta antaa jalankulkijalle esteetön kulku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dillet, myös jalankulkijana voi ennakoida hieman liikkeitään. Jo ennen suojatietä katson että onko autoa tulossa miten ja jos sieltä vaan yksi auto on tulossa, niin hidastan menoani senverran että auto ehtii mennä ennenkuin pääsen suojatielle.
Vierailija kirjoitti:
Asun tuppukylässä, missä autoilijat antaa tietä vaikka tien yli pyörivälle kävylle, mutta silti jalankulkijat jää kuppailemaan suojatien viereen. Läheisessä kaupungissa meno on taas kuin villissä lännessä ja valottomissa paikoissa jalankulkijoiden pitää vaan reippaasti lähteä ylittämään suojatietä jos meinaavat joskus päästä tien yli.
Mänttä ja Jämsä? About 40 kilsaa keskustasta keskustaan ja eroa kuin yöllä ja päivällä. Aina Jämsässä asioidessa hämmästyn, kun siellä pääsee tien yli, ja autolija odottaa nätisti vuoroaan. Mäntässä olen tottunut siihen, että autot suhaavat ohi ensin, ja sitten aikanaan tulee rakonen, jossa jalankulkija voi yrittää tien ylitse.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jalankulkijoilla on aikaa. Säännöt pitäisi muuttaa niin, että kävelijöille on väistämisvelvollisuus. Onneksi se käytännössä toimii nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
ei enää hampurilaisia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpähän kainostelevat, minä livun suojatien yli autollani, "tilaisuutesi meni jo".
Ap hoi! ^ Ymmärrätkö nyt?
Autoilijanko pitäisi hattu kourassa seisahtua odottamaan että saat vetelän kroppasi hinattua tien yli? Pitäisikö kuskin kenties vielä saatella sinut tien toiselle puolelle kuin partiolainen?
Kävelisit sinäkin ja lopeta laiskanmiehen autoilut tyystin. Hopi hopi ulos lenkille siittä.
Kävele itse 20km työpaikallesi jos olet niin kova kävelemään.
Nyt on hyvät hiihtokelitkin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jalankulkijoilla on aikaa. Säännöt pitäisi muuttaa niin, että kävelijöille on väistämisvelvollisuus. Onneksi se käytännössä toimii nykyäänkin.
Siis kävelijöiLLÄ on väistämisvelvollisuus.
Se vielä että kun on päästänyt jalankulkijan yli niin pitää ”kiittää” tästä. Se on jumaliste LAKI että minun pitää päästää sinut yli. Vai kiittelettekö te kaikkia jotka noudattavat lakia? Pitääpä tästä käydä kiittämässä naapuria siitä että hän ei ole tappanut ketään!
Mikä tässä on ONGELMANA jos kävelijät antaa tietä ja odottavat että SINÄ saat mennä ENSIMMÄISENÄ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalankulkijoillakin voi olla kiire. Ei ole varaa autoon, joten sitten mennään bussilla töihin... Ja bussipysäkillekin pitää kävellä, ylittää iso tie jossa tyypit yrittää tahallaan ajaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi?!
Monet jalankulkijat eivät itse aja autoa, joten heille ei ole kehittynyt sellaista liikennesilmää ja tekisi yhteispelin sujuvaksi.
Sitten tietenkin on pienten lasten kanssa liikkujat - lapsille ei voi opettaa että mennään nyt kun auto näyttää hidastavan, vaan on odotettava etttä ajoneuvo on selvästi pysähtynyt.
Mua taas ärsyttää ne pysähtyjät kun olen selvästi hidastellut kadun reunaan astumista, tarkoituksella, että "menkää vaan, mulla ei ole kiire tien ylitykseen". Miksi väkisin pysähdytte?