Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä menevät mielestänne pieni-, keski- ja hyvätuloisen rajat?

Vierailija
17.02.2018 |

Onko esim. 4000 € kuukaudessa tienaava mielestänne jo hyvätuloinen vai vielä keskituloinen?

Kommentit (170)

Vierailija
21/170 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

5000€/kk ei ole hyvätuloinen. Ainakaan en kokenut itseäni hyvätuloiseksi, kun ansaitsin noin kuusi kiloa. Stadissa ei riitä kummoiseenkaan elintasoon. Ehkä sitten, jos kaksi dinkkua tienaa molemmat vähintään tuon, niin pärjää jotenkin.

Vierailija
22/170 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yli 4000€ kuukaudessa tienaava on jo aika hyvätuloinen. Keskituloinen on ehkä 2500-4000€ tienaava ja sitä vähemmän tienaava pienituloinen. Tässähän oli kyse nimenomaan tuloista eikä siitä, kuinka iso osuus niistä jää käteen. Se kun riippuu niin monesta asiasta: asuinpaikasta, siitä, onko lapsia, harrastuksista jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/170 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa perunan päivässä niin se joka saa kaksi perunaa on hyvätuloinen. Monelle ihmiselle kuitenkin maksetaan kuukausittain ihan viisinumeroista palkkaa ja se on ihan vaan normaalia elämää. Kadehtivat naapurin yksityiskonetta.

Vierailija
24/170 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ja miehellä 5000€ kuussa ja ollaan mielestäni keskituloisia.

Vierailija
25/170 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjaa, että joku 3000 euroa brutto tienaava nähdään keskituloisena.

Keskituloisen tulisi olla keskiluokkainen ja sillä pitäisi pystyä mukavaan keskiluokkaiseen elintasoon. Kiva omakotitalo, kesämökki, golf, pari matkaa ulkomaille vuodessa...

Hyvällä tulotasolla pitäisi olla varaa hankkia parikerroksinen kivitalo meren rannalta, uusi Audi jne.

Tällä tavoin ajateltuna tulojaottelu tulisi tehdä.

Vierailija
26/170 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla ja miehellä 5000€ kuussa ja ollaan mielestäni keskituloisia.

Meillä pikkasen enemmän euroja, muttei mitään erityisen ihmeellistä elintasoa. Tarjoukset seurataan ja käytetään hyväksi, ostoksia harkitaan, syödään aivan tavallista kotiruokaa, harvoin syödään ulkona.

Ihan tavallisia keskituloisia ollaan.

Hyvätuloisiksi pääsisimme, jos palkka olisi x2

Vierailija
27/170 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se totta, että esim. maalla asuva sinkku tulee toimeen vähemmällä rahamäärällä kuin Helsingissä asuva perheellinen. Mutta ei se silti hänen TULOJAAN nosta. Tässähän ketjussa kysyttiin nimenomaan tuloista eikä siitä, millaisella rahamäärällä tulee toimeen.

Vierailija
28/170 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti hyvätuloisia ovat ehkä huippu-urheilijat, isojen yritysten johtajat/omistajat, korkeimmat virkamiehet sekä parhaat lääkärit ja lakimiehet. Loput ovat enemmän tai vähemmän keskituloisia. Keskituloisten luokankin voi jakaa alempaan ja ylempään.

Vierailija
29/170 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaus ja köyhyys on suhteellista. Riippuu siis kovasti asuinmuodosta, perhekoosta, elämäntavoista. Jollekin opiskelijalle joka on kituuttanut opintotuella vuosia joku 2000€ on iso raha. Sitten taas jos tulot tippuu 4000€-->2000€ tunnet olevasi köyhä. Mahdoton määritellä.

Vierailija
30/170 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hurjaa, että joku 3000 euroa brutto tienaava nähdään keskituloisena.

Keskituloisen tulisi olla keskiluokkainen ja sillä pitäisi pystyä mukavaan keskiluokkaiseen elintasoon. Kiva omakotitalo, kesämökki, golf, pari matkaa ulkomaille vuodessa...

Hyvällä tulotasolla pitäisi olla varaa hankkia parikerroksinen kivitalo meren rannalta, uusi Audi jne.

Tällä tavoin ajateltuna tulojaottelu tulisi tehdä.

Suomalaisten kokoaikaista työtä tekevien mediaanitulot on tilastojen mukaan aika tarkalleen tuon 3000 euroa kuukaudessa. Mitä se sitten on jos ei keskituloisuutta?

Vierailija
31/170 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeaoppisesti pitää ottaa vuositulot huomioon.

10000-25000€ vuodessa matalapalkkaiset

25000-35000€ vuodessa keskipalkkaiset

35000-50000€ vuodessa korkeampi keskipalkka

50000-100000€ vuodessa korkeapalkkaiset

Vierailija
32/170 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

35 000 euroa p.a. ei nyt ole mikään korkeampi keskipalkkaa! Sehän tarkoittaa 2800 euroa kuussa, bruttona. Se on pieni palkka.

Itse en tee töitä jos palkka ei alkaa nelosella.

