Missä menevät mielestänne pieni-, keski- ja hyvätuloisen rajat?
Onko esim. 4000 € kuukaudessa tienaava mielestänne jo hyvätuloinen vai vielä keskituloinen?
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä lukenut koko keskustelua, mutta nettopalkkoina menevät mielestäni seuraavasti:
Pienituloinen: <1500eur
Keskituloinen: 1500-2100eur
Hyvätuloinen: >2100eur
Ja mikäli nettotulot ylittävät 3000 euroa, menettää oikeutensa valittaa elämässään mistään vakavaa sairautta tai kuolemaa vähemmästä.
Ja millä perusteella. Minulla tulee rahaa tilille kuukaudessa 3700 € palkkana, ja 600 € pääomatuloina niin en saisi valittaa mistään? Esimerkiksi suhteettomasta työkuormasta, johon työtunnit eivät riitä? Siitä "ilosta" että joudun matkustamaan työn vuoksi työajan ulkopuolella palkatta? Tai siitä "ilosta" että yli 2500 euron suorien verojen ja veroluonteisten maksujen lisäksi maksan kaikista yhteiskunnan palveluista kalleimman mukaan?
Voit toki aina vaihtaa pienempipalkkaiseen, vähemmän kuormittavaan duuniin, jos on niin rankkaa.
Vuositulot all in: pienituloinen alle 40K€, keskituloinen 40-100K€, suurituloinen yli 100K€
4000€/kk tienaava on keskituloinen
piimi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko esim. 4000 € kuukaudessa tienaava mielestänne jo hyvätuloinen vai vielä keskituloinen?
Kysytkö tosissas?? Neljä v*tun TUHATTA!! Vastaan, jos kerran oikeasti kysyt, että ihan sairaan hyvätuloinen on. Mun tuttacapiiristä tai laajemminkaan en tiedä KETÄÄN joka tienais bruttona noin järjettömästi. Keskimääräiset ansiotulot bruttona lähipiirissäni/ tuttavillani n. 1800-2600e. Ja ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä ollaan.
Epäilemättä, sen voi huomata myös kirjoitustyylistäsi.
Alle 3000 pienituloinen, 3000-4000 keskituloinen ja 4000-10000 hyvätuloinen. Itse tienaan 8000/kk bruttona, käteen jää n. 5000.-.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri kuten 2 sanoi, omilla tuloillani, jotka ovat bruttona 3000 euroa ja nettona n. 2100 euroa, eläisin ihan hyvin sinkkuna maaseudulla tai pienemmissä kaupungeissa, mutta täällä Helsingissä en saa edes kohtuullisen kokoista ja hyväkuntoista asuntoa siedettävän työmatkan päässä, jos en halua maksaa yli puolta nettotuloistani.
Minun palkkani 4000 ja käteen 2300.....ei siitä suurta iloa ole
Tuleeko palautuksia vai sisältyykö palkkaan jotain luontaisetuja? Vai kallis kunta? Isot bonarit otettu huomioon prosentissa?
Mulla parisataa isompi palkka ja käteen tulee ilman mainittavia vähennyksiä yli 500e enemmän.
Oi joi, kun luen näitä, tuntuu tosi kurjalta. Palautuksia ei ole tullut vuosiin. Luontaisetuna kouluruokailu eli vajaa 200€/kk, sekö sen selittää
Tienaan reippaat 5000 euroa kuussa bruttona ja mielestäni olen hyvätuloinen ja erittäin hyväosainen, sekä Suomen että varsinkin maailman mittakaavassa. Palkassa ei todellakaan valittamista ja pystyn laittamaan siitä myös 7 % vuodessa hyväntekeväisyyteen. Kaikkea ei voi ostaa, vaan valintoja pitää tehdä - kitsailen monissa asioissa ja panostan paljon rahaa siihen, minkä koen itselleni tärkeäksi. Ei kenenkään tarvitse saada kaikkea. Se, joka valittaa alle 6000 euron palkkaa pieneksi, on joko elämää näkemätön ja ymmärtämätön, kultalusikka suussa syntynyt, täysi tuhlari tai kaikkien edellä mainittujen yhdistelmä.
