Toimiiko lastensuojelu todella näin? Siskoni lapsi otettiin huostaan saman tien kun
siskoni kertoi työntekijälle yhden huom YHDEN kerran tukistaneensa vanhempaa lastaan väsyksissään kun se vain kiusasi vauvaa. Tiedetään joo että se laissa kiellettyä mutta silti?! Tämäkö on perheelle sitä tukea? Siskoni on ihana äiti, väsynyt vain juuri nyt, ja koen valtavaa syyllisyyttä että mä olin se joka kehotti ottamaan yhteyttä lasuun apua saadakseen - esim mitään ilmoituksia heistä ei ole kukaan koskaan tehnyt. Tämäkö on nyt sitten lapsen etu? Viedä 3-vuotias kotoaan johonkin laitokseen?
Kommentit (208)
Nykyään tuo väkivaltaa on täysin kiellettyä. Mikä on naurettavaa että väsynyt äiti tukistaa lasta nii seurauksena voi olla vaikka se sijoitus. Mutta koulussa ja päiväkodissa lapset saa kiusata toisiaan niin pahasti että näissäkin tapauksissa tiedetään jo miten traagisesti voi päättyä, eikä näihin sitten oo mitään keinoja puuttua. Minusta kuitenkin on pienempi paha jos kotona näkee tai kokee jotain lievää väkivaltaa, niihin voisi hyvin puuttua matalalla kynnyksellä ja tarjota esim perhetyöntekijää tai perhekuntoutusta josta vanhemmat sais keinoja toimii... kun nää "kivat koulut" joissa lapset kokee vuosien piinaa ja sossut pakottaa lapset sen koulun vielä itse suorittaa ja mielellään ilman poissaoloja!
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tuo väkivaltaa on täysin kiellettyä. Mikä on naurettavaa että väsynyt äiti tukistaa lasta nii seurauksena voi olla vaikka se sijoitus. Mutta koulussa ja päiväkodissa lapset saa kiusata toisiaan niin pahasti että näissäkin tapauksissa tiedetään jo miten traagisesti voi päättyä, eikä näihin sitten oo mitään keinoja puuttua. Minusta kuitenkin on pienempi paha jos kotona näkee tai kokee jotain lievää väkivaltaa, niihin voisi hyvin puuttua matalalla kynnyksellä ja tarjota esim perhetyöntekijää tai perhekuntoutusta josta vanhemmat sais keinoja toimii... kun nää "kivat koulut" joissa lapset kokee vuosien piinaa ja sossut pakottaa lapset sen koulun vielä itse suorittaa ja mielellään ilman poissaoloja!
Koulut eivät koskaan tee lastensuojeluilmoituksia kouluväkivallasta vaan äiti jos väsyksissään tukistaa yhden kerran lasta tehdään heti.
Kyllä ne ottaa herkästi huostaan.
Kyllä ne ottaa ja vääntää sanomisia. En enää luota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Ei ole (valitettavasti) mitään höpöhöpöä. Itse lastensuojelussa aiemmin työskenneellä tiedän, että fyyisestä väkivallasta lähtee huostaan heti (laki). Siihen, onko se oikein, en jaksa otttaa kantaa.
Ei vaan siitä tehdään lasu ( laki).
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että tarina ei kerro kaikkea. Lastensuojelussa on omat puutteensa, mutta yhden tukistuksen takia tuskin huostaanottoja tehdään. Taustalla lienee isompia asioita, ehkä sisko ei ole uskaltanut kertoa kaikkea.
Ei todellakaan tarinassa ole koko totuus. Miksi ei otettu huostaan vauvaa? Sehän oli varsinaisen pahoinpitelyn kohde, sisaruksen vuoksi. Ja otetaan huomioon se tosiasia, että tukistamisesta ei ollut edes mitään todistetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulut eivät koskaan tee lastensuojeluilmoituksia kouluväkivallasta vaan äiti jos väsyksissään tukistaa yhden kerran lasta tehdään
Kiva koulussa lasu tehdään siitä kiusatusta lapsesta. Kiusaamiseen ei ole tarvetta puuttua.
Eli kiusatun lapsen koko perhe joutuu kaksinkertaisen rääkkäyksen kohteeksi.
Näin toimii Suomen koululaitos ja lastensuojelu.
Kyllä on taas sitä itse paskaa tällä palstalla ettei tosikaan. Huostaanotto on täysin viimeinen keino koska paikkoja ei ole. Monet lapset todella vaikeissa oloissa vaikka vanhemmat yrittää kovasti selittää mustaa valkoiseksi. Olen yrittänyt saada vuosia neljälle lapselle huostaanottoa, mutta ei onnistu. Huumekämppä jossa sossut juoksee, mutta mitään ei tapahdu. Olen nähnyt väkivaltaa sekä lapsia että muita kohtaan vähän väliä. Poliisit paikalla-taas. Ihan sekopää porukkaa monesti paikalla. Ainut selitys mitä saan on ettei lapsia voi huostaanottaa sillä vanhemmilla menisi kontrolli kokonaan elämään.
Että nämä kaikki paskapuheet laittomista/vääristä huostaanotoista pitää nyt lopettaa. Moni lapsi tarvitsisi turvallisen kodin, ei näitä No yhden kerran otin tukasta kiinni kun hermostuin.