Vierailija
33/170 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

35 000 euroa p.a. ei nyt ole mikään korkeampi keskipalkkaa! Sehän tarkoittaa 2800 euroa kuussa, bruttona. Se on pieni palkka.

Itse en tee töitä jos palkka ei alkaa nelosella.

Itse laskisin tuon jo keskipalkkaiseksi. Suomalaisten kokoaikaisten työntekijöiden keskimääräinen kuukausipalkka on n. 3000 euroa ja tuo ei ole kovin paljoa sen alle. Missään nimessä tuota ei toki voi korkeammaksi keskipalkaksikaan sanoa.

Vierailija
34/170 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on valtavasti pienituloisia ihmisiä. Tämän vuoksi keskipalkkataso on todella matala. 3000 euroa on pieni raha, eikä mahdollista mitään mukavaa elintasoa.

Vierailija
35/170 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on valtavasti pienituloisia ihmisiä. Tämän vuoksi keskipalkkataso on todella matala. 3000 euroa on pieni raha, eikä mahdollista mitään mukavaa elintasoa.

Mikä sitten on kenellekin mukava elintaso. Suhteellinen asia nimittäin. Myös asuinpaikka vaikuttaa ja se, onko sinkku vai perheellinen.

Vierailija
36/170 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä asutko ylihintaisen kehä 3.n sisällä vaiko sen ulkopuolella. Minun 2600€/kk olisi jo kohtalaisen hyvä palkka Tre/Jkl/Kpo, mutta näin Espoossa yksin asuvalle se on huono.

Minulla on tuo 2600 bruttopalkka Jyväskylässä, enkä kyllä tavoita ajatustasi, että se olisi täällä kohtalaisen hyvä palkka? Muutin tänne pk-seudulta ja esim asuminen on aivan saman hintaista. Omasta mielestäni palkkani on keskitasoisen ja pienipalkkaisen rajapinnalla. Itse elätän itseni lisäksi kahta teiniä tuolla palkalla, mutta tuskin tuolla palkalla edes sinkku voisi kokea olevansa hyvätuloinen.

Yli 4000 euron kuukausitulot olisivat hyvä palkka.

Asuminen saman hintasta? No kovasti on vuokrat asunnon hinnat nousseet vuodessa. Asuin keskustan vieressä 90-luvun alussa rakennetussa 36m2 saunallisessa ja parvekkeellisessa pikkukaksiossa ja vuokra oli 545€/kk sis. veden. Etippä kuule samanhintanen vastaava Helsingistä ilman edes sitä että olis keskustan vieressä tai jossain 50-luvun paskassa.

Vierailija
37/170 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloinen=tulot alle miljoona

Keskituloinen=tulot miljoona-sata miljoonaa

Hyvätuloinen=tulot sata miljoonaa-sata miljardia

Kaikki joiden nettovarallisuus on alle miljardin=köyhiä.

Vierailija
38/170 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä bruttotulojen eroilla ole paljoa merkitystä. Tienaan 3700 ja netti on 2500. Ennen tienasiin 4500 ja netti 2800

Wow! Miten nopean netin saa tuolla rahalla? Mulla netti maksaa 19€/kk ja on ollut ihan riittävän, joten tuolla 2500 eurolla sillä lentää jo varmaan kuuhun?

Vierailija
39/170 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä asutko ylihintaisen kehä 3.n sisällä vaiko sen ulkopuolella. Minun 2600€/kk olisi jo kohtalaisen hyvä palkka Tre/Jkl/Kpo, mutta näin Espoossa yksin asuvalle se on huono.

Minulla on tuo 2600 bruttopalkka Jyväskylässä, enkä kyllä tavoita ajatustasi, että se olisi täällä kohtalaisen hyvä palkka? Muutin tänne pk-seudulta ja esim asuminen on aivan saman hintaista. Omasta mielestäni palkkani on keskitasoisen ja pienipalkkaisen rajapinnalla. Itse elätän itseni lisäksi kahta teiniä tuolla palkalla, mutta tuskin tuolla palkalla edes sinkku voisi kokea olevansa hyvätuloinen.

Yli 4000 euron kuukausitulot olisivat hyvä palkka.

Asuminen saman hintasta? No kovasti on vuokrat asunnon hinnat nousseet vuodessa. Asuin keskustan vieressä 90-luvun alussa rakennetussa 36m2 saunallisessa ja parvekkeellisessa pikkukaksiossa ja vuokra oli 545€/kk sis. veden. Etippä kuule samanhintanen vastaava Helsingistä ilman edes sitä että olis keskustan vieressä tai jossain 50-luvun paskassa.

tai vaihtoehtoisesti etippä 700€/kk yksiö Jkl.stä ja montako löydät?

Vierailija
40/170 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloinen tienaa enemmän kuin 3000 euroa kuussa, keskituloinen tienaa enemmän kuin 2000 euroa kuussa ja pienituloinen tienaa enemmän kuin 1100 euria kuussa. Alle 1100 euron tuloilla elävä putoaa köyhyysrajan alapuolelle.