Ihmettelen aina näissä keskusteluissa, että miten ihmiset ovat saaneet neuvoteltua palkkansa johonkin 3k - 5k tasolle, kun kaikki tessit pukkaa minimipalkkaa eikä palkat ole yleensä neuvoteltavissa, ellei ole tekijänä jotenkin poikkeuksellinen.. mikä on salaisuus?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina näissä keskusteluissa, että miten ihmiset ovat saaneet neuvoteltua palkkansa johonkin 3k - 5k tasolle, kun kaikki tessit pukkaa minimipalkkaa eikä palkat ole yleensä neuvoteltavissa, ellei ole tekijänä jotenkin poikkeuksellinen.. mikä on salaisuus?
Ja toiseksi ihmettelen sitä, että minunkin työpaikalla moni näistä 3k-5k€ tienaavista käyttää työpäivänsä aikana jopa tunteja turhaan paskanjauhantaan, tulee töihin ja lähtee töistä miten sattuu, katsoo tv:tä työpäivän aikana jalat pöydällä.. ja mun paikalla palkat on neuvotteluasia, mietin vain millä meriiteillä.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen alle 2000€/kk ja hyvätuloinen yli 5000€/kk.
Minun palkkani on reilu 2900 bruttona ja tulen sillä kyllä ihan kivasti toimeen mutta en sanoisi itseäni hyvätuloiseksi. Sijoitun varmaan jonnekin keskitulon alarajoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuen täysin perhe koosta. Yksin asuva, lapseton joka tienaa vaikka 1800-2400€/kk on keskituloinen ja 2500€ yli hyvä tuloinen. Mutta jos onkin vaikka kolmen lapsen yksinhuoltaja, tarvitaan 2200-2800€ jotta ollaan keskituloisia ja vasta sen yli hyvä tuloisia.
Mutta tässä tulee sitten vastaan verotus. Joku on hyvä tuloinen, tienaa 3500€/kk, mutta verojen jälkeen jääkin enää 2500€/kk niin putoaakin jo keskituloiseksi.
Eli ei ole yksiselitteistä. Koin itseni keskituloiseksi 2700€/kk tuloilla, koska tästä jäi 1850€ vuokran jälkeen, 1500€ matkakulujen jälkeen, 1000€ kaikkien muiden kulujen jälkeen ja n. 300€ ruoka ostosten jälkeen. 300€/kk oli varaa säästää, ostaa vaatteita jne. En todellakaan ollut hyvä tuloinen. (Yksin taas olisin ollut, koska kulut olisivat olleet huomattavasti pienemmät)
Huom, 2700€ jäi verojen yms jälkeen. Tulot olivat siis 3200-3100€.
Jos jää 2700 käteen niin brutton on noin 4000€
Jaa. Minä tienaan 3000e ja pidän itseäni juuri ja juuri keskituloisena.
Sanoisin että alle 2500 bruttona tienaavat ovat pienituloisia, 2500-5000 tienaavat keskituloisia ja yli 5000 tienaavat hyvätuloisia.
Joillakin on tapana muodostaa mielipiteensä paneutumalla ensin faktatietoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toiseksi ihmettelen sitä, että minunkin työpaikalla moni näistä 3k-5k€ tienaavista käyttää työpäivänsä aikana jopa tunteja turhaan paskanjauhantaan, tulee töihin ja lähtee töistä miten sattuu, katsoo tv:tä työpäivän aikana jalat pöydällä.. ja mun paikalla palkat on neuvotteluasia, mietin vain millä meriiteillä.
Itse saan tessiä huomattavasti parempaa liksaa. Meidän tessin mukaan omassa duunissa pitäisi saada minimissään 3150€/kk. Tullessani firmaan palkkapyyntöni oli 3400€, firma antoi 3800€/kk. Pari vuotta myöhemmin esimies nosti palkan 4150€/kk. Muutama vuosi sitten palkkani nostettiin 4500€. Nyt sitä nostetaan kesällä luultavasti 4900-5200€ välille. Ainakin oma työnantajani on reilu palkkauksessa. Palkkaa maksetaan osaamisen mukaan ja kun osaaminen kehittyy niin saa lisää liksaa. Omassa tapauksessani aina esimiehen esityksestä. Valitettavaa, että näin ei kaikialla ole. Omassa tapauksessani onneksi nykyisin on pulaa it-osaajista. Varsinkin oman tehtäväni osalta. Muualla saisin hieman parempaa palkkaa, mutta ei ole syytä juosta muutaman satasen perässä kun oma työnantaja arvostaa omaa työpanosta.
Itse olen näitä, jotka välilä sluibailee töissä. Eilenkin esimiehen kanssa katsottiin suomi-kanada lätkämatsia neukkarissa. Tosin hommani hoidan ja tulos hyvää. Siksi myös työantaja joustaa siinä miten työaikani käytän ja milloin töihin tulen.
Aiheeseen: mielestäni rajat ovat seuraavia nettona:
Pienituloinen:
Keski-/normaalituloinen: 1500-3000€/kk
Hyvätuloinen: >3000€/kk
Itse keikun siinä hyvätuloisen ja keskituloisen rajalla. Vaikka en hyvätuloinen olisikaan niin hyväosainen ainakin olen. Siitä olen kiitollinen.
piimi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö tosissas?? Neljä v*tun TUHATTA!! Vastaan, jos kerran oikeasti kysyt, että ihan sairaan hyvätuloinen on. Mun tuttacapiiristä tai laajemminkaan en tiedä KETÄÄN joka tienais bruttona noin järjettömästi. Keskimääräiset ansiotulot bruttona lähipiirissäni/ tuttavillani n. 1800-2600e. Ja ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä ollaan.
Ööh..tervetuloa pk-seudulle. Täällä palkat ovat aivan normiammateissa tuota tasoa ja 4000 tienaava ei todella ole hyvätuloinen. Itse tienaan 5300€ ja olen pienituloisimpia ystäväpiirissäni
Bruttona:
pienituloinen: alle 2000 €
keskituloinen: n. 3000 €
hyvätuloinen: n. 4000 €
suurituloinen: yli 5000 €
Vierailija kirjoitti:
Hain paikkaa ja kerroin että palkkatoiveeni on 4400€ ja toivon sen tarkistusta koeajan jälkeen mikäli pääseen asetettuun kuukausilaskutustavoitteeseen. Siten
piimi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elät kuplassa. 3000 euroa on suomalaisten mediaanipalkka, mikä tarkoittaa että puolet työssäkäyvistä tienaa enemmän. Omassa lähipiirissäni lähes kaikki ovat mediaanin yläpuolella, osa reilustikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri kuten 2 sanoi, omilla tuloillani, jotka ovat bruttona 3000 euroa ja nettona n. 2100 euroa, eläisin ihan hyvin sinkkuna maaseudulla tai pienemmissä kaupungeissa, mutta täällä Helsingissä en saa edes kohtuullisen kokoista ja hyväkuntoista asuntoa siedettävän työmatkan päässä, jos en halua maksaa yli puolta nettotuloistani.
Minun palkkani 4000 ja käteen 2300.....ei siitä suurta iloa ole
Tuleeko palautuksia vai sisältyykö palkkaan jotain luontaisetuja? Vai kallis kunta? Isot bonarit otettu huomioon prosentissa?
Mulla parisataa isompi palkka ja käteen tulee ilman mainittavia vähennyksiä yli 500e enemmän.
Oi joi, kun luen näitä, tuntuu tosi kurjalta. Palautuksia ei ole tullut vuosiin. Luontaisetuna kouluruokailu eli vajaa 200€/kk, sekö sen selittää
Luontaisedut vaikuttavat. Etkös sitä tiennyt. Rahapalkka+luontoisedut =bruttopalkka.
Bruttopalkasta lasketaan verot ja veroluontoiset maksut.
Rahapalkka - verot ja veroluonteiset maksut = nettopalkka
Nettopalkasta vähennetään vielä mahdolliset muita maksuja kuten ulosotto, ay-jäsenmaksu, mahdollisesti ostot työnantajalta, yms. Sen jälkeen tulee se "maksetaan" summa.
Tiedän tapauksia joilla tuo "maksetaan" summa on ollut jopa negatiivinen, pieni palkka, paljon kalliita luontoisetuja (esim vapaa autoetu), ostettu henkilökohtaisia ostoksia firman luottokortilla jne.
Tienasin 42000€ brutto edellisenä vuonna, enkä koe että olisin hyvätuloinen. Sillä tulee juuri toimeen pk-seudulla.